handdator

Visa fullständig version : Tack Kolozzeum för att ni finns!

willtjam
2012-05-25, 18:28
Tack för att jag hittade er (fast det kanske är min förtjänst) och inte den här bloggen när jag började bli intresserad av kost och träning:
http://danceswithfat.wordpress.com/2011/03/06/the-calories-incalories-out-myth/

The idea that the body works on a simple calories in/calories out (ci/co) model is one of the most pervasive myths that I hear.

It sounds really logical, especially if you don’t understand how the human body actually works.

Jag tycker faktiskt lite synd om de som har kommenterat, då de inte vet bättre. Nu kommer dom att fortsätta söka efter den "perfekta" viktminskningsmetoden.

hugok
2012-05-25, 18:58
Det verkar mest vara grovt överviktiga kvinnor över 50 på den sidan som helst vill ha något att skylla sin fetma på. Hur som helst rätt kul att läsa vad dom skriver :)

Tolkia
2012-05-25, 19:00
Jag tror att du har missat vad bloggen handlar om, om du tror att de som läser den gör det primärt för att få tips om hur de kan banta bättre. Sedan tycker jag nog mer synd om dig än om de som läser bloggen du länkar till, då jag anser att "peka på och skratta åt"-attityder generellt är ett lyte. Hoppas att du inte har Kolozzeum att tacka för det också.

willtjam
2012-05-25, 19:03
Jag tror att du har missat vad bloggen handlar om, om du tror att de som läser den gör det primärt för att få tips om hur de kan banta bättre. Sedan tycker jag nog mer synd om dig än om de som läser bloggen du länkar till, då jag anser att "peka på och skratta åt"-attityder generellt är ett lyte. Hoppas att du inte har Kolozzeum att tacka för det också.

Jag förstod att det skulle komma en sån här kommentar.
Jag skrattar inte ett dugg. Som jag skrev så tycker jag faktiskt lite synd om människorna som läser och tror på detta, då dom försöker och vill gå ner i vikt men nu leds på villovägar. Jag hade säkert också trott på det ifall jag inte visste bättre.

Eddie Vedder
2012-05-25, 19:27
Just dina utvalda citat kan ju anses vara fel. Men hennes lista av komplicerande faktorer är ju rätt. Men jag håller med om att bloggen verkar vara lite extrem. Och där finns säker mycket dåligt men jag orkar inte leta. :)

willtjam
2012-05-25, 19:39
Just dina utvalda citat kan ju anses vara fel. Men hennes lista av komplicerande faktorer är ju rätt.

Jovisst, men att därför dra slutsatsen att kalorier är en myt är ju lite förutfattat. Nog för att en blogg ska väl berätta om ens liv och åsikter, men det är ju lite synd att så många sväljer allt som dom läser.
Jag var likadan innan jag kom hit. Om jag hör nånting nu så vill jag direkt veta källan t.ex., vilket också kanske inte är så bra. Men men...

Tolkia
2012-05-25, 19:45
OK, jag kan utveckla mitt tidigare inlägg till att inkludera även attityden "stackars alla som inte är lika smarta som jag". Du har nog fortfarande missat poängen med bloggen, f.ö.

Eddie Vedder
2012-05-25, 19:46
... men det är ju lite synd att så många sväljer allt som dom läser.

Så ser det ju på Kolozzeum också. Jag har i alla fall aldrig stött på värre exempel på obegripliga feltolkningar, övertolkningar och extrem detaljnoja än här. Jag förstår dig som sagt, men nog finns det värre. Och man kan titta bland populära svenska bloggar för ännu värre grejer. :)

Librish
2012-05-25, 19:56
Är det väldigt ohälsosamt att vara fet? Om man inte kombinerar det med att vara inaktiv dvs? Är det ohälsosamt att banta? Någon som har ett kort svar?

Åsberg
2012-05-25, 19:59
Är det väldigt ohälsosamt att vara fet? Om man inte kombinerar det med att vara inaktiv dvs? Är det ohälsosamt att banta? Någon som har ett kort svar?

Beror väl lite på hur man definerar fet. :)

willtjam
2012-05-25, 19:59
OK, jag kan utveckla mitt tidigare inlägg till att inkludera även attityden "stackars alla som inte är lika smarta som jag". Du har nog fortfarande missat poängen med bloggen, f.ö.
Vad får dig att tro att jag tror att jag står över dessa människor? Och hur har jag missat poängen med bloggen? Folk kanske inte läser den p g a bantningstips exakt, men dom tog i alla fall till sig det som hon skrev. Skulle dom ha kommenterat och skrivit som dom gjort ifall dom inte ville gå ner i vikt?

Eddie Vedder
2012-05-25, 20:00

Det fetstilta beror på vem och hur. I övrigt är svaret att det på många sätt är direkt negativt med kraftig övervikt så som slitage på knän, andning, fettväven är inflammatorisk samt att den som är väldigt fet mycket sällan har "friska" mängder visceralt fett och leverfett. Det sistnämnda varierar och smala människor kan ha ohälsosamma mängder visceralt fett och leverfett men ta ut 1000 jättefeta och 1000 normalviktiga så kan du ju själv kanske gissa vilken grupp som har mest visceralt fett och leverfett.

För övrigt är ju övervikten mer ett symptom på andra ohälsosamma faktorer i livet. Att säga "Fetma leder till ... " kan ofta vara en alldeles för simpel beskrivning av kausalitet.

Tolkia
2012-05-25, 20:19
Vad får dig att tro att jag tror att jag står över dessa människor?
Tja, att du överhuvudtaget startar den här tråden och vad som står i startinlägget, kanske?
Och hur har jag missat poängen med bloggen?
Jag citerar från bloggens programförklaring:
A few things that I stand for: I believe that everybody of every size should be treated with respect. I believe that it is impossible to tell somebody’s health based on their weight. I believe in giving people correct information and affordable options for eating and movement, and I believe in respecting whatever choices they make whether or not they are the choices I would make.
I started blogging when I realized that there were people who believed that if they couldn’t get skinny they should hate themselves, and people who had never moved their bodies for any reason other than to try to change the size and shape of their bodies. I never want to tell anybody how to live, I respect other people’s choices about their bodies just like I want my choices to be respected. I blog to present options that work for me and my readers are free to take what they want and ignore what they don’t.
What is Health At Every Size?

1.Accepting and respecting the diversity of body shapes and sizes
2.Recognizing that health and well-being are multi-dimensional and that they include physical, social, spiritual, occupational, emotional, and intellectual aspects
3.Promoting all aspects of health and well-being for people of all sizes
4.Promoting eating in a manner which balances individual nutritional needs, hunger, satiety, appetite, and pleasure
5.Promoting individually appropriate, enjoyable, life-enhancing physical activity, rather than exercise that is focused on a goal of weight loss
För mig låter inte det som en bantningsblogg för missledda sökare efter den ultimata quickfixen. Men då är jag i och för sig bekant med begreppet HAES sedan tidigare.

willtjam
2012-05-25, 20:30
Tja, att du överhuvudtaget startar den här tråden och vad som står i startinlägget, kanske?
Ja, jag är tacksam över att det här forumet finns, och att jag hittade det innan jag hittade något som spred lögner. Sen har jag även skrivit att jag var likadan innan jag hittade hit; att jag trodde på det mesta jag läste, då jag inte visste bättre (i den benämningen att jag inte hade någon större kunskap i ämnet).

För mig låter inte det som en bantningsblogg för missledda sökare efter den ultimata quickfixen. Men då är jag i och för sig bekant med begreppet HAES sedan tidigare.
Hon skriver också "I believe in giving people correct information..." vilket jag fann intressant med tanke på inlägget.
Det må inte vara en blogg för folk som vill gå ner i vikt/gå ner i vikt så fort som möjligt, men inlägget handlade om att hon förkastade hela konceptet om kalorier vilket folk då köpte. Om kommentatorerna inte hade velat gå ner i vikt, hade dom då kommenterat som dom gjort?

I was just in the kitchen counting calories…

I have a lot to learn…

Love how you share information and debunk myths so accessibly!

I’ve had troubles with the idea of calories in/calories out thing for a long time now. Especially when I was actively trying to lose weight and actually ended up gaining instead, even when holding firm to the whole ci/co idea.

osv.

Jag är inte ett dugg negativ till överviktiga och jag ser inte mig själv som någon övermänniska då jag innehar mer kunskap inom ämnet än dessa, utan jag tycker helt enkelt att det är synd då dom sväljer den falska informationen och därför ger upp på det enda "konceptet" som gäller vid en viktnedgång.
Hade dom inte velat gå ner i vikt är det en hel annan femma, men enligt kommentarerna så är det inte så.

filmjölk
2012-05-25, 21:30
Är det väldigt ohälsosamt att vara fet? Om man inte kombinerar det med att vara inaktiv dvs?

Ja, det är lika ohälsosamt att vara småfet men vältränad som normalfet och otränad. Är du fetare än fet lever du farligare än en otränad smalis trots att du kan springa en mil på en trekvart med din valrossliknande 150kgs fysik och bänka 200kg raw.

Danne2k
2012-05-26, 09:32
Ja, det är lika ohälsosamt att vara småfet men vältränad som normalfet och otränad. Är du fetare än fet lever du farligare än en otränad smalis trots att du kan springa en mil på en trekvart med din valrossliknande 150kgs fysik och bänka 200kg raw.

Vad vet du om det, egentligen?
Nu vet jag ju inte exakt vad du menar med "småfet" och "normalfet", men det finns undersökningar som visar att lite överviktiga människor som är aktiva och har en hyfsad kondition ("vältränad") har färre riskfaktorer och mindre risk drabbas av diverse överviktsrelaterade sjukdomar än normalviktiga personer som var helt otränade.

Jag kommer inte ihåg detaljerna kring studierna men jag läste det när vi gjorde ett litet arbete om övervikt i klassen.

Det jag vill säga är att det är långt ifrån så enkelt som att säga "ju fetare desto större hälsorisker" utan mer än så spelar in.

Kanske herr Eddie Vedder kan utveckla detta lite mer :)

Danne2k
2012-05-26, 09:39
För övrigt är ju övervikten mer ett symptom på andra ohälsosamma faktorer i livet. Att säga "Fetma leder till ... " kan ofta vara en alldeles för simpel beskrivning av kausalitet.

Intressant, fick mig att tänka till lite. Givetvis har du rätt, mer än fetman i sig spelar ju in, men man är ju lite hjärntvättad då man överallt läser "övervikt och fetma leder till blablabla..", såväl i media som i kurslitteratur för högskolan.

Eddie Vedder
2012-05-26, 09:56

Du kanske inte ska lägga så mycket energi på Filmjölks inlägg. ;)

Intressant, fick mig att tänka till lite. Givetvis har du rätt, mer än fetman i sig spelar ju in, men man är ju lite hjärntvättad då man överallt läser "övervikt och fetma leder till blablabla..", såväl i media som i kurslitteratur för högskolan.

Ja det är en förenkling. Och att den till och med görs i högskolelitteratur på det viset tycker jag är lite olyckligt. Det bidrar ju bara till mer stigmatisering av en redan stigmatiserad grupp.

hugok
2012-05-26, 10:11
Jag tyckte det kändes som att filmjölks inlägg var kryddat med en stor portion ironi.

willtjam
2012-05-26, 11:37
Nu vet jag ju inte exakt vad du menar med "småfet" och "normalfet", men det finns undersökningar som visar att lite överviktiga människor som är aktiva och har en hyfsad kondition ("vältränad") har färre riskfaktorer och mindre risk drabbas av diverse överviktsrelaterade sjukdomar än normalviktiga personer som var helt otränade.

Jag kommer inte ihåg detaljerna kring studierna men jag läste det när vi gjorde ett litet arbete om övervikt i klassen.

Det jag vill säga är att det är långt ifrån så enkelt som att säga "ju fetare desto större hälsorisker" utan mer än så spelar in.

Kanske herr Eddie Vedder kan utveckla detta lite mer :)

Jag kommer ihåg något som han skrev i tråden om E250 (har jag för mig) där alla nojade till rejält och trodde att dom skulle dö för att dom hade käkat skinka hela livet. Parafraserat: "En negativ faktor (intag av E250) förkastar inte flera positiva faktorer (andra hälsosamma livsmedel, aktiv livsstil, stressfri miljö, osv.)". Detta påminner ju då om feta personer med en aktiv livsstil och andra positiva grejer. Allt det braiga dom gör i livet försvinner inte bara för att dom är överviktiga. Tänker jag mig då, men jag är ingen fetmaexpert.

filmjölk
2012-05-26, 11:50

)

Jag är utbildad PT och har fått den informationen under utbildningen. En aktiv livsstil och god kondition kompenserar för en hel del fetma, men att vara fet är inte hälsosamt oavsett, även om du skulle vara värsta Gunde Svan.