Logga in

Visa fullständig version : SL fem dagar i veckan?

mini
2012-06-05, 06:15
Jag är lite sugen på att testa att träna måndag-fredag under sommaren och hösten. Í bänken kommer jag köra med tröja, böj med dräkt varannan vecka rätt lätt. Skulle gärna böja tre eller fyra dagar i veckan, helst fyra, bänk likaså, mark något mindre. Hur jag än pusslar tycker jag att det blir konstigt. Några idéer?

tano
2012-06-05, 08:06
Konstigt på vilket sätt?

Ett exempel

Böj utr/tung - mån
Böj lätt - tis, fre
Tung böj - tors
Bänk tröja - ons
Tung mark - fre
Lätt mark - ons
tung bänk - mån
Lätt bänk - tors

Typ så hade jag lagt upp det, men det beror ju på hur man prioriterar och påverkas av grenana.

ceejay
2012-06-05, 10:02
Vet vi i sverige hur CYC tränar? :) Han kör ju någon form av böj,bänk och mark måndag-fredag.
Verkar riktigt intressant att hålla hög volym och frekvens utan att toppa vikterna.

Dreas
2012-06-05, 10:09
Vet vi i sverige hur CYC tränar? :) Han kör ju någon form av böj,bänk och mark måndag-fredag.
Verkar riktigt intressant att hålla hög volym och frekvens utan att toppa vikterna.Bygger inte norska mängdträningsprogrammet på böj-, bänk- och markvarianter varje pass? Mycket intressant iaf.

Har en känsla av att han följer grunderna här: http://www.styrkeloft.no/treningsprogram

Deceiver85
2012-06-05, 12:25
Hur hade du tänkt kring set, reps och belastning?

Rikard Jansson
2012-06-05, 13:00
Jag skulle kört hyfsat låg intensitet, volym och lågt repantal, men jag personligen med mitt obefintliga vetande tycker det låter som en väldigt bra idé, det här konceptet. Dock inte sagt att man inte kan gå tungt, men typ köra ett fåtal ettor på 90-92.5% av 1rm, och endast kring 1rm-vikter i negativa singlar eller klossar för att inte slita för mycket, och inte för ofta då. Men jag hade extremt gärna skrivit ut ett schema om jag hade haft nån som helst trovärdighet inom styrkelyft, konceptet intresserar mig som sagt extremt mycket :D

Rikard Jansson
2012-06-05, 13:21
Såhär skulle jag gjort;

Det första man får tänka på i konceptet är att man har ett ganska lågt tak att arbeta inom innan man bränner ut sig enligt min åsikt, och får därför väl överväga vilka övningar man ska ha med i programmet. Enkelt sagt så får man kapa ut allt som inte ger något!

Ett exempel på förutsättningar lyftare X kan ha: god utlåsningsstyrka i samtliga 3 grenar, dålig startstyrka i mark och bänk, god repstyrka i böj och bänk. Lyftaren är bäst i böj och mark och medel i böj jämförelsevis. Till viss del bör man utnyttja sina styrkor, och till viss del får man ha i åtanke att det ibland är totalt onödigt att träna vidare på dessa styrkor. Det är t.ex. inte värst vettigt att ägna tid åt att öka sitt kronlyft från 250-350 om man ändock inte får upp 170 ifrån marken.

Det andra man får ha i åtanke är den noggranna pusslingen som krävs. Det tar ju år att gå igenom men jag tror alla vet vad jag menar! För lyftare X skulle det därför sett ut som följande:
(reps x set)
Måndag: Pinpress i bänk, 4x4 @8, pausböj 3x3@9, långa mark med kort stopp i det 'riktiga' startläget 2x4 @8, muskelkomplement bröst
Tisdag: Bälteslösa böj 2x4@8, tävlingsbänk med signaler 2x3@9, marklyft utan bälte stege med ettor på varje 10 kg upp till 15 kg under 1rm, muskelkomplement baksida axlar+bröstrygg
Onsdag: Böj med bälte 4x4 på 65% av 1rm, marklyft 3x3@7, count-bänkpress 2x5@8.5
Torsdag: bänkpress med stopp 5x5 på 50% av 1rm, böj med bälte upp till en etta på 90% av 1rm, marklyft 5x2@8
Fredag: marklyft 3x6 på 50% av 1rm, böj utan bälte anpassat till slitengrad, tävlingsbänk 1-reppare på 60-80% av 1rm, muskelkomplement mage, biceps

Rikard Jansson
2012-06-06, 11:17
Kritik på upplägget vore nice:)

Zacke
2012-06-07, 12:47
Jag skulle kört hyfsat låg intensitet, volym och lågt repantal, men jag personligen med mitt obefintliga vetande tycker det låter som en väldigt bra idé, det här konceptet. Dock inte sagt att man inte kan gå tungt, men typ köra ett fåtal ettor på 90-92.5% av 1rm, och endast kring 1rm-vikter i negativa singlar eller klossar för att inte slita för mycket, och inte för ofta då. Men jag hade extremt gärna skrivit ut ett schema om jag hade haft nån som helst trovärdighet inom styrkelyft, konceptet intresserar mig som sagt extremt mycket :D

Kritik på upplägget vore nice:)

Att föreslå excentriska och partiella lyft som ett sätt att minska intensiteten låter helt bakvänt.

Partiella och excentriska lyft används ju för så kallad "overload", överbelastning av musklerna, och är mer uttröttande.

Som ett experiment kan du prova att kliva upp på en stol med vänster ben och ner med höger ben i 5 minuter och se vilket ben du har träningsvärk i dagen efter.

Rikard Jansson
2012-06-07, 12:52
Det jag föreslår är ju partiella och excentriska lyft utan overload :)