Visa fullständig version : Pwo, varför behöver man light-tjack för att träna?
filmjölk
2012-06-02, 08:09
Styrketränande av diverse dicipliner samt motionärer som trycker i sig stimulantia innan träningen. Koffeintabletter, mega supah warfare2300*, killa pwnage*, redbull, efedrin, 3 koppar kaffe etc etc.
Lighttjack för att tända till ordentligt innan träningen. Whats up med detta?
* Påhittade produktnamn
Extra roligt att folk som tycker lite aas är superfusk och borde medföra dödsstraff trycker i sig tjack för att ens orka köra lite bicepscurls.
Vad är din inställning till light-tjack i samband med träningen?
Äh det är kul att vara pigg. Nu har jag ingen pwo hemma eftersom det är så satans dyrt.
Riktigt tjack är ju billigare/portion :p
Jockefoten
2012-06-02, 08:19
Tycker själv det är onödigt trams. Att se sitt lekblekta slakteriavfall varje morgon i spegeln är motivation nog.
Tycker själv det är onödigt trams. Att se sitt lekblekta slakteriavfall varje morgon i spegeln är motivation nog.
:laugh:
+1
För min del slipper jag gäspa och vara trött när jag kör tyngre basövningar som knäböj och marklyft. Utan PWO går jag runt och är seg i huvudet, med PWO blir jag trött i musklerna och inte i huvudet.
Inge Enveten
2012-06-02, 08:59
Jag använder det en majoritet av mina pass men behöver det verkligen inte. Det gör en viss nytta, därför används det.
Fishtank
2012-06-02, 09:00
Tar bara koffein vid löpning typ och det tar jag mest för att jag presterar klart bättre på långdistans.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Tja. Eftersom jag inte var van vid att gå upp vid 05.15 och jobba till 15.30 för att sedan dra till gymmet och träna så kände jag att jag behövde en boost första veckorna. :)
Light tjack är riktigt bra för att du kan höja din lägsta nivå till en dräglig nivå..
Lite som är att gnälla över att folk behöver light tjack (kaffe) för att klara gå upp ur sängen och orka möta medmänniskor :-p
filmjölk
2012-06-02, 09:12
Jag är sååå jäkla hardcore :D att jag ibland när jag jobbat natt och skall vända tillbaks dygnet skiter i att sova och går till gymmet när jag vart vaken kanske 30timmar. Utan light-tjack, dricker inte ens kaffe.
Therealslimshady
2012-06-02, 09:13
Lite som är att gnälla över att folk behöver light tjack (kaffe) för att klara gå upp ur sängen och orka möta medmänniskor :-p
This.
Man behöver det inte, men det ger en extra liten boost.
Jag använder dock endast koffeintabletter nu.
Eddie Vedder
2012-06-02, 09:20
Jag kände behov av PWO när jag körde PWO. Nu kör jag inte PWO och tänker inte ens på det. Träningen går lika bra men jag sover bättre. PWO har en tendens att påverka sömnen om jag tar det innan kvällsträning.
Så jag håller med Filmjölk här men kan inte trycka i något av alternativen.
Light tjack är riktigt bra för att du kan höja din lägsta nivå till en dräglig nivå..
Det här inlägget tycker jag understryker ganska bra vilket skapat behov PWO är. Eftersom kaffe är just en sak man börjat dricka och sedan får skylla sig själv att det behövs på morgon.
Nordenator
2012-06-02, 09:21
Just nu känner jag bara för att nacka mina motmänniskor som turats om att festa på olika platser fram till sex på morgonen. Men kaffe hjälper ju helt klart mot det. Om detsamma gäller för träning är det ju alltid bra ^^
Jag har också gått över till koffeintabletter.. Det när man kommer hem från skolan tar jag ett för att inte slockna och tycker de är skitbra. mycket billigare också, man blir pigg men får inget stim.
Simpelt nöje.
Varför dricker vi sprit? Vi behöver det inte, det går att ha kul och det fungerar till och med bättre att ligga utan det. Men det mesta blir lite roligare med alkohol i blodet.
Varför dricker vi PWO? Vi behöver det inte, det går att träna utan det och man får förvånansvärt nog ligga ändå. Men det blir helt enkelt lite roligare att träna om man man är jack3d, tills man blir tolerant mot skräpet, lägger av ett tag, och så börjar cirkusen om och går runt såhär.
Varför häller du inte i dig tvivelaktiga proprietary-blends för fil innan träningen? Aldrig ens prövar pwo? En extra spark där bak behöver vi allihopa ibland.
rajjan_dammit
2012-06-02, 09:47
Träning är ju ändå någorlunda ansträngande. Att kunna vara glad och trevlig innan klockan halv tio på morgonen utan kaffe, är det inte.
Men jag håller med du, jäkligt märkligt att inte kunna träna alls utan stimulantia. Det är ju inte bara en tråd som börjat med "Hjeelp! Min PWO e slut o jag ska tränna om en halvtimme!1 Va ska jag jöra? Ska jag ta livet av mig istellet?"
Kör man fem set per timme och drar i sig +4000 kcal varje dag så är det naturligtvis onödigt. Filmjölk.
Rikard Jansson
2012-06-02, 10:05
Kör man fem set per timme och drar i sig +4000 kcal varje dag så är det naturligtvis onödigt. Filmjölk.
;d
Eddie Vedder
2012-06-02, 10:06
Mig veterligt tränade folk mer än så, och med mindre mat än så, redan innan PWO-hysterin. Och inte fan tränas det märkbart bättre/hårdare nu.
Jag hoppas att Arne Persson kommer in i tråden. :D
Man 'behöver' (för att orka) väl knappast som vanlig motionär eller svensson men det blir fan härligare när man använder det. Nu är det så in i helvete dyrt med RAGE annars skulle jag använda det jämt och ständut.
dream_theater_
2012-06-02, 10:10
Likställer du efedrin med typ jack3d? det är väl lite tokigt.
Mig veterligt tränade folk mer än så, och med mindre mat än så, redan innan PWO-hysterin. Och inte fan tränas det märkbart bättre/hårdare nu.
Självklart. Men nu behöver man ju inte vara tuff för att göra det. Eller speciellt motiverad.
Jockefoten
2012-06-02, 10:26
Varför dricker vi PWO? Vi behöver det inte, det går att träna utan det och man får förvånansvärt nog ligga ändå. Men det blir helt enkelt lite roligare att träna om man man är jack3d, tills man blir tolerant mot skräpet, lägger av ett tag, och så börjar cirkusen om och går runt såhär.
Huvudet på spiken. Hur många "gymmar" för att det är kul? Majoriteten av oss är säkerligen värdelösa på alla normala idrotter och i rädslan för att bli fet och ful asar man sig till gymmet. Sen å andra sidan, varför ska allt vara så jävla roligt hela tiden?
filmjölk
2012-06-02, 10:31
hahah :em:
Eddie Vedder
2012-06-02, 10:32
Självklart. Men nu behöver man ju inte vara tuff för att göra det. Eller speciellt motiverad.
Nej jag menade inget om att vara tuff. För min del är det mer en "etisk" fråga eller hur man ska säga. Jag ogillar att det skapas ett behov som egentligen inte existerar, och som ytterligare bidrar till att unga personer lägger pengar på onödiga saker. Och jag vet att "onödigt" är subjektivt eftersom det kan vara en fråga om glädjen i att testa saker etc. etc. men det är ändå ett objektivt faktum att PWO aldrig varit, och aldrig kommer bli, ett måste för att träna mycket och hårt.
Den psykologiska biten ska väl inte underskattas heller... "nu tar jag och äter den här PWO produkten som fått bra reviews ! Tryck! pump! powah!"
Att vara mentalt skärpt och känna sig stärkt och stark inför en maxning kan vara skillnaden mellan ett nytt pb och fail.
Om nu PWO påverkade något reelt kan man tvista om, men det betyder egentligen ingenting om du klarade lyftet.
Jag har aldrig förstått varför man ska behöva PWO för att orka träna eller vilja träna. Ska man behöva käka koffeintabletter och dricka ännu mer koffein med socker för att orka lyfta lite bänkpress? Helst ska man inte vara så jättestark heller. Är det känslan som lockar? Själv hade jag hellre slutat träna än att börja köpa värdelösa placebo-PWO-produkter och tvinga mig till gymmet.
Gillar den här trådstarten starkt!
martikainen
2012-06-02, 10:38
Önskar att jag kunde prestera precis lika utan PWO på när jag är på diet, men tyvärr så behöver jag den där extra skjutsen för att kunna ge allt (oftast klarar jag mig iof på bara koffein, men det beror på hur dagen varit på jobbet).
Therealslimshady
2012-06-02, 10:40
I live my life one scoop at a time.
filmjölk
2012-06-02, 10:47
Diet och deff var en intressant aspekt. Har man inte energi från 4000+ kcal eller reservenergi på kroppen kanske man behöver lite kemisk låtsasenergi för att orka. Det är för mig främmande då jag alltid "får" äta hur mycket jag vill och mer därtill, samt att jag är van vid att alltid vara trött pga nattjobb.
Är det bara vid deff ni tjackar upp er då, eller annars med?
Nej jag menade inget om att vara tuff. För min del är det mer en "etisk" fråga eller hur man ska säga. Jag ogillar att det skapas ett behov som egentligen inte existerar, och som ytterligare bidrar till att unga personer lägger pengar på onödiga saker. Och jag vet att "onödigt" är subjektivt eftersom det kan vara en fråga om glädjen i att testa saker etc. etc. men det är ändå ett objektivt faktum att PWO aldrig varit, och aldrig kommer bli, ett måste för att träna mycket och hårt.
Nej, det var var väl snarast en kommentar riktad mot din önskan att se Arne Persson i tråden.
Vilka kosttillskott är måsten för att träna hårt?
Sheogorath
2012-06-02, 10:58
Jag tar det ("det" som i koffein och nu senast Craze) mot slutet av dieterna för att orka upprätthålla intensiteten. Jag tycker det är galenskap att köra det året om och vänja sig vid att träna på det. Träna ska man kunna göra ändå, och planerar man en diet har man ingenstans att gå om man gått "all in" redan under uppbyggnad.
Eddie Vedder
2012-06-02, 11:00
Nej, det var var väl snarast en kommentar riktad mot din önskan att se Arne Persson i tråden.
Vilka kosttillskott är måsten för att träna hårt?
Kommentaren om Arne var inte heller en fråga om tuffhet utan en fråga om erfarenhet. Dvs en person som har lite perspektiv på byggning före och efter PWO-hysterin. Som kan berätta om erfarenheter om träning, tränar folk bättre idag när de "måste ha PWO"?
Svaret på det sista är "inga". Men jag tycker att PWO tillhör kategorin "onödigt" i mycket högre utsträckning än proteinpulver och kreatin.
Rikard Jansson
2012-06-02, 11:01
Jag tar PWO varje träningspass och tränar i regel varje dag, har gjort hur länge som helst. Kan säga att hur van man än blir så kommer man alltid vara lite ovan nivån man skulle varit om man aldrig tagit PWO, så enda problemet är att det blir dyrt. Sover dock väldigt bra efter att krascha efter :)Är precis hur pigg som helst till typ 11-12 sen "schmack" zzz
gillar även dess fettförbrännande effekter
Kommentaren om Arne var inte heller en fråga om tuffhet utan en fråga om erfarenhet. Dvs en person som har lite perspektiv på byggning före och efter PWO-hysterin. Som kan berätta om erfarenheter om träning, tränar folk bättre idag när de "måste ha PWO"?
Svaret på det sista är "inga". Men jag tycker att PWO tillhör kategorin "onödigt" i mycket högre utsträckning än proteinpulver och kreatin.
Nej, men tufft blir det när han dyker upp. Sen ifrågasätter jag värdet av de anekdoter som ständigt ältas när man ska diskutera hur det tränades förr. Oavsett om det är Schwarzenegger som tränade sex timmar per dag eller Arne som körde 23 TUNGA set tricepsext.
Jag tror helt klart att det produceras fler "hyfsade" fysiker idag än vad det gjorde för 30 år sedan. Med det inte sagt att man kan tillskriva utvecklingen till kosttillskottsindustrin.
Ajsomfan
2012-06-02, 11:20
Kaffe lighttjack? Väääldigt light i så fall. Sållar mig iaf till skaran som nyttjar kaffe, och nu senaste veckorna en lightredbull innan passet. Fast jag känner nte ett smack av detcdå jag är så koffeinskadad redan. Ska ta (försöka) och lägga ned koffein snart dock. Men det får nog bli efter att dietan är klar.
Efedrin/dmaa och det ämnet i craze och andra "lagliga" rc-cs-stimulanter håller jag mig långt borta ifrån. Alldeles för starka saker för att nyttjas regelbundet. Och bieffekter, hört talas om flera personer som direkt efter gymmet åker och letar koppar. ;)
Jag provade en burk med någon PWO förut. Märkte stor skillnad dom första passen, sen var det som vanligt så jag slutade och då var jag seg några pass tills jag var lika pigg som innan jag körde, så allt gick på +/- 0. Då bestämde jag mej för att jag bara skulle ta det på maxningar vilket gav resultat. Men det blev ju inte mina "riktiga" max så när jag skulle knappa in dom i olika program blev det för tungt. Nu står burken halvfull med ihoptorkat pulver.
Det känns som att de flesta har samma sak med kaffe, börjar ta en kopp på morgonen och känner sej jättepigg, sen efter ett tag är det som det var innan med en kopp och lägger man av blir det ett helvete ett tag. Då ökar man till två koppar och så fortsätter karusellen.
Light-tjack är fint.
Går dock lika bra att träna hårt utan så inget av alternativen stämmer.
Skulle ju behöfts ett gäng till svarsalternativ, så av dom två som bara finns så påvisar TS låg intelligens alltså är alternativ 1 rätt
Discoträning och light-tjack. Så går det till när beachkungarna och partyfolket förbereder sina kroppar för att få ligga... Livet är en fest.
Bättre träningspass, mer motivation, nuff said
Discoträning och light-tjack. Så går det till när beachkungarna och partyfolket förbereder sina kroppar för att få ligga... Livet är en fest.
This!
För min del slipper jag gäspa och vara trött när jag kör tyngre basövningar som knäböj och marklyft. Utan PWO går jag runt och är seg i huvudet, med PWO blir jag trött i musklerna och inte i huvudet.
Vill dock tillägga att jag inte tycker PWO är nödvändigt. Kan köra utan, även under diet.
HenricDIF
2012-06-02, 14:44
Inte nödvändigt, men ger en extra hjälpande kick om man haft en tröttsam dag på jobbet eller skolan.
LADD!
+1
Nu tar jag "bara" koffein innan träningen och känner att det gör enorm skillnad för mig. Precis som du skriver så slipper man bli slut i huvudet innan kroppen gjort sitt. Guld enligt mig. Kommer nog aldrig sluta med det.
Fatalist
2012-06-02, 15:01
De perioder jag har tränat utan PWO har det gått lika bra som när jag kör med PWO. Egentligen tycker jag PWO är meningslöst, det är precis som du skriver light-tjack. Jag använder det för att jag gillar effekten av det helt enkelt. Något jag dock noterat är att efter-tränings-endorfinkicken uteblir/överskuggas och det gör det nästan inte värt det.
Skrev något liknande din förstapost förra året i kosttillskottforumet, så jag håller med dig OCH nyttjar det själv.
är man riktigt trött kan man dra i sig ett par koffeintabletter , med vetskapen att träningen går bättre men sömnen blir sämre.....
Jag kände behov av PWO när jag körde PWO. Nu kör jag inte PWO och tänker inte ens på det. Träningen går lika bra men jag sover bättre. PWO har en tendens att påverka sömnen om jag tar det innan kvällsträning.
Så jag håller med Filmjölk här men kan inte trycka i något av alternativen.
Det här inlägget tycker jag understryker ganska bra vilket skapat behov PWO är. Eftersom kaffe är just en sak man börjat dricka och sedan får skylla sig själv att det behövs på morgon.
Just kaffe för att bli pigg (eller snarare för att bli pigg innan klockan 14:00 på dagen) ser jag mest fördelar med. Det kan även göra en tillräckligt trött på kvällen ("kraschen" även om jag inte upplever det så starkt som ordet antyder) för att man ska känna för att gå o lägga sig när man bör gå o lägga sig. Iaf om man koncentrerar kaffedrickandet till tidigt på dagen.
Jag känner att jag behöver kaffe på morgonen. Men det är inte för att jag börjat dricka kaffe utan för att jag alltid "behövt det". Eller iaf från åldern 10-25 (var morgonpigg före 10 års ålder och började dricka kaffe nån gång efter 25) då varje morgon och i viss utsträckning förmiddag har varit den värsta tidpunkten på dygnet och något man alltid får genomlida. Men med kaffe kan man korta ner den tiden till cirka 1-2 timmar bara. :D
Men nu snackade vi om PWO iofs. Men jag ville bara kritisera jämförelsen då du fick det att låta som om kaffe skapar ett behov av att dricka kaffe, när jag upplever det som så att jag alltid haft ett behov av kaffe, men inte visste om det, förrän jag drack det. Att dricka det gör mig inte mer beroende av att fortsätta utan enbart medveten om att "det är en bra idé att dricka kaffe - gör det!" :D
Folk tränade hårdare förut. Då funderade man på vad man kunde göra bättre eller om man kunde anstränga sig mer. Nu tror alla att de anstränger sig tillräckligt och lägger istället en massa fokus på kosttillskott.
Givetvis överdriver och generaliserar jag något enormt i mitt påstående. Men jag ser iaf en tydlig trend den lilla tid jag har levt och tränat.
Det är inga veteraner på gymmet som argt säger till nybörjare att deras 7-åriga dotter orkar ta i mer när vederbörande ligger under stången och har ett blodtryck på 220/140 och inkommande dimridå och kämpar för livet och sin stolthet.
Nu får de istället tips om olika speciella typer av repetitionsutföranden och att ligga på 4g protein/kg kroppsvikt - för då ska det minsann hända saker!
Men anstränger man verkligen kroppen tillräckligt?
(givetvis överdrev jag igen)
Henchman
2012-06-03, 22:50
En del av träning, speciellt konditionsträning tycker jag handlar om att jobba med sin motivation att fortsätta och inte att pumpa slut kroppen till max under ett rus där tänkande endast är överflödigt.
Jag klarar mig på musik och mat till träning, effekten av koffein är för mig främmande och obehaglig.
Brukar man koffein i syfte att förbättra sin träning och samtidigt förespråkar anti-doping så är man ju en klåpare helt klart, eller bara dum.
Latissimus Dorsi
2012-06-03, 23:04
En powerking och lite godisnappar då och då, inget speciellt.
Spartansk
2012-06-03, 23:12
Jag tycker det känns lite fel, på något vis. Om man tycker träningen är så tråkig att man måste ta till kemisk glädje för att genomföra den, borde man kanske inte sluta träna då? Det hela påminner mig lite om gubben som var tvungen att supa sig full varje gång han skulle älska med käringen.
Men jag inser å andra sidan att den känslan bara grundar sig i min gamla mossiga moral, för jag tycker ju egentligen att alla ska få göra vad de vill sålänge de inte skadar någon. Så, om folk vill PWO-a innan varje pass ska jag inte lägga mig i. Knarka, lyft och var glada.
Folk tränade hårdare förut. Då funderade man på vad man kunde göra bättre eller om man kunde anstränga sig mer. Nu tror alla att de anstränger sig tillräckligt och lägger istället en massa fokus på kosttillskott.
Givetvis överdriver och generaliserar jag något enormt i mitt påstående. Men jag ser iaf en tydlig trend den lilla tid jag har levt och tränat.
Det är inga veteraner på gymmet som argt säger till nybörjare att deras 7-åriga dotter orkar ta i mer när vederbörande ligger under stången och har ett blodtryck på 220/140 och inkommande dimridå och kämpar för livet och sin stolthet.
Nu får de istället tips om olika speciella typer av repetitionsutföranden och att ligga på 4g protein/kg kroppsvikt - för då ska det minsann hända saker!
Men anstränger man verkligen kroppen tillräckligt?
(givetvis överdrev jag igen)
För tänkte man inte så mycket man gjorde, sen mer är bättre var ju en rådande filosofi. Skulle vara kul att se vad dom killarna hade presterat med de tillskott som finns idag.
Bara det att ha ett proteinpulver som smakar gott.
Sen är det tabu att säga nånting negativt om en tränande rådande normen är att säga att det ser bra ut, du kommer krossa på scenen osv osv osv, så fort nån objektiv kommer in och säger nåt kanske med lite hårdare ordalag så är man ett svin osv
filmjölk
2012-06-04, 05:35
Sen är det tabu att säga nånting negativt om en tränande rådande normen är att säga att det ser bra ut, du kommer krossa på scenen osv osv osv, så fort nån objektiv kommer in och säger nåt kanske med lite hårdare ordalag så är man ett svin osv
hehe tänk så olika man kan se på saker och ting. Jag har uppfattningen om att den rådande normen är att vara så objektiv som möjligt, och att bland det värsta som finns är att göra sig skyldig till att vara en "ryggdunkare".
Endast koffeintabletter i slutet av jobbdagen, strax innan träning, för att ev få till en liten nytändning. Men så kostar en burk med 200st typ 80 spänn och varar i ett halvår, till skillnad från de hutlösa priserna på PWO´s. Det är så INTE värt det.
LoveMachine
2012-06-04, 07:37
Utan att lägga in någon form av moraliskt eller hälsomässig vädering så underviker jag PWO:er. Det finns som två lägen. Antingen så funkar det inte och är slöseri med pengar. Om jag får den effekt som utlovas så kan jag prestera högre vilket naturligtvis är awesome. Men det ger ju också effekten att jag artificiellt förskjuter vad som är ett normalbra pass till uppåt. Jag vill helt enkelt att mina presationer i så stor utsträckning som möjligt ska bero på min kropps och psykes dagsform, de är två saker jag alltid har med mig och alltid jobbar mot mig.
Jag har nästan alltid klarat av att träna mer än vad min återhämtning klarar av på bara koffein (i form av kaffe/te någon gång under dagen) eller utan så jag har lite svårt att förstå den stora fokus sådana produkter har fått idag. De flesta jag har följt under längre tid har också legat på eller i ganska många fall också över gränsen för återhämtningen. Om inte året runt så i alla fall under långa perioder under de flesta åren.
Att någon som tränat mindre än två/tre år behöver något uppiggande för att orka med sina 60-180 min långa träningspass några gånger i veckan är för mig därför helt främmande men ändå är det många som har det med i sitt första inköp av tillskott. Inte så sällan utan att ha en aning om vad de köper. Som vanligt tycker jag de ska skaffa sig en bok i träningslära istället (vissa behöver bara träna med ett och samma program längre tid än de flest har ett par byxor mellan tvättarna...) eller om de vill krångla till det en bok i näringslära.
När man har tränat längre och kanske känner att vissa pass behöver lite mer fart så ser jag en användning för PWO för vissa men att detaljonanera över vad som gör vad (om det nu gör något) och leta fram medel som inte är testade i tillräckligt hög omfattning så att man vet vad de gör med kroppen förstår jag inte. Det senare faller också på att de som faktiskt kanske behöver PWO oftast är testade (nu pratar jag SM-nivå eller högre i någon idrott) och där kan man inte chansa. På den nivån så finns det också möjlighet att faktiskt utvärdera något då många har en bra koll på flera parametrar (inte anoriximässigt utan prestationsmässigt) och därför faktiskt kan säga om något ger något.
Pudzianovski
2012-06-04, 08:17
När jag började träna vid 16 års åldern så fanns knappt sånt. Då förlitade man sig på rulltårtor för 10 kr innan varje pass. Ibland blev det vaniljbulle också. Lyxade man till det lite extra så köpte man en liter nyponsoppa.
Idag så har killarna i 16-22 års åldern på gymmet med sig stor burkar, ibland stora kartonger, när de beställt något nytt häftigt kosttillskott som ska förvandla dessa herrar till Mr Olympia på 1 vecka. Man baxnar.
Jag kan förstå det om man tränar långa hårda pass. Jag förstår det inte för de som tränar 42 minuter opti och mest vill att det pirrar lite. Orka göra sig själv substansberoende som simpel kabelondulant.
shadowfire
2012-06-04, 09:02
Noterade detsamma, kvällsträning med någon form av överhypead pwo-drink gav riktigt negativ inverkan på min sömn. Sämre sömn = sämre återhämtning = sämre resultat.
Jag kan förstå det om man tränar långa hårda pass. Jag förstår det inte för de som tränar 42 minuter opti och mest vill att det pirrar lite. Orka göra sig själv substansberoende som simpel kabelondulant.
+1
Vad jag blir förvånad över är att så många tycks gå omkring sömninga på gymet, gäspar mellan seten osv. Om jag tränar tungt så utlöser ju kroppen direkt en massa hormoner och styrmedel, adrenalin t.ex. kommer ju rätt så tidigt på passet när man taggar till för första tyngre setet. Jag blir mer av adhd-karaktär, får svårt att sitta still och vila, promenerar runt runt osv. Ordet "gäspa" förekommer inte ens, men en del ser verkligen ut som om de ska ta en tupplur vilken sekund som helst.
Kaffe/koffein är dock bra efter en lång arbetsdag och för att resetta sig lite inför ett träningspass anser jag, men att kasta ut massa pengar på PWOs, nja. Isf kan man blanda eget, fun light + koffein + betalanin + malto + eaa så är man in hamn.
Jag förstår inte det om man har långa pass. Jag kan inte gå all out i början av ett pass för då kommer jag att dö i slutet. Men jag har inte testat så jag ska inte snacka så mycket.
Jag förstår inte det om man har långa pass. Jag kan inte gå all out i början av ett pass för då kommer jag att dö i slutet. Men jag har inte testat så jag ska inte snacka så mycket.
Light-tjacket hjälper dig genom hur långa pass som helst, det är lite funktionen.
Vad jag blir förvånad över är att så många tycks gå omkring sömninga på gymet, gäspar mellan seten osv. Om jag tränar tungt så utlöser ju kroppen direkt en massa hormoner och styrmedel, adrenalin t.ex. kommer ju rätt så tidigt på passet när man taggar till för första tyngre setet. Jag blir mer av adhd-karaktär, får svårt att sitta still och vila, promenerar runt runt osv. Ordet "gäspa" förekommer inte ens, men en del ser verkligen ut som om de ska ta en tupplur vilken sekund som helst.
Blir du pigg automatiskt när du börjar lyfta? Jag känner mig halvsömnig de första 4-5 uppvärmningsseten.
Jag gäspar rätt ofta före mina arbetsset. Är ofta rätt sömnig och har faktiskt rätt svårt att piggna till så mycket som behövs. Då brukar, men inte alltid, musik fungera, före setet.
Eddie Vedder
2012-06-04, 09:24
Vad jag blir förvånad över är att så många tycks gå omkring sömninga på gymet, gäspar mellan seten osv.
Det är det här jag också reagerar lite på. När folk säger "Jag gillar PWO för att slippa vara trött och gäspa på gymmet" är inte min tanke "Ja va bra!" utan snarare undrar jag vad orsaken är till att folk knappt kan träna utan att gäspa längre.
En annan anledning till att jag skiter helt i PWO är att jag faktiskt tycker att de kan "dölja" symptom på en analkande överträning. Att vara seg och trött redan innan passet är för mig ett varningstecken men piggar jag upp mig med kraftiga stimulanter så överkommer jag ju det där temporärt. Men kanske vill egentligen kroppen vila.
Det finns alltså inget som helst "hardcore" eller "kosttillskottsmotstånd" i mina argument utan mer att jag tycker man ska ställa sig frågan om ens behov verkligen finns eller om det skapats av hypen.
Viktoraspen
2012-06-04, 09:29
Har bara använt pwo några gånger. Fått av kompisar mm.
Kändes coolt(allt psykiskt )
Brukar aldrig gäspa under träning. Är jag inte motiverad/sugen så kollar jag på bilder på idoler samt filmer. Då kan jag nästan springa till gymet. Fast det är ju bara jag de.
En annan anledning till att jag skiter helt i PWO är att jag faktiskt tycker att de kan "dölja" symptom på en analkande överträning. Att vara seg och trött redan innan passet är för mig ett varningstecken men piggar jag upp mig med kraftiga stimulanter så överkommer jag ju det där temporärt. Men kanske vill egentligen kroppen vila.
This. Behöver man stimulantia för att ta sig igenom passet inte bara i extrema situationer utan dagligdags tycker jag att det är dags att se över hur man tränar och lever. Kroppen slutar ju inte att behöva återhämtning bara för att man lurar hjärnan att inte uppleva det.
Jag tror det handlar om ett helt vanligt lätt beroende och inget annat. Ni är beroende av den pirrande känslan och ruset i huvudknoppen.
Jag ser inte syftet med det. Bieffekterna överväger fördelarna, och nutidens läkemedelsklassade centralstimulantia är inget vidare.
Äh det är kul att vara pigg. Nu har jag ingen pwo hemma eftersom det är så satans dyrt.
Riktigt tjack är ju billigare/portion :p
"satans dyrt"?! Den pwo'n jag kör, kostar 350 kr burken och är 45 portioner, så räcker lätt 1 ½ månad, är det dyrt? Då ska du nog se över vad du lägger dina pengar på.
"satans dyrt"?! Den pwo'n jag kör, kostar 350 kr burken och är 45 portioner, så räcker lätt 1 ½ månad, är det dyrt? Då ska du nog se över vad du lägger dina pengar på.
Inte är det PWO, iaf.
Du är dock ny på det här (tonfisk, slänga äggula, havregryn och kyckling), så du får nog snart en avslappnad syn på det tids nog.
Hur tänkte du där? Ska någon annan se över vad denne lägger pengarna för att du betalar ett visst pris? Tar du en portion åt gången förresten?
prOtotype
2012-06-04, 11:13
This.
Sen jag insåg hur lätt jag har för att överträna så skiter jag i stims. Även om jag dricker en hel del kaffe.
Arne Persson
2012-06-04, 11:40
Ha ha! Jag får väl göra ett inlägg då...:D
Jag håller verkligen med om att det generellt INTE tränas hårdare nu än förr.
Själv tycker jag att PWO-prylarna är nästan beroendeframkallande hos många. Har själv också märkt ett "sug" efter att dricka en burk av "Red Bull"-karaktär... innan passen. Försöker fn att undvika dessa om möjligt.
Vill faktiskt ta upp Ronny Runesson i sammanhanget. Jag frågade honom för ett tag sedan hur f-n han alltid orkade träna på topp år ut och år in. Där är inga som pallar att träna längre perioder med honom. Hans "hemlighet" var ordentligt god sömn varje natt samt ett antal kolhydratrika mål innan passet samt en ordentligt mental uppladdning innan. Red Bull och dyl samt annan PWO har han aldrig ens smakat.
Therealslimshady
2012-06-04, 11:51
Jag tror det handlar om ett helt vanligt lätt beroende och inget annat. Ni är beroende av den pirrande känslan och ruset i huvudknoppen.
+1
Mitt namn är "therealslimshady" och jag har brukat dagligen i 18 månader.
Känslan när dmaa'n kickar in tillsammans med de mysiga styckningarna och man lyssnar på lite schysst elektronisk-musik innan gymmet är oslagbar. Samlag aint even close.
Viktoraspen
2012-06-04, 11:52
Ha ha! Jag får väl göra ett inlägg då...:D
Jag håller verkligen med om att det generellt INTE tränas hårdare nu än förr.
Själv tycker jag att PWO-prylarna är nästan beroendeframkallande hos många. Har själv också märkt ett "sug" efter att dricka en burk av "Red Bull"-karaktär... innan passen. Försöker fn att undvika dessa om möjligt.
Vill faktiskt ta upp Ronny Runesson i sammanhanget. Jag frågade honom för ett tag sedan hur f-n han alltid orkade träna på topp år ut och år in. Där är inga som pallar att träna längre perioder med honom. Hans "hemlighet" var ordentligt god sömn varje natt samt ett antal kolhydratrika mål innan passet samt en ordentligt mental uppladdning innan. Red Bull och dyl samt annan PWO har han aldrig ens smakat.
Sjukt de! Sömn lär ju stå gör 50 % måste nog börja träna som dom gamla veteranerna.. ;)
Paperbasket
2012-06-04, 14:03
Slutade med allt kosttillskott för några månader sedan. Lyfter lika bra som innan och är några hundralappar rikare varje månad.
Insåg att jag faktiskt var smått beroende då jag funderade på hur jag skulle kunna träna utan en pwo före ett pass..
Drar snart iväg och träna, skall bara svepa en powerking först...
Jag jobbar skift och har en liten bebis som inte alltid sover på nätterna. Då kan jag känna att lite koffein innan träning, inte är helt fel. Tar 200mg koffein när jag tycker det behövs.
Däremot tycker jag det är intressant att folk tar t.e.x Craze, som ger positivt på test. Varför inte bara köra fullt ut med "riktiga grejer" då??
Sheogorath
2012-06-04, 14:40
Jag jobbar skift och har en liten bebis som inte alltid sover på nätterna. Då kan jag känna att lite koffein innan träning, inte är helt fel. Tar 200mg koffein när jag tycker det behövs.
Däremot tycker jag det är intressant att folk tar t.e.x Craze, som ger positivt på test. Varför inte bara köra fullt ut med "riktiga grejer" då??
Förslag (utan att värdera hur välgrundande de är):
1. Legal status. Det finns inget olagligt i Craze.
2. Riskbedömning. Man bedömer att riskerna med bruk av amfetamin är större än riskerna med de fenetylaminerna som finns i Craze.
3. Effekt. Amfetamin kan anses vara för euforiskt och långtidsverkande för att vara lämpligt för ändamålet.
Eddie Vedder
2012-06-04, 14:49
Om vi säger så här: Om det nu rent moraliskt är samma sak att ta Craze som något olagligt hur skiljer sig då den moralen mot det faktum att du tar något som också var dopingklassat tidigare? Det är ju fortfarande en fråga om moral och inte juridik. Och koffeinet har ju officiellt ansetts vara fusk så man kan ju ha moraliska invändningar på samma sätt.
Andra varvet med DMAA i magen idag.
Det är roligare att dricka pwo än att träna, just peppet innan slår fan passet i sig.
Första gången jag provade på en PWO så var det Rage LTD, vilket funkade väldigt bra. Något år senare provade jag "Anabolic Beast" (:laugh:), kände inte mycket alls. Efter den burken provade jag Kolozzeum Evil, kände inte mycket alls här heller, och efter det provade jag Jack3d, och där kände jag knappt något förutom att jag blev helt körd efter passet. Deprimerad, sjukt trött och apatisk.
Nu kör jag på koffein när jag känner att det behövs, och MAT. Funkar bättre för mig, helt klart. Mat innan = Win.
Fyfan, kom att tänka på en kille på mitt förra gym som körde jack3d när det var som hetast förra våren/sommaren. Han tog det alltid före träning, och han tränade 6-7 dagar i veckan i stort sett.
Detta gjorde såklart att han var tvungen att höja doserna till det 3-4:a dubbla, och detta varje pass, även om han bara körde lite biceps/triceps. Detta pågick under många månader och lär knappast ha varit speciellt hälsosamt.
Kan ju tillägga att han aldrig tränade ben eller böj/mark, så vad han skulle med all den energin till kunde man ju fråga sig eftersom han mest körde bänk och curls..
Inte är det PWO, iaf.
Du är dock ny på det här (tonfisk, slänga äggula, havregryn och kyckling), så du får nog snart en avslappnad syn på det tids nog.
Ny på det här? Vad menar du nu?
För övrigt var det Craze jag mena, och ja, ja tar en portion åt gången som någon frågade.
Jag har kört PWO's ända sen jag prövade KCG för några år sedan, men har aldrig gått över till dom här som är typ gråzonsknark (DMAA osv).
Har alltid tyckt att det egentligen är lite dumt men också att det hjälper en tröttmössa som mig jävligt mycket, jag är en av dom som nästan somnar på gymmet ibland, även fast jag dundrar på med tunga böj dagen till ära.
Efter lite läsningen i den här tråden började jag reflektera lite och kom fram till att efter den här burken BrutalFX är färdig (~4pass) så blir det nog ingen mer PWO över sommarn iaf. Jag brukar träna sent och därmed ha problem med att jag är trött på gymmet (lösningen = PWO!) men då brukar jag också vara dålig på att komma i säng, kanske det blir bättre utan PWO?
I övrigt håller jag med Sniggel angående kaffe, är man en morgontrött jävel är livet riktigt pissigt utan kaffe.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.