Visa fullständig version : Kaffe i macbookpro... HJÄLP!
dluddeckens
2012-05-23, 08:03
Jag har spillt kaffe över tangentbordet och har två st icke fungerande knappar numera...
Var i Stockholm rekommenderar ni att man lämnar in den?
Tack på förhand!
Återvinningsstationen alternativt första bästa papperskorg.
Mvh
dluddeckens
2012-05-23, 08:21
Meh!
Låt den bara ligga (avstängd) ett tag så kan den "laga" sig själv. Låt den torka.
hahavaffan
2012-05-23, 08:48
Jag spillde öl i min MBA här om veckan, och den repade sig inte av sig själv, som jag hade hoppats på. Däremot fixade jag den själv genom att skruva isär hela aset och tvätta kontaktytorna mellan tangentbordets och trackpadens kontakt med moderkortet.
Vill du lämna in den så gör det till en auktoriserad återförsäljare. Det lär kosta en del om de måste byta ut saker, men de gör ju det utan åverkan på eventuell garanti osv.
dluddeckens
2012-05-23, 09:19
Jag spillde öl i min MBA här om veckan, och den repade sig inte av sig själv, som jag hade hoppats på. Däremot fixade jag den själv genom att skruva isär hela aset och tvätta kontaktytorna mellan tangentbordets och trackpadens kontakt med moderkortet.
Vill du lämna in den så gör det till en auktoriserad återförsäljare. Det lär kosta en del om de måste byta ut saker, men de gör ju det utan åverkan på eventuell garanti osv.
Tack för tipsen!
Nu fungerar faktiskt en av de två knapparna. Ett klart framsteg, väntar nog bara lite till och hoppas att jag får igång "backspace" igen :)
Ljuvligt
2012-05-23, 09:27
Jag gjorde precis samma sak för något år sedan och skickade in den via Digital inn som skickade den till Uppsala där verkstaden finns. Dock skulle det kosta lika mycket att laga den som att köpa en ny, så det blev att jag köpte en ny (nåja, självrisk). Såhär över ett år senare fungerar faktiskt datorn fortfarande, förutom två tangenter, och idag luktar den inte ens kaffe från fläktsystemet längre.
Låt den bara ligga (avstängd) ett tag så kan den "laga" sig själv. Låt den torka.
megatrögt. självklart kommer den inte laga sig själv.
hade det varit vatten hade det varit en annan sak.
tyvärr antar jag att macs är i princip omöjliga att få upp själv utan att ha sönder dom.
men lyckas du kan du rengöra skiten själv med sprit ämnad för sådant.
hahavaffan
2012-05-23, 10:00
hade det varit vatten hade det varit en annan sak.
tyvärr är macs i princip omöjliga att få upp själv utan att ha sönder dom.
men lyckas du kan du rengöra skiten själv med sprit ämnad för sådant.Kaffe och vatten är ganska lika till konsistens osv, och så länge det torkar utan att lämna nån större skit så borde det vara OK. Det har det ju varit många gånger förr.
Vidare är Macbooks väldigt enkla att skruva upp, så länge man har rätt (eller iaf någorlunda rätt) mejslar/bits.
kaffe vs vatten, visst, men jag tänker med mjölk, vill att alla dricker med mjölk,
kansk dumt av mig.
har bara testa få upp ipods. dom saknar visserligen skruvar.
Arf Pingvin
2012-05-23, 10:39
Jag gjorde precis samma sak för något år sedan och skickade in den via Digital inn som skickade den till Uppsala där verkstaden finns. Dock skulle det kosta lika mycket att laga den som att köpa en ny, så det blev att jag köpte en ny (nåja, självrisk). Såhär över ett år senare fungerar faktiskt datorn fortfarande, förutom två tangenter, och idag luktar den inte ens kaffe från fläktsystemet längre.
Så du menar att om man häller kaffe i datorn får man en härlig doft av kaffe under en period. Kanske borde prova *drool*
Hur vet du det? Jag har gjort samma sak, och bara låtit det vara så har det fixat sig.
Ljuvligt
2012-05-23, 11:18
Så du menar att om man häller kaffe i datorn får man en härlig doft av kaffe under en period. Kanske borde prova *drool*
Mja, men vi pratar inte om "nymalna kaffebönor"-doft utan mer "gammal kaffesump som varit instängt under en längre period-doft". Men det luktade helt klart kaffe ett bra tag efteråt:).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.