handdator

Visa fullständig version : Deffad i hela kroppen förutom magen?

Highway2Hell
2012-06-02, 02:06
Är ca 1.70 lång och väger ca 65kg

Tränar på gymmet 5 gånger i veckan och spelar fotboll ca 2 gånger i veckan på hög och intensiv nivå.

Har i stort sätt inget större fettmassa på kroppen, det känns som det bara är skinn och muskler, alla ådror och muskler syns fint, MEN däremot på magen har jag en liten fettmängd som gör att rutorna inte framhävs och även lite på sidorna (bilringar?)

Hur kommer det sig och vad behöver jag göra för att få bort det?

Hade jag haft fettmassa på hela kroppen så skulle jag förstå det, men nu är det bara magen.

Qudatullah Jamal
2012-06-02, 02:22
Antingen har du för lite volym i magmusklerna eller så har du helt enkelt för mycket fett på magen. ELLER så har du eventuellt haft den enorma oturen att vara en av dom få människor som fötts med supertjock hud just på magen.
Med tanke på att du är en räka på 65kg så gissar jag på det förstnämnda.

Eftersom du inte kan punktförbränna fett så får du väl antingen se till att ligga på kaloriunderskott och/eller köra ännu mer träning av magmusklerna, göra huden smalare går dock inte 2012.

Sheogorath
2012-06-02, 05:43
Problemet för dem som redan känner sig smala men har mage är att de har för lite muskelmassa för att se bra ut om de deffar ner sig tills magen försvinner. Det finns två vägar att gå:

Deffa bort magen och acceptera att du känner dig tunn. Bygg sen upp dig.
Bygg upp dig tills du har så mycket muskelmassa att du bedömer att det kommer se bra ut när du deffar bort magen. Deffa sen ner dig.

Vilken väg som är bäst att vandra handlar först och främst om ditt psyke. Antingen känns det minst sämst att ha för mycket mage, eller så känns det minst sämst att vara för liten. Det är bara att välja. :)

Ne0phyte
2012-06-02, 06:29
@Sheo Utöver de faktorer du nämnde, är det inte så att det varierar från individ till individ vart fett lagras mest? Finns det inget samband med etnicitet?

@TS Det kan ju vara så att du helt enkelt har för dålig mage? Jag själv har otroligt kasst djup och måste ner riktigt lågt för att det ska se bra ut. Så i år så valde jag att helt enkelt strunta i att gå så lågt och bygger istället.

Sheogorath
2012-06-02, 06:31
@Sheo Utöver de faktorer du nämnde, är det inte så att det varierar från individ till individ vart fett lagras mest? Finns det inget samband med etnicitet?

@TS Det kan ju vara så att du helt enkelt har för dålig mage? Jag själv har otroligt kasst djup och måste ner riktigt lågt för att det ska se bra ut. Så i år så valde jag att helt enkelt strunta i att gå så lågt och bygger istället.

Fast jag nämnde inte "faktorer" tycker jag. Oavsett etnicitet och inlagring stämmer ju det jag skrev! Om en afrikansk kvinna med goda anlag för badonkadonk tycker att hon blir för tunn på överkroppen om hon deffar ner sin rumpa får hon ju helt sonika bygga mer massa på överkroppen, antingen före deffen eller efter. See what I mean?

Ne0phyte
2012-06-02, 06:33
Fast jag nämnde inte "faktorer" tycker jag. Oavsett etnicitet och inlagring stämmer ju det jag skrev! Om en afrikansk kvinna med goda anlag för badonkadonk tycker att hon blir för tunn på överkroppen om hon deffar ner sin rumpa får hon ju helt sonika bygga mer massa på överkroppen, antingen före deffen eller efter. See what I mean?

Förstår helt hur du menar, det var helt för egenintresse jag undrade eftersom du verkar ha bra koll. :thumbsup:

Sheogorath
2012-06-02, 06:37
Förstår helt hur du menar, det var helt för egenintresse jag undrade eftersom du verkar ha bra koll. :thumbsup:

Fettinlagring (var det sätter sig) är väldigt genetiskt. Jag har inte ens antydan till bicepsvener förrän jag kommer ner mot 10% kroppsfett. Andra har tydliga ådror när de ligger så högt som 15-16%. Vissa kan ha antydan till magrutor fast de närmar sig 17-18 osv.

Generellt kan man säga att män lagrar in i och kring buken medan kvinnorna får det på lår och rumpa. :)

Eddie Vedder
2012-06-02, 09:37
Vissa har problem med magen helt enkelt. Sen kan du ju fråga dig vad rutorna har för egenvärde. Vad i ditt liv är så mer fantastiskt när de väl tittat fram? Försöker inte moralisera nu utan bara sätta det lite i perspektiv, är det verkligen så viktigt liksom?

Och så off topic, men hur kan man spela fotboll på hög nivå med 2 pass i veckan? Du menar att du anstränger dig på en hög nivå antar jag?

Sniggel
2012-06-02, 09:48
När man säger att "vissa" har "problem" med lite fett på agen kan man likagärna specificera sig lite mer och säga att "majoriteten" har "problem" med lite fett på magen. Det är normalt att ha fettdepåer där, speciellt på nedre delen. För att (nästan) bli av med dem så måste man gå ner tillräckligt mycket.
Är man redan lättviktare och har detta problemet är det nog döfött att försöka gå ner ytterligare. Det större problemet är avsaknad av muskelmassa som Sheo säger. Att deffa när man är tunn gör en anorektisk.

65 kg på 170 säger mig att du nog har en del (normal mängd) fett på kroppen om du inte är relativt muskulös.
Du kanske måste väga 60 för att magrutorna ska bli mer framtydande. Frågan är om du vill det?

Highway2Hell
2012-06-17, 22:39
Vissa har problem med magen helt enkelt. Sen kan du ju fråga dig vad rutorna har för egenvärde. Vad i ditt liv är så mer fantastiskt när de väl tittat fram? Försöker inte moralisera nu utan bara sätta det lite i perspektiv, är det verkligen så viktigt liksom?

Och så off topic, men hur kan man spela fotboll på hög nivå med 2 pass i veckan? Du menar att du anstränger dig på en hög nivå antar jag?

Ja man vill ju att rutorna ska synas, tänk dig att musklerna syns över hela kroppen medan magen bara är platt eller sticker ut en liten bit.
Måste nog vara det sistnämnda, att jag anstränger mig på en hög nivå. Har spelat fotboll hela livet. :)

Antingen har du för lite volym i magmusklerna eller så har du helt enkelt för mycket fett på magen. ELLER så har du eventuellt haft den enorma oturen att vara en av dom få människor som fötts med supertjock hud just på magen.
Med tanke på att du är en räka på 65kg så gissar jag på det förstnämnda.

Eftersom du inte kan punktförbränna fett så får du väl antingen se till att ligga på kaloriunderskott och/eller köra ännu mer träning av magmusklerna, göra huden smalare går dock inte 2012.

När man säger att "vissa" har "problem" med lite fett på agen kan man likagärna specificera sig lite mer och säga att "majoriteten" har "problem" med lite fett på magen. Det är normalt att ha fettdepåer där, speciellt på nedre delen. För att (nästan) bli av med dem så måste man gå ner tillräckligt mycket.
Är man redan lättviktare och har detta problemet är det nog döfött att försöka gå ner ytterligare. Det större problemet är avsaknad av muskelmassa som Sheo säger. Att deffa när man är tunn gör en anorektisk.

65 kg på 170 säger mig att du nog har en del (normal mängd) fett på kroppen om du inte är relativt muskulös.
Du kanske måste väga 60 för att magrutorna ska bli mer framtydande. Frågan är om du vill det?

Som slutsats så tror jag nog att jag har för lite volym på magmusklerna än vad jag trodde. Överskattade mina magmuskler.
Jag har förövrigt legat på 55kg utan att magmusklerna synts till. Magen ser exakt ut nu som det var då, dvs ingen skillnad och därav min slutsats.

agazza
2012-06-17, 22:53
"Stubborn fat"?

sent from phone

cero
2012-06-17, 23:12
Vet inte riktigt hur mycket man kan påverka volymen på magmusklerna av styrketräning?

Lägg upp en bild där det är tydligt hur mycket underhudsfett du har över hela kroppen. Kan vara att du helt enkelt underskattar hur mycket fett du bär runt på. Ådror är individuellt.

jokem
2012-06-17, 23:30
Jag har typ samma "problem". Jag får tydliga utstickande ådror på armar, axlar, underarmar och längst ner på magen, ungefär vid roten av kuken. Däremot på magen ser se ut som om jag är helt otränad, är iofs rätt svag i magen i förhållande till annat men fortfarande sitter jag på rätt dåliga gener med avseende på en rippad mage. Vissa får rutor på betydligt högre kroppsfett än jag, procentuellt sett, skulle jag tro!

Pretorian
2012-06-18, 06:37
Tappa mer fett och träna magen.

TomasB
2012-06-18, 10:36
Enkelt, ni har för hög fettprocent. Om ni har 10% bf och den är spridd över hela kroppen eller mer koncentrerad är väl ointressant i sak? Jag är övertygad om att det förekommer variationer i vart människor lagrar sitt fett. Sen tror jag kost kan spela en viss roll i det också. Men lösningen på "problemet" är att tappa mer fett.

Sheogorath
2012-06-18, 10:53
Enkelt, ni har för hög fettprocent. Om ni har 10% bf och den är spridd över hela kroppen eller mer koncentrerad är väl ointressant i sak? Jag är övertygad om att det förekommer variationer i vart människor lagrar sitt fett. Sen tror jag kost kan spela en viss roll i det också. Men lösningen på "problemet" är att tappa mer fett.

As said, there is no "stubborn fat", only stubborn fatties. ;)

TomasB
2012-06-19, 10:38
As said, there is no "stubborn fat", only stubborn fatties. ;)

HAHAHAHAHA! True that! :)

Sniggel
2012-06-19, 11:09
"Stubborn fat"?

sent from phone

"Alla" har mer eller mindre stubborn fat över magen (speciellt nedre delen). Det är därför man måste fortsätta deffa och deffa för att få hela 8-packet. Eller så inser man att man blir anorektiker om man gör det och satsar 2 år på att bygga muskler istället.

agazza
2012-06-19, 20:08
"Alla" har mer eller mindre stubborn fat över magen (speciellt nedre delen). Det är därför man måste fortsätta deffa och deffa för att få hela 8-packet. Eller så inser man att man blir anorektiker om man gör det och satsar 2 år på att bygga muskler istället.

Problemet är väl att man kanske är van att äta på ett visst sätt i tidiga tonåren, och sen börjar man sakta lägga på sig lite hull efter puberteten osv, sen har man den där samlingen som är så trög att få bort, alla vill ju inte ligga i tävlingsdeff bara för att ordna det.

Poängen var väl att man ska försöka hålla sig från att bulka ifall man inte är bekväm med fenomenet.

Utåtnavel ftw typ.

RobbanColeman
2012-06-20, 06:57
Jag lovar att då magen är riktigt hård så kommer även de partier du nu anser hårda också vara mycket hårdare än nu.

TomasB
2012-06-20, 10:26
Jag lovar att då magen är riktigt hård så kommer även de partier du nu anser hårda också vara mycket hårdare än nu.

True story!
Jag minnst första ggn jag kom ner ordentligt i fettprocent. Det var en helt ny typ av hårdhet. Det som innan var hårt såg nästan "freakigt" ut, och alla muskelfästen och allt syntes.

:-)

Ofta tycker jag "folk" har dålig känsla hur mkt som behövs för att få frm packet. "ca 5 kg" är oftast 10. et.c. :)

exevision
2012-06-21, 17:05
Som sagt, har man lite magmuskler så är det svårt att deffa fram dem utan att bli anorektisk.

Scrolla ner en bit på denna sida och kolla på 10% vs 10%
http://www.leighpeele.com/body-fat-pictures-and-percentages

exevision
2012-06-23, 23:24

För att ha någon chans att veta att man ligger inom 10-15% fett som ska vara så optimalt?

Sverker
2012-06-24, 06:17
Utan bild på TS mage är tråden värdelös. Gissar att orsaken snarare är en förvrängd kroppsuppfattning och felprioritering i träningen.
Spelar man fotboll på hög nivå kör man inte två pass i veckan. Man tränar med bollen och kondition så mycket det bara går.

På den andra sidan ligger styrketräning 5 ggr / vecka samtidigt med två intensiva fotbollsträningspass kan knäcka återhämtningen fullständigt.

Fundera istället på vad du vill uppnå. Bra i fotboll, välbyggd kropp eller rutor på magen.

ariak
2012-06-24, 06:57
Är ca 1.70 lång och väger ca 65kg

Tränar på gymmet 5 gånger i veckan och spelar fotboll ca 2 gånger i veckan på hög och intensiv nivå.

Har i stort sätt inget större fettmassa på kroppen, det känns som det bara är skinn och muskler, alla ådror och muskler syns fint, MEN däremot på magen har jag en liten fettmängd som gör att rutorna inte framhävs och även lite på sidorna (bilringar?)

Hur kommer det sig och vad behöver jag göra för att få bort det?

Hade jag haft fettmassa på hela kroppen så skulle jag förstå det, men nu är det bara magen.
Deffa? :) själv är man 181cm 68kg

Kischen
2012-06-24, 17:32
Deffa? :) själv är man 181cm 68kg

Jag tror samma.. jag är 1.80 och väger 71 och är ganska så hård, ådror över rutorna typ men kunde lätt vara några kilo till bort.