Visa fullständig version : Gasolgrillstråden!
Albin Eriksson
2012-05-25, 19:18
Är i steget till att köpa ny gasolgrill, efter att bytat boende passade inte förra (modell skitstor) på uteplatsen jag har i dagsläget så sålde den och nu skall det inhandlas ny.
Funderar på en Weber Q-200 med stativ, en lite mindre modell som jag lätt lyfter/rullar ner i förrådet från uteplatsen.
Bästa priset jag hittar är 2995kr, och tänkte jag skall göra ett försök att pruta med en gasolfyllning av min flaska. (argumentet är att två affärer inte långt från varandra, plantagen och coop har samma pris så åker nog till plantagen och hotar med grillköp på coop om dom inte fyller flaskan)
Någon som har en liknande grill och kan rekommendera eller avråda mig såhär i sista sekunden?
Eller vad har du för grill, nöjd eller missnöjd? Har den rostat som en gevaliaburk efter en säsong eller är den skinande blank i samma skick som ny trots att den fått stå ute i regnväder och grillat hela grisar?
MathiasF
2012-05-25, 21:18
Stekhällar är det nya, grill är ute!
MasterChief
2012-05-25, 21:24
Klart grillen är ute. Jobbigt annars.
shadowfire
2012-05-25, 22:11
Jag är kolgrillare, men ska du köpa en gasol så minst 3 brännare och ja weber är bra.
Albin Eriksson
2012-05-25, 22:25
Jag är kolgrillare, men ska du köpa en gasol så minst 3 brännare och ja weber är bra.
Varför minst 3 brännare, hade en med tre men ser inte att jag behöver det?
(Vore väl värmefördelning om man gör längre grillningar såsom hela kycklingar iofs)
För resp nackdelar med gasolgrill då vi kommer till resultat av maten?
Sugen på en gasol men hörde lite skit om något med dom som jag inte kommer ihåg nu.
Jens.Andersson
2012-05-25, 23:13
Sugen på en gasol men hörde lite skit om något med dom som jag inte kommer ihåg nu.
Enklare att kontrollera värmen. Hittade även en studie på kebabkött som visade
att gasolgrillat innehöll 80% mindre PAH (http://en.wikipedia.org/wiki/Polycyclic_aromatic_hydrocarbon)s.
Gasolgrill hela vägen här. Uppväxt som kolgrillare!
Har alltid två gasoltuber stående hemma, grillar året runt. Fördelarna tycker jag är många, smidigt, hyffsat billigt, bra värme, går att kontrollera värmen osv.
Har fyllt min botten med lavasten vilket fördelar värmen bättre.
Albin Eriksson
2012-05-26, 07:15
Kan bara säga som så, gasol är outstanding och det beror ju främst på hur smidigt det är.
Kommer på att man vill grilla och köttet är från tanken färdigt tidigare än om jag hade fått för mig att slänga det i stekpannan, dessutom smakar det grillat så att det skulle vara någon större skillnad med kolgrill är mest uttalanden av dom som inte prövat.
Kan bara säga som så, gasol är outstanding och det beror ju främst på hur smidigt det är.
Kommer på att man vill grilla och köttet är från tanken färdigt tidigare än om jag hade fått för mig att slänga det i stekpannan, dessutom smakar det grillat så att det skulle vara någon större skillnad med kolgrill är mest uttalanden av dom som inte prövat.
Stort plus 1.
MathiasF
2012-05-26, 07:38
Klart grillen är ute. Jobbigt annars.
Gasoldrivna stekhällar att ha utomhus menar jag, kolla per morberg
Gas överhuvudtaget är så mycket bättre. Att koka en kastrull vatten går fortare t.ex.
MasterChief
2012-05-26, 10:09
Jag föredrar min kolgrill faktiskt. Det är bara mer givande med att få den perfekta glöden och den perfekta temperaturen. Första 5-10 gångerna är det grinigt men sen lär man känna sin Weber och därefter är det bara kärlek. Jag tycker gasol är mesigt och tråkigt. Bara att hälla upp kol/briketter är sommar för mig. Ett klick på ett vred är bara så könlöst.
Och eftersom detta är gasolgrillstråden så får jag väl helt enkelt lämna denna tråd efter detta statement.
Jag föredrar min kolgrill faktiskt. Det är bara mer givande med att få den perfekta glöden och den perfekta temperaturen. Första 5-10 gångerna är det grinigt men sen lär man känna sin Weber och därefter är det bara kärlek. Jag tycker gasol är mesigt och tråkigt. Bara att hälla upp kol/briketter är sommar för mig. Ett klick på ett vred är bara så könlöst.
Och eftersom detta är gasolgrillstråden så får jag väl helt enkelt lämna denna tråd efter detta statement.
You had me at hello.
Saknar sommar hemma i Sverige med lukten av kolgrillen...3 år sedan jag upplevde den känslan:(
Du pratar om "känslan" och den får man inte med gasolgrillen på samma sätt.
Bara att hälla upp kol/briketter är sommar för mig. Ett klick på ett vred är bara så könlöst.
Hatar att ta hand om aska och överbliven kol så yes jag älskar också smidigheten men samtidigt är fan kolglöd kärlek i sig. :)
En av varje kanske! Lite dyrt dock om man vill ha bra pryttlar.
Satt btw och kollade på detta igår kväll haha.
Någon som testat?
q4rkp8B-cvk
Kan någon förklara för mig vad grejen med dem är? Går det inte lika bra att ställa en stekpanna på gallret?
Albin Eriksson
2012-05-26, 15:35
Någon som testat?
Flera arbetskamrater har grillat kyckling så, satt den på grillen och sänkt gasolen till lägsta (alternativt satt den mitt i mellan två brännare med den rakt under avstängd)
stängt locket och låtit stå cirka en timme...
Hatar att ta hand om aska och överbliven kol så yes jag älskar också smidigheten men samtidigt är fan kolglöd kärlek i sig. :)
En av varje kanske! Lite dyrt dock om man vill ha bra pryttlar.
Någon som testat?
q4rkp8B-cvk
Vi testade det förra sommaren, rätt gott faktiskt!
Hur får ni röksmaken med gasol, använder ni träspån eller vad skiljer egentligen gasol (utan något extra) från att laga det i ugn isåfall?
Hur får ni röksmaken med gasol, använder ni träspån eller vad skiljer egentligen gasol (utan något extra) från att laga det i ugn isåfall?
I en enkel rökbox kan man tillsätta röksmak till sin grillmat, denna rök kommer från ex blöt alspån vilket är helt ofarligt.
http://www.sommarshopen.se/en-guide-i-valet-av-en-ny-gasolgrill-i-53.aspx
Förstår frågan men inte riktigt hur det inte smakar BBQ....
Steker mycket kött, AAA Sirloins och dylikt, kyckling, grillspett osv osv....det är verkligen gigantisk stor skilland emellan grill och ugn.
http://www.sommarshopen.se/en-guide-i-valet-av-en-ny-gasolgrill-i-53.aspx
Om man nu vill ha röksmak. Grillsmaken får man utan träspån.
Om man nu vill ha röksmak. Grillsmaken får man utan träspån.
Tack Jörgen, för jag trodde jag var lite ensam om just BBQ smaken:em:
Albin Eriksson
2012-05-27, 13:45
Webern köptes igår och invigdes med grillspett på halloumi, jätteräkor, vildsvin, champs, färsk ananas, scharlottenlök osv.
Kanonfint!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.