Visa fullständig version : Mytomaner angående träning
Rikard Jansson
2012-06-04, 15:12
Att låtsas att man vet allt eller liknande när man inte har en aning, när man pratar om ett ämne som den man pratar med har stor erfarenhet/kunskap i, är ingen bra idé!
I den här tråden kan vi ju eftersom vi är träningsintresserade, ta upp vad vi fått höra av "civila" om träning, som uppenbarligen inte är sant. Gärna när de försöker imponera etc, helt enkelt standard mytoman-tjafs!
"såg en gång i xxxxx på en tävling när de skulle lyfta 300 kg i marklyft, och killen klarade inte rubba den ifrån golvet, fram kom då en av passarna som inte tänkte sig för, drog upp den till midjan, och stegade sedan sidledes så de kunde sopa golvet. han hade dragit över 500 kg i mark så det var inga problem. alla bara gapade!"
Spartansk
2012-06-04, 15:17
En kille jag känner, som visserligen är rätt lång och tjock, men aldrig tränat seriöst, påstod att han lyfte 110 kg över huvudet i lumpen. Jag väljer att tro att det är mytomani.
Mytomani och skryt eller lögn kanske man ska skilja åt, eller?
Stefan J
2012-06-04, 15:50
Har hört ett otal gånger från folk som har en vän eller en vän som känner en vän som reppat lite på 120-150 i bänk utan att någonsin ha tränat eller dragit 300 i marklyft, också det utan att träna. De har liksom bara klivit in på gymmet och testat sin styrka litegrann.
Robbmeister
2012-06-04, 15:55
En kille påstod sig ta 110 i bänkpress. Visst, inte en så överdriven lögn men sen när man hade en skojbänktävling på skolan så fick han precis upp 70.. Alla har ju dåliga dagar men jag har svårt att tro att bänk 1rm minskar med mer än en tredjedel.
Sen har man ju hört diverse historier om relativt otroliga böjvikter som sedan visade sig vara ''utlåsningar'' bara.
Rikard Jansson
2012-06-04, 15:56
Stefan, varför är du aldrig inne på msn?:(
Åh, jag har hört en hel del grymma lögner från mytomaner i träningsvärlden. Minns inga just nu tyvärr, bara att det blivit en hel del *cough cough* från mig som svar. Dessa personer har aldrig tränat med mig :(
Stefan J
2012-06-04, 15:58
Stefan, varför är du aldrig inne på msn?:(
Diablo 3 :/
Rikard Jansson
2012-06-04, 15:59
Åh, jag har hört en hel del grymma lögner från mytomaner i träningsvärlden. Minns inga just nu tyvärr, bara att det blivit en hel del *cough cough* från mig som svar. Dessa personer har aldrig tränat med mig :(
Jag drar 100 m uppförsbacke på 9 sek blankt, ska bevisa det när vi ses! ;)
Birkharju
2012-06-04, 16:04
Axon är väl ett bra exempel :)
Axon är väl ett bra exempel :)
Ljuger han om sina egna prestationer också?
Grazzafukkinrazzi
2012-06-04, 16:08
Ljuger han om sina egna prestationer också?
Vill inte göra det här till någon Axontråd men det här är inga 50kg's hantlar.
uBwTWFq5dN0
antar att det hör till ämnet, men vet inte.
i alla fall, i dag på gymmet var det en kille i min ålder som varit sjuk ett tag och var precis tillbaka på gymmet och lägger sig för att köra några reps med 50kg :)
nu till det roliga, du klarade ju 60kg på SATS för ett tag sedan, du måste ju klara alla reps nu på 50kg.
Tänkte bara i huvudet " Du fattar väl själv att kost, sömn + haft uppehåll har en påverkan på styrkan " så mycket korkade människor som tror att man inte tappar när man har uppehåll.
uBwTWFq5dN0
Men det är keps och magtröja :D
Jag känner igen fenomenet när personer som är helt okunniga inom det aktuella samtalsämnet känner att de måste säga något, och samtidigt passar på att "bre på lite extra". Min tolkning är att det snarare är ett uttryck för någon slags extrem osäkerhet än mytomani. Hen måste hävda sig liksom, låt det bära eller brista.
Mitt ex träffade en ny kille ett år efter att vi flyttat isär. Han är 180 lång och normalbyggd+ dvs varken klen eller kraftig. Han hade lyckats slå i henne att han benpressade 700 kilo också "när han var yngre". Jag och den här tjejen hade bott ihop länge så vi fortsatte snacka ett tag efteråt.. men jag vet inte hur historien slutade, utom att han tydligen hade någon slags komplex. Lite konstigt att göra elitresultat som ung och bara lägga av - visserligen är det omöjligt även för elit på normalstor kropp att göra detta.
Jag tycker många av dom historierna som jag får höra härstammar från min prestation. Säger jag att jag har dragit 250 i marklyft så har vederbörande gjort 220. Skulle jag säga 700 så hade han säkert sagt 630. Han har ju inte tränat lika mycket men är nog nästan lika stark ändå.
uBwTWFq5dN0
Följer du hans blogg/ youtube-kanal för att kunna hitta felen? :)
Silencer
2012-06-04, 17:06
Skilj på folk som ska snacka om saker de inte kan något om, och folk som kommer med rövarhistorier om vad de gjort.
Men en klassiker är ju att "när jag tränade bänkade jag si och så mycket men nu har man ju tappat allt".
Rikard Jansson
2012-06-04, 17:10
Jag tycker många av dom historierna som jag får höra härstammar från min prestation. Säger jag att jag har dragit 250 i marklyft så har vederbörande gjort 220. Skulle jag säga 700 så hade han säkert sagt 630. Han har ju inte tränat lika mycket men är nog nästan lika stark ändå.
Jag har en släkting som är likadan, fast han är värre i allt^^ t.ex. när jag hade gjort en militärpress på 60 så hade han lyft ett betongblock på 65 över huvudet såklart :)
uBwTWFq5dN0
såg nån bild där han sa att det va typ 530 på i frontböj... tvivlar..
Grazzafukkinrazzi
2012-06-04, 17:11
Följer du hans blogg/ youtube-kanal för att kunna hitta felen? :)
Haha åhnej, min vän. Jag minns att jag reagerade på det där för bra många år sedan och det dök upp nu i mitt huvud när någon frågade om han ljög om sin egen träning.
Jag kunde inte bry mig mindre om vad han gör/säger om sin träning men när någon frågade kunde jag inte låta bli :) Tihi!
Silencer
2012-06-04, 17:12
Haha nu kom jag på en rolig sak. Vet inte hur ni hade det men när jag var liten (6-12 års ålder speciellt typ) så var det många som inte hade ett koll alls på vad de pratade om. De kunde komma med de mest grova rövarhistorier eller felaktiga påståenden om verkligheten eller världen fungerar.
Iaf, min då bästa vän som var typ 11 och spinkig som fan sa att när han var och fiskade med sin pappa så hade han 50kg i ryggsäcken och gick 4 mil. Jag som alltid varit någorlunda skärpt sa att det kan inte stämma men då blev han helt tokig och sa att det var minsann visst sant. Många sådana där "50kg packning och 10 mil" historier har man hört.
ChuckTesta
2012-06-04, 17:20
Jag har en släkting som är likadan, fast han är värre i allt^^ t.ex. när jag hade gjort en militärpress på 60 så hade han lyft ett betongblock på 65 över huvudet såklart :)
lol, hade en polare förut som alltid lyfte 10 kg mer än mig. I alla övningar.
Konstigt också att han inte var så speciellt vältränad *screwy*
Jag är rätt säker på att det var sådär historien om 700 kilo benpress kom till. Jag tror nämligen att tjejen visade honom min träningsjournal och sedan drog han till med dubbelt så mycket. Det komiska var att jag träffade honom sen av en slump då hon hade dragit med honom till en fest hos en gemensam bekant. Han höll sig i bakgrunden :laugh:
Jag är rätt säker på att det var sådär historien om 700 kilo benpress kom till. Jag tror nämligen att tjejen visade honom min träningsjournal och sedan drog han till med dubbelt så mycket. Det komiska var att jag träffade honom sen av en slump då hon hade dragit med honom till en fest hos en gemensam bekant. Han höll sig i bakgrunden :laugh:
Då kan man ju fråga sig varför hon gjorde det...
En kille jag känner, som visserligen är rätt lång och tjock, men aldrig tränat seriöst, påstod att han lyfte 110 kg över huvudet i lumpen. Jag väljer att tro att det är mytomani.
Klart han klarar att pressa sin flickvän, vore beta annars.
Då kan man ju fråga sig varför hon gjorde det...
Hon hade helt enkelt ingen aning om att jag skulle komma. Det var ingen nära bekant, det var en avlägsen bekant som vi bara träffat ett par gånger. Jag hade inte anmält mig heller.
filmjölk
2012-06-04, 18:11
Jag vet en som påstod och trodde sig kunna axelpressa 100kg i en 5-6 reps, sen slutade han med smithen, gick ner till bröstet istället för näsan och tog bort ryggstödet och fick helt plötsligt köra på 70kg istället :)
Det var jag, lyfter iofs lite mer än 70 nu, men det är en ganska stor skillnad på 95*1 vs 100*5 :D
isterbuk
2012-06-04, 18:58
Axon's ljugeri (vilket jag trodde var stulna artiklar och lite tveksamhet hurvida han var utbildad i allt han påstod sig vara) är väl något som pågick för ett par år sen?
Har han inte "shapeat" upp sig sedan dess?
Röda Björnen
2012-06-04, 19:55
Axon's ljugeri (vilket jag trodde var stulna artiklar och lite tveksamhet hurvida han var utbildad i allt han påstod sig vara) är väl något som pågick för ett par år sen?
Har han inte "shapeat" upp sig sedan dess?
Inte riktigt, han har blivit bättre med åren men han är fortfarande duktig att överdriva vikter på stången samt sin egen vikt. Om man är en Hater som jag så räknar man vikterna på bilderna samt ibland ser man honom när man råkar träna på samma gym.
Det bästa måste varit när jag körde knäböj och gjorde mitt 200 kg x 2 rep PB och en kille stirrade på mig bredvid och skrattade lite och kom fram och skröt om att han var så stark trots att han är mindre och blablabla, sen när jag tittade såvist tog han 200 kg x 5 Rep, dock i kvartsböjar.
När jag konfronterade honom och sa att "du gör ju inte en knäböj" sa han enkelt att allas teknik är annorlunda i knäböj. *whatever*
MVH
En på jobbet påstod att man inte ska blanda massa olika tillskott, alltså ta flera olika produkter. tex, vassle, eaa, pwo ex.
Han påstod att du får en kemisk reaktion i kroppen, som kan leda till både det ena och det andra. Så man skulle bara köpa färdiga paket med kosttillskott så man vet vad man får.
Har hört ett otal gånger från folk som har en vän eller en vän som känner en vän som reppat lite på 120-150 i bänk utan att någonsin ha tränat eller dragit 300 i marklyft, också det utan att träna. De har liksom bara klivit in på gymmet och testat sin styrka litegrann.
Första gången Mattsson som glad 16-åring testade marklyft drog han 200! Killen har gener.
Rikard Jansson
2012-06-04, 21:07
Anderground80 här på forumet drog 200 en bra bit över knäna första gången han provade att marka eller om det var andra gången ^^
Deceiver85
2012-06-04, 21:22
Har stött på en hel del bänkpress-mytomaner nere på ÖKK:
Gosse nr 1 hävdade att han bänkade 160kg raw (kroppsvikt runt 80kg). Det lät intressant för att rekrytera till bänkpresslaget. Problemet var bara att 110kg satt som fastnaglat i bröstet, och att denne skrek åt passaren att den "får juuu hjälpa till!".
Gosse nr 2 hävdade att han bänkade 200-220kg raw och ifall han skulle gå upp 10kg i vikt så skulle han kunna ta 300kg. Jag och många till har aldrig sett karln bänka mer än 150-160kg...
Gosse nr 3 har hävdat en bänkpress på 170kg, på en kroppsvikt runt 70kg. Jag kan dock bekräfta att personen har haft 170kg laddat på en stång för bänkpress, för det var samma pass som jag slog personligt rekord i partiella drag till hakan.
Gosse nr 3 har hävdat en bänkpress på 170kg, på en kroppsvikt runt 70kg. Jag kan dock bekräfta att personen har haft 170kg laddat på en stång för bänkpress, för det var samma pass som jag slog personligt rekord i partiella drag till hakan.
:laugh:
Herman H
2012-06-04, 21:49
Av någon anledning har "alla" tagit 100kg i bänkpress i lumpen. Jag personligen hade aldrig någonsin sett en skivstång mer än på bild när jag gjorde lumpen och tänkte att 80kg ska jag väl för fan klara på en kroppsvikt på 106kg men fick backa till 65kg på stången för att klara få upp skiten. Kan någon här förklara varför just "alla" har klarat 100kg just i lumpen när det faktiskt är de flestas livsmål att kunna bänka just 100kg. *screwy*
Kräv att få se testresultaten istället.
En kille i klassen som "tränat" cirka ett år gör enligt egen utsago 40-50 godkända chins. Ytterst tveksamt.
filmjölk
2012-06-04, 22:17
Min kära mor kom från en liten by i Halland där det gick en skröna om någon gubbe på början av 1900-talet som skulle ha slagit ihjäl en älgtjur med en spade, sedan lyft upp älgen (4-500kg) över axeln och gått 2km hem.
Hans häender vaur stoora soum dassalock och han hade tydligen puckelrygg och gick böjd på mitten så att händerna släpade i marken, ändå tornade han upp sig över alla andra. Denna förmågan gjorde han även väldigt bra på att plocka potatis, och han kunde plocka ett helt potatisland ensam snabbare än vad ett dussin människor tillsammans kunde göra.
När han blev inbjuden till julbord kunde han ensam sätta i sig en hel 7kgs julskinka innan de andra var klara med sin silltallrik.
Spartansk
2012-06-04, 22:19
Min kära mor kom från en liten by i Halland där det gick en skröna om någon gubbe på början av 1900-talet som skulle ha slagit ihjäl en älgtjur med en spade, sedan lyft upp älgen (4-500kg) över axeln och gått 2km hem.
Hans häender vaur stoora soum dassalock och han hade tydligen puckelrygg och gick böjd på mitten så att händerna släpade i marken, ändå tornade han upp sig över alla andra. Denna förmågan gjorde han även väldigt bra på att plocka potatis, och han kunde plocka ett helt potatisland ensam snabbare än vad ett dussin människor tillsammans kunde göra.
När han blev inbjuden till julbord kunde han ensam sätta i sig en hel 7kgs julskinka innan de andra var klara med sin silltallrik.
Han skulle varit en gud på marklyft.
Varför visade ditt ex din träningsjournal för sin nya kille?
Hon var en knepig fan som inte gjorde slut helt med killar. Hon fortsatte ringa mig i flera år tills jag till slut inte svarade längre. Hon sparade reserver.
Spartansk
2012-06-04, 22:49
Hon var en knepig fan som inte gjorde slut helt med killar. Hon fortsatte ringa mig i flera år tills jag till slut inte svarade längre. Hon sparade reserver.
Låter nästan som något för relationstråden.
Låter nästan som något för relationstråden.
För?
Hon låter SOM relationstråden :D
Hade du utmanat honom i benpress annars eller?
Hade du utmanat honom i benpress annars eller?
Jag var upptagen med att talla på en annan tjej jag träffade på den där festen!
Det är inte precis ovanligt att folk ljuger om sina gymresultat. Kolla i min träningsjournal t.ex., brukar lägga på 50 % på vikterna så folk ska tro att man har lite att trycka till med.
Fanns en kille som förde journal till och från i något år, och fortfarande dyker upp då och då. Det var ganska uppenbart att det mytades en del (eller ganska mycket faktiskt) och det var lite extra kul då jag faktiskt såg honom träna på samma gym som jag tränade, därmed såg jag ju att han inte var i närheten av de vikterna eller körde med helt vansinnig teknik. Men det var underhållande att läsa och killen hade/har ganska bra fysik för sin ålder.
En kille i klassen som "tränat" cirka ett år gör enligt egen utsago 40-50 godkända chins. Ytterst tveksamt.
Hände en liknande sak för mig. Körde riktigt pissdjupa dips och klarade 19st på 80kg. DÅ kommer "gymraggaren" fram och tittade på mig. Jag sa uch det här var jobbigt som fan. Han säger äch jag har som mest gjort 53st likadana. Gymmraggaren är byggd som mig fast lite klenare i det flesta övningar så han ljög mig rakt upp i ansiktet.
Det är inte precis ovanligt att folk ljuger om sina gymresultat. Kolla i min träningsjournal t.ex., brukar lägga på 50 % på vikterna så folk ska tro att man har lite att trycka till med.
Status på kolo är det viktigaste för en bad boy. Hultman har koll.
ARMSTARK
2012-06-05, 12:44
Vi diskuterade hårdslående boxare på jobbet och firmans mytoman berättade att hans polare hade en sån djävla höger att när han missade bussen en gång blev han förbannad och slog näven rakt igenom sidan på bussen, hål rätt in.
Rikard Jansson
2012-06-05, 12:57
Vi diskuterade hårdslående boxare på jobbet och firmans mytoman berättade att hans polare hade en sån djävla höger att när han missade bussen en gång blev han förbannad och slog näven rakt igenom sidan på bussen, hål rätt in.
Nu är väl det här till 99.9% myt förstås, men är det verkligen helt omöjligt? En obetänksam högersving av en boxare i tungviktseliten kan ju nå upp till 700-800 kg(?) och mig veterligen är bussar gjorda i ett väldigt klent skal... dock så är det väl kanske väl osannolikt att slå igenom inredning och all möjlig skit :D
Status på kolo är det viktigaste för en bad boy. Hultman har koll.
Absolut. Jag spelar för att bli omtyckt. Det går bra :)
Raschmus
2012-06-05, 13:11
Absolut. Jag spelar för att bli omtyckt. Det går bra :)
Spelade samma en gång, gick sådär :(
Raschmus
2012-06-05, 13:13
Skrev följande i tråden värsta teknikfelet ni sett någon göra på gymmet?;
"Värt att nämna;
En fd klasskamrat till mig (naturare, smal, fantastiskt trevlig, smart och klen) skröt gladeligen i skolans korridorer om hur han var starkare än mig i benpress. Han gjorde ...strikta tolvor på Rasmus maxvikt där han bara gör en etta [...]
Jag varken talade om eller kommenterade händelsen efter att ha sett honom köra ostrika vadpressar i benpressen. Han fick en highfive, hatten av och min tydliga underkastelse att jag mött min överman."
Haha nu kom jag på en rolig sak. Vet inte hur ni hade det men när jag var liten (6-12 års ålder speciellt typ) så var det många som inte hade ett koll alls på vad de pratade om. De kunde komma med de mest grova rövarhistorier eller felaktiga påståenden om verkligheten eller världen fungerar.
Iaf, min då bästa vän som var typ 11 och spinkig som fan sa att när han var och fiskade med sin pappa så hade han 50kg i ryggsäcken och gick 4 mil. Jag som alltid varit någorlunda skärpt sa att det kan inte stämma men då blev han helt tokig och sa att det var minsann visst sant. Många sådana där "50kg packning och 10 mil" historier har man hört.
Du menar att din vän gick med 50kg, visst? Tyckte det var smått svårt att urskilja vem du syftade på men det kanske bara är jag?
Hmm
När man går riktigt tungt blir man från naken -> kittad ungefär 70 kg tyngre. Då ska man kunna gå runt 5-10 mil, men i en krissituation längre.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.