handdator

Visa fullständig version : Vad tänka på när man köper saker från privatperson/blocket?

Barbastark
2012-06-02, 10:51
Hejhej

Är ute efter cykel och tänkte köpa begagnat. Men undrar vad man ska tänka på när man köper från privatperson via tex blocket? Finns det någon typ av kontraktliknande formulär som båda fyller i för att undvika bedrägeri? Så man har rätten på sin sida ifall man råkar köpa en stulen produkt eller att personen anmäler produkten som stulen efter att man köpt den osv. Köpt i "god tro" gäller ju tex inte längre.

Nojjigt kanske vissa säger, men jag vill gärna vara så säker som möjligt.

MVH

Silencer
2012-06-02, 10:53
Hejhej

Är ute efter cykel och tänkte köpa begagnat. Men undrar vad man ska tänka på när man köper från privatperson via tex blocket? Finns det någon typ av kontraktliknande formulär som båda fyller i för att undvika bedrägeri? Så man har rätten på sin sida ifall man råkar köpa en stulen produkt eller att personen anmäler produkten som stulen efter att man köpt den osv. Köpt i "god tro" gäller ju tex inte längre.

Nojjigt kanske vissa säger, men jag vill gärna vara så säker som möjligt.

MVH

God tro gäller inte längre nej. Det är din skyldighet att kontrollera att det inte är stöldgods.

Barbastark
2012-06-02, 11:02
God tro gäller inte längre nej. Det är din skyldighet att kontrollera att det inte är stöldgods.

För mig när vi sålde tex motorcykel för flera år sedan att vi hade någon typ av kontrakt som för handel mellan privatpersoner.

För är ju 100% omöjligt att kolla upp sådant vilket ju annars skulle innebära att man alltid är helt utelämnad vid köp av privatperson.

ChuckTesta
2012-06-02, 11:15
För mig när vi sålde tex motorcykel för flera år sedan att vi hade någon typ av kontrakt som för handel mellan privatpersoner.

För är ju 100% omöjligt att kolla upp sådant vilket ju annars skulle innebära att man alltid är helt utelämnad vid köp av privatperson.

Ett kontrakt kan man skriva hur som helst. Skriv ett nytt kontrakt när du köper cykeln och om det är "legit" så kommer säljaren skriva på.

PixelMiner
2012-06-02, 11:24

Ett tips kan ju vara att kolla legitimation på den man köper prylen ifrån. Skriv gärna upp personnummer och adress. Då vet du ju vem du skall stämma inför tinget ifall det senare visar sig att prylen är stöldgods.

Sedan gäller väl den gamla regeln: "När något verkar för bra för att vara sant så är det oftast så" Dvs antingen stöldgods eller trasigt på något sätt.

Sedan kan man ju alltid fråga om det finns något kvitto ifrån när säljaren köpte prylen.