handdator

Visa fullständig version : Ledmobilisera med lacrosseboll eller dylikt

Zibbe
2012-06-08, 13:42
Efter att ha instuderat ett stort antal videos på Mobilitywod.com och även kännt en positiv effekt utav rörelseträning så har jag lite smått börjat att bygga min arsenal med redskap för rörlighetsträning. Det enda som jag inte har lyckats hitta ännu är vart man kan få tag i lacrossebollar att rulla på.

Någon som har någon idé om vart man kan hitta dessa fasta bollar? Eller bollar med motsvarande storlek och hårdhet (enligt video så är de i princip helt i gummi vilket gör dem ganska hårda och oformbara).

ChrisA
2012-06-08, 13:49
Jag köpte en studboll i gummi som har viss eftergivlighet, funkar utmärkt. Fanns på BR för 30 kr. Annars kan du kolla stadium eller inter sport, de har basebollar som är hårda och i den storleken. Använder också golfbollar

garluch
2012-06-08, 13:53
Tror tennisbollar funkar?

Glen
2012-06-08, 13:57
Efter att ha instuderat ett stort antal videos på Mobilitywod.com och även kännt en positiv effekt utav rörelseträning så har jag lite smått börjat att bygga min arsenal med redskap för rörlighetsträning. Det enda som jag inte har lyckats hitta ännu är vart man kan få tag i lacrossebollar att rulla på.

Någon som har någon idé om vart man kan hitta dessa fasta bollar? Eller bollar med motsvarande storlek och hårdhet (enligt video så är de i princip helt i gummi vilket gör dem ganska hårda och oformbara).

Intressant! Har ni tid får ni gärna beskriva lite hur träningen går till och lite om dina erfarenheter/resultat, måste själv ta tag i den egna stelheten...

/Glen

wesaft
2012-06-08, 14:05
bandyboll

tntballe
2012-06-08, 14:08
Djuraffärer har ofta bra och billiga gummibollar, finns även på biltema.
Postat via en mobil enhet

Zibbe
2012-06-08, 14:09
Jag köpte en studboll i gummi som har viss eftergivlighet, funkar utmärkt. Fanns på BR för 30 kr. Annars kan du kolla stadium eller inter sport, de har basebollar som är hårda och i den storleken. Använder också golfbollar

Det lät intressant! Ska spana in studsbollsspåret :)

Kör med en tennisboll som det är nu och känner att den för tillfället är bra, men allt eftersom jag blir "mjukare" så kommer jag inte få samma effekt utav tennisbollen då den deformeras relativt lätt.

Intressant! Har ni tid får ni gärna beskriva lite hur träningen går till och lite om dina erfarenheter/resultat, måste själv ta tag i den egna stelheten...

/Glen

Det lättaste är nog att du kikar in på www.mobilitywod.com och kollar på de upplagda klippen där. Det jag märker framförallt är de övningar man utför innan själva passet och hur mycket lättare man hamnar i rätta positioner. Rullade bröstryggen och skulderbladsmuskulaturen med PVC-rör och tennisboll idag och märkte en drastisk skillnad när jag kom till mina shoulder dislocations där jag kunde hålla smalare än någonsin tidigare och fortfarande hålla bra form.

Jobbar även aktivt på min fotleds- och höft flexibilitet och tycker mig även där ha märkt skillnad på kort tid.

z_bumbi
2012-06-08, 14:13
Bandyboll
Krocketklot
Boule- eller bocciaklot

Zibbe
2012-06-08, 14:19
Tack för tipsen alla! Nu har jag massa spår att forska vidare på :)

RassK
2012-06-08, 15:08

Tennisbollar suger, speciellt om man har parkettgolv.
Gå till Biltema och köp en hård hund-leksak av gummi för 16:90:-, Finns i blått och rött.

AronP
2012-06-08, 16:49
Lacrosseboll? (http://www.sport-fritid.nu/catalog/product_info.php?products_id=701536&osCsid=6a49fbaafc08746522f97dd08eb4d7b3)

MilkmaN
2012-06-08, 16:55
Jag kör med en sån hård bandyboll, gör förbannat ont men gör det den ska utan problem. Aningens större än en lacrosseboll dock, torde vara enda nackdelen. Köpte min på stadium för 39:-

Zibbe
2012-06-08, 18:21
Lacrosseboll? (http://www.sport-fritid.nu/catalog/product_info.php?products_id=701536&osCsid=6a49fbaafc08746522f97dd08eb4d7b3)

Hittade den sidan också, men de hade minsta ordervärde på 350:- och frakt på allt under 5000. Hade nog blivit en onödigt dyr lacrosseboll :)

BLOSSA
2014-02-13, 14:25
Crossgym.se deras verkar vara helt i silikon, det var inte samma som på bilden men funkar även om den var ganska mjuk.

www.bearcrawl.se har lacrosse bollar samt annat för mobilitet, billiga och inget minsta ordervärde.
Jag brukar anv en crocket boll att rulla på skinkorna tyvärr halkar den runt även samma sak med bandyboll, lacrossebollar ger bättre fäste.

Roguefitness är bra också.

Bailah
2014-02-13, 14:31
Jag letade också runt och testade tennisbollar och annat skräp. Sen en dag hade tjejen köpt en boll till hunden som han inte tyckte var helt intressant. Så kände lite på den, helt perfekt. Perfekt storlek och bra hårdhet. Kostade 39kr, köpte på den "nya" djuraffären vid Nova. Bredvid Jula/ÖB.

Testa!

BobaFett
2014-02-13, 15:25
Rörelseträning? Är det samma som flexibilitetsträning?

I så fall så finns ett bra svar på en liknande fråga här (0:47 in i videon):

KfnpVFwvDsg