Visa fullständig version : VLCD för styrketränande, typ som Ola Wallengren i Body Radio?
Sidor :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
B0dybuilder1994
2012-05-27, 14:52
Tjenixen! Ny här!! :thumbup:
Lyssnade nyss på Body Radio med Ola Wallengren och han snackade bl.a. om hur han hade lyckats köra väldigt låg nivå av energi samtidigt som han behöll muskelmassan. Detta genom att vara mycket noga med Eaa-intag och proteinpulver-intag.
Han pratade om cirka 700 kcal i programmet tror jag.. hur hade ni lagt upp det om ni hade behövt begränsa er till 700 kcal och vilka produkter hade ni använt till det? Alltså med produkt menar jag typ EAA, whey, BCAA o s v... Med "hur" menar jag när ni hade tagit det, hur mycket och så vidare
Hur hade ni gjort? *flex*
mvh!! :)
Fishtank
2012-05-27, 15:09
Det är aminosyror och kasein Ola har kört på+Vitamin och mineraltillskott som jag förstått det.
Ska väl komma i nästa nummer av body som Ola skrivit.
Avvaktar på att Ola eller Vicarious kommer in och förklarar lite bättre.
Ola Wallengren
2012-05-27, 15:29
Nästa nummer är det 30kgs bulken som jag beskriver. Låg-kalorideffen dröjer några nummer.
Med tanke på det hade jag tänkt sprida alla detaljerna, men resultaten blev bra, så bra att jag gjorde ett dopingtest på egen begäran för att visa att jag är ren.
B0dybuilder1994
2012-05-27, 17:59
Nästa nummer är det 30kgs bulken som jag beskriver. Låg-kalorideffen dröjer några nummer.
Med tanke på det hade jag tänkt sprida alla detaljerna, men resultaten blev bra, så bra att jag gjorde ett dopingtest på egen begäran för att visa att jag är ren.
Okej haha då fattar jag att du ej kan beskriva exakt hur man gör i denna tråd..
Men har du några generella småtips utöver de du tog upp i programmet du kan dela med dig av?! Vore verkligen GULD värt! *cupid*
vicarious
2012-05-27, 18:56
Jag antar att du har lyssnat på radioavsnittet? Nu var det ett tag sedan jag lyssnade på det men det förklarades väl ganska bra där. 10g aminosyror och en stund senare en kaseindrink. Repetera X antal gånger under dagens lopp, avsluta med en dos kasein innan läggdags.
exevision
2012-05-27, 19:43
Sänks inte ämnesomsättningen ordentligt efter en sådan deff?
Länk till radioprogrammet?
Hur länge deffade han så? Hur stort underskott? Bara EAA och kasein hela dagarna? :D
Låter jäkligt intressant med tanke på resultaten han verkar ha fått.
vicarious
2012-05-27, 22:03
Lite kanske men "ordentligt" tror jag inte.
Länk till radioprogrammet?
Hur länge deffade han så? Hur stort underskott? Bara EAA och kasein hela dagarna? :D
Låter jäkligt intressant med tanke på resultaten han verkar ha fått.
Kolla Bodys hemsida.
Jag antar att du har lyssnat på radioavsnittet? Nu var det ett tag sedan jag lyssnade på det men det förklarades väl ganska bra där. 10g aminosyror och en stund senare en kaseindrink. Repetera X antal gånger under dagens lopp, avsluta med en dos kasein innan läggdags.
Låter som en väldigt kostsamt deff. Ingenting man bör ge sig på som fattig student, hur lockande det än låter.
I vilket fall som helst ska det bli intressant att läsa om! :thumbup:
vicarious
2012-05-27, 23:35
Låter som en väldigt kostsamt deff. Ingenting man bör ge sig på som fattig student, hur lockande det än låter.
I vilket fall som helst ska det bli intressant att läsa om! :thumbup:
Det är ju knappast dyrare än att äta "normala" mängder energi. Behöver ju inte köpa de dyraste märkena :)
Är inte det lite av själva grejen att den inte hinner göra det på ca 2 veckor? Kommer ihåg att Torbjörn Åkerfeldt nämner det i sin förklaring om den korta fasen av deff i ABCDE-dieten.
exevision
2012-05-28, 09:55
Nästa nummer är det 30kgs bulken som jag beskriver.
Låter spännande. Måste nog köpa nästa nummer.
Vore intressant att pröva. Hur lägger man upp träningen under en sån extremperiod?
Under normal deff tränar jag varannan dag är det tillräckligt eller bör man köra frekventare än så?
Spartansk
2012-05-28, 10:20
Kolla Bodys hemsida.
Hittar inget. Länka.
krubkungen
2012-05-28, 10:24
30kgs bulken? hmm låter intressant.
Är det detta nummer som är ute nu eller det som kommer juni månad?
vicarious
2012-05-28, 14:24
Vore intressant att pröva. Hur lägger man upp träningen under en sån extremperiod?
Under normal deff tränar jag varannan dag är det tillräckligt eller bör man köra frekventare än så?
Blir nog inte så många pass i veckan. Mest basövningar. Få set, få reps, tung träning. Känns mest vettigt tycker jag.
Hittar inget. Länka.
Då är du riktigt dålig på att leta. En sökning på google på "body radio ola wallengren" tog mig rätt på andra träffen :)
http://www.body.se/artiklar/radio/20111103/oka-1-kg-muskler-i-veckan-med-body-radio
Spartansk
2012-05-28, 14:45
Blir nog inte så många pass i veckan. Mest basövningar. Få set, få reps, tung träning. Känns mest vettigt tycker jag.
Då är du riktigt dålig på att leta. En sökning på google på "body radio ola wallengren" tog mig rätt på andra träffen :)
http://www.body.se/artiklar/radio/20111103/oka-1-kg-muskler-i-veckan-med-body-radio
Jag sökte bara på "body wallengren", hittade inget. Nåja.
vicarious
2012-05-28, 15:41
Lyssna från ca 36min och framåt för diskussionen om proteinfastan.
Ondskapelsen
2012-05-28, 18:57
Nä, om man skulle ta o åka ner i depressionsträsket med VLCD-tåget kanske?
Heja heja!
Lycka kommer bara i pillerform, som det heter.
Ola Wallengren
2012-05-28, 19:23
30kgs bulken? hmm låter intressant.
Är det detta nummer som är ute nu eller det som kommer juni månad?
Skall tydligen vara ute 26 juni.
Stort plus till dig Ola! Oerhört kunnig, saklig och oerhört intressant att lyssna på. Hade lätt lyssnat 2 timmar till om ni fortsatt :thumbup:
exevision
2012-06-11, 12:48
Om det nu finns en gräns på hur mycket fett man kan tappa per dygn, hur kan det då vara lönt att gå så lågt på kalorier en kortare tid?
Jag skulle inte tagit siffran 70 kcal / kg fett per dygn allt för bokstavligt och definitivt.
Hur många omständigheter har denna siffran undersökts på? Vad är där... 1 studie gjord?
Vad händer när proteinintaget är extremt högt i kombination med styrketräning?
Jag anser att vi vet för lite för att kunna påstå att siffran 70 kcal per kg fett gäller oavsett och alltid. Ta det som en riktlinje/rekommendation, inte en regel.
Inge Enveten
2012-06-11, 13:18
Man ska komma ihåg vem det var som utförde dieten också. Inte precis som om det lämpar sig för NoobNisse att testa något t.ex. Ola Wallengren genomfört framgångsrikt. På samma sätt borde NoobNisse kanske inte gå på Colemans träningsschema.
Man ska komma ihåg vem det var som utförde dieten också. Inte precis som om det lämpar sig för NoobNisse att testa något t.ex. Ola Wallengren genomfört framgångsrikt. På samma sätt borde NoobNisse kanske inte gå på Colemans träningsschema.
+1.
Jag kommer att pröva detta upplägg under en vecka i oktober, när jag förhoppningsvis nått 80kg. På följande vis:
Vaknar: EAA, multivitaminbrus, koffein+grönt te
1h senare: 30g kasein
Lunch: EAA, koffein+grönt te
Innan träning: koffein+grönt te x2
Efter träning, EAA
Innan sömn, 40g kasein
30g EAA = 120kcal
130g kasein = 520 kcal
Totalt 640 kcal, eller 1500 minus per dag.
Cirka 5-9 dagar, beroende på hur hemskt det är. Kan vara lärorikt.
Vart du inte förjävligt hungrig och sugen på saker? :)
Ola Wallengren
2012-06-15, 08:20
+1.
Jag kommer att pröva detta upplägg under en vecka i oktober, när jag förhoppningsvis nått 80kg. På följande vis:
Cirka 5-9 dagar, beroende på hur hemskt det är. Kan vara lärorikt.
Ungefär så jag gjorde men glöm inte makromineraler och fiber.
Vart du inte förjävligt hungrig och sugen på saker? :)
Klart att man blir hungrig men det är inte proportionellt med underskottet.
Sugen blir man mest om man tror att man har ett val. Det enkla med att inte äta är att man inte äter och har inget att välja på.
Sugen blir man mest om man tror att man har ett val. Det enkla med att inte äta är att man inte äter och har inget att välja på.
Blev jävligt taggad av att höra dig på body radio.
Hur tillsatte du fiber? Linfrö i någon av kaseindrink? Mineraler medelst tabletter? Vilka är viktiga? I dagsläget tar jag zink, magnesium, järn.
Nje, se Mortys schema under. Det har inget med noob eller inte att göra, snarare disciplin och att man är målmedveten. Inte fan har man någon fördel bara för att man hängt på gym några år och tycker att man är kunnig.
Finns ganska många överviktiga som lyckas bra (tillfälligt) med vlcd tex och det är inte lättare.
Morty, eller ola, varför inte byta ut en del av kaseinet mot kyckling eller fisk?
Ha! Så pruttar jag in i tråden bara av en slump och det första jag ser är sanningen talad direkt. På sätt och vis är detta kärnan i så många olika förändringar eller Svåra Grejer(tm). En insikt om att vägen till ens mål innebär att man bara får lov att stå ut.
Hm, kanske besvarade min fråga med din citering där.
Nje, se Mortys schema under. Det har inget med noob eller inte att göra, snarare disciplin och att man är målmedveten. Inte fan har man någon fördel bara för att man hängt på gym några år och tycker att man är kunnig.
Finns ganska många överviktiga som lyckas bra (tillfälligt) med vlcd tex och det är inte lättare.
Morty, eller ola, varför inte byta ut en del av kaseinet mot kyckling eller fisk?
Jag äter inte djur. Men visst, jag kan använda seitan eller någon sojaprodukt.
Men så är kasein opti. Du vet precis hur många kalorier du får. Du vet precis hur det påverkar kroppen. Det är lätt att ta med.
Men så är kasein opti. Du vet precis hur många kalorier du får. Du vet precis hur det påverkar kroppen. Det är lätt att ta med.
Heter det sejtan? Fantastiskt :)
Så var det ja cofffee
Ola Wallengren
2012-06-15, 10:19
Blev jävligt taggad av att höra dig på body radio.
Hur tillsatte du fiber? Linfrö i någon av kaseindrink? Mineraler medelst tabletter? Vilka är viktiga? I dagsläget tar jag zink, magnesium, järn.
Psyllumfrö (~10g) i kaseindrinken (gärna med lite extra salt), låt stå och ät en hyfsad pudding, vissa hade sagt slime.
Kalcium, kalium, natrium, magnesium, fosfat.
Mineralsalt, bakpulver, kalciumtabletter och magnesiumkapslar.
exevision
2012-06-15, 13:18
Tog du även koffein och grönt te?
Måste prova det här någon gång, frågan är ju om man klarar av att jobba som vanligt eller om man blir jätteslö.
vicarious
2012-06-16, 09:23
Måste prova det här någon gång, frågan är ju om man klarar av att jobba som vanligt eller om man blir jätteslö.
Gick förvånansvärt bra för mig, men då körde jag inte särskilt många dagar plus att jag har ett kontorsjobb. Trodde jag skulle bli jätteseg i kolan. Det kanske man blir såsmåningom om man kör flera veckor, du märker väl annars :D Men har för mig att Ola sa att hans ketonhalter var tämligen låg trots så lågt kaloriintag.
aldoschadewitz
2012-06-16, 20:14
kan man byta ut kaseinet mot motsvarande mängd kasein från kvarg (alltså tillkommer lite mer fett och kolh) eller förstörs hela konseptet då?
Kul med både bulkartikel och deffen, tumme upp!
vicarious
2012-06-16, 21:48
kan man byta ut kaseinet mot motsvarande mängd kasein från kvarg (alltså tillkommer lite mer fett och kolh) eller förstörs hela konseptet då?
Ja jag ser inte någon anledning till varför man inte skulle kunna göra så. Men då blir det ju lite mer kalorier men det är väl inte hela världen. Ska man var petig så gär väl gränsen för VLCD på 800 kcal.
exevision
2012-06-18, 14:16
Att man äter så lite fett under en sådan här diet, är det något problem?
Eller hinner det låga fett intaget inte göra någon större negativ effekt under tex. 2 veckor?
Du har ett förråd av essentiellt fett lagrat både här och där i kroppen. Sitter i cellmembran och i olika strukturer inuti cellerna. Minskar du kroppsmassan frisätts fettsyrorna och kan byggas in någon annanstans.
Samma sak med fettlösliga vitaminer. Du har vitaminerna lagrade i levern så några veckor utan tillskott från maten gör varken från eller till.
Du har ett förråd av essentiellt fett lagrat både här och där i kroppen. Sitter i cellmembran och i olika strukturer inuti cellerna. Minskar du kroppsmassan frisätts fettsyrorna och kan byggas in någon annanstans.
Samma sak med fettlösliga vitaminer. Du har vitaminerna lagrade i levern så några veckor utan tillskott från maten gör varken från eller till.
Så det är inte så viktigt trots allt att äta sina fettlösliga vitaminer tillsammans med mat som innehåller fett?
Några veckor med VLCD gör varken från eller till. Du har förråd av fettlösliga vitaminer som räcker ett tag. För att komma undan frågorna om D-vitamin är det bara att sätta sig i solen de kommande två veckorna. Mer UV-ljus än nu får vi inte på hela året.
Självklart ska vi alltid annars äta våra fettlösliga vitaminer och antioxidanter tillsammans med fett. Upptaget av beta-karoten är noll utan fett.
Några veckor med VLCD gör varken från eller till. Du har förråd av fettlösliga vitaminer som räcker ett tag. För att komma undan frågorna om D-vitamin är det bara att sätta sig i solen de kommande två veckorna. Mer UV-ljus än nu får vi inte på hela året.
Självklart ska vi alltid annars äta våra fettlösliga vitaminer och antioxidanter tillsammans med fett. Upptaget av beta-karoten är noll utan fett.
Aha ok! :-) Har ej tänkt o köra någon vlcd men trodde nästan först att du menade att man ej "behövde" äta fettlösliga vitaminer tillsammans fett vilket skulle ha underlättat livet med en procent men så var det ej.. :-)
angående vlcd det är väl inte så bra i deffsyfte ? tappar man inte mkt mer muskelmassa om man bara äter runt mindre än 1000kcal per dag, är det ngt som man ska köra en kortare period??
angående vlcd det är väl inte så bra i deffsyfte ? tappar man inte mkt mer muskelmassa om man bara äter runt mindre än 1000kcal per dag, är det ngt som man ska köra en kortare period??
Läst tråden?
jo lite smått, varför då så som jag uppfattade det är det en lågkalorideff.
men undrar varför de e bra o gå ner i så lite kcal?
vicarious
2012-06-19, 19:45
jo lite smått, varför då så som jag uppfattade det är det en lågkalorideff.
men undrar varför de e bra o gå ner i så lite kcal?
Ingen som säger det är bra. Men det är jävligt effektivt.
Heter det sejtan? Fantastiskt :)
Seitan, uttalas sejtan.
Seitan, a neologism of Japanese origin is a food made from wheat gluten in the macrobiotic system of cooking and health, as formulated by the Japanese-born philosopher George Ohsawa (1893–1966). According to the Oxford English Dictionary, it is said to have been coined by Ohsawa in the early 1960s, but its etymology is uncertain, with the most likely explanation being that it is derived from the Japanese sei- ("to be", "to become"), or -sei ("of the nature of," "made of," e.g. in shokubutsu-sei, "made of vegetable") + tan-, as in tanpaku(shitsu) ("protein")
ChrisDEFC
2012-06-19, 22:58
Nej det lämpar sig bättre för bulk.
Ondskapelsen
2012-06-20, 08:44
Nej det lämpar sig bättre för bulk.
This!
VLCD är extremt potent ur muskelbyggande syfte.
-2000 kcal per dag är en bra riktlinje när man ska upp i vikt!
Skall tydligen vara ute 26 juni.
Är det en artikel om VLCD?
Sorry för dubbelpost.
Men vad tror ni vetande om att inta snabba kolhydrater ~15min innan styrketräning? Skulle kolhydraterna göra någon nytta under träningen, eller skulle dom användas till något annat av kroppen?
Sorry för dubbelpost.
Men vad tror ni vetande om att inta snabba kolhydrater ~15min innan styrketräning? Skulle kolhydraterna göra någon nytta under träningen, eller skulle dom användas till något annat av kroppen?
De hinner nog inte lagras in i musklerna, men däremot kan de höja blodsockret vilket säkert kan kännas bra!
Prova. Känner du att du får mer energi så gör det ju nytta, oavsett anledning.
De hinner nog inte lagras in i musklerna, men däremot kan de höja blodsockret vilket säkert kan kännas bra!
Ja var lite så jag tänkte, att har man snabba kolhydrater tillgängliga kanske det används som energikälla istället för glykogenet?
Ytterligare en fråga till dig Morty: när du skrev koffein i ditt tänkta upplägg, syftar du på tabletter då? Om så, är det av något speciellt syfte eller gillar du inte kaffe? Tänker att kaffe kan kanske tillochmed vara bättre?
Ja var lite så jag tänkte, att har man snabba kolhydrater tillgängliga kanske det används som energikälla istället för glykogenet?
Ytterligare en fråga till dig Morty: när du skrev koffein i ditt tänkta upplägg, syftar du på tabletter då? Om så, är det av något speciellt syfte eller gillar du inte kaffe? Tänker att kaffe kan kanske tillochmed vara bättre?
Jag tänker på koffein+grönt te i tabletter. Jag kommer nog att dricka kaffe också, det är jättegott. Nyttigt också!
Mmhmmm
http://www.johanochnystrom.se/pictures/BRAZ_BP_LE2010_HALF.jpeg
Jag tänker på koffein+grönt te i tabletter. Jag kommer nog att dricka kaffe också, det är jättegott. Nyttigt också!
Okej, tack för klargörande!
Ola Wallengren
2012-06-20, 13:04
Är det en artikel om VLCD?
Nej det är bulkartikeln, och jag fick den i brevlådan igår.
VLCD dieten kommer först i nummer 10 vad jag vet.
Nej det är bulkartikeln, och jag fick den i brevlådan igår.
VLCD dieten kommer först i nummer 10 vad jag vet.
Av nyfikenhet, om gemene styrketränande individ skulle följa detta VLCD upplägg, vad skulle du kortfattat säga att dom kan förvänta sig? I form av styrkeförlust, fettfri massa, fettförlust. Och hur lång period max skulle du rekommendera att man följer ett sådant upplägg?
vicarious
2012-06-20, 14:53
Sorry för dubbelpost.
De hinner nog som Morty säger knappast bli muskelglykogen, utan kommer väl användas som energikälla under passet.
Istället för leverglykogen kanske om det var det du syftade på. Muskelglykogenet används när du använder musklerna och vad jag vet inte till att hålla blodsockret uppe.
Muskelglykogen kan bara användas av respektive muskler ja. Ur en evolutionär synvinkel är det tack och lov. Annars hade man stått där utsvulten efter ett par dagars fasta framför den saftiga buffeln men knappt orkat röra sig för att ha ihjäl den när den lunkar iväg.
Exogent (utifrån) tillfört kolhydrat kommer att användas som energi i träningen om du tar det så nära som en kvart innan.
exevision
2012-06-20, 18:01
Muskelglykogen kan bara användas av respektive muskler ja.
Det kan inte flytta sig mellan musklerna?
Ingen som säger det är bra. Men det är jävligt effektivt.
för vad är det effektivt förutom viktminskningen? tappar man lika mkt muskelmassa som fett eller går man ner mer i fett?
Om man nu bestämmer sig för o prova detta är kostuppläget bra om man tar multivitamin en tablett varje dag
vassleprotein 3ggr per dag
kaseinprotein 3ggr per dag
1liter minimjölk
det blir runt 5gram fett 207gram protein och 50kolhydrater
Hur lång period e det värt o köra ?
vicarious
2012-06-20, 19:46
för vad är det effektivt förutom viktminskningen? tappar man lika mkt muskelmassa som fett eller går man ner mer i fett?
Om man nu bestämmer sig för o prova detta är kostuppläget bra om man tar multivitamin en tablett varje dag
vassleprotein 3ggr per dag
kaseinprotein 3ggr per dag
1liter minimjölk
det blir runt 5gram fett 207gram protein och 50kolhydrater
Hur lång period e det värt o köra ?
Man tappar mycket fett. Kanske viss del muskelmassa ryker på köpet också men majoriteten av det man tappar lär vara fett, om man gör rätt och styrketränar. En långsammare deff lär vara båda skonsammare med tanke på eventuell muskelförlust samt välbefinnande men då tar det även längre tid.
Tycker du ska skippa mjölken i ditt upplägg och byta ut vasslet mot aminosyror.
av vilken orsak ska jag skippa mjölken och vasslet??? går det bra med bcaa istället för eea?
De hinner nog som Morty säger knappast bli muskelglykogen, utan kommer väl användas som energikälla under passet.
Istället för leverglykogen kanske om det var det du syftade på. Muskelglykogenet används när du använder musklerna och vad jag vet inte till att hålla blodsockret uppe.
Ja det kanske är värt att prova iaf :)
EDIT: Jag har förstått det som att om man har snabba kolhydrater i omlopp under styrkepasset, så kan kolhydraterna gå direkt in som glykogen och behöver därför inte fyllas på efteråt? Ungefär som att kolhydraterna används istället för muskelglykogen. Kanske fel tänkt av mig?
vicarious
2012-06-20, 20:31
av vilken orsak ska jag skippa mjölken och vasslet??? går det bra med bcaa istället för eea?
"Onödiga" kolhydrater från mjölksockret. Färre kalorier från EAA för samma mängd essentiella aminosyror. Ger något mindre insulinfrisättning än vassle har jag för mig, samt något kraftigare akut stimulans av MPS också.
EDIT: Jag har förstått det som att om man har snabba kolhydrater i omlopp under styrkepasset, så kan kolhydraterna gå direkt in som glykogen och behöver därför inte fyllas på efteråt? Ungefär som att kolhydraterna används istället för muskelglykogen. Kanske fel tänkt av mig?
Förstår nog inte riktigt vad du menar. Varför inte bara vänta till efter passet med att inta kolhydraterna om syftet ändå är att dom ska bli till glykogen? Tanken med snabba kolhydrater just innan är för att ge energi under passet, energi i form av glukos i blodet.
Förstår nog inte riktigt vad du menar. Varför inte bara vänta till efter passet med att inta kolhydraterna om syftet ändå är att dom ska bli till glykogen? Tanken med snabba kolhydrater just innan är för att ge energi under passet, energi i form av glukos i blodet.
Läste en artikel av Bartoll där han beskrev det där. Men det är nog som du säger, kolhydraterna lär ju inte användas till att både höja blodsockret och samtidigt lagra in glykogen.
men blir hela dieten fel om man dricker mjölken efter träningen för lite påfyllnad med lite kolhydrater och kan man göra så att man mixar in lite vassle med kaseinet pga den här insulinfrisättningen?
kaloriintaget blir ungefär 1150 med mjölken o utan runt 850
vicarious
2012-06-20, 21:14
men blir hela dieten fel om man dricker mjölken efter träningen för lite påfyllnad med lite kolhydrater och kan man göra så att man mixar in lite vassle med kaseinet pga den här insulinfrisättningen?
kaloriintaget blir ungefär 1150 med mjölken o utan runt 850
Du kan ju modifiera och ändra hur du vill men desto mer du ändrar desto längre från grundupplägget blir det ju. Ungefär som med alla dieter eller upplägg.
ok, då tänkte jag köra med bcaa på morgon sen 1tim efter kasein 36g o upprepa det sammanlagt 4ggr och köpa ngt multivitamin tillskott som jag får ta varje morgon.
Provar upplägget i 10 dagar så får jag se hur mkt jag tappar i kilo och om jag tappar ngt på vikterna har i dagsläget 84.5kg o e 183cm
Teoretiskt JA. Praktiskt NEJ.
Du kan träna anaerobt och muskelglykogenet blir till mjölksyra som går till levern. Levern kör glukoneogenesen och fixar fram glukos. Nu gäller det vilken näringsstatus du har.
Kör du VLDL är du under svält med lågt blodsocker. Levern skickar ut glukosen som blodsocker och håller hjäran med energi. Chansen att muskler ska hinna med och få glukos är NOLL.
Inte så vitt jag vet, nej.
Edit: Bra poäng, Sverker.
http://www.lift-heavy.com/ilcd-diet/
intressant läsning i samma ämne
http://www.lift-heavy.com/ilcd-diet/
intressant läsning i samma ämne
Intressant!
En liten spekulering ifrån mig:
Om man bulkar 4 veckor och sedan deffar 4 veckor på traditionellt vis med 500kcal överskott och med 500kcal underskott, så måste ju 4 veckor bulk med 500kcal överskott och 1 vecka deff med 2000kcal underskott, vara mer effektivt för muskeluppbyggnad i längden? Eller blir muskelförlusten större ju kortare perioder med deff?
Ja det kanske är värt att prova iaf :)
Exogen kolhydratoxidation Är ordet du söker.
Hade du någon form av multivitamintillskott som innehöll det mesta av det där? Eller åt du inga extra vitaminer?
Någon annan som har tips på bra multivitamintillskott som innehåller de nämnda mineralerna?
Ola Wallengren
2012-06-26, 16:08
Multivitamin/mineral och det jag skrev i citeringen.
Multivitamin/mineral och det jag skrev i citeringen.
Okej tack!
Får man fråga vilket kaseinpulver du använde under dieten? Var det en vanlig 80% kasein och 20% fördelning på det?
Jag har utvärderat den här typen av proteinpuls upplägg i 2 dagar nu, ingen längre period men ville se hur jag upplever det, klockar in på 670kcal per dag, hungern är inga som helst problem vilket jag vart lite förvånad över då jag normalt kämpar med det på ordinarie deff, dels kommer aldrig några större hungerspikar och sen vet man exakt vad man har att förhålla sig till så det är lätt att hålla sig till det, träningen var heller inga problem, orken fanns där. Kaffe mellan pulserna gör definitivt sitt, varm vätska plus stimuli.
Har funderat på att utvärdera ett upplägg där jag kör varannan dag med överskott (träningsdagar) ihop med varannan dag ett sånt här upplägg (vilodagar) ett tag och utvärdera resultatet av det.
vicarious
2012-06-26, 17:38
Jag har utvärderat den här typen av proteinpuls upplägg i 2 dagar nu, klockar in på 670kcal per dag, hungern är inga som helst problem vilket jag vart lite förvånad över då jag normalt kämpar med det på ordinarie deff, dels kommer aldrig några större hungerspikar och sen vet man exakt vad man har att förhålla sig till så det är lätt att hålla sig till det, träningen var heller inga problem, orken fanns där. Kaffe mellan pulserna gör definitivt sitt, varm vätska plus stimuli.
Har funderat på att utvärdera ett upplägg där jag kör varannan dag med överskott (träningsdagar) ihop med varannan dag ett sånt här upplägg (vilodagar) ett tag och utvärdera resultatet av det.
2 dagar är inte särskilt lång tid, kan tänka mig att man fortfarande "lever" på tidigare energidepåer då och att det blir betydligt mer krävande allt eftersom dagarna går. Köra flera veckor på 670kcal lär vara tungt! Jag testade som längst 5-6 dagar har jag för mig. Hunger var aldrig ett problem, blev däremot rätt orkeslös och omotiverad. Kände inte för att göra så mycket mer än att ligga i soffan :D
2 dagar är inte särskilt lång tid, kan tänka mig att man fortfarande "lever" på tidigare energidepåer då och att det blir betydligt mer krävande allt eftersom dagarna går. Köra flera veckor på 670kcal lär vara tungt! Jag testade som längst 5-6 dagar har jag för mig. Hunger var aldrig ett problem, blev däremot rätt orkeslös och omotiverad. Kände inte för att göra så mycket mer än att ligga i soffan :D
Kan tänka mig det. :)
Skulle nog inte vilja prova på att köra flera veckor, tillvaron skulle bli rätt trist tror jag, däremot vad tror du om ett sådant varannan dag upplägg ett tag? Vore intressant att se om det går att kombinera byggandet med deff. Det jag vill se är om jag kan öka signifikant på vikterna samtidigt som jag går ner, the holy grail. ;)
vicarious
2012-06-26, 17:56
Kan tänka mig det. :)
Skulle nog inte vilja prova på att köra flera veckor, tillvaron skulle bli rätt trist tror jag, däremot vad tror du om ett sådant varannan dag upplägg ett tag? Vore intressant att se om det går att kombinera byggandet med deff. Det jag vill se är om jag kan öka signifikant på vikterna samtidigt som jag går ner, the holy grail. ;)
I syfte att skynda på en deff kanske det kan funka bra men som någon slags växelbulk/deff tror jag faktiskt inte det blir så lyckat. Musklerna växer när man vilar också så att lägga sig extremt lågt på energi dagen efter man tränat är nog negativt om man vill bygga muskler. Sen tror jag man kommer känna av de låga energinivåerna på träningsdagarna också. Så jag tror faktiskt att ett gammalt hederligt upplägg med överskott varje dag (eller kanske kaloribalans på vilodagarna) följt av en deff är bättre.
I syfte att skynda på en deff kanske det kan funka bra men som någon slags växelbulk/deff tror jag faktiskt inte det blir så lyckat. Musklerna växer när man vilar också så att lägga sig extremt lågt på energi dagen efter man tränat är nog negativt om man vill bygga muskler. Sen tror jag man kommer känna av de låga energinivåerna på träningsdagarna också. Så jag tror faktiskt att ett gammalt hederligt upplägg med överskott varje dag (eller kanske kaloribalans på vilodagarna) följt av en deff är bättre.
Att man kan få resultat snabbare med traditionell bulk/deff tror jag också men jag ser det som en kompromiss då jag har svårt med längre deff cykler, om jag får någorlunda resultat med ett sånt upplägg så kan det vara rätt skönt att köra så ibland är min tanke.
Fast som jag tidigare skrev i post:
Tänk dig 2 månader bulk, följt av 2 veckor VLCD. På överskottsperioden ligger du på ca 500kcal överskott, på underskottsperioden ca 2000kcal underskott. Tror att du kommer kunna bygga mycket mer muskler på det viset än ett traditionellt upplägg.
vicarious
2012-06-26, 18:16
Tänk dig 2 månader bulk, följt av 2 veckor VLCD. På överskottsperioden ligger du på ca 500kcal överskott, på underskottsperioden ca 2000kcal underskott. Tror att du kommer kunna bygga mycket mer muskler på det viset än ett traditionellt upplägg.
.. och riskera att förlora mer muskler under -2000kcal dieten än ett traditionellt deffupplägg ;) Samt må sämre rent generellt, det är min erfarenhet av att gå på 700-1200 kcal om dagen iaf. Är ju inte supertaggad på livet direkt.
.. och riskera att förlora mer muskler under -2000kcal dieten än ett traditionellt deffupplägg ;) Samt må sämre rent generellt, det är min erfarenhet av att gå på 700-1200 kcal om dagen iaf. Är ju inte supertaggad på livet direkt.
Fast det är lite där mina tankar svävar just nu, att köra någon dag VLCD i stöten är inga som helst problem för humöret och trivseln, deff i längre perioder är däremot det.
Jag får helt enkelt utvärdera och se hur det går. :)
Ajsomfan
2012-06-26, 18:41
Har oxo lite funderingar på detta. Men typ 6v överskott 1v balans följt av 1v vlcd ala Ola-style. Kan ju vara så att man tappar lite extra muskler men det kanske jämnar ut sig pga att man kan ligga i bulk fler veckor under året.
Testar nu iaf denna diet och snart är andra dagen avklarad och än så länge ingen hunger. Dock suuuug och huvudvärk och enormt pinknödig.
Har oxo lite funderingar på detta. Men typ 6v överskott 1v balans följt av 1v vlcd ala Ola-style. Kan ju vara så att man tappar lite extra muskler men det kanske jämnar ut sig pga att man kan ligga i bulk fler veckor under året.
Tänker i precis samma banor. Ska pröva en VLCD snart tänkte jag, när jag sedan flyttar hemifrån blir det troligen att pröva något liknande upplägg som jag skrev.
Kokowski
2012-06-27, 12:55
Var kan man köpa body magazine förutom på nätet?
Pressbyrån, 7eleven, kiosker, coop, ica, överallt där dom har ett normalt sortiment av tidningar. :)
Ola Wallengren
2012-06-27, 13:29
För att förtydliga, det är bulkartikeln som finns i nya nummret av BODY.
Hjälpen du har gett här och på radion är ju dock tillräcklig för att börja experimentera själv!
Hur tränade du under VLCD'n? Jag tror att jag kommer att styrketräna varje dag när jag prövar, bara köra 5-veckan av 5/3/1 rullande varje dag under en vecka.
krubkungen
2012-06-27, 14:04
För att förtydliga, det är bulkartikeln som finns i nya nummret av BODY.
Trevligt. Blir att köpa den idag.
Pressbyrån, 7eleven, kiosker, coop, ica, överallt där dom har ett normalt sortiment av tidningar. :)
Det finns även en karta över de tvåtusen butikerna som för tidningen på http://www.body.se/artiklar/nyheter/20120627/nya-body-nu-ute-i-butik
Tur som man har så jobbar man i butik, så det är inga problem att tjuvläsa varje BODY-nummer som kommer ut :)
Väldigt kul att läsa om 30 kg bulken, Ola. Om än jag inte själv skulle vilja prova det ;) Var det efter denna som du körde VLCD-dieten?
Har tänkt experimentera lite själv med VLCD efter sommaren.
Funderar på någon som detta;
Vaknar (07.00): 10g EAA + multivitamin + mineraler + Omega 3.
2h senare (09.00): 30g kasein
Lunch (12.00): 30g kasein + fiber (psylliumfrön)
1h senare (13.00): 10g EAA
2h senare (15.00): 30g kasein
2h senare (17.00): 10g EAA
2h senare (19.00): 30g vassle
Innan sömn, 40g kasein
30g EAA = 120kcal
130g kasein = 450 kcal
30g vassle = 115 kcal
685 kcal.
Kan hända att jag eventuellt lägger in 30g vassle till, för att nå 800 kcal.
Något annat man bör ta med?
Ola Wallengren
2012-06-28, 11:17
Nej, det var inte direkt efter som jag körde VLCD. Bulken avslutades 2007 och deffen var i år.
Jag är inte med på ditt tidschema, se hellre på inlägg #25
vicarious
2012-06-28, 11:23
Tur som man har så jobbar man i butik, så det är inga problem att tjuvläsa varje BODY-nummer som kommer ut :)
Väldigt kul att läsa om 30 kg bulken, Ola. Om än jag inte själv skulle vilja prova det ;) Var det efter denna som du körde VLCD-dieten?
Har tänkt experimentera lite själv med VLCD efter sommaren.
Funderar på någon som detta;
Vaknar (07.00): 10g EAA + multivitamin + mineraler + Omega 3.
2h senare (09.00): 30g kasein
Lunch (12.00): 30g kasein + fiber (psylliumfrön)
1h senare (13.00): 10g EAA
2h senare (15.00): 30g kasein
2h senare (17.00): 10g EAA
2h senare (19.00): 30g vassle
Innan sömn, 40g kasein
30g EAA = 120kcal
130g kasein = 450 kcal
30g vassle = 115 kcal
685 kcal.
Uppregleringen av MPS som 10g EAA ger räcker väl i cirka 1h om man är i vila så precis som Ola säger, se på Mortys upplägg i post 25 i tråden. 30g kasein räcker väl minst i 3h så därför är tanken att man ska vänta så länge innan man repeterar och tar nästa dos aminosyror.
exevision
2012-06-29, 14:58
Är inte det lite av själva grejen att den inte hinner göra det på ca 2 veckor? Kommer ihåg att Torbjörn Åkerfeldt nämner det i sin förklaring om den korta fasen av deff i ABCDE-dieten.
Om man jämför hur ämnesomsättningen påverkas av denna VLCD deff med en 500-1000kcal underskottsdeff. Hur påverkar det på sikt? Om man går ner lika många kg.
För att klargöra; bulk-artikeln finns med i BODY 335?
Ajsomfan
2012-06-30, 05:40
Inne på sista dygnet nu (dygn sex) med Olas typ av vlcd. Har varit mycket lättare än vad jag trodde de skulle vara. Dock sjukt sjukt kissnödig, klart jobbigt. Och sömnen har varit riktig risig tyvärr. ZMA kanske vore något om det blir en repris på detta koncept.
Dock, man har ju varit relativt apatisk och inte haft mycket sug att göra någonting speciellt.
Inne på sista dygnet nu (dygn sex) med Olas typ av vlcd. Har varit mycket lättare än vad jag trodde de skulle vara. Dock sjukt sjukt kissnödig, klart jobbigt. Och sömnen har varit riktig risig tyvärr. ZMA kanske vore något om det blir en repris på detta koncept.
Dock, man har ju varit relativt apatisk och inte haft mycket sug att göra någonting speciellt.
Samma här.. sjukt kul å vakna av att man måste pissa 4 ggr per natt
Ajsomfan
2012-06-30, 11:28
Samma här.. sjukt kul å vakna av att man måste pissa 4 ggr per natt
Yes, och jag vaknar aptidigt och kan icke somna om.
Sen märker man ju att träningsvärken sitter i längre tid.
Ska bli intressant att se om jag tar samma vikter nu nästa vecka som veckan innan dieten.
Hur lång tid ska du köra?
Bra jobbat. Har du en viktkurva?
Ajsomfan
2012-06-30, 15:10
Bra jobbat. Har du en viktkurva?
Tack. Jo.
85.5
83.8
83.5
82.6
82.2
82.1
(sista invägning imorgon)
Trodde iof att jag skulle tappa mer. Men men, kanske är mindre vätska man hade än ja trodde. Har ju deffat sen mitten på april. Får se vad resultat blir sen nästa vecka då kroppen stabiliserat vätskenivån någorlunda.
Tack. Jo.
85.5
83.8
83.5
82.6
82.2
82.1
(sista invägning imorgon)
Trodde iof att jag skulle tappa mer. Men men, kanske är mindre vätska man hade än ja trodde. Har ju deffat sen mitten på april. Får se vad resultat blir sen nästa vecka då kroppen stabiliserat vätskenivån någorlunda.
Hur har träningen gått? Tappat något i styrka eller lyckats behålla det mesta?
Ajsomfan
2012-07-01, 06:29
Update
Tack. Jo.
85.5
83.8
83.5
82.6
82.2
82.1
81.4
Hur har träningen gått? Tappat något i styrka eller lyckats behålla det mesta?
Jo, det har varit ok att träna. Men inte kört som jag brukar utan mycket tyngre med färre reps/set. Så det var rätt kul på så sätt då jag körde på vikter i allt som jag aldrig gjort. Får se nästa vecka hur det blir när jag återgår till min normala rutin.
Yes, och jag vaknar aptidigt och kan icke somna om.
Sen märker man ju att träningsvärken sitter i längre tid.
Ska bli intressant att se om jag tar samma vikter nu nästa vecka som veckan innan dieten.
Hur lång tid ska du köra?
Jag kör på en vecka till. Dock tränar jag vanligtvis 7 dar i veckan så jag blir jättenojjig av att inte kunna köra på varje dag, då orken försvann efter 4-5 dar. Är verkligen helt död och känns som jag tappar sjukt mycket styrka på det här men har man bestämt sig så e de bara ligga i..
En fråga till Ola:
Att köra detta varannan dag, utan att lattja med vit/min/fiber/osv-supplementeringen om man sköter en idealisk kost varannan dag där man ser till att täcka behoven på säg max 1k kalorier och varannan dag kör kasein/eaa max 700 eller vad nu maxtaket låg på, tappar det hela sin poäng då eller kommer någon form av brist vara ett faktum inom kort i vilket fall? Jag hade tänkt att köra så i kanske 10 dagar och sedan chilla med det någon vecka, dvs "deffa vanligt" alt. en balansdag eller två och köra tio dagar till, utan alla supplement förusatt att kosten är felfri de fem dagar jag äter av tio. Meningslöst att köra så? Förstår ju förstås att man droppar i vikt då med men just ditt upplägg var intressant men att sitta med en dosett och äta ett kilo piller om dagen känns mindre intressant där det faktiskt går att fixa från kosten på ett jäkligt snålt kaloriintag.
Fishtank
2012-07-03, 06:06
Roar mig med 3 dagar av det här och såhär efter första dagen säger jag väl ingen hunger men sovit kanske två timmar.
Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2
Ola Wallengren
2012-07-03, 07:38
Om du väljer att köra VLCD varannan dag så tycker jag ändå att man skall försöka få i sig rekommenderade mängder vitaminer och mineraler.
prOtotype
2012-07-03, 07:51
Jag kör på en vecka till. Dock tränar jag vanligtvis 7 dar i veckan så jag blir jättenojjig av att inte kunna köra på varje dag, då orken försvann efter 4-5 dar. Är verkligen helt död och känns som jag tappar sjukt mycket styrka på det här men har man bestämt sig så e de bara ligga i..
Dra ner träningsvolymen. Du har tillgång till minimalt med energi så lägg det på att köra väldigt lite och tung träning för att stimulera muskelbevarande med minimal energiförbrukning.
Fishtank
2012-07-03, 11:13
Hur låg sömnen för dig Ola?
Fick du sova något eller var det som för alla andra att sova verkar helt omöjligt?
Ola Wallengren
2012-07-03, 11:38
Jag sover inte lika bra som vanligt men det brukar inte vara något större problem. Främst i början märker jag det men efter några dagar så börjar man sova igen.
För att sova bättre så tar jag inget "fettförbrännande" efter ca kl 15-16 och dricker inte så mycket på kvällen. Drinkarna plus om man försöker stilla något sorts sug/hunger med lightläsk te mm kan bli rätt mycket.
Jag kanske uttryck mig otydligt men jag tar inte en extra kasiendrink innan läggdags, den sista drinken ingår i den 4 och sista "måltden". Denna kasiendrink gör jag som en pudding med ganska mycket salt i för att inte behöva gå upp på natten.
Denna kasiendrink gör jag som en pudding med ganska mycket salt i för att inte behöva gå upp på natten.
Fan va bra tips! Tack :)
Fishtank
2012-07-03, 12:10
Ah du tänkte ungefär som jag där.
Körde också en stadig dos salt till sista drinken som intogs vid 17:30 tiden.
Får väl hoppas att kroppen ställer om sig snabbt, sover nog dåligt på sommaren ändå.
vicarious
2012-07-03, 12:18
Ah du tänkte ungefär som jag där.
Körde också en stadig dos salt till sista drinken som intogs vid 17:30 tiden.
Får väl hoppas att kroppen ställer om sig snabbt, sover nog dåligt på sommaren ändå.
Har du testat ZMA? Jag upplevde att jag hade lättare att sova då, å andra sidan fick jag rätt sjuka drömmar. Oftast mardrömmar så slutade ta det.
Fishtank
2012-07-03, 12:29
Nej har tyvärr inget ZMA hemma.
Ska nog klicka hem en burk nästa gång jag beställer något bara för att se om man får sjuka drömmar eller hur det ligger till.
Dra ner träningsvolymen. Du har tillgång till minimalt med energi så lägg det på att köra väldigt lite och tung träning för att stimulera muskelbevarande med minimal energiförbrukning.
Borde det inte vara extra viktigt att stimulera samtliga muskelgrupper varje dag om man går på ett sånt stort underskott?
Få men tunga set flerledsövningar för att ge hela kroppen en genomkörare...
Intuitivt känns det rätt att gör så men å andra sidan är intuitionen inte alltid att lita på :)
Fishtank
2012-07-03, 13:01
Borde det inte vara extra viktigt att stimulera samtliga muskelgrupper varje dag om man går på ett sånt stort underskott?
Få men tunga set flerledsövningar för att ge hela kroppen en genomkörare...
Intuitivt känns det rätt att gör så men å andra sidan är intuitionen inte alltid att lita på :)
Det är ju exakt det han säger.
Men att träna varje dag på ett så stort underskott är nog ingen höjdare.
MPS är ju förhöjd ett bra tag efter träning så att träna varje dag är nog knappast nödvändigt, sen lär du också slita ut dig rätt fort om du kör tungt helkropp varje dag med ett sånt här upplägg.
Less is more! Spendera din tid med nått vettigare istället, typ tv-spel!
Det är ju exakt det han säger.
Men att träna varje dag på ett så stort underskott är nog ingen höjdare.
Hmm, nja han föreslog att dra ner volymen från varje dag till..hmm, lägre iaf.
Är nog ingen höjdare att gå på ett sånt stort underskott ö.h.t :)
Fishtank
2012-07-03, 13:52
Hmm, nja han föreslog att dra ner volymen från varje dag till..hmm, lägre iaf.
Är nog ingen höjdare att gå på ett sånt stort underskott ö.h.t :)
Läste fel såg jag nu.
Läste bara det med flerledsövningar.
Om man kör helkropp var tredje dag med basövningar som bas lär det nog funka.
Underskottet funkar helt okej, gjort det någon vecka förut fast då RFL och blev ingen styrkeförlust men två snabba kilon(Vätska borträknad)
Självklart håller det inte längre perioder.
exevision
2012-07-03, 14:00
Om man jämför hur ämnesomsättningen påverkas av denna VLCD deff med en 500-1000kcal underskottsdeff. Hur påverkar det på sikt? Om man går ner lika många kg.
bump
MPS är ju förhöjd ett bra tag efter träning så att träna varje dag är nog knappast nödvändigt, sen lär du också slita ut dig rätt fort om du kör tungt helkropp varje dag med ett sånt här upplägg.
Less is more! Spendera din tid med nått vettigare istället, typ tv-spel!24h va för tränade individer?
24h va för tränade individer?
Så kort? Trodde det va längre fast med avtagande kurva?
Så kort? Trodde det va längre fast med avtagande kurva?Det har tagits upp flera gånger på brädan. Tror det är så.
48h för otränade, 24h för tränade. Om det nu var så kategoriskt kommer jag inte ihåg.
Det har tagits upp flera gånger på brädan. Tror det är så.
48h för otränade, 24h för tränade. Om det nu var så kategoriskt kommer jag inte ihåg.
Yep sökte lite du ser ut att ha helt rätt!
9 dagars psmf slutade i katastrof för mig. I 3 dar har jag käkat som en gris nu (Minst 5000-6000kcal/dag). Har extrem hunger / sötsug och kan inte sluta äta. Har aldrig i hela mitt liv känt såhär och jag mår riktigt jävla dåligt psykiskt av det nu.
Jag äter tills jag mår så illa att jag bara vill spy, försöker men lyckas aldrig. 10 minuter senare är suget tebax och jag äter bara mer.
Får panik å vet inte vad jag ska göra för att sluta.
vicarious
2012-07-03, 16:36
9 dagars psmf slutade i katastrof för mig. I 3 dar har jag käkat som en gris nu (Minst 5000-6000kcal/dag). Har extrem hunger / sötsug och kan inte sluta äta. Har aldrig i hela mitt liv känt såhär och jag mår riktigt jävla dåligt psykiskt av det nu.
Jag äter tills jag mår så illa att jag bara vill spy, försöker men lyckas aldrig. 10 minuter senare är suget tebax och jag äter bara mer.
Borsta tänderna. Dra hemifrån. Bjud hem en polare. Omge dig med folk, delta i något socialt.
Vad är en vettig mängd psylliumfrön i shaken?
Fishtank
2012-07-03, 18:29
Vad är en vettig mängd psylliumfrön i shaken?
Står 10 g i tråden.
Borsta tänderna. Dra hemifrån. Bjud hem en polare. Omge dig med folk, delta i något socialt.
Drog gymmet i 3 timmar för å komma bort. Kom hem å drog i mig 100 gram choklad. MEN jag lyckades göra nått stort å dumpade allt mitt godis (ett halvt kilo choklad) hos grannen som blev överlycklig.
Positiva är iaf att min sexlust är tebax som varit borta i 3 månader. 700 gram choklad på 3 dar gjorde susen. Och nu har jag lärt mig hur viktigt det är med refeed till nästa gång.. Vilket blir på måndag!
Började du med detta medan du redan låg i vanlig deff?
Började du med detta medan du redan låg i vanlig deff?
Japp. Hade legat på ett underskott av 500-1000 i 2-3 månader och min kroppsfett låg runt 10%. Åt dock rejält dagarna innan jag började med psmf.
vicarious
2012-07-03, 20:51
Japp. Hade legat på ett underskott av 500-1000 i 2-3 månader och min kroppsfett låg runt 10%. Åt dock rejält dagarna innan jag började med psmf.
Bara blicka framåt. Kanske en mer kontrollerad och långsam deff är mer lämpligt för dig. Tror inte en VCLD är rekommenderat om man redan ligger så lågt som 10%.
Bara blicka framåt. Kanske en mer kontrollerad och långsam deff är mer lämpligt för dig. Tror inte en VCLD är rekommenderat om man redan ligger så lågt som 10%.
Saken är den att jag faktiskt gillade upplägget. Jag hade inga som helst problem med hunger eller sötsug (låg på 500-600 kcal / dygn) och det var bra mycket lättare att hantera hunger och sötsug jämfört med när jag legat på 1500 kcal / dygn. Min plan var 2 strikta veckor utan några som helst undantag men när jag stoppade i mig en liten godisbit efter 9 dar så gick allt utför och det var omöjligt att få tebax kontrollen.
Så nu vet jag vad som krävs till nästa gång.
-Sätta upp ett riktigt kostschema för utsatt period, innan jag börjar.
-Absolut nolltolerans till allt som inte står i mitt kostschema under den utsatta tiden och inte tänja på gränserna.
-Avsluta med en riktig refeed på minst 4000 kcal efter sista dygnet med riktiga kolhydrater.
Fenzyn — jag känner igen detta.
Jag har kört 4 st lågkaloriperioder på 7-20 dagar. Jag märkte att magen lägger "helt" av efter 2-3 dagar om jag intar högst ca 500 kcal/dag (huvudsakligen flytande föda); och hungerkänslorna försvinner i princip helt!
Det har varit ganska lätt att tuffa på med en viktminskning på ca 0,5kg/dag trots promenader eller simpass nästan dagligen. Däremot varje gång jag råkat överskrida "kalorigränsen" så startar magen och hungerkänslorna som kommer är ohyggliga. Jag har inte pallat en enda gång att gå tillbaka och därför brutit dieten.
Efter två perioder ville jag köra i 21 dagar. Det gick hur bra som helst; men efter 19-20 dagar tyckte jag mig förtjäna lite belöning (hade tappat nästan 10 kg); det slutade med en måltid på en kinesrestaurang, otrevliga magsmärtor och kräkning på toaletten. Smart vad !?!
De två första perioderna blev jag så hård i magen att jag tog glaubersalt. Jag tror att lactulos är ett bättre alternativ. De sista gångerna drack jag kopiösa mängder vatten och behövde inte stimulera tarmen för tömningar.
Jag kallade dessa perioder för fasta; men VLCD låter mycket bättre.
Fenzyn — jag känner igen detta.
Jag har kört 4 st lågkaloriperioder på 7-20 dagar. Jag märkte att magen lägger "helt" av efter 2-3 dagar om jag intar högst ca 500 kcal/dag (huvudsakligen flytande föda); och hungerkänslorna försvinner i princip helt!
Det har varit ganska lätt att tuffa på med en viktminskning på ca 0,5kg/dag trots promenader eller simpass nästan dagligen. Däremot varje gång jag råkat överskrida "kalorigränsen" så startar magen och hungerkänslorna som kommer är ohyggliga. Jag har inte pallat en enda gång att gå tillbaka och därför brutit dieten.
Efter två perioder ville jag köra i 21 dagar. Det gick hur bra som helst; men efter 19-20 dagar tyckte jag mig förtjäna lite belöning (hade tappat nästan 10 kg); det slutade med en måltid på en kinesrestaurang, otrevliga magsmärtor och kräkning på toaletten. Smart vad !?!
De två första perioderna blev jag så hård i magen att jag tog glaubersalt. Jag tror att lactulos är ett bättre alternativ. De sista gångerna drack jag kopiösa mängder vatten och behövde inte stimulera tarmen för tömningar.
Jag kallade dessa perioder för fasta; men VLCD låter mycket bättre.
Tack för att du delar med dig! Önskar bara att nån hade varnat mig innan jag började själv.. Har mycket troligtvis lagt på mig mer än jag förlorat vid det här laget och mår rent av skit, både fysiskt och psykiskt.
Hur länge varade din extremhunger?
Ajsomfan
2012-07-04, 06:51
Fenzyn: aj aj :(. Jag körde refeed på ca 4000 kcal efter sex dygn på vlcd. Och har väl legat på balans el liiitet underskott sen dess. Dock gick jag ändå upp allt jag tappat i vikt (+4kg). Idag var första dan då vågen börjat krypa ned igen. Får se hur det blir nästkommande daagar för jag vill gärna att det syns på vågen att vlcden var lyckad. Dock känns formen bättre än innan och än så länge är styrkan likadan el lite bättre än innan vlcd kuren.
Upplever ingen extremhunger. Kanske liiitet onyttighetssug (chips/godis). Men inte farligt.
prOtotype
2012-07-04, 07:49
Fenzyn: aj aj :(. Jag körde refeed på ca 4000 kcal efter sex dygn på vlcd. Och har väl legat på balans el liiitet underskott sen dess. Dock gick jag ändå upp allt jag tappat i vikt (+4kg). Idag var första dan då vågen börjat krypa ned igen. Får se hur det blir nästkommande daagar för jag vill gärna att det syns på vågen att vlcden var lyckad. Dock känns formen bättre än innan och än så länge är styrkan likadan el lite bättre än innan vlcd kuren.
Upplever ingen extremhunger. Kanske liiitet onyttighetssug (chips/godis). Men inte farligt.
Jag har svårt att se hur du inte ska ha hamnat på ett underskott totalt på sex dygn vlcd och en ätardag om du inte underskattat ätardagen eller mängden kalorier du fick i dig under vlcd.
Det verkar vara ganska viktigt att ha refeed dagen inplanerad och strukturerad innan man sätter igång. Att gå superlågt i kalorier en längre tid och sen bara säga "nu är jag klar, dags att äta" låter som ett säkert sätt att tappa kontrollen.
Fishtank
2012-07-04, 09:56
Mmm att inte planera sin refeed efter en sån lågkaloriperiod är döden.
Själv är jag nu på dag 4 och styrkan är väl ungefär samma som innan dock orkar jag självklart inte lika många set.
Lite halvapatisk är jag väl men beror nog mycket på dålig sömn också även om jag sov 6 timmar inatt jämfört med 0 och 2 de första 2 nätterna.
Ajsomfan
2012-07-04, 16:14
Jag har svårt att se hur du inte ska ha hamnat på ett underskott totalt på sex dygn vlcd och en ätardag om du inte underskattat ätardagen eller mängden kalorier du fick i dig under vlcd.
Det verkar vara ganska viktigt att ha refeed dagen inplanerad och strukturerad innan man sätter igång. Att gå superlågt i kalorier en längre tid och sen bara säga "nu är jag klar, dags att äta" låter som ett säkert sätt att tappa kontrollen.
Jo givetvis har jag legat på ett grymt underskott i sex dagar och förhoppningsvis har jag tappat runt 2kg fett iaf. Enda fusket under dessa sex dagar var 25g vitkål. Trodde bara inte att jag skulle få tilbbaka alla kilon jag tappade redan första dagen :). Men tycker formen ser bättre ut dock.
Refeeden var givetvis planerad i detalj och uträknad. Var rätt jobbigt att "börja" äta igen men gick bättre allteftersom dagen gick.
Sorry, glömde att jag postat här — Så, hur länge min extremhunger varade?
Mycket bra fråga: Jag har inget bra svar eftersom jag bara stod ut ca 10 timmar första gången och avbröt sedan "fastan"; de senare gångerna var jag redan mentalt knäckt och gav förmodligen upp ännu snabbare.
Varje gång "fastan" inleddes var jag rätt hungrig första dagen. Fr.o.m. 3:e dagen var hungern i princip borta.
Fishtank
2012-07-05, 00:12
Där var jag tvungen att ta en refeed till cirkus +400 kcal idag om jag inte ville svimma.
Inte direkt oväntat natten mot femte dygnet efter helgens besök till Storumandagarna.
Fortsätter imorgon igen då man har lite normalare vätskenivåer och inte är plågad av två dagars konstant supande.
Jokester
2012-07-05, 00:47
När jag försökt mig på att ligga riktigt lågt, ner mot 500~kcal per dag så har jag varit orkeslös, deprimerad och rastlös de 3-4 första dagarna för att sedan bli på ett otroligt bra humör, dock hyfsat fortfarande orkeslös. Men det jobbigaste är de där första 3-4 dagarna, oftast lyckas jag hålla mig 1-2 och ibland 2,5 dag innan det brakar.
Kör ni liknande post #25 eller kör ni efter något annat?
vicarious
2012-07-05, 08:29
När jag försökt mig på att ligga riktigt lågt, ner mot 500~kcal per dag så har jag varit orkeslös, deprimerad och rastlös de 3-4 första dagarna för att sedan bli på ett otroligt bra humör, dock hyfsat fortfarande orkeslös. Men det jobbigaste är de där första 3-4 dagarna, oftast lyckas jag hålla mig 1-2 och ibland 2,5 dag innan det brakar.
Varför gå så lågt som 500 om dagen? :confused:
När jag testat har jag legat runt 1000-1200 och det har gått bra men varit ganska omotiverad till det mesta.
Fishtank
2012-07-05, 08:56
Fast ska vi hårddra det då så är det ju inte längre en VLCD utan bara väldigt lågt.
Självklart måste man dock räkna på folks energibehov.
Om någon behöver 2500 per dag kanske 500-600 funkar en stund men för någon med ett behov på 3500 kanske man måste öka upp.
vicarious
2012-07-05, 12:45
Fast ska vi hårddra det då så är det ju inte längre en VLCD utan bara väldigt lågt.
Självklart måste man dock räkna på folks energibehov.
Om någon behöver 2500 per dag kanske 500-600 funkar en stund men för någon med ett behov på 3500 kanske man måste öka upp.
Exakt.
Anledningen att jag inte vill gå så lågt som <800 är för att jag vill komma upp i 3g protein/kg.
Jokester
2012-07-06, 00:46
Varför gå så lågt som 500 om dagen? :confused:
När jag testat har jag legat runt 1000-1200 och det har gått bra men varit ganska omotiverad till det mesta.
För att 500 är min proteindrink + 3 kycklingfiléer eller 500g kvarg. Tycker det är smidigt. Men jag kommer nog aldrig pröva på detta igen, jag mår för jävla piss helt enkelt. Kanske att man kör på det en vecka eller så.
Kommer testa något liknande idag bara, fast jag kommer lägga till kanske 2-300 kcal eftersom jag ska fara och spela lite tennis. Så underskottet kommer nog bli kring 1500 kcal idag.
Än så länge;
10g EAA+Omega 3+Multivitamin kl 09.00
30g vassle (för att få upp kcalmängden en aning pga tennismatchen) 10.00
30g kasein+psylliumfrön 11.00
Nästa 10g EAA blir 14.00
Kommer testa något liknande idag bara, fast jag kommer lägga till kanske 2-300 kcal eftersom jag ska fara och spela lite tennis. Så underskottet kommer nog bli kring 1500 kcal idag.
Än så länge;
10g EAA+Omega 3+Multivitamin kl 09.00
30g vassle (för att få upp kcalmängden en aning pga tennismatchen) 10.00
30g kasein+psylliumfrön 11.00
Nästa 10g EAA blir 14.00
Alltså, det här låter lite bisarrt för mig.
Du ska spela tennis och leva som vanligt och äta...det där? Jag tänker mig att man blir sur, vresig, tappar ork/motivation osv. Eller?
Får väl ta och köpa senaste numret av BODY och läsa.
Alltså, det här låter lite bisarrt för mig.
Du ska spela tennis och leva som vanligt och äta...det där? Jag tänker mig att man blir sur, vresig, tappar ork/motivation osv. Eller?
Det där är ju inte allt jag kommer äta :P det där är vad jag har ätit hittills, kommer ju bli 3 kasein shakes/puddingar till bland annat, 20g EAA till osv.
Det där är ju inte allt jag kommer äta :P det där är vad jag har ätit hittills, kommer ju bli 3 kasein shakes/puddingar till bland annat, 20g EAA till osv.
Jaha ja okej, låter lite rimligare helt plötsligt :)
krubkungen
2012-07-06, 11:39
I senaste BODY är det dock inte VLCD utan 30kgs bulken *flex*
Om du väljer att köra VLCD varannan dag så tycker jag ändå att man skall försöka få i sig rekommenderade mängder vitaminer och mineraler. Vet du om och i sådana fall var man kan köpa fullständigt mineraltillskott (till ett rimligt pris)? Vitaminer ser man överallt tycker jag. Och då inte bara en vitamin typ bara C utan väldigt många. Men fullständigt mineraltillskott har jag aldrig sett ... har väl sätt någon enstaka mineral på apoteket men då bara EN mineralsort och till ett hutlöst pris för en enda.
Natrium och kalium kan man ju få från mineralsalt, men resten då? Tror nämligen att väldigt mycket av orkes- och håglösheten kommer ifrån låga mineralvärden.
Måste säga att den här dagen har gått hur bra som helst. Inga större hungerskänslor eller sug på sött. Men ändå inget jag skulle vilja köra flera dagar i sträck. Mat är ju så gott *drool*
VLCD funkar helt klart för mig. Jag klarar av hungerkänslorna och energi under dagen däremot blir jag jävligt pessimistisk och sur :/
exevision
2012-07-06, 19:17
Ingen som vet eller törs ge sig på en gissning?
Sånt gissar man ju inte så gärna om och det är nog inte testat i någon studie, tänk på att detta var/är ett självexperiment.
Hur fungerar det att vaxa bilen, måla huset, klippa häcken eller bara leka boll med barnen på stranden ?
Jag misstänker att svälten klart påverkar den dagliga aktiviteten Ett mindre kaloriunderskott kan man leva med utan att offra allt för mycket.
Varför detta intresse att äta minimalt, till vilken nytta ?
exevision
2012-07-08, 11:36
Hur fungerar det att vaxa bilen, måla huset, klippa häcken eller bara leka boll med barnen på stranden ?
Jag misstänker att svälten klart påverkar den dagliga aktiviteten Ett mindre kaloriunderskott kan man leva med utan att offra allt för mycket.
En del menar väll att deff sänker ämnesomsättningen även när man deffat klart. Tänkte på hur det ter sig med VLCD jämfört med "vanlig" deff.
Fishtank
2012-07-08, 12:37
Klart det gör.
Du får mindre massa som behöver energi för att upprätthållas.
Annars brukar man säga att energiförbrukningen sänks med cirka 10% efter en stund på underskott.
Lite osäker på alla parametrar i den men någon kunnigare kan rätta.
Om man ska ge sig på den här dieten tror jag det finns två saker som kan ge fördelar:
1. Gör detta i början av en diet
2. Ha minst 10% BF
I början har du, som tidigare sagt, en boost som sedan avtar efter några veckors dietande. I slutet av en deff kan man tänka sig att det är lättare att gå miste om muskelmassa eftersom man troligen redan då ligger på en ganska låg fettprocent.
exevision
2012-07-08, 12:57
Klart det gör.
Du får mindre massa som behöver energi för att upprätthållas.
Annars brukar man säga att energiförbrukningen sänks med cirka 10% efter en stund på underskott.
Lite osäker på alla parametrar i den men någon kunnigare kan rätta.
Ah, så det är endast detta med mängden massa som påverkar på sikt?
Varför detta intresse att äta minimalt, till vilken nytta ?
Folk har väl alltid föredragit snabba resultat? Verkar som att många hellre mår skit i 10 dagar än att drar ner på kalorierna i några veckor/månader.
Fast det är väl inte så konstigt om det visar sig att det är en tolerabel metod som kan uppnå resultat snabbare? Klart det blir av intresse för många då.
Folk har väl alltid föredragit snabba resultat? Verkar som att många hellre mår skit i 10 dagar än att drar ner på kalorierna i några veckor/månader.
Varför är det sämre? I slutet av en diet mår man ändå skit.
Hur tolkar du det jag skrivit till att det är sämre?
Men blir det något resultat alls:confused:
Ola är Ola och han vet säkert hur man ska göra. För andra blir det nog mer tagelskjorta. Smärta men inga bestående resultat.
Fishtank
2012-07-08, 17:40
Tycker det funkade bra under mina fem dagar.
1,5 kilo ner efter normal kost ett par dagar och samma styrka.
Risken är väl att man bryter ihop och överäter till en nivå att man inte tjänar något på det.
Jag blir bra sugen på att prova nu när jag läst lite i tråden!
Någon som har några tankar gällande att byta ut kaseinet mot kycklingfile som äts på 1 gång istället för att vara uppdelat på flera tillfällen?
En fördel med pulver tyckte ju någon var att det blir enklare att hålla sig till dieten då man helt enkelt inte äter mat, men hur mycket tror ni man tappar på att ta kyckling jmf. med kasein, sett till att man inte kommer ha protein i omlopp under dagen på samma sätt?
Jag blir bra sugen på att prova nu när jag läst lite i tråden!
Någon som har några tankar gällande att byta ut kaseinet mot kycklingfile som äts på 1 gång istället för att vara uppdelat på flera tillfällen?
En fördel med pulver tyckte ju någon var att det blir enklare att hålla sig till dieten då man helt enkelt inte äter mat, men hur mycket tror ni man tappar på att ta kyckling jmf. med kasein, sett till att man inte kommer ha protein i omlopp under dagen på samma sätt?
Tycker inte att du ska byta ut pulvret mot kyckling. Med pulvret kan du göra pudding, fluff etc, som gör att du kan hålla dig mätt ett tag. Det som är lite fördelen, du kan få till en bra volym med lite kcal, som du kan stoppa i dig med några timmars mellanrum. Kyckling mättar ju ingenting om man jämför :)
Sen tycker jag att det är skönare att äta fler gånger då det rör sig om så små mängder mat. Tror du kommer gå betydligt hungrigare om du trycker säg 300g kycklingfilé på 1 gång, än 90g kaseinpulver utspritt på 3 tillfällen.
Jag har kört flera "liknande" perioder av längden 7-20 dagar. Huvudskillnaden var väl att jag ville gå snabbt ner i vikt, och brydde mig inte om jag tappade muskler. Intaget av protein var obefintligt. Jag tog en stark multimineraltablett dagligen tillsammans med "fruktjuicer" utspridda över dagen. Den enda "fasta" födan var några morötter för att ge magen lite att jobba med. Jag drack 4-6 liter vatten förutom ersättning av "träningssvettning" varje dag.
Hungern försvann efter ca 2-3 dagar när matsmältningssystemet hade "tömt" sig. Så länge det totala kaloriintaget var högst ca 500 kcal höll hungern sig borta. Midjan var plattare än någonsin.
Vad jag förstår, försöker Ola minimera muskelförlusten via intag av supplement. Vilken skillnad detta ger har jag ingen aning om.
Glukogendepåerna i kroppen minskar de första dagarna, och följden blir att man inte klarar träning med högre intensitet. Korta viktpass och lättare konditionspass fungerar någorlunda bra för att stimulera ämnesomsättningen. Återställning av energidepåerna sker långsammare. Jag gick i skolan då och kan försäkra att vardagsaktiviterna inte påverkades negativt. Hjärnan var nästan i euforiskt tillstånd och jag mådde prima hela tiden.
När jag pressade mig för hårt fysiskt under de första perioderna hamnade jag i ett svaghetstillstånd som tog timmar att släppa. De sista perioderna skippade jag faktiskt all viktträning, och körde långa men lätta simpass och promenader 5-6 gånger i veckan. I genomsnitt tappade jag ungefär ett halvkilo per dag. Hur stor andel som var muskler respektive icke-fett har jag ingen aning om. Men när jag avbröt och började med viktträning så kom styrkan och lite till snabbt tillbaka (beroende på periodens längd kanske inom 2-4 veckor).
Gissningsvis låg min fettprocent inom 18-23% beroende på vilken period vi talar om. Detta är en gissning utifrån en vattentanksmätning som gav mig 19,1% i fetthalt. Hur en lägre fetthalt påverkar helhetsupplevelsen har jag naturligtvis ingen aning om.
Jag rekommenderar att man dricker mycket kroppstempererat vatten för att stimulera tarmen och slippa magknip. Man får sitta på pottan rätt ofta, men det är inte så farligt. Om ni får problem med hård mage är förmodligen laktulos ett skonsamt sätt att stimulera tarmtömning. Jag använde glaubersalt (kände inte till laktulos).
Den sista perioden börjades med att halvera kaloriintaget dagligen tills jag låg på max 500 kcal. När jag avbröt åt jag hälften av mitt normala kaloriintag av lättsmälta livsmedel första dagen. Även dagarna efter kan det vara bra att hålla sig till lättsmälta livsmedel så att matsmältningssystemet får en mjukstart.
Slutligen vill jag säga att varje gång jag överskred min kalorigränsen på ca 500 kcal, även bara en dag, så kom magen igång med följden att hela kroppen SKREK efter mat. Det kan finnas individuella variationer, men den hungern var inte av denna världen. Jag lyckades aldrig att återgå till dieten. Den sista perioden på 20 dagar höll jag mig noga under kalorigränsen, och bortsätt från de första 2 dagarna var i princip aldrig hungrig. Kortare perioder av "matthet" på kanske 10-30 minuter inträffade ibland; jag fick en känsla av att kroppen på något sätt skiftade energikälla.
Det ska bli intressant att läsa om Olas erfarenheter i Body. Han har säkert optimerat det hela, och kanske använt DXA för att hålla koll på sin kroppskonstitution hela tiden. Han är väldigt duktig och insiktsfull.
Hare/PeSi
Tycker inte att du ska byta ut pulvret mot kyckling. Med pulvret kan du göra pudding, fluff etc, som gör att du kan hålla dig mätt ett tag. Det som är lite fördelen, du kan få till en bra volym med lite kcal, som du kan stoppa i dig med några timmars mellanrum. Kyckling mättar ju ingenting om man jämför :)
Sen tycker jag att det är skönare att äta fler gånger då det rör sig om så små mängder mat. Tror du kommer gå betydligt hungrigare om du trycker säg 300g kycklingfilé på 1 gång, än 90g kaseinpulver utspritt på 3 tillfällen.
Jo, du har en poäng i det du säger.Tänkte mest att det blir mindre jobb med att förbereda alla doser när man jobbar o så, men det är väl inte så mycket egentligen. Har aldrig använt kasein heller, utan bara vassleprotein. Det är så pass stor skillnad i mättnadsgrad mellan dessa då?
Blir till att läsa på lite och kanske dra igång en liten VLCD om en vecka.
Holofernes
2012-07-10, 19:39
Har kört vlcd i 8 dagar nu och de går väldigt bra kan skriva lite stats här nere.
Längd 192 cm.
startvikt 118 kg.
vikt nu 112,8 kg.(-5,2kg)
Målvikt 85-90 kg.
Styrketränat 2 år.
armar 42 cm spända.
Hungerkänslan är helt död får tvinga mig i pulvert
kör på naturdiet och protein pulver och hamnar mellan 300-600 kcal om dagen
förutom de kör jag multivitamin och omega 3
kommer köra detta runt 8 veckor.
Inte alla. :naughty:
Tror det är lättare att må skit om man skyndar sig och kör en massa stims hela vägen ända från början. Kör man det i ett hyfsat tempo och inte överdriver träning och/eller gör kosten så tråkig som möjligt så tror jag man minskar risken att må dåligt i slutet.
exevision
2012-07-10, 21:32
Har kört vlcd i 8 dagar nu och de går väldigt bra kan skriva lite stats här nere.
Längd 192 cm.
startvikt 118 kg.
Målvikt 85-90 kg.
Styrketränat 2 år.
armar 42 cm spända.
Det där klarar jag utan VLCD.
Har kört vlcd i 8 dagar nu och de går väldigt bra
Målvikt 85-90 kg.
Ja, det här låter ju väldigt rimligt.
Ola Wallengren
2012-07-11, 08:16
Längd 192 cm.
startvikt 118 kg.
Målvikt 85-90 kg.
Styrketränat 2 år.
armar 42 cm spända.
Om du äter i snitt 500kcal per dag så är det mer sannolikt att du hamnar på en vikt runt 106kg efter vikten har stabiliserat sig.
prOtotype
2012-07-11, 09:27
Om du äter i snitt 500kcal per dag så är det mer sannolikt att du hamnar på en vikt runt 106kg efter vikten har stabiliserat sig.
Jag får det till att han borde tappa ca 14kg om han har 7 veckor kvar och ligger på ett underskott på 2kkcal? Så slutvikt runt 99-100kg. Eller tänker du att han kommer återfå 5-6kg när han börjar äta igen?
(jag säger inget om huruvida det är vettigt, jag pratar bara om siffrorna nu)
Inte alla. :naughty:
Tror det är lättare att må skit om man skyndar sig och kör en massa stims hela vägen ända från början. Kör man det i ett hyfsat tempo och inte överdriver träning och/eller gör kosten så tråkig som möjligt så tror jag man minskar risken att må dåligt i slutet.
Men för mig är det som en kombination av att man vill äta massa skräp + att träningen har liksom bara varit i underhållssyfte alltför länge för att känna sig motiverad.
Holofernes
2012-07-11, 21:08
Bara för jag sa att jag ska köra vlcd i 8 veckor betyder inte de att jag kommer sluta med min viktminskning efter 8 veckor. är inga problem att köra detta uppläget för mig, hade kunnat köra ett halv år med.
Jokester
2012-07-11, 23:00
Bara för jag sa att jag ska köra vlcd i 8 veckor betyder inte de att jag kommer sluta med min viktminskning efter 8 veckor. är inga problem att köra detta uppläget för mig, hade kunnat köra ett halv år med.
Återkom om 3-4 veckor.
Holofernes
2012-07-12, 10:42
Återkom om 3-4 veckor.
Jag har gått ner 38 kg innan på ett halv år fast iofs var jag 19 år då
och jag är 23 år nu, Fast man vet ju aldrig
försens man är där.
Kul tråd. Med sambon bortrest så gav jag det ett försök. Körde på liknande upplägg som i post #25. Åt utöver det ett par hundra gram blomkål/broccoli för att stilla hungern och ett par gånger byttes kaseinslemmet ut mot kvarg.
Viktutveckling under veckan;
Måndag: 83.3
Tisdag: 81.6
Onsdag: 81.1
Torsdag 80.8
Fredag: 80.2
Lördag: 79.8
Söndag: 79.3
Måndag: 78.8
Refeed idag på kyckling, potatis, ägg, broccoli och blomkål.
Träningen under veckan bestod av;
Måndag: lågrep ben/mage
Tisdag: lågrep rygg
Onsdag: lågrep bröst/axlar
Torsdag: löpning
Fredag: lågrep ben/mage
Lördag: lågrep rygg
Söndag: lågrep bröst/axlar
Löpningen på torsdagen var väl inte sommarens höjdpunkt. Sprang en mil i makligt tempo men mådde riktigt dåligt efteråt. Över lag känns det som all energi gick till träningen.
prOtotype
2012-07-16, 09:50
Kul tråd. Med sambon bortrest så gav jag det ett försök. Körde på liknande upplägg som i post #25. Åt utöver det ett par hundra gram blomkål/broccoli för att stilla hungern och ett par gånger byttes kaseinslemmet ut mot kvarg.
Viktutveckling under veckan;
Måndag: 83.3
Tisdag: 81.6
Onsdag: 81.1
Torsdag 80.8
Fredag: 80.2
Lördag: 79.8
Söndag: 79.3
Måndag: 78.8
Refeed idag på kyckling, potatis, ägg, broccoli och blomkål.
Träningen under veckan bestod av;
Måndag: lågrep ben/mage
Tisdag: lågrep rygg
Onsdag: lågrep bröst/axlar
Torsdag: löpning
Fredag: lågrep ben/mage
Lördag: lågrep rygg
Söndag: lågrep bröst/axlar
Löpningen på torsdagen var väl inte sommarens höjdpunkt. Sprang en mil i makligt tempo men mådde riktigt dåligt efteråt. Över lag känns det som all energi gick till träningen.
Vad var motiveringen till en så hög träningsmängd på ett kraftigt underskott? Klarade du att prestera styrkemässigt?
Hur har ni som kört dieten gjort med träningen? Vissa verkar ju träna varje dag, andra rekommenderar en mindre mängd. Funderar på att köra på samma schema som jag gör nu, dvs
mån: axlar/triceps/bröst
ons: rygg/biceps
fre: ben/mage
dock med färre antal reps under den vecka jag ska köra VLCD.
Vad var motiveringen till en så hög träningsmängd på ett kraftigt underskott? Klarade du att prestera styrkemässigt?
Rastlös. Semester med regn hela veckan så förutom träningen så spenderades det inte så mycket energi till annat. Högdos koffein innan träning gav förmodligen en viss skärpa.
Inga problem att prestera på gymmet. Låg kvar på i stort sett samma vikt i mark/böj/bänk (5kg höjning i böj/mark). Jag ångrar dock löpningen i torsdag, den var mordisk.
Åt frukost på tre ägg och havgrynsgröt med kaseinpulver. Mår lite illa men det skall bli skönt att få tillbaka energi.
Ett tips är att köpa ett gott kaseinpulver i olika smaker, särskilt om ni skall köra flera veckor. Jag var redigt less på smaken (varierade choklad och vanilj) och även om hungern i sig inte var något större problem så skulle jag inte vilja fortsätta äta på det här sättet i en eller flera veckor till.
vicarious
2012-07-16, 10:34
Hur har ni som kört dieten gjort med träningen? Vissa verkar ju träna varje dag, andra rekommenderar en mindre mängd. Funderar på att köra på samma schema som jag gör nu, dvs
mån: axlar/triceps/bröst
ons: rygg/biceps
fre: ben/mage
dock med färre antal reps under den vecka jag ska köra VLCD.
Träning 2-3 ggr per vecka. Att träna som Vox gjorde känns bara onödigt. Under ett sånt här kraftigt underskott är det strictly maintenance som gäller och då räcker 1 gång i veckan per muskel gott och väl. Hellre lägga tiden på promenader eller dylikt. Eller till nåt annat, TV, dator =P
Träning 2-3 ggr per vecka. Att träna som Vox gjorde känns bara onödigt. Under ett sånt här kraftigt underskott är det strictly maintenance som gäller och då räcker 1 gång i veckan per muskel gott och väl. Hellre lägga tiden på promenader eller dylikt. Eller till nåt annat, TV, dator =P
Okej, det är väl ungefär de tankarna jag haft med. Kommer även jobba (5 dagar) den här veckan och man får röra på sig en bra bit då, så tror fan inte orken finns där för mer träning än så.
Kommer nog köra lite dextropur innan träningen på ons/fre-passen. Idag känns det inte som att det behövs då jag är van vid att träna någorlunda fastande, samt att jag åt rätt hyfsat igår. :D
TristanABC
2012-07-16, 19:17
Jag har kört ..
Hur mycket gick du ner?
Och även om du säger att du inte hade koll på muskel/fettmassa; hur kände du dig efter dieten? Bitig? Snygg? Eller fetsmal, muskelfattig?
Tacksam för svar.
Fishtank
2012-07-16, 19:26
De gånger jag prövat i kortare perioder har man väl mest känt sig lite lättare och ådrigare efteråt.
Styrkan samma men jag kör också bara runt en vecka om jag kör.
Mår klart bättre på vanlig Deff och tycker inte riktigt VLCD är värt det i längden.
Hur mycket gick du ner?
Och även om du säger att du inte hade koll på muskel/fettmassa; hur kände du dig efter dieten? Bitig? Snygg? Eller fetsmal, muskelfattig?
Tacksam för svar.
Genomsnittlig viktminskningen låg på 460-480g/dag i samma "vätskebalans".
Före den andra och tredje perioden på ca 1-2 veckor hade jag ägnat mig åt tung basträning och var på gränsen att bli övertränad; dieten var en samtidig viloperiod med bara lite uppehållsträning. Före den sista perioden på 20 dagar var jag sämre tränad, och det kändes motiverat att lägga till extra (5-6 dagar/vecka) "vardagsaktiviteter/promenader/simpass" för att stimulera ämnesomsättningen. Viktminskningen per dag skiljde sig inte nämnvärt mellan perioderna.
Som jag nämnde i inlägg #179 låg jag kanske inom 18-23% kroppsfett. Jag kan inte uttala mig om muskelförlusten, men jag tappade definitivt fett och blev lite svagare. Återgång till kaloribalans upplevde jag som "duracellkanin", och inom kanske 2-4 veckor var styrkan tillbaka och FÖRBI. Jag var nöjd med resultatet.
Mina dietval ligger mellan minus 500-700 kcal/dag, eller "högst 500 kcal/dag". 1200-1500 kcal/dag dieter är rent djurplågeri för både mig och omgivningen.
Så, hur uppnår jag exempelvis 10 kilos viktminskning:
• Alternativ 1: vid -500 kcal/dag; detta tar ~5 månader.
• Alternativ 2: tre veckors "lågenergifasta".
Båda ger ungefär samma viktminskning, men alternativ 2 lämnar utrymme för fyra månaders träning på "energibalans" inom samma tidsram.
Jag talar inte för de med låg fetthalt från början, men om jag skulle behöva gå ner MYCKET i vikt är valet ganska enkelt. Vilket däremot är bättre för dig, "you tell me".
Ola:
Vilken dosering och typ av glukosamin använde du i "bulkdieten" som redovisas i Body? Studier jag läst om verkar ligga på 1,5g/dag men det blir ändå svårt att bestämma "normal/rekommenderad dos".
Preparaten som säljs på apoteket verkar innehålla glukosaminsulfat-kaliumkloridkomplex eller glukosaminsulfatnatriumklorid. Har du någon synpunkt angående skillnaderna?
Jag hoppas att det är ok att fråga här, utan att starta egen tråd. Tacksam för svar. PeSi
Ola Wallengren
2012-07-17, 19:20
Glukosamin är för lederna, inget annat. Så det kan man stryka om man inte har dessa problem.
Jag brukar använda mig av glukosaminsulfat-2KCl för häst, hund och katt. Inte så noga med doseringen men cirka 2-2,5g per dag.
willtjam
2012-07-17, 19:22
Är det bevisat att glukosamin är bra för lederna? När jag läste om det för ett tag sen så hittade jag bara massa "det funkar för mig".
Tack Ola.
Har problem med vänster knä. Enligt magnetröntgen "artrosliknande förändringar"; dock inte mer än "normalt för min ålder". Tänkte prova glukosamin.
Ola Wallengren
2012-07-17, 19:34
Effekten är inte stor men det pekar ändå på viss effekt. Ungefär 4mm på en 100mm VAS eller cirka 0.35 standardavvikelser vad gäller smärta.
Eftersom det är ganska billigt och "funkar för mig" så använder jag det.
http://www.bmj.com/content/341/bmj.c4675?view=long&pmid=20847017
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17599746?dopt=Abstract&access_num=17599746&link_type=MED
Är det Claver Glukosamin från Hööks du använder? 500 kr/kg; MYCKET billigare än Apotekets.
Dag 2/7 är snart till ända och det har inte varit några större problem. Hungern är mildare än på vanlig diet och koncentrationen är på topp. Det enda man skulle kunna klaga på är att jag känner mig lite småseg, men det vore nog konstigt annars.
Får i mig 835 kcal utspritt på 9 shakes + 4,5g fiskolja, ett beräknat underskott på ca 2000 kcal/dag. Det är ett jäkla meck att hålla reda på alla shakes och tillskott, funderar nästan på att fixa till något papper så att jag kan checka av det jag tagit för dagen. :D
Säg att jag kör den här dieten på:
Omega-3
EAA
Kasein
Har tänkt att köra 1 vecka, ha en refill, köra en vecka till. Är det några mineraler/vitaminer som är rentav livsnödvändiga?
Ola skrev om det tidigare, en multivitamin/mineral och tillskott av kalcium, magnesium, fosfat (bakpulver) och lite annat (mineralsalt). Think that was it?
Skulle själv gärna vilja ha lite feedback på mitt upplägg!
Beroende på vilken dag det är blir det något av dessa upplägg:
09:00 EAA 10g
10:00 Kasein 30g
12:00 EAA 10g
14:00 Kasein 30g
16:00 EAA 10g
18:00 Kasein 30g
20:00 Vassle 38g
22:00 Vassle 38g
xx:xx Kasein 30g (innan sömn)
alt:
06:00 EAA 10g
07:00 Kasein 30g
10:00 EAA 10g
11:00 Kasein 30g
14:00 EAA 10g
15:30 Kasein 30g
18:00 Vassle 38g
21:00 Vassle 38g
Har saxat hejvilt från folk, ffa morty. :D Så lite creds där!
Ola skrev om det tidigare, en multivitamin/mineral och tillskott av kalcium, magnesium, fosfat (bakpulver) och lite annat (mineralsalt). Think that was it?
Jo jag har läst det, men nu är det så att jag vill börja i övermorgon och har inte införskaffat någon multivitamin/mineral...
Jo jag har läst det, men nu är det så att jag vill börja i övermorgon och har inte införskaffat någon multivitamin/mineral...
Någon dag utan dessa kan jag verkligen inte tänka mig gör någon skillnad för hälsan, kör på och sväng in på apoteket(/valfri butik) när du kan!
vicarious
2012-07-18, 00:22
alt:
Vad ska du med vasslet till?
Gör det enkelt. Börja med 10g EAA. Vänta 1h, ta 30g kasein. Vänta 3-5h, ta 10g EAA. Upprepa.
prOtotype
2012-07-18, 07:36
alt:
Varför ska du hålla på med EAA mitt under dagen och varför vassle mot kvällen?
Vad ska du med vasslet till?
Gör det enkelt. Börja med 10g EAA. Vänta 1h, ta 30g kasein. Vänta 3-5h, ta 10g EAA. Upprepa.
Varför ska du hålla på med EAA mitt under dagen och varför vassle mot kvällen?
Vasslet är till för att få upp den totala proteinmängden samt ge lite mer energi totalt sett då jag är lite aktiv om dagarna. Eller menar du att jag bör byta ut vassledrinkarna mot kasein? Min tanke är att då de är så tätt inpå varandra så är det ok att jag tar vassle, sen har jag det redan hemma så jag sparar några kronor.
Skulle detta vara bättre då?
09 EAA
10 Kasein
13 EAA
14 Kasein
17 EAA
18 Kasein
20:30 Vassle
22:30 Vassle
(pre-sömn) Kasein
prOtotype: Förstår inte riktigt vad du menar där ang EAAt?
prOtotype
2012-07-18, 08:43
Vasslet är till för att få upp den totala proteinmängden samt ge lite mer energi totalt sett då jag är lite aktiv om dagarna. Eller menar du att jag bör byta ut vassledrinkarna mot kasein? Min tanke är att då de är så tätt inpå varandra så är det ok att jag tar vassle, sen har jag det redan hemma så jag sparar några kronor.
Skulle detta vara bättre då?
09 EAA
10 Kasein
13 EAA
14 Kasein
17 EAA
18 Kasein
20:30 Vassle
22:30 Vassle
(pre-sömn) Kasein
Varför stoppa i sig EAA när du fortfarande bör ha aminosyror i blodet av kasein? Första på morgonen = eaa, resten kasein.
Varför stoppa i sig EAA när du fortfarande bör ha aminosyror i blodet av kasein? Första på morgonen = eaa, resten kasein.
Några timmar efter kaseinintag lär väl mängden aminosyror som cirkulerar ha droppat av en del? Då kan det väl vara fördelaktigt att introducera lite snabba aminosyror för kroppen?
Har även för mig att jag sett nån studie där sängbundna/koma(?)patienter som fått EAA jmf med bara vassle/kasein i slutändan hade mer muskelmassa kvar. Det känns också relevant... :D
vicarious
2012-07-18, 09:35
Skippa vasslet helt och kör på EAA + kasein tycker jag men vill du använda vasslet istället så byt ut 10g EAA mot 20g vassle då.
För att stimulera MPS. 30g kasein räcker inte hur länge som helst.
Skippa vasslet helt och kör på EAA + kasein tycker jag men vill du använda vasslet istället så byt ut 10g EAA mot 20g vassle då.
Att byta ut vasslet mot kasein skulle jag väl kunna göra, men är det nödvändigt mtp de täta intervallerna på kvällsdrinkarna? Eller tänker du att det är bättre med kaseinet då det ger ett jämnare flöde av aminosyror?
Ang att byta ut EAA mot vassle: Då sänks ju den totala proteinmängden, eller hur menar du?
vicarious
2012-07-18, 11:09
Att byta ut vasslet mot kasein skulle jag väl kunna göra, men är det nödvändigt mtp de täta intervallerna på kvällsdrinkarna? Eller tänker du att det är bättre med kaseinet då det ger ett jämnare flöde av aminosyror?
Går säkert utmärkt, gör som du vill.
Ang att byta ut EAA mot vassle: Då sänks ju den totala proteinmängden, eller hur menar du?
Vassle innehåller ungefär 50% EAA så 20g vassle = 10g EAA. Hela tanken med att använda EAA är ju att man ska kunna hålla kalorierna under 800 så det blir en VLCD. Det plus den kraftiga akuta stimulansen av MPS.
Med ovanstående i åtanke kan man förenklat säga att du kan räkna 10g EAA som 20g protein. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184568
Går säkert utmärkt, gör som du vill.
Okej ^^
Vassle innehåller ungefär 50% EAA så 20g vassle = 10g EAA. Hela tanken med att använda EAA är ju att man ska kunna hålla kalorierna under 800 så det blir en VLCD. Det plus den kraftiga akuta stimulansen av MPS.
Med ovanstående i åtanke kan man förenklat säga att du kan räkna 10g EAA som 20g protein. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184568
Det har du givetvis rätt i, tänkte lite galet där! Skyller på post-exercise fatigue. :D Fick för mig att det stod 10g EAA mot 10g vassle, eller något i den stilen.
Mitt planerade upplägg (http://www.byggarebjorn.com/2012/07/ju-snabbare-desto-battre-projekt-vlcd.html)
vicarious
2012-07-22, 22:48
Mitt planerade upplägg (http://www.byggarebjorn.com/2012/07/ju-snabbare-desto-battre-projekt-vlcd.html)
Lycka till!
Holofernes
2012-07-23, 09:53
02 juli 118 kg
21 juli 105,4 kg
Fortsätter har fortfarande 8 veckor som mål av vlcd sen kommer jag öka intaget lite mer.
Antar att du räknat med 25 g protein och inte 25 g kasein? Sen så är väl 10 g EAA fortfarande bara 10 g protein även om det har samma påslag i proteinsyntesen som 20 g vassle?
Inte för att jag vet om det spelar nån större roll men det blir väl 120 g protein totalt istället för dina uträknade 200 g? (Förutsatt att du räknat på 80%igt kasein och inte att det redan var uträknat protein)
Absolut inget påhopp, bara funderingar från min sida. Tycker det ser bra ut för övrigt :thumbup:
vicarious
2012-07-23, 10:22
Antar att du räknat med 25 g protein och inte 25 g kasein? Sen så är väl 10 g EAA fortfarande bara 10 g protein även om det har samma påslag i proteinsyntesen som 20 g vassle?
Inte för att jag vet om det spelar nån större roll men det blir väl 120 g protein totalt istället för dina uträknade 200 g? (Förutsatt att du räknat på 80%igt kasein och inte att det redan var uträknat protein)
Absolut inget påhopp, bara funderingar från min sida. Tycker det ser bra ut för övrigt :thumbup:
Han räknar nog EAA dubbelt.
This^.
Mitt kasein ger 20g protein på 25g pulver :)
Tack Vic! ;)
Varför räknar man EAA dubbelt?
vicarious
2012-07-23, 11:06
Varför räknar man EAA dubbelt?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184568
Lite tillägg: Hittade lite HMB jag hade hemma jag tänkte prova under VLCD:en och köra uppehåll av Kreatin.
Erik_Hellström
2012-08-01, 01:56
Psyllumfrö (~10g) i kaseindrinken (gärna med lite extra salt), låt stå och ät en hyfsad pudding, vissa hade sagt slime.
När det kommer till tillskott av fetmarkerade mineraler vid ett VLCD upplägg finns det några rekommendationer på dosering?
Jag har fått rådet att inta 1tsk mineralsalt ihop med sista kaseindrinken för att undvika alltför påtagligt vätsketapp över natten, och säkra kalium/natrium. Men när det gäller bakpulver(fosfat), kalcium och magnesium är jag osäker för tillfället.
Anton Fräs
2012-08-01, 07:23
Du kan hitta rekommenderat intag på slvs hemsida.
02 juli 118 kg
21 juli 105,4 kg
Fortsätter har fortfarande 8 veckor som mål av vlcd sen kommer jag öka intaget lite mer.
Hur går det för dig? Hur är styrkan på gymmet? Hunger?
Ger också detta ett försök. Kanske bara pallar några dagar.. vem vet.. men planen är minst 1 vecka så får jag se sen.
Erik_Hellström
2012-08-01, 17:41
Du kan hitta rekommenderat intag på slvs hemsida.
Tack. Var osäker om detsamma gällde vid ett sådant extremt läge som en VLCD försätter en i, men ska utgå från de rekommendationerna.
Ger också detta ett försök. Kanske bara pallar några dagar.. vem vet.. men planen är minst 1 vecka så får jag se sen.
Kommer själv prova också, 2veckor med en refilldag efter första veckan. Börjar på måndag.
Kommer inta 60-72g EAA per dag, 120-150g kasein, 10g omega3, 30g psylliumfrön samt vitamin/mineraler som jag inte räknat ut dosering på ännu.
Totalt intag: 810-880Kcal
Som motivationsboost tycker jag radiointervjun med Ola från 43:40 och framåt är grym, kommer lyssna på det svaret han ger de dagar allt känns överjävligt jobbigt.
...är man lite motiverad, det är bara en inställningssak; "Jag äter inte, jag är lite hungrig men jag äter inte, jag gör fan inte det".
Anton Fräs
2012-08-01, 18:16
Lägg dig en bit över rek Erik. Jag tycker att ditt upplägg ser bra ut.
Erik_Hellström
2012-08-01, 23:40
Lägg dig en bit över rek Erik. Jag tycker att ditt upplägg ser bra ut.
Tackar.
Har du/någon annan rekommendation på prisvärt kalciumtillskott? Resterande mineraler lyckas jag fylla upp med produkter jag redan fått tag på, men just kalcium är jag lite kluven på. Kanske rentav smidigast att ta en av Apotekets produkter?
Erik_Hellström
2012-08-02, 00:10
Tackar.
Har du/någon annan rekommendation på prisvärt kalciumtillskott? Resterande mineraler lyckas jag fylla upp med produkter jag redan fått tag på, men just kalcium är jag lite kluven på. Kanske rentav smidigast att ta en av Apotekets produkter?
Hmm, sökte runt angående bakpulver i SLV's databas för att få fram lämplig dosering för att täcka in behovet av fosfor. Ser då att bakpulver innehåller höga mängder kalcium likväl, är detta en duglig källa som enskilt tillskott av kalcium eller rekommenderas ett separat tillskott?
SLV's rekommendationer säger detta (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommenderat-intag-av-vitaminer-och-mineraler/):
Ålder Kalcium mg Fosfor mg
18-30 800 600
Per 100g innehåller bakpulver följande:
Fosfor mg 8 400
Kalcium mg 11 300
En snabb uträkning för att täcka behovet av fosfor:
600 / 8400 = ~0,071 (7g)
Och liknande för kalcium:
800 / 11300 = ~0,07
Säg att man vill spela safe, och ligga en bit över rekommendationerna, är det då rimligt att anta att man klarar sig med ett dagligt tillskott av 8g bakpulver för att täcka behovet av kalcium och fosfor? (8g bör resultera i ca 900mg kalcium respektive ca 670mg fosfor per dag)
Eller tänker jag fel någonstans?
Holofernes
2012-08-02, 02:03
Hur går det för dig? Hur är styrkan på gymmet? Hunger?
De går bra har mina små knep, Styrkan är nästan som innan
har förlorat lite styrka i visa övningar men tycker ändå de är helt okej.
Hungern kan komma ibland men då äter jag en sallad,
dricker cola zero eller slänger i mig något magert kött, hjälper för de mesta.
Anton Fräs
2012-08-02, 06:51
Ålder Kalcium mg Fosfor mg
18-30 800 600
Per 100g innehåller bakpulver följande:
Fosfor mg 8 400
Kalcium mg 11 300
En snabb uträkning för att täcka behovet av fosfor:
600 / 8400 = ~0,071 (7g)
Och liknande för kalcium:
800 / 11300 = ~0,07
Säg att man vill spela safe, och ligga en bit över rekommendationerna, är det då rimligt att anta att man klarar sig med ett dagligt tillskott av 8g bakpulver för att täcka behovet av kalcium och fosfor? (8g bör resultera i ca 900mg kalcium respektive ca 670mg fosfor per dag)
Eller tänker jag fel någonstans?
Låter som att du verkligen tänkt till. Jag hade varit försiktig med mängden bakpulver då iaf min mage går banans >5g. Köp hellre ett tillskott och ligg något lägre i bakpulver. Apoteket duger fint :)
Annat som kan vara bra att tänka på är koffein, grönt te och liknande. Ska du köra någon PWO? PWO-produkter kan ha höga halter av vissa vitaminer/mineraler så att du kanske inte behöver ta lika mycket tabletter (tro mig man tröttnar på tabletter..)
Någon som vet ett bra sätt att få i sig mineralsaltet och fiberhusk? Just nu har jag det i ett glas vatten och dricker det, eftersom jag inte får i mig det om jag blandar i det i kaseinpuddingen...
Erik_Hellström
2012-08-02, 07:12
Låter som att du verkligen tänkt till. Jag hade varit försiktig med mängden bakpulver då iaf min mage går banans >5g. Köp hellre ett tillskott och ligg något lägre i bakpulver. Apoteket duger fint :)
Annat som kan vara bra att tänka på är koffein, grönt te och liknande. Ska du köra någon PWO? PWO-produkter kan ha höga halter av vissa vitaminer/mineraler så att du kanske inte behöver ta lika mycket tabletter (tro mig man tröttnar på tabletter..)
Låter vettigt. Kanske provar 4-5g / dag av bakpulver till att börja med, och kompletterar resten med rena kalcium+fosfattillskott från apoteket. Borde säkra ett stabilt intag men ändå hålla prisnivån mer acceptabel. Märker jag att min mage funkar fint kanske jag rentav kan smyga upp doseringen av bakpulver och slippa de enkilda tillskotten... Visar sig.
Jag har haft ett planerat uppehåll från all centralstimulantia samt kreatin i 3mån+, och har planerat att köra igång med kreatin 20g/dag i 5dagar nästa vecka (följt av underhållsdos 5g/dag därefter), för att veckan därpå återuppta mitt användande av PWO (Brutal FX samt Vip-X zero carbs alternerat) så det faller perfekt in i mitt planerade upplägg med VLCD. Känns väldigt bra att ha tränat helt naturellt på balans/tidvis lätt överskott under ett flertal månader, och nu kunna smacka på med sånt som bevisligen ger effekt när man som mest behöver fokus till träningen.
v.1 är det bara kreatin som gäller, och att verkligen känna efter hur kroppen reagerar på det låga energiintaget och de nya tillskotten.
v.2 dundrar jag på med PWO, extra koffein och hoppas att träningen går så pass bra trots lågt intag av kalorier att jag slipper all eventuell letargi och orkeslöshet.
Går detta bra forsätter jag fler veckor, men sätter två som en första testperiod.
Återkommer med resultat om någon är intresserad.
Anton Fräs
2012-08-02, 07:14
Sprid ut mängden fiberhusk över dagen med kaseinet. Då blir konsistensen bättre. Mineralsalt/bakpulver/magnesiumbrus går ju ganska lätt att svepa men klarar man inte det gissar jag att det återigen är sprida över dagen som kommer gå lättast.
Om än jobbigare logistiskt.
Ett av de bättre inköpen jag gjort var en kapselmaskin (inte speciellt dyrt), att inta äckligt pulver och liknande är inga problem längre (verkligen guld när man ska äta massor av salt under vattenladdningen).
Erik_Hellström
2012-08-02, 12:17
Har mitt upplägg inför kommande veckor klart nu, kommer köra en refilldag på dag6 (i samband med konditionspass i form av löpning), i övrigt är det stenhård fokus på gymmet som gäller 3-4ggr/v.
Känner att det är bra att jag planerar upp återfyllningsdagen redan nu i förhand, inte säker på om jag kan lita på mitt egna omdöme att i stridens hetta, låg på kalorier, strukturera upp en bra fördelning av makronutrienter, säkert stor risk att allt spårar ur med havererande mage osv vilket jag gärna undviker.
Hur jag kommer köra:
Träningsdag
12g EAA (väntetid) 30g Kasein +multivitamin, 4g bakpulver, kalcium
(~3tim senare)
12g EAA
(träning)
12g EAA
(~1tim senare)
12g EAA (väntetid) 30g Kasein +10g psylliumfrön
(~3tim senare)
(~3tim senare)
12g EAA (väntetid) 30g Kasein +10g psylliumfrön, 10g Omega3, 5g Mineralsalt
ZMA innan läggdags.
Kcal: 817
Vilodag
(~3tim senare)
12g EAA (väntetid) 30g Kasein
(~3tim senare)
(~3tim senare)
(~3tim senare)
12g EAA (väntetid) 30g Kasein +10g psylliumfrön, 10g Omega3, 5g Mineralsalt
ZMA innan läggdags.
Kcal: 878
Refilldag
100g Havregryn
100g Blåbär
(~3tim senare)
12g EAA
(träning)
12g EAA
50g Maltodextrin
50g Strösocker
(~1tim senare)
200g Ris
(~3tim senare)
100g Havregryn
100g Blåbär
(~3tim senare)
12g EAA (väntetid) 30g Kasein + 5g Mineralsalt
100g Havregryn
100g Blåbär
ZMA innan läggdags.
Kcal: 3068
Uppskattad kaloribalans ligger för mig en normal dag på runt 2500Kcal. Jag beräknar att löpningen kostar ca 700-800Kcal så trots markant högre intag denna dag lär det fortfarande bli ett totalt underskott (beroende på hur aktiv jag är resten av dagen).
När det kommer till att dricka en del av kolhydraterna så är det inget jag gärna gör i vanliga fall (klart godare att äta...) men tror det kan vara en smart idé för att inte stressa magen alltför mycket.
Frågor/förslag på ändringar till ovanstående? Någonstans jag tänker helt galet eller tror ni det funkar?
Första dagen genomliden och det funkade ju bra förrutom att man behöver pissa nonstop.Sov hela natten och behövde inte gå och pissa då jag tog mineralsalt i vattnet som jag intog på kvällen. Dock har jag galen skallebank.. någon annan som fått problem med det?
Erik du skriver väntetid mellan eaa och kasein.. menar du 1h som är rekommenderat?
Anton Fräs
2012-08-02, 12:26
Jag måste säga att jag tror det är bättre för dig Erik rent psykiskt om du äter lite roligare på refilldagen. Inte för att jag vet hur du fungerar men har du tänkt över att kanske bara äta en helt vanlig middag och lite smörgåsar eller dylikt? Behöver inte vara överopti, bör inte bli så stora skillnader överlag även om du äter lite mer fett den dagen.
Patjack: Ang. huvudvärken får du i dig ordentligt med mineraler?
Jag har alla mineraler som tillskott utom Fosfor som skall inhandlas idag (bakpulver förmodligen). Tog en Resorb nu och det verkar hjälpa lite kan vara det ja!
Anton Fräs
2012-08-02, 12:30
Det bör vara det. :) Känt samma själv nämligen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.