handdator

Visa fullständig version : Herregud vad ni ÄTER!

Amöban
2012-05-23, 20:39
Ursäkta kvällspressrubriken, men jag blir helt perplex när jag kollar igenom den här delen av forumet och folk skriver/lägger upp bilder på måltider. Det är ju mat för ett helt kompani många gånger!

Jag (tjej, 26 år, 170 cm, ca 70kg) ligger på ungefär 1500 kcal per dygn för 0,5 kg viktnedgång/vecka. En portion för mig är en liten kycklingfilé på 125 g, ½ dl okokt ris och 3 msk smaksatt creme fraiche och ett par dl blandad sallad. Blir inte proppmätt, men lagom. Men jag blir onekligen lite avundsjuk när jag ser hur ni lassar på! Så jag undrar, är det så stor skillnad i omsättningen att ni (killar) kan äta typ 3 ggr så stora portioner som mig? Behöver ni verkligen äta så mkt eller äter ni bara för att det är gott? Försöker ni inte "minska magsäcken" genom mindre portioner?

Hoppas jag inte låter anklagande på nåt sätt, jag är bara jäkligt nyfiken. :)

spoon
2012-05-23, 20:40
Säg att du har byggt muskler i 10 år och väger runt 100kg. Då har du troligvis en omsättning runt 4000kcal per dag. Då går det finfint att äta massa mat.

Bygg muskler så kan du äta mer mat :)

vicarious
2012-05-23, 20:45
Mycket volym/stora portioner behöver inte alltid innebära mycket kalorier.

anvihl
Säg att du har byggt muskler i 10 år och väger runt 100kg. Då har du troligvis en omsättning runt 4000kcal per dag. Då går det finfint att äta massa mat.

Bygg muskler så kan du äta mer mat :)

+1

Sen finns det idioter som jag som dessutom tycker det är kul med cardio bränner man 1500-2000kcal bara från träning kan man äta mer :)

Kischen
Alla äter inte pippifågelportioner 6 ggr om dagen utan kanske bara 3, 2 eller 1 stor måltid.

Magsäcken är elastisk.

alva
2012-05-23, 21:41
Jag är då inte man, men äter ändå stora portioner, och känner mig hungrig i princip hela tiden. Sedan jag började träna seriöst har hungern ökat och jag skulle då inte bli mätt på en sån måltid du beskrev :D

Jag är 166 cm lång, 62 kg tung och snart 24 år om det är av relevans ;)

Temptation
2012-05-23, 21:48
Känns riktigt skönt med stora portioner, speciellt om man älskar mat.
Sen är det ju både coolt och manligt också :cool:

anton2000
2012-05-23, 21:54
Försöker ni inte "minska magsäcken" genom mindre portioner?

Nej :)

+1 :)

Holabandola
2012-05-23, 22:00
Min sambo (kvinna) tycker våran pojke äter så mycket, och säger hela tiden. Men nu får det räcka, ska du verklinge ha MERA???
Jag säger då, tänk på att han är en kille, killar äter mycket mer än tjejer, och behöver äta mycket mer.
En tonnåring-tjej petar i sig maten lite motvilligt och undviker för mycket sås.
En kille däremot tömmer ett rör ballerina-kakor efter middagen bara för att han inte blev tillräckligt mätt (eftersom morsan sa att nu får det räcka :-)

Akada
2012-05-23, 22:33
Deffar nu och brukade tidigare käka fler, men mindre måltider, max 400 kcal/styck. Nu blir det 2-3 mål/dag och att faktiskt kunna äta sig riktigt mätt iaf en gång om dagen tycker jag gör mycket för välbefinnandet och motivationen. Länge leve PF!

Sniggel
2012-05-23, 22:46
Upprepar detta eftersom vissa inte inser detta:

En kille däremot tömmer ett rör ballerina-kakor efter middagen bara för att han inte blev tillräckligt mätt (eftersom morsan sa att nu får det räcka :-)

På samma sätt så om det finns 4 färdiga plåtar med kanelbullar så kan minst en plåt gå åt ifall tonåringen inte känner press på sig att vara artig utan snarare äter tills han är nöjd.

Många vuxna förstår inte vad som är tillräckligt med mat för en aktiv växande tonåring.

För att svara på originalfrågan så spelar det stor roll hur aktiv man är. Jag har själv kommit underfund med att mitt kaloribehov (när jag inte deffar) kan variera mellan ca 2000 och ca 6000 beroende på vad för vardagsärenden jag har den dagen. Det första är en dag framför datorn där jag haft sovmorgon. Det andra är en jobbdag på lager med cykelsträcka på totalt ca 3 mil (2 timmars cykling). Eventuellt träning samma dag också och det är definitivt över 6000. Och det är kanske inte så konstigt om man spenderar ca 12-14 timmar av dygnet med att röra på sig.

Är man kontorsråtta är det svårare att deffa såklart och man kan bli "tvungen" att lägga till saker som konditionsträning eller promenader för att man ska kunna äta vad man själv tycker är en "vettig mängd" mat.

OneManArmy
2012-05-24, 06:04
Stora karlar äter inte som små flickor.. sen finns det stora flickor här också iofs ;)

Pretorian
2012-05-24, 06:37
Jag äter oftast EN större måltid som är placerad efter träning på kvällen men det är mycket goda grönsaker som fyller ut. Även jag ligger i deff.

http://img848.imageshack.us/img848/4732/mat20120523.jpg

Reaper123
2012-05-24, 06:39
Med min nuvarande aktivitetsfaktor så ligger nog min kcalbalans på mina 87 kg @ 184 cm en bra bit över 3000 kcal på träningsdagarna. Så trots deff kan jag äta en del...

Äter man dessutom som jag enligt PF och lågfett på träningsdagarna så blir det rätt stora mängder mat varje måltid, speciellt när man använder grönsaker för extra volym! :D *cupid*

Mycket mat (volymmässigt) och mycket kalorier är nödvändigtvis inte samma sak, som redan påpekats!

Edit: Åt tex detta igår mellan ~kl 18.00-22.00 (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5788416&postcount=1741)

Pretorian
2012-05-24, 06:44
Med min nuvarande aktivitetsfaktor så ligger nog min kcalbalans på mina 87 kg @ 184 cm en bra bit över 3000 kcal på träningsdagarna. Så trots deff kan jag äta en del...

Äter man dessutom som jag enligt PF och lågfett på träningsdagarna så blir det rätt stora mängder mat varje måltid, speciellt när man använder grönsaker för extra volym! :D *cupid*

Mycket mat (volymmässigt) och mycket kalorier är nödvändigtvis inte samma sak, som redan påpekats!

Edit: Åt tex detta igår mellan ~kl 18.00-22.00 (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5788416&postcount=1741)

Mackor!!! Det är det jag längtar efter mest. Kritvitt bröd med smör och honung. *cupid*

Reaper123
2012-05-24, 06:50
Mackor!!! Det är det jag längtar efter mest. Kritvitt bröd med smör och honung. *cupid*Hehe, höll mig borta från bröd i nästan två år innan jag insåg att jag faktiskt kan få plats med det i min kost trots deff...

MUMS är precis vad det är *cupid*

SassyFit
2012-05-24, 09:48
Men hur mycket äter stora flickor?

Är på min första deff (förra året var bantning kombinerat med träning) nu o äter ca 1650 kcal om dagen, mer de dagar jag springer/cyklar samt har en ätardag i veckan.

Räknade nu ut snabbt förra veckans snittintag per dag, jag kanske är en av de stora flickorna trots allt, jag gick ner 1 kg och låg då på 2300 kcal per dag i medelvärde... :D (Eller så är det tack vare cyklingen där jag bränt över 1000 kcal per pass.)

(162 cm, 56 kg)

Eddie Vedder
2012-05-24, 09:53
Men hur mycket äter stora flickor?

Är på min första deff (förra året var bantning kombinerat med träning) nu o äter ca 1650 kcal om dagen, mer de dagar jag springer/cyklar samt har en ätardag i veckan.

Räknade nu ut snabbt förra veckans snittintag per dag, jag kanske är en av de stora flickorna trots allt, jag gick ner 1 kg och låg då på 2300 kcal per dag i medelvärde... :D (Eller så är det tack vare cyklingen där jag bränt över 1000 kcal per pass.)

(162 cm, 56 kg)

Vad innebär ätardagen? Om det är en ren "binge-out" föreslår jag att du slutar med det. Om det däremot är en helt vanlig dag där du släpper kontrollen och käkar något gott utan att räkna så är det ju en annan sak.

mattilainen
2012-05-24, 10:02
äter ofta 2 stora mål om dagen. Vilket resulterar i synligt stora måltider men om man slår ihop kcal så hamnar jag runt 200 - 2500 kcal per dag. Jag kan äta dubbelt upp men då blir jag en tjockis igen :( Dit vill man ju inte. Mycket beror på hur ens vikt och aktivitetsfaktor inverkar.

Du är tjej, du väger ganska lite, är inte speciellt lång etc. Detta gör att du inte heller kan äta lite mycket som en man som väger 20 kg mer och som dessutom är längre. Allt har en inverkan på vad man kan äta föra att hamna i balans. Som någon skrev här över "Bara för det är en stor portion betyder inte det att det är mycket kalorier".

Att "förminska" magsäcken vet jag inte vad jag tror om :) Bättre att äta sig mätt 2 ggr om dagen än äta småportioner hela dagen.

SassyFit
2012-05-24, 10:06
Det varierar från vecka till vecka. Men max 4000 kcal blir det totalt. Försöker ligga på 3000 kcal på ätardagar men vill man ha både en burk B&J och en påse chips blir det svårt... ;)

Det är alltså inte så att jag moffar i mig massa skräp under hela dagen utan det blir på kvällen till nån film.

Under dagen blir det fattiga riddare t.ex. Det är ju mer kaloririkt än pannkakor t.ex.

Sheogorath
2012-05-24, 10:10
Det varierar från vecka till vecka. Men max 4000 kcal blir det totalt. Försöker ligga på 3000 kcal på ätardagar men vill man ha både en burk B&J och en påse chips blir det svårt... ;)

Det är alltså inte så att jag moffar i mig massa skräp under hela dagen utan det blir på kvällen till nån film.

Under dagen blir det fattiga riddare t.ex. Det är ju mer kaloririkt än pannkakor t.ex.

Jag äter 2800 kcal som basintag. Knappt 3300 är vad jag tycker att jag har råd med på ätardagen för att inte hamna för lågt i veckorna och därmed riskera muskelförlust. Du har förvisso med stor sannolikhet mer fettmassa än jag men du borde ändå se att en mer än fördubbling av dygnsintaget en dag är helt orimligt om du vill ha optimala förutsättning för muskelbevarande och förbättrad kroppssammansättning.

SassyFit
2012-05-24, 10:17
Jag ligger på ca 2300 kcal enligt BMR och ska då vara viktstabil. 3000 kcal på ätardag är vad jag har råd med men jag har rasat ner i vikt för fort de veckorna jag inte tagit ut svängarna.

Jag kör ca 7 pass i veckan, varav 3 är styrkepass. Sen utöver träningarna har jag hunden som ska rastas = Promenader på minst 45 minuter varje dag.

Senast jag vägde mig och fick ut fettprocent var det 24% och midjemåttet låg på 70 cm, jag vägde 57 kg varav 14 kg fett. (några veckor sen)

Idag: Fettprocent - bra fråga? Midjemått: 67 cm, 56 kg. Så tror nog jag ändå lyckats bygga lite muskelmassa. Har ökat i mina övningar under deffen också. Stod stilla på 57 kg i tre veckor när jag införde kolhydrater men ökade grymt under de veckorna. Smekmånaden är dock över nu.

Jag börjar skönja magen idag också, den fanns inte för några veckor sen.

Knatcharn
2012-05-24, 10:17
Många kör även periodisk fasta och äter hela dagens intag på 2 måltider.. Då blir det en del :)

Pretorian
2012-05-24, 10:47
Jag har upptäckt (pling!) att det går att äta ganska mycket "mat" samtidigt som man ligger på underskott om man inte lägger in svullardagar eller håller sig helt borta från onödiga kalorier så som chips, godis, pizza etc.

Ronn
2012-05-24, 13:08
Erfarna deffare vet hur man fixar en måltid med mycket volym lite kalorier. :)

Dashivas
2012-05-24, 16:15
Tror det är väldigt personligt hur mycket man kan äta och även gå ner.

Själv måste jag nästan svälta mig och knappt äta alls för att gå ner medans vissa kan äta nästan hur mycket som helst känns det som.
Visst kunskap om kost vad allt innehåller osv är ett stort + då är det lättare att få i sig rätt mat och bli mätt och få det att verka mer än vad det faktiskt innehåller.

Dock när man inte deffar (ligger på min första deff) kan jag nog äta enorma mängder.

vicarious
2012-05-24, 16:18
Erfarna deffare vet hur man fixar en måltid med mycket volym lite kalorier. :)

Exakt :D

andeem
2012-05-24, 16:25
Rätt skönt att fylla en tallrik med ett halvt kilo kycklingfilé, en rejäl hög quinoa, en broccolibukett samt tomat, paprika och rödlök och sedan förklara för arbetskamraterna att man äter för att gå ned i vikt. :)

Dreas
2012-05-24, 16:27
Vägde mina senaste matlådor som jag kör på jobbet.

1kg slutade dom på st. Men det var inte så lite kcal i dom, runt 800kcal.

180 ris, 220g kyckling, 450-550g grönsaker och 100g currysås.

Om nom nom.

Busmamma
2012-05-24, 21:56
Tror det är väldigt personligt hur mycket man kan äta och även gå ner.

Själv måste jag nästan svälta mig och knappt äta alls för att gå ner medans vissa kan äta nästan hur mycket som helst känns det som.
Visst kunskap om kost vad allt innehåller osv är ett stort + då är det lättare att få i sig rätt mat och bli mätt och få det att verka mer än vad det faktiskt innehåller.

Dock när man inte deffar (ligger på min första deff) kan jag nog äta enorma mängder.

Visst är det orättvist*grr*? För att jag ska gå ner 0,5kg/v måste jag ligga runt 1000 kcal/dag. Så finns inte så mycket att göra annat än att gå hungrig alt. bosätta mig på gymmet.

spoon
2012-05-24, 21:57
Visst är det orättvist*grr*? För att jag ska gå ner 0,5kg/v måste jag ligga runt 1000 kcal/dag. Så finns inte så mycket att göra annat än att gå hungrig alt. bosätta mig på gymmet.

Sånt är livet. Bygg mer massa så blir problemet mindre med tiden. Eller lägg in lite kondition i vardagen för att kunna äta mer. Till exempel promenader till jobbet.

Busmamma
2012-05-24, 22:03
Sånt är livet. Bygg mer massa så blir problemet mindre med tiden. Eller lägg in lite kondition i vardagen för att kunna äta mer. Till exempel promenader till jobbet.

Hm...går redan över 1 mil om dagen?

MtotheM
2012-05-24, 22:06

Nja, den delen är tyvärr ganska liten.

För övrigt så varierar det från person till person hur mycket man kan äta. Jag tex är en lågenergiförbrukare och ligger på ca 2700kcal i balans (och då väger jag 100kg med hyfsad mängd muskelmassa)

Zizou
2012-05-24, 22:09
Nja, den delen är tyvärr ganska liten.

För övrigt så varierar det från person till person hur mycket man kan äta. Jag tex är en lågenergiförbrukare och ligger på ca 2700kcal i balans (och då väger jag 100kg med hyfsad mängd muskelmassa)

Får nog ta och +1a det känns det som.
Väger själv 69 kg, ska ner till 67,5 och jag ligger på 2300 kcal för att gå ner ~0.5 kg/vecka. Balans på 2700-2800.

Akada
2012-05-24, 22:23
Hm...går redan över 1 mil om dagen?
Hur liten är du egentligen för att du ska förbruka 1500kcal/dag med 1 mils promenerande?

Busmamma
2012-05-24, 22:29
Hur liten är du egentligen för att du ska förbruka 1500kcal/dag med 1 mils promenerande?

Hahaha...om det ändå vore så väl att jag skulle kunna skylla på att jag är liten! 172 cm, 50 kg och tydligen urkass ämnesomsättning.

Ska försöka bygga lite, så kanske jag kan få äta lite mer. Klarar inte av att gå hungrig, så att försöka gå ner mer tänker jag inte..dock skulle jag kunna byta ut en del fett mot muskler:)

/matälskaren

Akada
2012-05-24, 22:34
Hahaha...om det ändå vore så väl att jag skulle kunna skylla på att jag är liten! 172 cm, 50 kg och tydligen urkass ämnesomsättning.

Ska försöka bygga lite, så kanske jag kan få äta lite mer. Klarar inte av att gå hungrig, så att försöka gå ner mer tänker jag inte..dock skulle jag kunna byta ut en del fett mot muskler:)

/matälskaren
Väger du maten du äter eller höftar du? Jag brukade ögonmåtta förut och har märkt att det ofta kan skilja en hel del mot verkligheten, innan man är van vid att bedöma mängder.

Busmamma
2012-05-24, 22:40
Väger du maten du äter eller höftar du? Jag brukade ögonmåtta förut och har märkt att det ofta kan skilja en hel del mot verkligheten, innan man är van vid att bedöma mängder.

Höftar..men vägde allt ett tag! Nu försöker jag dock bara hålla vikten, så jag äter ca 1500 kcal/dag och det är ju inte så lite...men jag tyckte att det var rätt jobbigt när jag försökte gå ner.

Akada
2012-05-24, 22:41
Höftar..men vägde allt ett tag! Nu försöker jag dock bara hålla vikten, så jag äter ca 1500 kcal/dag och det är ju inte så lite...men jag tyckte att det var rätt jobbigt när jag försökte gå ner.
Okej, mycket sitter ju dock i skallen & i ens matval. Fast ja, 1000 kcal är ju i lägsta laget.

Busmamma
2012-05-24, 22:50
Okej, mycket sitter ju dock i skallen & i ens matval. Fast ja, 1000 kcal är ju i lägsta laget.

Javisst, men om man är som mig, dvs. har stor aptit blir det ganska tråkig mat om man vill vara mätt. Ska i vilket fall försöka lägga på mig lite mer muskler, även om det kommer ta tid:).

Dashivas
2012-05-25, 05:14

Är 169cm vägde i morse 78kg och enligt kalipern jag mätte igår ligger jag på 9,9% BF så kanske +2-3% för att vara på säkra sidan.

Ändå ligger min balans på strax över 2000 kalorier per dag.
Är hantverkare så har inget stilla sittande jobb direkt heller.

Så det med att bygga mer massa så har man mindre problem känns avlägset.

smeander
2012-05-25, 05:38
Ursäkta kvällspressrubriken, men jag blir helt perplex när jag kollar igenom den här delen av forumet och folk skriver/lägger upp bilder på måltider. Det är ju mat för ett helt kompani många gånger!

Jag (tjej, 26 år, 170 cm, ca 70kg) ligger på ungefär 1500 kcal per dygn för 0,5 kg viktnedgång/vecka. En portion för mig är en liten kycklingfilé på 125 g, ½ dl okokt ris och 3 msk smaksatt creme fraiche och ett par dl blandad sallad. Blir inte proppmätt, men lagom. Men jag blir onekligen lite avundsjuk när jag ser hur ni lassar på! Så jag undrar, är det så stor skillnad i omsättningen att ni (killar) kan äta typ 3 ggr så stora portioner som mig? Behöver ni verkligen äta så mkt eller äter ni bara för att det är gott? Försöker ni inte "minska magsäcken" genom mindre portioner?

Hoppas jag inte låter anklagande på nåt sätt, jag är bara jäkligt nyfiken. :)

Ju mer man tränar ju mer kan man äta :) Jag älskar mat så jag kör mycket cardio under dieten, då kan jag ändå äta rätt mycket :)

Pretorian
2012-05-25, 06:37
Javisst, men om man är som mig, dvs. har stor aptit blir det ganska tråkig mat om man vill vara mätt.

Nej, nej, nej! Jag har stor aptit och inte måste maten vara tråkig. Tidigare så åt jag tråkig mat och petade i mig tonfisk och skit men nu äter jag RIKTIG mat som smakar gott och gör mig mätt.

Jag tror inte det skiljer sig från person till person att vissa måste äta "tråkig mat" för att gå ner i vikt.

http://img856.imageshack.us/img856/341/mat20120524.jpg

Lychgate
2012-05-25, 07:27
Lär man sig göra grönsaker gott efter eget tycke så kan man lätt äta flera kilo mat under deff. Kålrot, vitkål, broccoli etc. Vitkål med egengjord tomatsås/salsa/dip går att få mycket volym i för lite kcal. ;)

Tar sötsuget över rekommenderar jag hemmagjord cheesecake eller vanlig ostkaka. Går att få stört bra macros för något som klassas som efterrätt. :hbang:

Zizou
2012-05-25, 07:49
Lär man sig göra grönsaker gott efter eget tycke så kan man lätt äta flera kilo mat under deff.

Det är just det där man misslyckas med! :D Tacka gudarna för potatis!

vicarious
2012-05-25, 09:00

Där har du nog felet. Det är ganska lätt att underskatta hur många kalorier man faktiskt får i sig. Låter konstigt om du knappt gick ner på 1000 kcal om dagen om du väger 50kg och gick 1 mil om dagen. Din basala energiförbrukning bör vara runt 1200 kcal, lägger man då till aktivitetsfaktor så borde din balans ligga runt minst 1500. Plus ytterligare förbrukning för träningen.

Eddie Vedder
2012-05-25, 09:31
Där har du nog felet. Det är ganska lätt att underskatta hur många kalorier man faktiskt får i sig. Låter konstigt om du knappt gick ner på 1000 kcal om dagen om du väger 50kg och gick 1 mil om dagen. Din basala energiförbrukning bör vara runt 1200 kcal, lägger man då till aktivitetsfaktor så borde din balans ligga runt minst 1500. Plus ytterligare förbrukning för träningen.

+1

Jag menar inte att låta misstänksam mot trådskaparen nu men jag kan ändå inte undvika att se mönstret i att det i 9 fall av 10 är tjejer/kvinnor som "inte går ner i vikt trots att jag bara äter 1000 kcal per dag och tränar jättemycket!" och det förbryllar mig lite. Jag har ju själv varit fruktansvärt mager (läs sjukligt) men även då var jag ju stabil på mer än det där och utan att behöva träna särskilt mycket. En dag med en timmes långsam promenad och ett styrketräningspass typ.

Min generella uppfattning är att 1) det slinker ner det ena och det andra som människor inte tänker på (generellt för båda könen) och 2) det tränas väldigt dåligt (mer för tjejer/kvinnor). Och när jag säger "dåligt" så menar jag inte att alla ska köra två timmar knäböj i veckan utan att jag tycker mig se en hel del tjejer i aerobics, skivstång, zumba etc. och plus att de står och petar lite på silverhantlarna. Klart att man kan tycka att det är "träning två timmar om dagen" men likförbannat förbrukas ju lika mycket energi som när man går i affären och handlar mat typ.

EDIT: Och ytterligare en sak som är mer genusrelaterad är ju att tjejer/kvinnor i högre grad småäter och killar män oftare prioriterar två stora lagade mål (varm) mat varje dag. Det är ett mönster som återkommer i all forskning, åtminstone västerländsk. Så även i min uppsats även om jag bara inkluderat unga män. :)

Pretorian
2012-05-25, 09:49
Min generella uppfattning är att 1) det slinker ner det ena och det andra som människor inte tänker på (generellt för båda könen) och 2) det tränas väldigt dåligt (mer för tjejer/kvinnor). Och när jag säger "dåligt" så menar jag inte att alla ska köra två timmar knäböj i veckan utan att jag tycker mig se en hel del tjejer i aerobics, skivstång, zumba etc. och plus att de står och petar lite på silverhantlarna. Klart att man kan tycka att det är "träning två timmar om dagen" men likförbannat förbrukas ju lika mycket energi som när man går i affären och handlar mat typ.

*cupid*

rooz
2012-05-25, 09:51
+1

Jag menar inte att låta misstänksam mot trådskaparen nu men jag kan ändå inte undvika att se mönstret i att det i 9 fall av 10 är tjejer/kvinnor som "inte går ner i vikt trots att jag bara äter 1000 kcal per dag och tränar jättemycket!" och det förbryllar mig lite. Jag har ju själv varit fruktansvärt mager (läs sjukligt) men även då var jag ju stabil på mer än det där och utan att behöva träna särskilt mycket. En dag med en timmes långsam promenad och ett styrketräningspass typ.

EDIT: Och ytterligare en sak som är mer genusrelaterad är ju att tjejer/kvinnor i högre grad småäter och killar män oftare prioriterar två stora lagade mål (varm) mat varje dag. Det är ett mönster som återkommer i all forskning, åtminstone västerländsk. Så även i min uppsats även om jag bara inkluderat unga män. :)
Får jag ligga med dig?

Acidcrow
2012-05-25, 11:10
Nej, nej, nej! Jag har stor aptit och inte måste maten vara tråkig. Tidigare så åt jag tråkig mat och petade i mig tonfisk och skit men nu äter jag RIKTIG mat som smakar gott och gör mig mätt.

Jag tror inte det skiljer sig från person till person att vissa måste äta "tråkig mat" för att gå ner i vikt.

http://img856.imageshack.us/img856/341/mat20120524.jpg

Det hade varit lätt att deffa med Pretorian som kock! :eating:

Busmamma
2012-05-25, 14:52

Såg gott ut det där! Jag har väl idétorka bara:)....

Busmamma
2012-05-25, 14:59

Oj, du har missförstått mig...Jag försöker inte gå ner nu utan jag försöker hålla vikten. Men innan dess så fick jag ligga runt 1000 kcal/dag med lika mycket träning för att gå ner 0,5 kg/v. Jag har alltså redan gått ner det jag vill MEN kan ju fortfarande (eller aldrig) äta mer än ca 1500 kcal/dag utan att öka träningen om jag vill vara viktstabil.

Kischen
2012-05-25, 15:22
Kritvitt bröd med smör och honung.

Gnngnnnnngnn :Virro :krampus *drool*

Tisu
2012-05-25, 16:36

/matälskaren

Du har ett BMI på 16,9. Nu är ju inte BMI den bästa metoden för att uppskatta över/undervikt, men åtminstone jag tycker att det är alarmerade lågt... Och som jag tolkar ditt inlägg tycker inte du att du är liten, stämmer det?

312
2012-05-25, 19:23
Killar förbränner mer kalorier generellt än tjejer, och många här äter enligt PF/LG, dvs att man äter ca 1-3 stora mål om dagen, istället för flera små. :)

Busmamma
2012-05-26, 12:19
Du har ett BMI på 16,9. Nu är ju inte BMI den bästa metoden för att uppskatta över/undervikt, men åtminstone jag tycker att det är alarmerade lågt... Och som jag tolkar ditt inlägg tycker inte du att du är liten, stämmer det?

Att vara "liten" är en definitionsfråga, jag menade att jag inte är 150 cm direkt...Nej, BMI kan säkert vara bra att ha som ett riktmärke men jag såg rätt mullig ut när jag vägde 15 kg mer. Beror säkert på muskelmassa i förhållande till fettmassa+ vart på kroppen det sätter sig.

exevision
2012-05-26, 12:54
+1

Sen finns de ju dom som är tvärtom. Tränar hyffsat, men äter för lite trotts att de tycker att de "äter jätte mycket" och undrar varför de inte växer.

Sniggel
2012-05-26, 13:23
... vettig text ...

2) det tränas väldigt dåligt (mer för tjejer/kvinnor). Och när jag säger "dåligt" så menar jag inte att alla ska köra två timmar knäböj i veckan utan att jag tycker mig se en hel del tjejer i aerobics, skivstång, zumba etc. och plus att de står och petar lite på silverhantlarna. Klart att man kan tycka att det är "träning två timmar om dagen" men likförbannat förbrukas ju lika mycket energi som när man går i affären och handlar mat typ.

Mjaae. Här hoppas jag du överdriver en del för så lugnt har jag inte sett tjejer träna. Inte på grupp-pass iaf. "Silverhantel-rehab-träning" har man ju dock sett ett antal exempel på. Eller rent allmänt att i styrketräningslokalen så är det inte ofta det kämpas. Mer så på cardiomaskinerna och grupp-passen. Där kan det nog förbrukas runt 300-600 kcal per timme beroende på aktivitet, storlek och individens mentalitet.
Nu drar jag upp en massa fördomar förstås det kan jag inte förneka. Jag har även sett tjejer träna hårdare än de flesta andra på gymmet (killar och tjejer)

Eddie Vedder
2012-05-26, 13:33
Mjaae. Här hoppas jag du överdriver en del för så lugnt har jag inte sett tjejer träna. Inte på grupp-pass iaf. "Silverhantel-rehab-träning" har man ju dock sett ett antal exempel på. Eller rent allmänt att i styrketräningslokalen så är det inte ofta det kämpas. Mer så på cardiomaskinerna och grupp-passen. Där kan det nog förbrukas runt 300-600 kcal per timme beroende på aktivitet, storlek och individens mentalitet.
Nu drar jag upp en massa fördomar förstås det kan jag inte förneka. Jag har även sett tjejer träna hårdare än de flesta andra på gymmet (killar och tjejer)

Givetvis en överdrift för att klargöra poängen. Men att silverhantelträningen skulle vara rehab tror jag inte ett dugg på. Att 90 procent av tjejerna på gymmet skulle vara skadade köper jag inte.

Sniggel
2012-05-26, 13:40
Jag menade mer att silverhantelträningen var på nivån att det lika gärna kunde vara rehab. Men att det inte är syftet förstås. Vi håller med varandra alltså. Jag var kanske lite otydlig när jag valde benämningen.

Springer
2012-05-26, 14:03
Du har ett BMI på 16,9. Nu är ju inte BMI den bästa metoden för att uppskatta över/undervikt, men åtminstone jag tycker att det är alarmerade lågt...

Jag håller med dig där.

Högt BMI betyder som vi alla vet inte att man är för fet eller överviktig (man kna ha mycket muskler). Men lågt BMI kan väl inte förklaras med annat än att man har väldigt lite fett och/eller muskler?

Dvs, har man lågt BMI så är man helt enkelt underviktig? Eller är det galet tänkt?

Eddie Vedder
2012-05-26, 14:17
Dvs, har man lågt BMI så är man helt enkelt underviktig? Eller är det galet tänkt?

Ja det är ju definitionen. Men det man kan missa med BMI är ju att normalviktiga, kanske till och med underviktiga, ändå har ohälsosam fettinlagring. Givetvis finns det gränser för hur mager man kan vara och ändå ha fett runt organen och i levern (finns inget fett alls finns ju inget där heller) men man kan missa viktiga faktorer om man nöjer sig med att en person inte är överviktig. Jag ser det som ett större problem än att muskulösa människor får höra att det är överviktiga.

Och en rippad muskelknutte som sätts i fetmabehandling tror jag aldrig har funnits även om det ibland låter som om det händer jätteofta. :)

Springer
2012-05-26, 14:59
Jomenvisst, inga muskler och mycket (felplacerat) fett kan ju falla inom ramen för normalvikt. Men finns det något tillfälle där en person med lågt BMI ändå kan anses vara hälsosam, eller skall man säga till alla med lågt BMI att försöka lägga på sig kilo?

Eddie Vedder
2012-05-26, 18:36
Men finns det något tillfälle där en person med lågt BMI ändå kan anses vara hälsosam, eller skall man säga till alla med lågt BMI att försöka lägga på sig kilo?

Jaha du menar så. Ja man kan ju tänka sig att de som varit jättesmala hela livet och varit still där inte behöver lida av det hälsomässigt. De flesta känner ju någon som var spinkig redan i lågstadiet och är lika spinkig som vuxen. Men det finns naturligtvis en gräns någonstans.

Scoffan
2012-05-27, 09:01
Jomenvisst, inga muskler och mycket (felplacerat) fett kan ju falla inom ramen för normalvikt. Men finns det något tillfälle där en person med lågt BMI ändå kan anses vara hälsosam, eller skall man säga till alla med lågt BMI att försöka lägga på sig kilo?

Som diskuterats i en annan tråd så ökar ett lågt bmi livslängden så länge de får i sig alla viktiga näringsämnen. Sen som Eddi påpekar så tror jag inte naturligt spinkiga på något sätt är ohälsosamma.

Det var väl tom en artikel postad här tidigare om att de flesta kvinnor inom normalt bmi klassades som feta.

Sheogorath
2012-05-27, 09:08
Som diskuterats i en annan tråd så ökar ett lågt bmi livslängden så länge de får i sig alla viktiga näringsämnen. Sen som Eddi påpekar så tror jag inte naturligt spinkiga på något sätt är ohälsosamma.

Det var väl tom en artikel postad här tidigare om att de flesta kvinnor inom normalt bmi klassades som feta.

Att det skulle vara så nu? Inte i Sverige i alla fall. Snarare är "normal-weight obese syndrome" inte alls något det pratas särskilt mycket om i läkarkåren så vitt jag vet. Man läser sällan eller aldrig om det och det har aldrig förekommit i patientjournaler jag tagit del av.

Amöban
2012-05-27, 09:56
Kul att höra hur ni tänker om matportionerna! Det kan säkert stämma det här med att killar prioriterar ett par rejäla mål mat framför flera mindre portioner. Jag äter 4 mål om dagen: frukostgröt på 1 dl havrgryn, 1 smörgås med smör och så jordgubbssylt och valnötter på gröten, tillsammans med ett glas mjölk och ett par kopper kaffe. Lunchen består av det jag skrev tidigare i olika varianter, och är alltså mitt största mål mat under dagen. På eftermiddagen tar jag ngn frukt en halv dl keso. Äter sedan ngt lätt på kvällen, som ett par dl soppa, en knäckemacka och en tallrik frukt och grönt.

+1

Jag menar inte att låta misstänksam mot trådskaparen nu men jag kan ändå inte undvika att se mönstret i att det i 9 fall av 10 är tjejer/kvinnor som "inte går ner i vikt trots att jag bara äter 1000 kcal per dag och tränar jättemycket!" och det förbryllar mig lite.

Hm, vet inte vad du menar med att du skulle låta misstänksam? Jag har koll på vad jag äter, hur mkt jag rör och jag går ner i vikt helt enligt plan. :)

Scoffan
2012-05-27, 11:13
Att det skulle vara så nu? Inte i Sverige i alla fall. Snarare är "normal-weight obese syndrome" inte alls något det pratas särskilt mycket om i läkarkåren så vitt jag vet. Man läser sällan eller aldrig om det och det har aldrig förekommit i patientjournaler jag tagit del av.

http://traningslara.se/50-av-alla-tjejer-och-kvinnor-ar-overviktiga-trots-normalt-bmi/

Sheogorath
2012-05-27, 11:19
http://traningslara.se/50-av-alla-tjejer-och-kvinnor-ar-overviktiga-trots-normalt-bmi/

Öh. Jag vet vad normal-weight obese syndrome är. Det var inte frågan. Att Träningslära skrivit ett inlägg bevisar knappast att det är vida spridd kunskap. Det är bland annat just därför, och att de ligger i frontlinjen som gör dem så bra. :)

Eddie Vedder
2012-05-27, 13:42
Hm, vet inte vad du menar med att du skulle låta misstänksam? Jag har koll på vad jag äter, hur mkt jag rör och jag går ner i vikt helt enligt plan. :)

Jag menar att de flesta som påstår att de har sån koll på hur mycket de äter och förbrukar inte alls har det. Men att den generella uppfattningen inte ska uppfattas som att jag syftar på dig för det. :)

Amöban
2012-05-27, 13:54
Jag menar att de flesta som påstår att de har sån koll på hur mycket de äter och förbrukar inte alls har det. Men att den generella uppfattningen inte ska uppfattas som att jag syftar på dig för det. :)

Haha ok, då är jag med. :) Nej, egentligen har jag väl inte stenkoll, eftersom jag kör viktväktarnas pointssystem där man ex inte behöver räkna med frukt och grönsaker och dessutom inte väger maten. Men då jag stadigt går ner i vikt så känns det som att jag har koll. :cool: Sen är jag noga med att avrunda matmängder uppåt och träningsmängd neråt, för att vara på den säkra sidan.

FiremasterX
2012-05-27, 14:01

+1

Nyckeln till att bli stark: Träna hårt, och....

Godis ger bra tryck. <3