Visa fullständig version : Falukorv
Jag undrar om Falukorv är ett dåligt alternativ,,,..då snackar jag om falukorv 15% fett....funkar detta att äta både under uppbyggnad och vid en liten deff? Är detta en bra protein-,kolhydrat- och fettkälla?
Originally posted by Mac
Jag undrar om Falukorv är ett dåligt alternativ,,,..då snackar jag om falukorv 15% fett....funkar detta att äta både under uppbyggnad och vid en liten deff? Är detta en bra protein-,kolhydrat- och fettkälla?
kolla på näringsdeklarationen
de jag kollat på har haft löjligt liten andel protein iaf, och 15% fett (varav det mesta mättat) är ju inte sådär lysande heller.
kanske finns hyfsade varianter, men jag har inte hittat några sådana iaf.
Gröna slaktarn tror jag har en Falukorv men är inte säker. Har iaf testat grönaslaktarns middagskorv (lik falukorv) med som sagt endast 3% fett den är helt oki. MEN DEN ÄR DYR vet inte ligger runt 30kr för 500g
MVH Adrian
King Grub
2004-01-27, 07:27
Visst fungerar det. Det går att både bygga och deffa på en falukorvsbas, men resultaten kanske inte blir desamma med mättat korvfett som fettkälla, om det blir för mycket av det "goda". Någon gång ibland spelar dock inte någon roll, oavsett om det är deff eller bulk på gång.
RobbeliRobban
2004-01-27, 09:19
Falukorv brukar ligga på mellan 8g-12g/100g protein, vilket är för lite.
King Grub
2004-01-27, 09:37
Originally posted by RobbeliRobban
Falukorv brukar ligga på mellan 8g-12g/100g protein, vilket är för lite.
För lite för vad? Vem äter bara 100 gram korv? ;)
Även om du bara äter 100 gram korv i ett mål får du över 35 gram protein om du äter korven med 100 gram pasta och ett glas med 3 dl mjölk.
stefannn
2004-01-27, 16:01
håller med grubben ...man äter nog mer än 100 gram..
och proteinet lär väl inte vara annat än bra eftersom det görs väl av fläskkött och lite annat härligt
Alcazara
2004-01-27, 16:13
//::Gröna slaktarn tror jag har en Falukorv men är inte säker. Har iaf testat grönaslaktarns middagskorv (lik falukorv) med som sagt endast 3% fett den är helt oki. MEN DEN ÄR DYR vet inte ligger runt 30kr för 500g
MVH Adrian
-------------------------------------------------------------------------
Den é inte god, känns som man knaprar på små malda fettkulor. Smakade den en gång, men resten blev liggande...Nä, då suget tar till tror jag det är bättre att ta falukorv!!! Du behöver ju inte äta det varje dag, men som lunch då och då ska det inte påverka resultaten märkbart. Man kan väl inte BARA äta nyttigt fett heller, då blir det fel i balansen!
vid 30kr för 500g finns det ju nästan vegetabiliska alternativ i samma prisklass...
King Grub
2004-01-27, 21:40
Originally posted by aliquis
vid 30kr för 500g finns det ju nästan vegetabiliska alternativ i samma prisklass...
Men vem vill ha dem, när det finns nermalda kadaver att tillgå? ;)
stefannn
2004-01-28, 10:26
Originally posted by aliquis
du vet att man kan köpa falukorv på ica va?? tänkte om du går till den mystiska killen på hörnet om du ger dem där priserna..
24.90 för 800gram på min ica affär...borde ju vara samma ungefär i hela landet..
Originally posted by stefannn
du vet att man kan köpa falukorv på ica va?? tänkte om du går till den mystiska killen på hörnet om du ger dem där priserna..
24.90 för 800gram på min ica affär...borde ju vara samma ungefär i hela landet..
Nu var det Gröna slaktarens fettsnåla som var på tal iofs...
/pez
Originally posted by King Grub
Men vem vill ha dem, när det finns nermalda kadaver att tillgå? ;)
ungefär så, fast tvärtom :booty:
Vem vill äta nermalda kadaver för 60kr/kg när man kan äta fräsha grönsaker med liknande näringsvärde, konsistens och smak. (det är väl iaf tanken med dem)
Originally posted by stefannn
Förstår inte tanken med ditt inlägg... hur som helst var det väl som pez påpekade så att detta var någon variant av "nyttig" falukorv, eller nyttigare kanske är rätt ord. De vegetabiliska färdiga biffarna, korvarna, bullarna, färs och dylikt som finns innehåller väl liknande mängder protein men saknar det mättade animaliska fettet.
Quorn är dyrt och jag själv "kan" inte äta det pga äggvitan, men näringsvärdet lär det ju inte vara några fel på...
stefannn
2004-01-28, 12:27
aha aliguis du är vegan???
är det av allergiska eller "etiska" skäl??
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.