handdator

Visa fullständig version : Vatten ökar ämnesomsättningen med cirka 25%

MrLomax
2012-05-26, 01:04
Fick ett säljbrev från sajten jag brukar köpa proteinpulver av, så här skriver de:
----
Hej i sommarvärmen!
Vi tyckte att det var en bra idé att göra en kampanj med vår sportflaska nu när det är så varmt. Att vätskebalansen är viktig för prestationsförmågan känner de flesta till men alla kanske inte vet att när man dricker 500 ml kallt vatten ökar ämnesomsättningen med cirka 25% under ungefär en timme!! Så se till att ha *vår* sportflaska fylld med kallt vatten och drick fyra gånger dagligen för att optimera ämnesomsättningen!

Erbjudandet med gratis sportflaska vid köp över 600 kr gäller t o m söndagen den 10:e juni.

OBS! Flaskan skickas med per automatik så du behöver inte lägga den i varukorgen.
---
Det intressanta med fetstil och understruket.
Varför skulle 5 dl kallt vatten öka ämnesomsättningen med 25% i 1 timma?
För att kroppen måste värma upp vattnet, det inte innehåller några kalorier men det går åt energi för kroppen att göra sig av med det?

Har jag förstått rätt eller har jag missat något?
Och stämmer verkligen 5 dl, 25% och 1 timma?

Sverker
2012-05-26, 05:52
4 kalorier per liter vatten och grad temperaturökning.

2 kalori i 500 ml vatten. Vattnet i kranen håller kanske 7 grader C och vi kissar ut det vid 37 grader C. Summa 15 kcal:D Betyder att du förbrukar 60 kcal / timme vilket ger ett dagsbehov på 1440 kcal.

Du betalar bra mycket pengar för en fin termos.

King Grub
2012-05-26, 09:09
http://jcem.endojournals.org/content/88/12/6015.full

clappen
2012-05-26, 09:16
"The novel finding in this study is that drinking 500 ml of water increases metabolic rate by 30% in both men and in women. The increase in metabolic rate was observed within 10 min after completion and reached a maximum 30–40 min after water drinking"

och

"Based on our measurements, we estimate that increasing water ingestion by 1.5 liters would augment daily energy expenditure by approximately 200 kJ" = ca 50kcal

Så, bara börja hälla i er vatten. 3 liter = 100kcal!:naughty:

Dreas
2012-05-26, 10:19
Så, bara börja hälla i er vatten. 3 liter = 100kcal!:naughty:Inget nytt utan det gör många av oss redan för att få lite fler kcal att leka med under dagen.

Lillleif
2012-05-26, 10:22
Låter enklare att strunta i kvällsbananen eller äta ett ägg mindre..

Dreas
2012-05-26, 10:25
Låter enklare att strunta i kvällsbananen eller äta ett ägg mindre..Gör det? Under diet så vill iaf jag få i mig så mycket mat som jag bara kan utan att behöva göra fysiska aktiviteter konstant. Småsaker så som att dricka lite mer under dagen blir i slutet på dagen eller veckan en del. Och detta genom mer eller mindre noll ansträngning.

hidden
2012-05-26, 11:04
Då borde till exempel pepsi max ge högre sån förbrukning pga koffeinet?

forslund
2012-05-28, 07:50
Ja.

justi
2012-07-17, 12:54
http://jcem.endojournals.org/content/88/12/6015.full

Kan någon kunnig förklara för mig skillnaden mellan förbränningen hos kvinnor och män?
Enligt artikel ökar förbränningen av fet hos män och kolhydrater hos kvinnor.
Kan det innebära att om en tjej inte har fyllda glykogenlager så den förhöjda effekten slär mer på musklerna än fet, eller?

Sniggel
2012-07-17, 13:54
Nu hittade jag vad jag letade efter. Jag "visste" i förväg att det handlade om något sådant här:

Throughout the study, subjects remained seated

Vill man kunna påstå så höga siffror som möjligt utan att ljuga så bör man se till att använda rätt metod. Sitter man ner har man låg energiförbrukning och lägre kroppstemperatur. Ytterligare sänkning av kroppstemperaturen med kallt vatten har som störst effekt då.
Är man aktiv och har en förhöjd kroppstemperatur arbetar kroppen redan med att kyla ner sig genom svettning. Att dricka kallt vatten kan hjälpa kroppen på traven och kanske t om minska svettning och kaloriförbrukning.

Kischen
2012-07-17, 14:28
Är man aktiv och har en förhöjd kroppstemperatur arbetar kroppen redan med att kyla ner sig genom svettning. Att dricka kallt vatten kan hjälpa kroppen på traven och kanske t om minska svettning och kaloriförbrukning.

Du är inte dum du :)

Morty
2012-07-17, 15:02
Alla extra toabesök ger ju ökad energiåtgång också.

tumme
2012-07-17, 15:48
Då borde till exempel pepsi max ge högre sån förbrukning pga koffeinet?

Nej. Vad kom koffientankarna ifrån? Visst all vätska borde ha den diskuterade effekten. Och koffein har en "egen" kcal förbrukande effekt.

Vunnis
2012-07-17, 16:03
Nej. Vad kom koffientankarna ifrån? Visst all vätska borde ha den diskuterade effekten. Och koffein har en "egen" kcal förbrukande effekt.

Men fortfarande en kcalförbrukande effekt, vilket var den han menade.

Löpsko
2012-07-17, 17:13
Alla extra toabesök ger ju ökad energiåtgång också.

Speciellt om man är förjävla hård i magen