Logga in

Visa fullständig version : Finns det något jobb som är under er värdighet?

willtjam
2012-06-07, 08:45
Om ni vore arbetslösa och hade samhällets press på er att skaffa ett jobb, finns det något jobb ni skulle tacka nej till då som ni anser är under er värdighet?
Nu menar jag "riktiga" och lagliga jobb och inga påhittade struntgrejer.

Eddie Vedder
2012-06-07, 08:49
Jag skulle aldrig kunna göra något som går på tvärs med mina värderingar. Vi får en hel del erbjudanden om "samarbeten" eller att skriva texter om produkter för ersättning och jag skulle aldrig göra det. Så om jag sitter i en sits där regler eller överenskommelser tvingar mig att gå emot mina värderingar så säger jag hellre nej och lever fattig. Böcker är billiga på antikvariat och biblioteket är bra så jag överlever på väldigt lite.

shut teh face
2012-06-07, 08:51
Om ni vore arbetslösa och hade samhällets press på er att skaffa ett jobb, finns det något jobb ni skulle tacka nej till då som ni anser är under er värdighet?
Det är under min värdighet att arbeta för under 30k i månaden. Att ha ett jobb som inte innebär flexibilitet, kompetensutveckling på löpande basis etc.

Om jag vore arbetslös så skulle jag fixa ett sådant jobb asap, och jag tror inte jag skulle misslyckas.

Men .. om det vore omöjligt (helvetet fryser till is etc) så skulle jag ta vilket jobb som helst. Men det vore inte kul för fem öre, men jag skulle aldrig vilja gå arbetslös en längre period.

spoon
2012-06-07, 08:52
Mcdonalds. Det skulle kännas förnedrande att stå och vända burgare ihop med finniga studenter.

hahavaffan
2012-06-07, 08:52
Efter att ha plöjt åtskilliga avsnitt Dirty Jobs med Mike Rowe, så kan jag enkelt säga att det finns en hel del arbeten som jag skulle tacka nej till! Även andra, typ äldrevård och liknande hade jag vänligen nekat även ståendes på ruinens brant.

Morty
2012-06-07, 08:55
Jag skulle aldrig kunna göra något som går på tvärs med mina värderingar. Vi får en hel del erbjudanden om "samarbeten" eller att skriva texter om produkter för ersättning och jag skulle aldrig göra det. Så om jag sitter i en sits där regler eller överenskommelser tvingar mig att gå emot mina värderingar så säger jag hellre nej och lever fattig. Böcker är billiga på antikvariat och biblioteket är bra så jag överlever på väldigt lite.

Samma här. Pengar kan man klara sig utan i relativt stor utsträckning, men man måste kunna leva med sig själv. Jobba på slakteri eller i annan djurplågeriinrättning går självklart fetbort.

Yes
2012-06-07, 08:58
Jag kan ta vad som helst jag klarar att utföra och som inte kompromissar min integritet. Jag är trots allt värd bättre än att gå arbetslös. Hamnar man i en svår sits är det bara att bita ihop och gilla läget.

tossefar
2012-06-07, 08:59
Telefonförsäljning är under alla människors värdighet. Annars är det mesta OK.

willtjam
2012-06-07, 09:00
Det här är väldigt intressant tycker jag. Det finns väldigt många människor som tycker att arbetslösa inte ska kunna tacka nej och dom borde skjutas (lite överdrift, men ni fattar) ifall dom hellre lever på aktivitetsstöd el. liknande istället för att ta ett jobb som dom inte alls trivs med eller klarar av psykiskt. Men när det väl kommer till kritan så tror jag inte att dom heller skulle tacka ja till att byta blöjor på ett äldreboende, agera sophämtare, dela ut flyers etc.

Konkelbär
2012-06-07, 09:01
Fältförsäljare.. Stoppa folk mitt i stan och försöka sälja något.. never ever ever never EVER AGAIN!

shut teh face
2012-06-07, 09:02
Det här är väldigt intressant tycker jag. Det finns väldigt många människor som tycker att arbetslösa inte ska kunna tacka nej och dom borde skjutas (lite överdrift, men ni fattar) ifall dom hellre lever på aktivitetsstöd el. liknande istället för att ta ett jobb som dom inte alls trivs med eller klarar av psykiskt. Men när det väl kommer till kritan så tror jag inte att dom heller skulle tacka ja till att byta blöjor på ett äldreboende, agera sophämtare, dela ut flyers etc.
Att jobba med vad som helst är OK. Det är inte alltid ens livsituation går hand i hand med ens värdighet, stolthet etc. Men att gå arbetslös är inte kul eller bra för någon.

Däremot så finns det jobb som borde förbjudas; telefonförsäljning är det bästa exemplet. :Virro

Silveta
2012-06-07, 09:07
Det finns en hel del vidriga jobb men fortfarande är jag en person som hellre har ett kasst jobb än inget. Den inställningen har dock framkommit efter att jag fick barn. Mitt ansvar ligger primärt hos pojkarna och jag hade gjort nästan vad som helst för att försörja dem

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

ARMSTARK
2012-06-07, 09:12
Jag har svårt att se mig själv vända burgare på Donken, men har man ingen inkomst så...

prOtotype
2012-06-07, 09:19
Beggars can't be choosers.

Eddie Vedder
2012-06-07, 09:20

Tillägg till det här: Det gäller naturligtvis under normala omständigheter. Jag är övertygad om att jag i "rätt" kontext kan förvandlas till en lägervakt jag också. Det kan vi nog alla.

Ignatius72
2012-06-07, 09:20
Har svårt att se mig som lapplisa.

Yes
2012-06-07, 09:25
Jag är övertygad om att jag i "rätt" kontext kan förvandlas till en lägervakt jag också. Det kan vi nog alla.
Nej.

Parachutes
2012-06-07, 09:27
Äh donken hade säkert varit kul i en månad eller två! Stå o ta besvärliga beställningar till snorungar och bidra till att öka fetman! Eller stå o käfta med zigenare lördag natt 01.30 :D Mindre kul när lönen kommer.. Mitt första jobb jag hade någonsin var på två boenden för utvecklingsstörda på nivån mellan helt väck och 6åringar. Där tvättade lagade jag mat och bytte blöjor tillsammans med ett gäng goa 40åriga cougars och det var det bästa jobbet jag nånsin haft!(men för 96kr/h vilket också var anledningen till att jag slutade after 1 år)

Edit: Jag tror att alla erfarenheter är bra sålänge man inte mår jättedåligt av det!

Förutom telefonsäljare.. dom ska dö.. långsamt..

Albatross
2012-06-07, 09:31
Telefonförsäljare eller präst.

stridis
2012-06-07, 09:34
Telefonförsäljning är under alla människors värdighet. Annars är det mesta OK.

Typ, att hunda med 100% ackordlön som telefonförsäljare.

Fältförsäljare har jag sökt jobb som dock...

Dravena
2012-06-07, 09:35
Jag är inte för fin för att ta ett "skitjobb" om jag står i den situationen. Däremot skulle jag inte kunna jobba med till exempel djurförsök. Då går jag hellre tillbaka till att jobba på vårdgolvet, vilket förmodligen är rimligare att man får erbjudande om än att jobba med djurförsök...

Vad gäller om "alla" kan bli lägervakter, så läste vi studier om just det när jag pluggade sociologi. Det är skrämmande enkelt, även om det naturligtvis alltid kommer finnas individer som går emot massan.

stridis
2012-06-07, 09:35
Nej.

Men jag skulle kunna bli lägervakt.:em:

Ignatius72
2012-06-07, 09:36
Nej.

Forskningen stödjer dock inte dig. Tvärtom så är det extremerna som är de som står emot. De flesta "vanliga" trillar dit.

Ignatius72
2012-06-07, 09:38
Däremot skulle jag inte kunna jobba med till exempel djurförsök. Då går jag hellre tillbaka till att jobba på vårdgolvet, vilket förmodligen är rimligare att man får erbjudande om än att jobba med djurförsök...

Lite motsägelsefullt, på vårdgolvet är man i allra högsta grad beroende av medikament för att lindra och bota de sjuka med substanser som tagits fram genom djurförsök.

Eddie Vedder
2012-06-07, 09:40
Vad gäller om "alla" kan bli lägervakter, så läste vi studier om just det när jag pluggade sociologi. Det är skrämmande enkelt, även om det naturligtvis alltid kommer finnas individer som går emot massan.

Ja Milgrams studie och Stanford prison experiment är ju de två kända studierna. Men de kanske inte hade med några objektivister. De är väl unika antar jag. :)

mela
2012-06-07, 09:41
Det finns nästan ingenting som är så värdelöst som att vara arbetslös, så att så länge jag är garanterad en duglig lön så finns det inte mycket jag säger nej till.

hultman
2012-06-07, 09:42
Jag skulle inte känna mig dålig för att jag hade en särskild sysselsättning. Men hittills har jag inte hittat något som jag föredrar framför mina egna projekt eller företag. Ej heller skulle jag överleva på "normal" lön.

Dravena
2012-06-07, 09:43
Lite motsägelsefullt, på vårdgolvet är man i allra högsta grad beroende av medikament för att lindra och bota de sjuka med substanser som tagits fram genom djurförsök.

Naturligtvis är man det. Jag äter själv värktabletter dagligen. Det jag säger är att jag själv inte kan tänka mig att utföra djurförsöken. På samma sätt som jag inte vill slakta mitt eget kött, även om jag hellre äter vilt än butikshandlat kött när jag har möjligheten.

Endumen
2012-06-07, 09:46
Jag skulle kunna tänka mig att jobba med ALLT förutom för Svenskt näringsliv. Det är helt emot allt jag står för!

Yes
2012-06-07, 09:51
Forskningen stödjer dock inte dig. Tvärtom så är det extremerna som är de som står emot. De flesta "vanliga" trillar dit.
Alltså trillar inte alla dit, vilket var det jag sade. ;)

filmjölk
2012-06-07, 10:11
Måste man så måste man. Hade det stått mellan att min fru och son får svälta och min förnedring hade jag både jobbat som bögbudgeteskort, dr. Mengeles assistent, folkpartiets partiledare, medeltida bödel, gravplundrare och som testkanin i plågsamma människoförsök.

Gober
2012-06-07, 10:14
Telefonförsäljare, men visst handlar det om det eller att gå till socialen så är det ju givet att man hade fått bita i sura äpplet och ta jobbet tills man fixat något annat. Skulle dock aldrig låta mig själv hamna i en sits där något av dessa alternativ blir aktuellt.

Men nog har man haft sin beskärda del av "skitjobb" allt från grovarbete på byggarbetsplatser till att ta prover för analys på reningsverket (skitjobb bokstavligt talat :D ). Tycker att alla ska känna på lite tunga och skitiga jobb, eller så är det bara min långa kedja av arbetarklass i familjen som talar ;-)

Men för mig handlar det inte om värdighet i samband med hur mycket man tjänar (skitjobb ger ju ofta mer pengar än yrken som kräver långa studier) utan om man trivs själv och inte mår skit varje morgon när klockan tjuter och man vet att man har 8-11 timmar av ett rent helvete framför sig (been there).

Sen är även Eddie inne på något, etik och moral osv. Jag skulle tex aldrig ha samvete att försöka sälja/lura folk på en massa skit vilket ingår i många säljjobb.

spoon
2012-06-07, 10:20

Personligen så finns det vissa jobb som jag inte skulle ta. Men jag har ju arbetserfarenhet och behöver inte ta dom jobben. Då blir det en annan situation.

spoon
2012-06-07, 10:22
Det finns en hel del vidriga jobb men fortfarande är jag en person som hellre har ett kasst jobb än inget. Den inställningen har dock framkommit efter att jag fick barn. Mitt ansvar ligger primärt hos pojkarna och jag hade gjort nästan vad som helst för att försörja dem

Det finns ju grader i helvetet också. Det finns inte bara ETT skitjobb. Det finns många olika. Då kan man välja det man vantrivs minst med.

TREX
2012-06-07, 10:26
Långvården, torka folks avföring, tvätta andra människor e.t.c

Jag vet att många motiverar det med att "Men du kanske kommer hamna där själv en vacker dag"

Och nej, det kommer inte hända. Jag kommer försöka hålla igång träningen så pass även vid den höga åldern att när tiden kommer så kommer jag ha armstyrka att lyfta en pistol och sätta den i munnen på mig själv.

mattilainen
2012-06-07, 11:14
Långvården, torka folks avföring, tvätta andra människor e.t.c

Jag vet att många motiverar det med att "Men du kanske kommer hamna där själv en vacker dag"

Och nej, det kommer inte hända. Jag kommer försöka hålla igång träningen så pass även vid den höga åldern att när tiden kommer så kommer jag ha armstyrka att lyfta en pistol och sätta den i munnen på mig själv.

En olycka kan även bidra till detta. Även om man råkar ut för cancer. Men ok, det kommer ju aldrig hända dig, varför skulle det det liksom.. Bra att du ser det positivt i alla fall :) Hoppas självklart ingen ska behöva hamna där men ack så är det överbefolkat. Självklart ska man inte köra med det argumentet "Du kommer själv blablabla.." för så kan man inte säga tycker jag. Vissa klarar det helt enkelt inte och varför skulle man behöva klara det? Varför skulle någon vilja göra det? Förstår dig.

För topic.
Jag skulle aldrig någonsin kunna arbeta som telefonförsäljare FYYYYYYYY! Jag skulle aldrig kunna ta ett jobb på mc donalds/burger king/etc etc. Jag skulle ALDRIG kunna jobba på en lina, t.ex. på någon bilfabrik (har testat detta och hatade mitt liv). Så, vad skulle jag då kunna jobba med? Skulle hellre torkat bajs i otroliga mängder än göra något av dessa :)

tjabon
2012-06-07, 12:31
Ja definitivt: -Polis t.ex.
Skulle heller aldrig kunna tänka mej att jobba med något som sänker folk,
t.ex. kronofogdemyndigheten, inkasso m.m.

S.k traditionella "skitarbeten" har jag inga problem med.
Nattportier på stort City-hotell är nog det mest mentalt påfrestande arbete jag haft.

Ronn
2012-06-07, 12:48
Telefonförsäljare, usch o fy!

egge
2012-06-07, 12:54
Fan vad folk är kräsna. Kniper det i pengapungen och man inte har ätit på några dagar skulle nog de flesta kunna tänka sig ett 'skitjobb' som hamburgervändare.

TREX
2012-06-07, 13:00
En olycka kan även bidra till detta. Även om man råkar ut för cancer. Men ok, det kommer ju aldrig hända dig, varför skulle det det liksom.. Bra att du ser det positivt i alla fall :) Hoppas självklart ingen ska behöva hamna där men ack så är det överbefolkat. Självklart ska man inte köra med det argumentet "Du kommer själv blablabla.." för så kan man inte säga tycker jag. Vissa klarar det helt enkelt inte och varför skulle man behöva klara det? Varför skulle någon vilja göra det? Förstår dig.

Skulle jag råka ut för det i "ung" ålder skulle jag vilja att min familj skötte det och inte nån total främling, inte för att jag har något emot främlingar men jag gillar "behandla andra som du skulle vilja bli behandlad själv" dvs jag skulle inte vilja torka någon annan i arslet och lika lite skulle jag vilja att någon skulle göra det på mig.

Worst case scenario i följande ordning -> min fru -> min familj -> någon jag känner extremt bra/väldigt nära kompis till mig och min familj och om inget av ovanstående ens existerar då skulle jag ha så lite att leva för i alla fall att diagnosen cancer skulle bli det som fick bägaren att rinna över :)

All respekt dock till folk som gör det, ni är fan så mycket bättre människor än vad jag någonsin kommer kunna bli! Min imaginära hatt är av till er ära!

spoon
2012-06-07, 13:02
Fan vad folk är kräsna. Kniper det i pengapungen och man inte har ätit på några dagar skulle nog de flesta kunna tänka sig ett 'skitjobb' som hamburgervändare.

Tycker jag inte. Av alla jobb som finns i världen så väljer dom flesta ett som dom helst undviker.

Eddie Vedder
2012-06-07, 13:03
Alltså trillar inte alla dit, vilket var det jag sade. ;)

Fast Ignatius sa ju iofs hur det ser ut i praktiken och du sa att alla inte kan. Det är en viss skillnad. Man kan ju alltid argumentera för att de personerna som stått emot genom historien helt enkelt inte utsatts för rätt utpressning och/eller hjärntvätt bara. ;)

spoonchest
2012-06-07, 13:05
Vill det sig så illa, så börjar jag helt enkelt plugga istället för att jobba som följande:

Försäljare.

Onigiri
2012-06-07, 13:08
Hur fan i hela helvetet, kan man se äldrevård/hemsjukvård/vård som "under ens värdighet"?

Förklara för mig, så detaljerat och välformulerat som möjligt.

Att ni är vämmelmagade är inte en ursäkt för att det går "under värdigheten" det har bara med eran inställning att göra.

Vill veta hur det kan vara så lowlife att hjälpa en annan människa som inte klarar av att ta hand om sig själv. Väntar ivrigt på en eller tre förklaringar, få mig att förstå, tack.

TREX
2012-06-07, 13:13
Förklara för mig, så detaljerat och välformulerat som möjligt.

Du förstår inte hur det kan vara under någons värdighet att torka bajs och piss från en totalt främmande människa?

Onigiri
2012-06-07, 13:15
Du förstår inte hur det kan vara under någons värdighet att torka bajs och piss från en totalt främmande människa?Försök nu, jag vet att du kan bättre trex...

TREX
2012-06-07, 13:26
Försök nu, jag vet att du kan bättre trex...

Okej, du har en ledig dag från jobbet och du ska uträtta ett bankärande, framför dig i kön står en äldre gubbe.

Den äldre gubben skiter och pissar ner sig själv brutalt, riktigt mycket avföring och urin längs med och ner för bägge benen så till den grad att lite hamnar på golvet.

Det finns en toalett på banken och personalen på banken ber gubben att gå in dit för att ta hand om sig själv varvid gubben svarar "Nej, det kan jag tyvärr inte"

Skulle du ta tag i det?

Det är ingen annan där inne som vet vad du arbetar med eller vem du är överhuvudtaget.

mela
2012-06-07, 13:31
Okej, du har en ledig dag från jobbet och du ska uträtta ett bankärande, framför dig i kön står en äldre gubbe.

Den äldre gubben skiter och pissar ner sig själv brutalt, riktigt mycket avföring och urin längs med och ner för bägge benen så till den grad att lite hamnar på golvet.

Det finns en toalett på banken och personalen på banken ber gubben att gå in dit för att ta hand om sig själv varvid gubben svarar "Nej, det kan jag tyvärr inte"

Skulle du ta tag i det?

Det är ingen annan där inne som vet vad du arbetar med eller vem du är överhuvudtaget.

Får man betalt för det där och då?
Om ja, absolut. Om nej, hell no.

TREX
2012-06-07, 13:32
Nej varför skulle du få betalt för det? Det är ingen som vet vem du är eller vad du arbetar med och det är ingen som vet vem gubben är heller.

Det är principen jag är ute efter.

Eddie Vedder
2012-06-07, 13:37
Du förstår inte hur det kan vara under någons värdighet att torka bajs och piss från en totalt främmande människa?

Nej. Och jag vill hävda att ju mer främmande personen är desto lättare. Däremot har jag många gånger lidit med de gamla som får utsättas för det. Att torkas och tvättas på de intima ställena av en 20-årig kille.

mela
2012-06-07, 13:37
Nej varför skulle du få betalt för det? Det är ingen som vet vem du är eller vad du arbetar med och det är ingen som vet vem gubben är heller.

Det är en väldigt stor skillnad på att göra något "bara för att" och att göra något för att man ska försörja sig själv.

young_george
2012-06-07, 13:39
I praktiken gör man det man måste för att överleva.

Tolkia
2012-06-07, 13:42
Långvården, torka folks avföring, tvätta andra människor e.t.c.

Om du tror att det enda som avgör vem som hamnar i en situation där han/hon inte kan klara sig själv är hur man har tränat och "skött sin kropp" så är du visserligen inte ensam, men väldigt fel ute.
Nej, faktiskt inte. Jag förstår mycket väl att man kanske inte tycker att det är KUL, eller att man är för äckelmagad för att våga, men inte att det skulle vara förnedrande eller på något sätt sänka ens värde. Berätta gärna vad det är som är så förnedrande med att göra det (uppriktig fråga).

TREX
2012-06-07, 13:53
Om du tror att det enda som avgör vem som hamnar i en situation där han/hon inte kan klara sig själv är hur man har tränat och "skött sin kropp" så är du visserligen inte ensam, men väldigt fel ute.

Jag menade att jag ska försöka hålla mig själv i så pass bra form så att jag har styrka nog i mina armar att lyfta 850 g pistol.

Nej, faktiskt inte. Jag förstår mycket väl att man kanske inte tycker att det är KUL, eller att man är för äckelmagad för att våga, men inte att det skulle vara förnedrande eller på något sätt sänka ens värde. Berätta gärna vad det är som är så förnedrande med att göra det (uppriktig fråga).

Om du inte förstår är det ingen idé att jag ens försöker förklara, då jag inte kommer kunna lyckas övertyga dig bara genom att säga att "Jag gillar inte hela idén med det"

Eddie Vedder
2012-06-07, 13:56
då jag inte kommer kunna lyckas övertyga dig bara genom att säga att "Jag gillar inte hela idén med det"

Det är helt klart övertygande för mig i alla fall. Du gillar det alltså inte och det är helt okej. Det är värdighetsgrejen som är fullständigt obegriplig.

TREX
2012-06-07, 13:57
Det är helt klart övertygande för mig i alla fall. Du gillar det alltså inte och det är helt okej. Det är värdighetsgrejen som är fullständigt obegriplig.

Det är en princip sak också eftersom jag inte skulle vilja att någon gjorde det på mig skulle jag inte vilja göra det på någon annan heller.

Du pratar själv om lidelse när du sett äldre utsättas för det, hur kan man vilja utsätta någon annan för det då?

"Däremot har jag många gånger lidit med de gamla som får utsättas för det."

Åsberg
2012-06-07, 14:01
Hur många har prövat att torka bajs på någon annan?

Klart man var lite skeptisk innan man första dagen på nya jobbet (inom vården) men märkte efter första gången vilken bagatell det var. Naturligtvis är det inte för alla men tror ändå att det är många som har en föreställning om hur det är som inte nödvändigtvis överensstämmer med verkligheten.

snej
2012-06-07, 14:18
Det är under min värdighet att arbeta för under 30k i månaden. Att ha ett jobb som inte innebär flexibilitet, kompetensutveckling på löpande basis etc.

Om jag vore arbetslös så skulle jag fixa ett sådant jobb asap, och jag tror inte jag skulle misslyckas.

Men .. om det vore omöjligt (helvetet fryser till is etc) så skulle jag ta vilket jobb som helst. Men det vore inte kul för fem öre, men jag skulle aldrig vilja gå arbetslös en längre period.

Pluesettar mer eller mindre det här.

Eddie Vedder
2012-06-07, 14:18
Det är en princip sak också eftersom jag inte skulle vilja att någon gjorde det på mig skulle jag inte vilja göra det på någon annan heller.

Du pratar själv om lidelse när du sett äldre utsättas för det, hur kan man vilja utsätta någon annan för det då?

"Däremot har jag många gånger lidit med de gamla som får utsättas för det."

Jag orkar inte med ditt trollande. Tror du att de hade föredragit att sitta i sin avföring? Det kan för vissa kännas förnedrande att torkas och tvättas av unga killar. Och i vissa fall har jag märkt det och lidit med dom. Men det fattar du förstås att jag menar.

tjabon
2012-06-07, 14:27

Skulle du ta tag i det?

Hahaha !!!! :D

Det här var precis vad som hände en månad sedan på vårdcentralen:
Fullbelamrat väntrum där jag också sitter. Två personer kommer med en
gammal gubbe i rullstol och parkerar guben mitt i väntrummet.

Plötsligt börjar det stinka satan och en brun sörja rinner ner från sätet på
rullstolen. Personalen låter gubben pissa/skita klart och allt rinner ut på
golvet. Sen tar dom och kör in honom i ett separat rum. Det tog 15-20 minuter innan någon på VC moppade upp skiten på golvet.
Vi andra flyttade oss till ett annat väntrum 15 m längre bort i korridoren...

TREX
2012-06-07, 14:36
Jag orkar inte med ditt trollande. Tror du att de hade föredragit att sitta i sin avföring? Det kan för vissa kännas förnedrande att torkas och tvättas av unga killar. Och i vissa fall har jag märkt det och lidit med dom. Men det fattar du förstås att jag menar.

Nej, men någon med en annan typ av värdighet hade ju kunnat göra det.

Alla har vi ju olika gränser för vad vi skulle kunna tänkas göra, min går här, andras går lägre, vad är problemet?

Jag förstår inte hur folk inte skulle kunna arbeta som försäljare, ser du mig ifrågasätta det?

willtjam
2012-06-07, 14:49

Lust att delge några exempel på jobb som erbjuder det här?

Qudatullah Jamal
2012-06-07, 14:57

Programmerare kanske?

TREX
2012-06-07, 15:01

Någon sorts typ av konsult?

arjeplogarn
2012-06-07, 15:01
Skulle aldrig kunna jobba på samma arbetsplats som Morty.

Morty
2012-06-07, 15:05
Skulle aldrig kunna jobba på samma arbetsplats som Morty.

Ok, hm. Drömmer du om att få arbeta på slakteri eller vad?

snej
2012-06-07, 15:17

Tror shut the ansikte är programmerare/kodare.

Morty
2012-06-07, 15:22
Det låter som ganska standard inom IT, det som STF pratar om. Liknar vad jag har.

willtjam
2012-06-07, 15:28
Man kanske ska satsa på en karriär inom IT då.

TREX
2012-06-07, 15:30

Kruxet är väl bara att du är stillasittande vilket kommer resultera i att du dör en tidig död.

:)

Silveta
2012-06-07, 15:30

Har du utbildning för det så satsa, flertalet vänner jobbar som programmerare och drar in finfin lön

Morty
2012-06-07, 15:32

Det är sjukt värt. Väldigt bra lön, schyssta tider, man är generellt uppskattad som konsult eftersom man har värdefulla kunskaper, man får kurser för att bli duktigare vilket företaget tjänar in på, ofta bonusar, etc, etc.

Men man måste vara ganska duktig för att det ska bli en god payoff. Jag fixade CCNA som 18-åring.

Kruxet är väl bara att du är stillasittande vilket kommer resultera i att du dör en tidig död.

:)

Lätt det värsta med ett IT-jobb. Fan vad trist det är att bara sitta, sitta, sitta. Jag är rätt grym på att skriva på tangentbort nu dock!

Silveta
2012-06-07, 15:34
Det är sjukt värt. Väldigt bra lön, schyssta tider, man är generellt uppskattad som konsult eftersom man har värdefulla kunskaper, man får kurser för att bli duktigare vilket företaget tjänar in på, ofta bonusar, etc, etc.

Men man måste vara ganska duktig för att det ska bli en god payoff. Jag fixade CCNA som 18-åring.

Lätt det värsta med ett IT-jobb. Fan vad trist det är att bara sitta, sitta, sitta. Jag är rätt grym på att skriva på tangentbort nu dock!

Ccna certified är ett riktigt bra sätt att komma in på de flesta ställen faktiskt. Skaffade också det tidigt.

shut teh face
2012-06-07, 15:35
Nä jag är ingen utvecklare (tack och lov) :)

De flesta IT jobb är över 30k, det är inte ens speciellt högt, det är min lägstanivå. :D

Vettiga jobb rent generellt innebär mycket frihet, pengar, resor, flexibilitet och självständighet som individ. Många av dessa jobb är inom IT men det finns inom alla arbetskategorier.

Jockefoten
2012-06-07, 15:36
Bögporrskådis.
Jobba med djur.
Jobba med äldre människor.
Jobba med sjuka människor.
Jobba inom svenska kyrkan (eller andra religiösa samfund).
Jobba inom media.
Jobba som journalist på en skvallertidning.

shut teh face
2012-06-07, 15:37

Det blir inte så mycket sittande ändå .. jag hade stegräknare en gång och fick 7000 steg. Man måste ju hämta kaffe hela tiden, springa i trappor, man snackar lite skit här och där, möten, gå ned på stan för lunch, spela lite biljard eller dart etc.

Att klura på tekniska problem gör man lika bra vid biljardbordet som att sitta och läsa kod på datorn.

TREX
2012-06-07, 15:37

Trist är väl inte direkt det jag är mest orolig över när jag sitter ner, är nog mera mina leder och min rygg e.t.c

noob76
2012-06-07, 15:45
Skala bananer på industriell basis i en fabrik utanför Oslo ? Bananerna mosas sedan och används bla. i en pralin till norrmännens nationaldag.

Det var ett inslag i uppdrag granskning om Svenskarna som arbetade som bananskalare i Oslo, när reportrarna frågade unga norrmän om de visste att det satt Svenskar och skalade bananer för minimilönen trodde de inte att det var sant.

TREX
2012-06-07, 15:48
Skala bananer på industriell basis i en fabrik utanför Oslo ? Bananerna mosas sedan och används bla. i en pralin till norrmännens nationaldag.

Det var ett inslag i uppdrag granskning om Svenskarna som arbetade som bananskalare i Oslo, när reportrarna frågade unga norrmän om de visste att det satt Svenskar och skalade bananer för minimilönen trodde de inte att det var sant.

Så länge man gör något åt ett större företag och är en liten obetydlig del i en mycket större bild ser jag inte skillnaden i att skala bananer eller flytta papper.

Det är ju bara mindre glorifierat.

mattilainen
2012-06-07, 16:10
Efter lite ideer i tråden så kan jag lugnt säga att jag aldrig skulle kunna arbeta och sänka mig tillräckligt lågt för att arbeta inom inkasso och A-kassan. Att tvinga ut folk som är sjuka i arbetslivet för att statistiken ska se bra ut. ALDRIG! Visst finns det folk som ljuger och lever på systemet men dessa är troligtvis 1 % av alla. Det är helt sjukt hur dom i telefonen kan läsa om en person, ringa upp och säga "Du är inte sjuk, du ska jobba!".

Dessa personer är lägre än telefonförsäljare. Då förstår ni!

dream_theater_
2012-06-07, 16:15
Är det någon mer än jag som håller tummarna för en IT-bubbla samt att TREX skiter på sig?

filmjölk
2012-06-07, 16:24
Jag har jobbat i äldrevården, i perioder på heltid, men mestadels vid sidan av Psykiatri som mentalskötare.

Äldrevård som Underskötare (ja det heter så) är verkligen jättefint (ur ett altruistiskt perspektiv) att jobba med, men det är faktiskt något som bit för bit genom åren man tillbringar i yrket äter upp ens värdighet en liten tugga i taget.

För det första så förstår inte andra människor att man arbetar med något gott (som är så jäkla mycket "bättre" än att prata om outsourcing vid styrelsemöten eller designa kaffekoppar i 3d via datorn) utan man ses av andra som en lite sämre människa, dummare, mindre ambitiös, latare och är man av manligt kön och svensk, betvivlar folk tom. ens heterosexualitet.

Tom. av andra i vården är man lägre i "heriarkin", upplever iaf jag det lite som, som usk. går det nog såhär somatik>psykiatri>geriatrik (det sista betyder äldrevård).

Just mindervärdet i andras ögon i kombination med en progressivt ökande arbetsbörda kombinerat med mindre och mindre personal, DESSUTOM HAR DU EN MASSIV NACKDEL SOM SVENSK, då du ofta har kollegor som är, ursäkta uttrycket, totala stolpskott som dels är inkompetenta och inte har något i vården att göra, utan bara är där för att det är det enda de kan få, och ofta inte ens kan göra sig förstådda eller förstå Svenska.

Då får du som Svensk, sköta all kommunikation och bli en arbetsledare (vare sig du vill eller inte) utan att få mer betalt än dina kollegor.

Ja, kanske någon krona mer i timman pga att du är (förmodligen) utbildad USK och får därför medicinskt ansvar liknande det en sjuksköterska har i övriga vården. För den kronan är det du som tar alal blodprover, p-glukos, tömmer folks urinblåsor med kateter om de har svårt att göra det själva, har all anhörigkontakt, sköter alla trycksår, all medicinering, sköter all matbeställning, dokumentation och gör ändå lika mycket bajstorkande/duschande/av och påklädning/matning som vårdbiträdena.

Har du en halvtimmes rast kan du vara glad om du bara blir störd en gång under den tiden.

Nåja, nu gled jag in på hur jobbigt det kan vara i äldrevården, men all bajs, allt kiss, all otacksamhet, allt ansvar, den superkassa lönen, de allt annat än kompetenta kollegorna, och övriga människors inställning till dig (seriöst gå och försök att få ett vettigt banklån för lägenhet tex. med en månadslön på 19K trots att du inte har en krona i skuld...i dare you) äter långsamt upp dig, bit för bit, tills du är ett bittert vrak som allvarligt funderar på att rösta på Sverigedemokraterna till slut.

Det är under din värdighet. Onigiri skall ha en eloge för att han pallar, de flesta av er andra skulle inte göra det mer än ett par månader.

Ignatius72
2012-06-07, 16:41
Efter lite ideer i tråden så kan jag lugnt säga att jag aldrig skulle kunna arbeta och sänka mig tillräckligt lågt för att arbeta inom inkasso och A-kassan. Att tvinga ut folk som är sjuka i arbetslivet för att statistiken ska se bra ut. ALDRIG! Visst finns det folk som ljuger och lever på systemet men dessa är troligtvis 1 % av alla. Det är helt sjukt hur dom i telefonen kan läsa om en person, ringa upp och säga "Du är inte sjuk, du ska jobba!".

Du ska nog ta reda på verkligheten innan du dissar det helt och hållet. F-kassan och för den delen A-kassan har ett omfattande regelverk och egna läkare. De som sitter där har väldigt lite med statistiken att göra. Inkasso kommer om du inte betalar räkningarna och tvingar ingen att jobba.

Rikard Jansson
2012-06-07, 16:55
Vilken värdighet, är min motfråga? :D Värdighet är ett hinder!

Men alla jobb som jag skulle ta innefattar förhållandevis dålig lön i förhållande till hur jobbigt jobbet är. Bilmekaniker i en verkstad som tar alla märken och alla jobb är ett. Kräver sjukt stor kunskapsbas, mycket goda svetskunskaper, mycket goda lack-kunskaper, innefattar skärsår och ont i händerna och ofta rygg/axlar konstant, och är bland sveriges sämst betalade jobb.

mattilainen
2012-06-07, 17:02
Du ska nog ta reda på verkligheten innan du dissar det helt och hållet. F-kassan och för den delen A-kassan har ett omfattande regelverk och egna läkare. De som sitter där har väldigt lite med statistiken att göra. Inkasso kommer om du inte betalar räkningarna och tvingar ingen att jobba.

Jag är väldigt insatt i verkligheten ska du veta :) Ok, Inkasso är något helt annat. Varför jag tog upp det är för att JAG inte skulle klara av att göra de besluten som dom gör. Jag skulle inte klarat av att göra si eller så med någon som inte har pengar etc etc.

Men F-kassan, som jag förövrigt menade, jag tror jag skrev A-kassan.. Visst, dom har egna läkare men det spelar ingen roll. Dom läser utifrån ett papper där det står till exempel hjärtinfarkt (tar pappa som exempel). Dom läser och ser att han har 10 veckor sjukskrivning. Dom kollar i sin perm och där ser dom att dom flesta kan vara tillbaka i arbetslivet efter 8 veckor. Dom ringer upp min pappa och försöker få honom att säga att "Ja, jag kan jobba efter 8 veckor" men han hänvisar till sin läkare som sagt 10 veckor. Dom vill då inte kontakta läkaren.. Enligt deras information så har dom dragit en generalisering, vilket har gjort att hjärtinfarkt har standard 8 veckor sjukskrivning för F-kassan. Om någon då får 10 veckor så sätter dom sig och (istället för att undra varför?) så säger dom "Nej du, om alla andra får 8 veckor, då kan du också jobba efter 8 veckor. Utan att ha en aning om det ena eller andra.

Min mammas fall är liknande. Hon har reumatism och har otroliga skov. Hon fick jobba halvtid i två veckor med läkarintyg ofc etc etc. Andra veckan ringa F-kassan och säger "Kan du jobba halvtid, kan du jobba heltid".

Så innan du säger att jag ska ta reda på verkligheten först gör mig förbannad för du har ingen aning om vad jag vet, vad jag har varit med om eller vad jag själv varit insatt i. Att arbeta för detta företag skulle jag aldrig kunna sänka mig till. Att mer eller mindre tvinga ut folk, ja dom tvingar ut folk, skulle jag aldrig kunna göra. Att läsa på ett papper som säger något om en person och sedan bestämma om denna personen ska få pengar eller inte, eller veta om hur sjuk denna patienten är, är för mig idioti. Att vara den handläggare som tar beslut och går hem efter dagen och tänker "Oh, vad gott, jag fick ut si och så många i arbete idag" borde själv hamna i den sitsen och få känna hur det känns. Då tror jag glatt man skulle sluta och insett vad man har gjort.

Detta är MIN åsikt, du kan inte ändra på den med dina påhopp om att jag inte vet hur verkligheten ser ut. Att jag tycker detta arbete är under min värdighet är min åsikt och som sagt i tråden skulle jag aldrig kunna underkasta mig så att jag skulle kunnat arbeta inom den sektorn. Eftersom jag skrev A-kassa så kan detta blivit ett missförstånd och då ber jag om ursäkt då jag menade F-kassan. Hoppas inga sura miner men som sagt, detta är min åsikt.

filmjölk
2012-06-07, 19:35

Jag hade intyg ifrån både min psykiatriker och min allmänläkare på att jag var inkapabel att jobba efter att min dotter hade gått bort i cancer. F-kassans bedömare tyckte annorlunda och körde över två läkare och mig, trots att de aldrig hade träffat mig, eller ens pratat i telefon med mig.

Olegh
2012-06-07, 19:38
Har absolut inget behov av prestige, så skitjobb har jag i princip inget problem med. De typerna av jobb som skulle ta emot att tvingas utföra är sådana som jag anser oetiska eller som jag helt enkelt är för mesig för (tänk bajstorkning).

isato
2012-06-07, 19:47
Är det någon mer än jag som håller tummarna för en IT-bubbla samt att TREX skiter på sig?

Jag gör nästan det efter att ha läst tråden även fast jag själv jobbar inom IT. Vad är det för fel på folk? Hoppas ni trollar.

filmjölk
2012-06-07, 19:48
Men generellt förstår jag ändå faktiskt F-kassans dilemma. Jag tror inte de vill tvinga ut sjuka människor att jobba, men Sverige är i ett land i kris och det finns fullt av folk som måste försörjas, folk som inte går att tvinga till att dra in pengar till samhället. Då kanske sjuka måste jobba trots att de är sjuka och mår skit av det.

Morty
2012-06-07, 19:50

Jag är nog med på detta också.

Dessutom har det visat sig att det var bra mycket lägre än 1% (http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/unid/26578784053D6464C12577CE004C9F66?OpenDocument)

shut teh face
2012-06-07, 20:04
Jag växte upp med min morsa som är undersköterska, ensamstående mamma. Behöver jag förklara mer?

Jag hyser ingen respekt för folk som jobbar med sådant (förutom min mamma som är min mamma.. :)), men jag ser heller inte ned på dem.
Jag vill bara inte vara i den situationen själv, för det suger, och de flesta som jobbar för under 20k i månaden och torkar kiss, trivs nog egentligen inte med det.

I ett land som Sverige är det inte speciellt svårt att ta för sig och göra något annat och skaffa sig en trevligare vardag. Sen måste det ju tyvärr finnas folk till allt, men gör allt för att inte vara en av dem.

Vinter
2012-06-07, 20:07

Ett av få jobb man inte kan låta en apa göra :P

Ignatius72
2012-06-07, 21:00
Jag är väldigt insatt i verkligheten ska du veta :)

Försäkringskassan är inget företag utan en myndighet. FK har över 12000 anställda och över 3 miljoner människor får utbetalning/år (54% av befolkningen 16-64år), och man har utgifter på över 200 miljarder.
Att säga att man är insatt för att man känner till ett ärende är att vara ignorant. Hur ömmande det än är. Det kommer att ske misstag i en sån vansinnigt stor verksamhet och en extremt hög procent av de som får avslag på något kommer att vara missnöjda. Samtidigt så får man se att en överväldigande del är helt nöjda.
Någonstans så är alla överens om att det ska/måste finnas gränser. Motsatsen är absurd. Vi kan inte heller ha handäggare som helt godtyckligt bestämmer lite som dagsformen säger. Det är inte rättsäkert.
Jag vill poängtera ifall någon undrar att jag inte har något med FK att göra, eller ens känner någon som arbetar eller har arbetat där.

filmjölk
2012-06-07, 21:10
Försäkringskassan är inget företag utan en myndighet. FK har över 12000 anställda och över 3 miljoner människor får utbetalning/år (54% av befolkningen 16-64år), och man har utgifter på över 200 miljarder.
.

Samt att vi faktiskt är i en kris. det finns inte samma ekonomi som på 80-talet längre - och vi som land är beroende av att sjuka Svenskar faktiskt går till jobbet trots att de är sjuka, även om det är inhumant.

hade vi haft ett annat ekonomiskt läge tror jag faktiskt så gott om samhället att det inte hade sett ut så här. jag hoppas inte det iaf. Jag har blivit behandlad som skit av f-kassan och tycker att det är extremt orättvist. Men jag kan någonstans förstå att det finns inte pengar just till mig längre, då mina skattepengar jag betalat in gått åt.

filmjölk
2012-06-07, 21:20
Kom på en sak till. Det är lite samma som att jobba tills 75. Många av oss har en livslängd som sträcker sig långt efter att man inte orkar göra nytta och är beroende av andra, detta pga att vi kan medicinera oss, har bra vård och kost etc.

Men vem skall försörja och ta hand om alla dessa gamla människor? Större och större börda läggs på de som redan jobbar för att försörja fler och fler gamla som inte dör samt försörja fler och fler som inte jobbar. Det blir helt ohållbart för de som faktiskt jobbar.

Tvingas vi att arbeta längre dör vi tidigare och vi får inte alls lika många fall av folk som kräver personal och resurser i 20-30 år efter att de slutat jobba.

En 75 åring klarar troligtvis inte av att jobba, men det finns inget som säger att hen inte kan leva i 20år till ändå.

Inhumant javisst, men vad är alternativet?

Vinter
2012-06-07, 21:31

Annektera Norge.

krellik
2012-06-07, 21:35
Varit mycket snack om att torka skit i tråden. Jag har jobbat i några olika "skitjobb" medan jag har pluggat (eller åtminstone låtsats plugga bitvis) och just det här med att torka bajs är tämligen odramatiskt, handlar mest om att man gör det någorlunda effektivt och proffsigt och ser till att den som blir utsatt för det inte känner sig alltför utsatt, knappast mer dramatiskt än när jag plockar upp bajset efter min hund varje dag.
I verkligheten handlar det väldigt sällan i skitjobb om de specifika arbetsuppgifterna utan saker som monotoni, stress, dåliga chefer, oseriösa arbetskamrater eller dålig möjlighet att påverka sin egen arbetssituation, där ligger de sakerna som ger verkliga problem och som gör att man inte orkar med i längden.

Men jag minns när jag var 20 "jaaag ska minsann aldrig torka bajs eller jobba på Mc Donalds"... Handlade ju inte ett jävla skit om det utan att man hade dålig självbild och att man är nervös för vad folk ska tycka.

Johanss0n
2012-06-07, 21:43
Vilken värdighet, är min motfråga? :D Värdighet är ett hinder!

Men alla jobb som jag skulle ta innefattar förhållandevis dålig lön i förhållande till hur jobbigt jobbet är. Bilmekaniker i en verkstad som tar alla märken och alla jobb är ett. Kräver sjukt stor kunskapsbas, mycket goda svetskunskaper, mycket goda lack-kunskaper, innefattar skärsår och ont i händerna och ofta rygg/axlar konstant, och är bland sveriges sämst betalade jobb.

Nja nu är du nog lite fel ute, för det första så är det jävligt ovanligt att någon är överjävlig på allt, är du riktigt bra på att svetsa, lacka, el osv har du knappast dåligt betalt.

Har du konstant ont i händer, rygg och axlar när du står innomhus hela dagarna i en uppvärmd lokal med tillgång till lyftar och andra hjälpmedel gör du fömodligen något väldigt fel.

Bilmekaniker hör definitivt inte till sveriges sämst betalda jobb.

Deceiver85
2012-06-07, 21:53
Bilmekaniker hör definitivt inte till sveriges sämst betalda jobb.

...samt att hantverk, reparation och service öppnar upp en gigantisk dörr till den svarta marknaden.

noob76
2012-06-07, 21:58
Att säga att man är insatt för att man känner till ett ärende är att vara ignorant. Hur ömmande det än är. Det kommer att ske misstag i en sån vansinnigt stor verksamhet och en extremt hög procent av de som får avslag på något kommer att vara missnöjda. Samtidigt så får man se att en överväldigande del är helt nöjda.
Någonstans så är alla överens om att det ska/måste finnas gränser. Motsatsen är absurd. Vi kan inte heller ha handäggare som helt godtyckligt bestämmer lite som dagsformen säger. Det är inte rättsäkert.
Jag vill poängtera ifall någon undrar att jag inte har något med FK att göra, eller ens känner någon som arbetar eller har arbetat där.

Problemet är ju inte Försäkringskassan och dess handläggare utan den lagstiftning de följer, där största delen av de nya sjukförsäkringsreglerna infördes av moderaterna som största parti i alliansregeringen 2008.

Det är just därför du hugger som en desperat cobra i många trådar som berör och tar upp problemen med nuvarande socialförsäkringar för att du är praktiserande moderat och inte vill låta något som kan skada ditt parti få stå oemotsagt på ett forum där vem som helst kan läsa och ta del av informationen.

Eftersom jag själv har MS och har kontakt med tiotals patienter med neurologiska diagnoser samt har vänner som arbetar både som läkare och som handläggare på Försäkringskassan kan jag säga att jag känner till många ärenden. Vi har nu en situation där sjuka får extremt låga ersättningar och i många fall utförsäkras och tvingas till socialbidrag ( som de ofta inte kan få för de är för sjuka för att kunna söka jobb vilket ofta är ett krav ) sammtidigt som vi har sänkt skatterna väldigt mycket.

noob76
2012-06-07, 22:01
Samt att vi faktiskt är i en kris. det finns inte samma ekonomi som på 80-talet längre - och vi som land är beroende av att sjuka Svenskar faktiskt går till jobbet trots att de är sjuka, även om det är inhumant.

hade vi haft ett annat ekonomiskt läge tror jag faktiskt så gott om samhället att det inte hade sett ut så här. jag hoppas inte det iaf. Jag har blivit behandlad som skit av f-kassan och tycker att det är extremt orättvist. Men jag kan någonstans förstå att det finns inte pengar just till mig längre, då mina skattepengar jag betalat in gått åt.

Sammtidigt har vi ju "haft råd" att sänka skatterna med ca 100 miljarder sedan 2006, så kanske hade det funnits några korvören till dig också om vi haft en annan regering ? ;) Det jag tror hänt är att vi politiskt styrt bort tankarna från solidariskt tänkande så när vi får högkonjunktur kommer vi inte att hjälpa sjuka i större utsträckning än vi gör nu bara för att vi har mer pengar. ?

Spartansk
2012-06-07, 22:01
Ja, i teorin. I praktiken har jag hyggligt välbeställda föräldrar som låter barnen bo hemma gratis och äta sig mätta gratis så länge de vill, vilket gör att jag väljer arbetslöshet över de allra värsta jobben. Men hade jag inte haft det så hade jag till och med kunnat tänka mig att bli säljare.

shadowfire
2012-06-07, 22:02
Vi har nu en situation där sjuka får extremt låga ersättningar och i många fall utförsäkras och tvingas till socialbidrag ( som de ofta inte kan få för de är för sjuka för att kunna söka jobb vilket ofta är ett krav ) sammtidigt som vi har sänkt skatterna väldigt mycket.

hehe och du gör precis tvärtom, hugger som en cobra åt andra hållet baserat på 10-tal fall + egen praxis? :)

shadowfire
2012-06-07, 22:04
i bidragssverige behöver man ju inte bry sig och ännu mindre om det blir blockskifte nästa val... spela dataspel o gå på akassa ftw, har man inkomstförsäkring dessutom och ett skapligt jobb innan så kan man klara sig rätt fint på bidrag. Hoppas det blir rött styre om Guild Wars 2 visar sig vara bra, de får gärna införa sabbatsår igen på riktigt också.

Hade man fått välja mellan 0kr/mån och städjobb så är jag helt övertygad om att mängder av folk sökt städjobben och svalt det med hull och hår utan att ens pipa, men i vårt land är det finare och mer lönsamt att vara bidragstagare och "mellan två jobb" än "lokalvårdare" eller "hygientekniker":

noob76
2012-06-07, 22:08
hehe och du gör precis tvärtom, hugger som en cobra åt andra hållet baserat på 10-tal fall + egen praxis? :)

Näe, 1000-tals fall samt kritik mot hela det nuvarande socialförsäkringssystemet är det som format mina åsikter. Inte så få fall som 10 stycken. Självklart behöver vi få en mer mångfacetterad bild där inte bara de som försöker försvara moderaternas nedskärningar i sjukförsäkringen får komma till tals.

Du har säkert läst några av alla tusentals spaltmetrar eller sätt några nyheter om alla missförhållanden inom sjukförsäkringen sedan 2008? Bara de utförsäkrade lär uppgå till tusentals individer.

filmjölk
2012-06-07, 22:09
Sammtidigt har vi ju "haft råd" att sänka skatterna med ca 100 miljarder sedan 2006, så kanske hade det funnits några korvören till dig också om vi haft en annan regering ? ;) Det jag tror hänt är att vi politiskt styrt bort tankarna från solidariskt tänkande så när vi får högkonjunktur kommer vi inte att hjälpa sjuka i större utsträckning än vi gör nu bara för att vi har mer pengar. ?

Det tror jag. Jag har svårt att se att även en borgerlig regering skulle tvinga ut sjuka människor till jobbet om det inte var tvunget. Just solidariskt tänkande är faktiskt en del av orsaken till att sjuka tvingas jobba.

noob76
2012-06-07, 22:10
i bidragssverige behöver man ju inte bry sig och ännu mindre om det blir blockskifte nästa val... spela dataspel o gå på akassa ftw, har man inkomstförsäkring dessutom och ett skapligt jobb innan så kan man klara sig rätt fint på bidrag. Hoppas det blir rött styre om Guild Wars 2 visar sig vara bra, de får gärna införa sabbatsår igen på riktigt också.

Hade man fått välja mellan 0kr/mån och städjobb så är jag helt övertygad om att mängder av folk sökt städjobben och svalt det med hull och hår utan att ens pipa, men i vårt land är det finare och mer lönsamt att vara bidragstagare och "mellan två jobb" än "lokalvårdare" eller "hygientekniker":

Du vet väll att inkomstbortfallsförsäkringarna endast gäller i maximalt 1 år ? ;) Det tar lixom lite udden av ditt argument om du försöker visa att man i Sverige kan "gå på bidrag" och leva gott på det. Ty det är få som lyckas med det, och ett fåtal fuskare kommer alltid att finnas.

noob76
2012-06-07, 22:13
Det tror jag. Jag har svårt att se att även en borgerlig regering skulle tvinga ut sjuka människor till jobbet om det inte var tvunget. Just solidariskt tänkande är faktiskt en del av orsaken till att sjuka tvingas jobba.

Du låter lite som reinfeldts våta dröm, om jag fattat det rätt så är du själv sjuk och du tror att nuvarande regering skickar ut sjuka på arbetsmarknaden för att de "inte har något val" sammtidigt som vi sänkt skatterna med 100 miljarder ? Trolling ?

Det kan inte vara så att skattesänkningar var en enkel sak att sälja in till medelklassväljarna och att du som sjuk är en av de som står för kalaset tillsammans med nedskärningar av infrastruktur, sjukvård och skola ?

shadowfire
2012-06-07, 22:15
Näe, 1000-tals fall samt kritik mot hela det nuvarande socialförsäkringssystemet är det som format mina åsikter. Inte så få fall som 10 stycken. Självklart behöver vi få en mer mångfacetterad bild där inte bara de som försöker försvara moderaternas nedskärningar i sjukförsäkringen får komma till tals.

Du har säkert läst några av alla tusentals spaltmetrar eller sätt några nyheter om alla missförhållanden inom sjukförsäkringen sedan 2008? Bara de utförsäkrade lär uppgå till tusentals individer.

Självfallet har jag sett det. På samma sätt som media har lyft fram sjuka Agda 75 som måste utvisas ur landet för att hon är illegal flykting. Svenska folket rasar, låt Agda stanna! Dagen efter är det en ny artikel över att svensk invandrarpolitik är för okontrollerad och låter illegala flyktingar stanna för länge i landet.

Är riktigt trött på all dubbelmoral och framför allt hur man lyfter fram enstaka fall och försöker få det som ett slags mantra för hela problematiken. Flera av försäkringskassans sämre fall har varit enstaka handläggare som gjort fel, men det är så gott för folk som vill blanda in politiken i det hela och blåsa upp en höna av en fjäder. För övrigt saknar jag som vanligt lösningsförslag oavsett vilket parti man röstar på. Istället för att gnälla, kom med något konkret, vad vore det bästa?

En ganska stor andel i befolkningen tar VAB fast de inte har sjuka barn, sjukskriver sig fast de är friska osv, var går gränsen för "solidaritet"?

shadowfire
2012-06-07, 22:17
Du vet väll att inkomstbortfallsförsäkringarna endast gäller i maximalt 1 år ? ;) Det tar lixom lite udden av ditt argument om du försöker visa att man i Sverige kan "gå på bidrag" och leva gott på det. Ty det är få som lyckas med det, och ett fåtal fuskare kommer alltid att finnas.

Maximalt ett år? ett helt års betald semester, vet du hur mkt det är? Kontra 4 veckor? å vaddå fuska, det handlar inte om fusk. I tidigare styre kunde du ansöka om friår (1 år helt ledigt) och därefter gå på akassa + inkomtförsäkringen ytterligare 1 år. Du hinner levla rätt mkt i wow då ;)

noob76
2012-06-07, 22:31
"En ganska stor andel i befolkningen tar VAB fast de inte har sjuka barn, sjukskriver sig fast de är friska osv, var går gränsen för "solidaritet"? "

Gränsen går lägre än de exempel du tar upp. Ingen vill betala skatt som går till VAB-fuskande lattemammor som drar sina märkesbarnvagnar gata upp och gata ner mellan caffe´besöken i den nybyggda gentrifierade medelklasstadsdelen.

Det är vi nog överens om.

Att sjukskriva sig själv vet vi ju alla att det inte är så lätt eftersom det krävs läkarintyg från... 3e dagen eller hur är det på ditt jobb ?

Inkomstförsäkring är något man kan teckna privat, eller som grupp ex. genom facket. Så här är det ju inte vi skattebetalare som pröjsar utan ett vinstdrivande försäkringsbolag som kostnadsjusterar premierna efter försäkringarnas utfallande.

filmjölk
2012-06-07, 22:36
Du låter lite som reinfeldts våta dröm, om jag fattat det rätt så är du själv sjuk och du tror att nuvarande regering skickar ut sjuka på arbetsmarknaden för att de "inte har något val" sammtidigt som vi sänkt skatterna med 100 miljarder ? Trolling ?

Det kan inte vara så att skattesänkningar var en enkel sak att sälja in till medelklassväljarna och att du som sjuk är en av de som står för kalaset tillsammans med nedskärningar av infrastruktur, sjukvård och skola ?

jag var sjuk (reaktiv depression) nu är jag rätt frisk och ganska stabil på medicin.

Jag tror helt och fullt på att jag sparkades ut tillbaks till jobbet för att min inkomst - mina skattepengar verkligen behövdes i samhället. Jag tror att F-kassan har fått order om att vara så nitiska de bara kan för att kunna få samhället att gå runt, inte att de gör det på rent jävelskap.

Jag tror även att nedskärningar också beror på att samhället behöver spara, inte så mycket på ideologi, S hade gjort likadant.

Jag vet att jag är en av dem som står för hela kalaset. Jag betalar men ändå är det jag som diskar, dukar, lagar maten, serverar och några andra är kalasets gäster som äter upp all mat, pratar med munnen full och sölar ner. Ytterligare någon annan ligger lättjefullt på lur under bordet utan att hjälpa till och slickar upp smulorna och dricker slattarna ur vinglasen.

Onigiri
2012-06-07, 22:45
Haha tack för det givande svaret filmjölk :D Det ligger mycket skrämmande sanning i det du beskriver, men mycket tycker jag samtidigt är bra. Har bara hållit på i fem år dock.

Funderar för närvarande på djurvård med specialisering på något djur som tex tiger.

Några erfarenheter av det här inne? Är det också ett ovärdigt yrke som att vårda djur? Ännu kassare än människor till och med?

filmjölk
2012-06-07, 23:01
Haha tack för det givande svaret filmjölk :D Det ligger mycket skrämmande sanning i det du beskriver, men mycket tycker jag samtidigt är bra. Har bara hållit på i fem år dock.

Funderar för närvarande på djurvård med specialisering på något djur som tex tiger.

Några erfarenheter av det här inne? Är det också ett ovärdigt yrke som att vårda djur? Ännu kassare än människor till och med?

Jag tycker att du skall fortsätta tills du börjar känna dig bitter. Det behövs män i äldrevården och du gör någonting som iaf i mina ögon är värt väldigt mycket mer än "jobba med IT". Du gör ett bra jobb och är en bra representant för ett framtida samhälle där man kan offra sig själv för någon annan.

Men när du börjar bli bitter, hata gamlingar, tycka illa om invandrar-kollegor etc. då är det dags att söka nytt.

TREX
2012-06-07, 23:09

Djur är enligt mig bättre än människor och jag själv kommer att arbeta med djur någon gång i mitt framtida yrkesliv.

Så absolut inget ovärdigt i det.

Spartansk
2012-06-07, 23:14
Angående djur så har jag både mockat hos höns och plockat upp hundbajsar, och tycker det är mycket mindre äckligt än att hantera människoavföring. Jag tror det handlar om att det blir äckligare när släktskapet är så nära. Någon nedärvd instinkt; människobajs är nog helt enkelt mer ohälsosamt att äta än djurbajs.

krellik
2012-06-07, 23:19
Angående djur så har jag både mockat hos höns och plockat upp hundbajsar, och tycker det är mycket mindre äckligt än att hantera människoavföring. Jag tror det handlar om att det blir äckligare när släktskapet är så nära. Någon nedärvd instinkt; människobajs är nog helt enkelt mer ohälsosamt att äta än djurbajs.

Eller så har du hanterat mer djurbajs än människobajs och blivit avtrubbad för äckligheten i det hela. Får du djup ångest av att torka dig själv där bak?

Jag har plockat höns några gånger. Synerligen vidrig mix av fjädrar och hönskit, otrevligt på alla sätt och vis. Hade jag gjort det några gånger till skulle jag nog inte ens tänkt tanken på att det är äckligt.

Spartansk
2012-06-07, 23:25
Eller så har du hanterat mer djurbajs än människobajs och blivit avtrubbad för äckligheten i det hela. Får du djup ångest av att torka dig själv där bak?

Jag har plockat höns några gånger. Synerligen vidrig mix av fjädrar och hönskit, otrevligt på alla sätt och vis. Hade jag gjort det några gånger till skulle jag nog inte ens tänkt tanken på att det är äckligt.

Jag tror nog mer på din teori, när jag tänker efter.

Jag hjälpte till att plocka höns när jag var liten. Tyckte bara det var roligt. Jag lekte med tuppens avhuggna huvud och ben, satte huvudet direkt på benen, utan kropp, så det såg ut som en karikatyr. Barn kan vara rätt morbida.

burkmannen
2012-06-07, 23:59
Jag är inte för fin för att ta ett "skitjobb" om jag står i den situationen. Däremot skulle jag inte kunna jobba med till exempel djurförsök. Då går jag hellre tillbaka till att jobba på vårdgolvet, vilket förmodligen är rimligare att man får erbjudande om än att jobba med djurförsök...

Finns det något på internet om detta?

noob76
2012-06-08, 00:14
Sköta djur och städa koskit skulle jag absolut kunna göra under några år. Däremot är det inget jag skulle vilja arbeta med resten av livet.

Jag har min verkstad granne med ett litet lantbruk med kor så jag brukar vara med och sköta djuren emellanåt, trivsamt och skönt arbete jämfört med att sitta framför en dator hela dagarna. Folkskit är äckligare än koskit alla dagar i veckan, koskit är bara gräs.

burkmannen
2012-06-08, 00:22

Är det inte snarare nobelt på ett sätt än under ens heder?

Hemi
2012-06-08, 02:50

Det fetstilta passar dock in på de jobb som hamnar under min värdighet. Mediatränare eller motivational speakers i USA. De sistnämnda pratar om hur lätt det är att tjäna miljoner men bor själva i kackerlacksstinna råtthål, lever på nudlar och kan inte betala hyran.

Troll
2012-06-08, 04:09
Kan inte komma på något på rak arm som jag skulle rata om jag skulle bli arbetslös, hade nog sökt allt jag kunde komma på..
Sen hade man ju klart fortsatt söka nya jobb om det blev ett riktigt uselt jobb man fick tag i!

Har väldigt svårt för folk som kan med att gå hemma år ut och tycka det är okej att låta oss andra skattebetalare pröjsa!! (Ska tilläggas att detta inte gäller dom som verkligen försöker och vill ha jobb)

Hemi
2012-06-08, 04:13
Forskare kan vara ett sådant jobb. Det beror på vad man gör. Om cheferna vill att man joinar ett projekt man vet bygger på lögner, kvacksalveri eller alldeles för tunn grund. Oftast är det för att ett annat företag som gynnas av just den forskningen ger massor av pengar till institutet/företaget man forskar för.
Så i stället för att grundligt totalförstöra ens egen CV för all framtid kan det vara bättre att packa ägg på konsum ett tag om inget alternativ på jobbet finns. Tänk på att många studier på internet gjorts under sådana förhållanden och att 20 studier gjorts i ett ämne, 17 av dem var av otillfedsställande resultat som kastades i papperskorgen. 3 av dem var av tillfredställande resultat, (pengar) och publicerades med pompa och ståt.

Ignatius72
2012-06-08, 07:45
En 75 åring klarar troligtvis inte av att jobba, men det finns inget som säger att hen inte kan leva i 20år till ändå.

När den allmänna pensionen infördes så var pensionsgränsen över medellivslängden. Nu är den 65 respektive 80 någonting. Färre försörjer fler.

Problemet är ju inte Försäkringskassan och dess handläggare utan den lagstiftning de följer, där största delen av de nya sjukförsäkringsreglerna infördes av moderaterna som största parti i alliansregeringen 2008.

Det är just därför du hugger som en desperat cobra i många trådar som berör och tar upp problemen med nuvarande socialförsäkringar för att du är praktiserande moderat och inte vill låta något som kan skada ditt parti få stå oemotsagt på ett forum där vem som helst kan läsa och ta del av informationen.

Eftersom jag själv har MS och har kontakt med tiotals patienter med neurologiska diagnoser samt har vänner som arbetar både som läkare och som handläggare på Försäkringskassan kan jag säga att jag känner till många ärenden. Vi har nu en situation där sjuka får extremt låga ersättningar och i många fall utförsäkras och tvingas till socialbidrag ( som de ofta inte kan få för de är för sjuka för att kunna söka jobb vilket ofta är ett krav ) sammtidigt som vi har sänkt skatterna väldigt mycket.

Precis, handläggarna följer reglerna. Även om jag är kommunpolitiker så innebär det inte att jag är sekteristisk moderat i alla lägen, om ens något. Ingen förespråkar att man skulle ta bort alla typer av begränsningar, ingen föreslår att personen själv ska få bestämma hur länge man själv tycker man ska vara hemma. Där tror jag tom du håller med. OM du gör det så kommer vi aldrig att ha ett system där alla är nöjda. Det är tom så att om alla vore nöjda så hade systemet havererat.
Att hitta 1000, eller 10000-tals personer som vill ha mer pengar är inte särskilt svårt. Du kan med största säkerhet hitta lika många höginkomsttagare som tycker att de har för låg lön.
När Anna Hedborg (S) startade utredningen kring sukförsäkrningen så var det för att genomsnittssjukskrivningen tex var 2 år för ett ryggskott. Läkarvetenskapen menade att 1vecka, möjligen två vid tungt arbete var rimligt. Det innebar att en stor del av dessa klarade sig på en vecka men att många var det i månader och andra i 10-tals år. Det är naturligtvis inte rimligt. Det är ju stöld från de som verkligen behöver vara sjukskrivna.
Det är möjligt att reglerna är för hårda i vissa fall (även om det som skuggan skriver, många gånger handlar om enstaka handläggare som gör fel), men lyft snoken lite och se det i ett större perspektiv då blir du också mer trovärdig i din argumentation.

Morty
2012-06-08, 09:12
Militär, känner jag att jag inte skulle kunna jobba som heller.

Ignatius72
2012-06-08, 09:30
Militär, känner jag att jag inte skulle kunna jobba som heller.

Militär i Sverige hade jag kunnat tänka mig. Öva, leka och träna. Militär på riktigt där man både riskerar sitt eget liv och ska döda andra. Känns något ociviliserat. Blir vi attackerade så hamnar saken naturligtvis i ett annat läge.

Raschmus
2012-06-08, 09:46
I min bok finns det inget jobb som är sämre än att inget jobb ha. Dock har jag testat få riktiga skitjobb, finns säkert något jobb jag hade rånekat.

Morty
2012-06-08, 10:47
Militär i Sverige hade jag kunnat tänka mig. Öva, leka och träna. Militär på riktigt där man både riskerar sitt eget liv och ska döda andra. Känns något ociviliserat. Blir vi attackerade så hamnar saken naturligtvis i ett annat läge.

Ja, "leka" militär skulle jag kunna göra om det inte vore för att jag inte tar några order. Springa runt i skogen, leka hinderbana, sätta upp tält och vara eldvakt, etc.

Men det är ju fortfarande övning för att döda och upprätthålla nationalstater. Helt fel. Att andra länder gör det gör det inte mer rätt.