Visa fullständig version : Hitchikers guide to the galaxy-liknande böcker
Har verkligen fastnat för Douglas adams böcker hitchikers guide to the galaxy-serien.. Det jag gillar är det där udda och tvärkonstiga saker som händer och hur han skriver. Så jag är på jakt efter andra författare inom samma genre eller vad man nu ska kalla det :)
Om du gilla Douglas Adams så kanske du även gillar "Var är Jane Eyre?" av Jasper Fforde. Det är samma skruvade men samtidigt intelligenta humor i den tycker jag. Många gillar även Discworld-böckerna av Terry Pratchett.
catch 22 är stundtals helt jävla sanslös.
sjukt bra också.
Slartibartfast
2012-06-01, 08:10
sjukt bra också.
Jag tyckte den var skit!
Hitchhiker's guide älskar jag, som mitt användarnamn kanske antyder.
ARMSTARK
2012-06-01, 08:14
Mikael Niemi har skrivit en del skruvade böcker, den som är mest lik "Hitchikers..." är "Svålhålet". Den är faktiskt så lik att det känns som ett plagiat, men rolig är den. :thumbup:
Fishtank
2012-06-01, 08:27
Aye Mikael Niemi kan funka att läsa.
Helt galna böcker.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
sjukt bra också.
Älskar den boken, rekommenderas!
supercharge
2012-06-01, 09:17
klassikern Mästaren och margarita är i det närmaste obligatorisk i en sådan här tråd. Bulgakov är också en oerhört duktig författare som rent språligt skriver betydligt bättre än Douglas Adams, och de som följt i hans svallvågor. Det är förvisso inga rymdskepp men den är väldigt underlig.
Vill man bara ha en rolig bok så är Dumskallarnas sammansvärjning fantastisk.
Många bra tips! Kommer lätt kollas upp :)
Jag tyckte den var skit!
läste du den på svenska eller engelska?
sen kan jag tipsa om Nikanor Teratologen, har dock bara läst kåge böckerna,
eller vad man ska kalla dom.
kan hända att det är lite för mycke kiss och bajs.
Eddie Vedder
2012-06-01, 10:19
Bulgakov är också en oerhört duktig författare ...
Jag har fått den rekommendationen från hurril när vi diskuterat böcker. Jag planerar att kolla upp honom nån gång.
Jag gillar Terry Pratchets böcker. Det är ju inte riktigt samma typ av böcker. Men sättet att berätta är snarlikt och humorn är även den inte helt olik Liftarens guide till galalxen (tycker jag i alla fall. Dock så är jag bara en "periodare" när det kommer till att läsa böcker.).
Rekommenderar speciellt Good Omens, som Terry pratchet har skrivit tillsammans med Neil Gaiman.
MasterChief
2012-06-01, 11:00
Var väldigt länge sedan jag läste liftaren. När jag gjorde det så var jag lyrisk. Läste om hela serien fem gånger. Men nu var det typ 20 år sedan och frågan är om jag ska förvalta minnet eller håller den för en omläsning?
Kurt Vonneguts The Sirens of Titan
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Sirens_of_Titan
majak0vskij
2012-06-01, 14:32
klassikern Mästaren och margarita är i det närmaste obligatorisk i en sådan här tråd. Bulgakov är också en oerhört duktig författare...
Håller verkligen med.
Vill man bara ha en rolig bok så är Dumskallarnas sammansvärjning fantastisk.
Jag hatar den boken! Kommit halvvägs men ingenting i den boken är underhållande.
Jag gillar Terry Pratchets böcker. Det är ju inte riktigt samma typ av böcker. Men sättet att berätta är snarlikt och humorn är även den inte helt olik Liftarens guide till galalxen (tycker jag i alla fall. Dock så är jag bara en "periodare" när det kommer till att läsa böcker.).
Rekommenderar speciellt Good Omens, som Terry pratchet har skrivit tillsammans med Neil Gaiman.
Kan bara hålla med :)
Goda Omens gillade jag skarpt.
Var väldigt länge sedan jag läste liftaren. När jag gjorde det så var jag lyrisk. Läste om hela serien fem gånger. Men nu var det typ 20 år sedan och frågan är om jag ska förvalta minnet eller håller den för en omläsning?
Liftaren var den enda boken på Svenska när jag var ute och reste så jag bläddrade igenom den tre gånger. Tyckte den var underbar :) Men för min del var det 10 år sedan och jag lämnar nog kvar den i bokhyllan. Finns så mycket annat bra som man kan läsa än att läsa om böcker
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.