Logga in

Visa fullständig version : Om ekvationer och energibalans

Muskedunder
2012-05-23, 12:23
Hej!
Jag försöker gå ner i vikt men har problem med att räkna ut vilken aktivitetsgrad jag ska välja när jag räknat ut mitt BMR genom Harris-Benedict och liknande ekvationer. Jag är 180 cm och väger 76 kg. Spenderar mycket tid stillasittande men ägnar en timme om dagen åt att promenera i drygt 6 km/h och sedan en timme joggande med en snitthastighet på dryga 8 km/h också varje dag. Vilken aktivitetsgrad hade ni valt?

Sedan undrar jag om någon vet hur exakta dessa ekvationer är. Hur mycket kan det skilja sig mellan personer med ungefär samma längd, muskelmassa osv.

vicarious
2012-05-23, 13:19
1.4 eller mer gissar jag på. Men varför styrketränar du inte?

AtomicPuffin
2012-05-23, 13:24
Dom är väldigt oexakta på individnivå. Tänk +/- 20-30%.

Jag hade valt aktivitetsnivå efter stillasittande, och sedan räknat ut förbrukning när jag tränar med tabell eller liknande och dragit av det. Då äter du mer när du tränar och mindre när du är still.

Sen är din mätmetod av vad du äter ungefär lika oexakt. Kycklingen har lika stor variation innehållsmässigt som vi människor tex.

Så gissa ett mål som verkar vara i linje med vart du vill ta dig och utvärdera kontinuerligt om det verkar gå vägen. Justera vid behov och var beredd på att kroppen kan trolla en del med vätska och annat och göra kurvan lite hackig.

Muskedunder
2012-05-23, 13:47
1.4 eller mer gissar jag på. Men varför styrketränar du inte?

Tack!
Har haft duktigt med övervikt och fokuserat på att bli av med den först innan gymandet. Har i dagarna skaffat gymkort dock så nu börjar det väl dags att sätta igång på allvar i takt med att jag börjar närma mig målvikt :)

Muskedunder
2012-05-23, 13:56
Dom är väldigt oexakta på individnivå. Tänk +/- 20-30%.

Jag hade valt aktivitetsnivå efter stillasittande, och sedan räknat ut förbrukning när jag tränar med tabell eller liknande och dragit av det. Då äter du mer när du tränar och mindre när du är still.

Sen är din mätmetod av vad du äter ungefär lika oexakt. Kycklingen har lika stor variation innehållsmässigt som vi människor tex.

Så gissa ett mål som verkar vara i linje med vart du vill ta dig och utvärdera kontinuerligt om det verkar gå vägen. Justera vid behov och var beredd på att kroppen kan trolla en del med vätska och annat och göra kurvan lite hackig.
Men åh att allt ska vara så komplicerat :D

Ditt förslag låter vettigt. Räknar jag på detta sätt bör jag landa jag runt närmare 3000 kcal om dagen. BMR på 1700 ca 400 för övrig aktivitet Omkring 300 kcal för promenaden kanske 700 för joggingturen. Kan det verka rimligt?

bustz0rz
2012-05-23, 14:30
Men åh att allt ska vara så komplicerat :D

Ditt förslag låter vettigt. Räknar jag på detta sätt bör jag landa jag runt närmare 3000 kcal om dagen. BMR på 1700 ca 400 för övrig aktivitet Omkring 300 kcal för promenaden kanske 700 för joggingturen. Kan det verka rimligt?

Det finns någorlunda riktlinjer att använda vid löpning och promenad:
Kroppsvikt x kilometer. Vid promenad gäller ungefär 70% av den siffran.

vicarious
2012-05-23, 14:33
Tack!
Har haft duktigt med övervikt och fokuserat på att bli av med den först innan gymandet. Har i dagarna skaffat gymkort dock så nu börjar det väl dags att sätta igång på allvar i takt med att jag börjar närma mig målvikt :)

Går du ned i vikt utan att styrketräna kommer du tappa muskler också, det är väl onödigt? Styrketräning är den viktigaste formen av träning vid viktnedgång.

Viktnedgång + styrketräning = förlust av främst fett. Viss muskelförlust kan självklart också förekomma, beroende på hur väl dieten genomförs.
Viktnedgång utan styrketräning = förlust av både muskler och fett.