Visa fullständig version : BMR - Hur exakt kan man komma?
Nu vet jag att alla värden man räknar ut med BMR och BMR faktorer aldrig kan vara hundra procent exakta utan att man ska använda dem som en ungefärlig plattform för att sedan göra egna justeringar. Jag har precis räknat ut mitt BMR med olika faktorer (och jag har kontrollräknat flera gånger, så säker på att jag har räknat rätt är jag) och det visade sig att på mina mest aktiva dagar (hård styrketräning i ca 60 min, jobba i ca 5-6 timmar rätt hårt) ska ligga någonstans runt 4000 kcal! Men jag kan bara inte tro att detta stämmer :S Eller är det fullt möjligt? Jag arbetar ganska hårt och svettas en hel del. Jag vet att jag (för att få reda på det på bästa sätt) måste utvärdera och så men i början vet jag inte riktigt hur mycket jag ska ligga på. Skulle ju inte vara så kul om man började ligga på 4000 kcal 4 dagar i veckan (lägre på vilodagar) och sedan visar det sig att man har gått upp 2 kg efter en vecka :O
Min fråga är; Om man styrketränar hårt + jobbar 5-6 hårt, är det då möjligt för att person som är 19 år, väger 85 kg och är 182 cm lång att ligga på 4000 kcal för att ligga i kaloribalans?
Tacksam för svar!
Min fråga är; Om man styrketränar hårt + jobbar 5-6 hårt, är det då möjligt för att person som är 19 år, väger 85 kg och är 182 cm lång att ligga på 4000 kcal för att ligga i kaloribalans?
Tacksam för svar!
Ligger du stabilt idag?
I sånt fall, ta reda på hur mycket du äter och vips har du din kaloribalans :)
Ligger du stabilt idag?
I sånt fall, ta reda på hur mycket du äter och vips har du din kaloribalans :)
Förlåt, glömde att säga att jag ligger i deff just nu och äter ca 2100 kcal/dag. Men på måndag tänkte jag börja ligga på lite kaloriöverskott igen :)
Jag vill bara veta på ett ungefär hur mycket jag måste ligga på så att jag kan ligga på det i en vecka för att sen utvärdera veckan och göra små justeringar. Men som jag nämnde i texten så vill jag inte börja med för mycket så att det visar sig att man har gått upp 2 kg på en vecka :P
Förlåt, glömde att säga att jag ligger i deff just nu och äter ca 2100 kcal/dag. Men på måndag tänkte jag börja ligga på lite kaloriöverskott igen :)
Jag vill bara veta på ett ungefär hur mycket jag måste ligga på så att jag kan ligga på det i en vecka för att sen utvärdera veckan och göra små justeringar. Men som jag nämnde i texten så vill jag inte börja med för mycket så att det visar sig att man har gått upp 2 kg på en vecka :P
Borde väl kunna räkna baklänges om du vet hur mycket du går ner per vecka. Går du ner ett halvkilo i veckan så lägg på ca 3500kcal utspritt över veckans dagar.
Eller stega upp, börja med att lägga på hälften av underskottet...
Hursomhelst så lär du lägga på dig upp till ett par kilo när du lägger dig på balans p.g.a. vätska, ökat mag-, tarminnehåll...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.