Visa fullständig version : Kosthållning för att vara 100 upp till 100
Utifrån vad vi vet idag. Hur, vad, när och hur ofta skall man äta för att vara 100% (pigg, frisk, "ung") varje dag fram till ett hundrade levnadsår?
Jag har länge funderat på vad vi egentligen vet om kroppens välmående under en levnadstid. Vissa människor dör av hög ålder långt efter 100 år medan andra dör av hög ålder strax efter 70 år.
Skillnaden i leverne bör således vara en väldigt avgörande faktor för när en person avlider av hög ålder. Där har kosthållningen troligtvis en stor inverkan/betydelse.
Om vi antar att man avsiktligt avhåller sig från hög konsumtion av medel vi vet är skadligt för kroppen, så som alkohol, cigaretter och droger och endast fokuserar på kosthållning. Hur bör man, utifrån vad vi idag vet från långa studier och forskning, hantera sin dagliga kosthållning för att vara 100 upp till 100?
Vilken typ av mat bör vi äta?
Vilken typ av mat bör vi inte äta?
Hur ofta bör vi äta?
Vilken kosthållning bör vi använda oss av?
Vilka specifika livsmedel är evidens på positiv hälsa under lång tid?
Vilka livsmedel har historiskt varit positivt bidragande men som idag har negativ inverkan (massproduktion, tillsatser, förgiftning)?
Jag önskar att denna trådstart kan vara ett intressant diskussionsunderlag för en väldigt intressant tråd. Jag är medveten om att det finns många motsägande alternativ för svar på frågeställningen och ibland inga svar alls.
Några begränsningar antar jag kan vara på sin plats.
Inga matscheman för träningsoptimering: Att mängder med protein har en en positiv effekt på muskeltillväxt är i denna tråd ointressant om det inte har en långsiktig positiv effekt på kroppens hälsa under ett långt liv.
Blanda inte in träning: Diskussionen i denna tråd skall endast avhandla kosthållning.
Jag har absolut ingen kunskap inom detta ämne. Men då jag har varit läsare i bakgrunden på detta forum under många år, har jag insett att det finns många väldigt duktiga människor här inom ämnet för kosthållning.
Skulle vara väldigt intressant att få ta del av det ni vet (Utan att behöva googla runt och tillslut hamna på Men's Healths "top 10" lista över oanvändbara tips. Ja, det var så den här tråden skapades) :)
Jag har länge funderat på vad vi egentligen vet om kroppens välmående under en levnadstid. Vissa människor dör av hög ålder långt efter 100 år medan andra dör av hög ålder strax efter 70 år.
[B]Skillnaden i leverne bör således vara en väldigt avgörande faktor för när en person avlider av hög ålder. Där har kosthållningen troligtvis en stor inverkan/betydelse.
Förmodligen inte. De som dör "friska" av hög ålder (~80) har förmodligen levt mer eller mindre så bra de kunnat och hade inte kunnat leva längre. De som blir 105 har gener för detta. Jag har iaf läst att det finns anlag för extra hög ålder (kanske har med långa telomerer att göra) och dessa människor kan bli riktigt gamla även om de t ex röker (så länge de har tur med cancern förstås).
I viss mån kan man nog klart förlänga livet med kost. Då tänker jag på de experiment man gjort med kalorirestriktion på djur. En näringsrik kost som är kalorireducerad (och där man håller proteinet på en låg men inte för låg nivå) skulle nog kunna lägga till x antal år. Hur många är det väl ingen som vet.
Sen är det självklart att man kan förkorta livet med en dålig kost. Det tror jag vi alla är övertygade om.
Eddie Vedder
2012-05-23, 08:27
(kanske har med långa telomerer att göra)
Fast det är väl inte i den riktningen som kausaliteten går? Att långa telomerer ger långt liv? Det är väl snarare så att telomerernas minskning är en markör för åldrande?
Spartansk
2012-05-23, 08:30
Blanda inte in träning: Diskussionen i denna tråd skall endast avhandla kosthållning.
Men tänk om en tränande person måste äta annorlunda för att leva länge, gentemot en icke tränande?
Såg på en dokumentär för ett tag sedan där det var en gubbe som försökte optimera livsstilen för ett längre liv. Där gick det hela ut på att äta så lite som möjligt, minimalt med protein samt så klart dagligt intag utav alla nödvändiga mineraler, vitaminer och fetter.
En låg energiförbrukning skall sätta mindre belastning på organen, dock användes daglig motion för att få ut hälsofördelarna av detta.
Förmodligen inte. De som dör "friska" av hög ålder (~80) har förmodligen levt mer eller mindre så bra de kunnat och hade inte kunnat leva längre. De som blir 105 har gener för detta. Jag har iaf läst att det finns anlag för extra hög ålder (kanske har med långa telomerer att göra) och dessa människor kan bli riktigt gamla även om de t ex röker (så länge de har tur med cancern förstås).
I viss mån kan man nog klart förlänga livet med kost. Då tänker jag på de experiment man gjort med kalorirestriktion på djur. En näringsrik kost som är kalorireducerad (och där man håller proteinet på en låg men inte för låg nivå) skulle nog kunna lägga till x antal år. Hur många är det väl ingen som vet.
Sen är det självklart att man kan förkorta livet med en dålig kost. Det tror jag vi alla är övertygade om.
Darwin i sitt esse alltså. Men kan det verkligen vara så enkelt, Att individer med rätt gener för ett långt liv kan leva rövare med kosten men ändå komma undan med det i slutändan?
Men tänk om en tränande person måste äta annorlunda för att leva länge, gentemot en icke tränande?
Givetvis har du helt rätt i din synpunkt. Dock försökte jag hålla variablerna nere genom denna begränsning. Min förhoppning är att det finns generella förhållningssätt som kan appliceras på en otränad som en elitidrottare när man ser på det ur ett "leva länge" perspektiv.
Såg på en dokumentär för ett tag sedan där det var en gubbe som försökte optimera livsstilen för ett längre liv. Där gick det hela ut på att äta så lite som möjligt, minimalt med protein samt så klart dagligt intag utav alla nödvändiga mineraler, vitaminer och fetter.
En låg energiförbrukning skall sätta mindre belastning på organen, dock användes daglig motion för att få ut hälsofördelarna av detta.
Vad skulle du säga är att "äta så lite som möjligt" utifrån vad dokumentären sa? Är det att ligga på kaloribalans, stort underskott, litet underskott?
Minimalt med protein, betyder det i detta sammanhang att största delen av kosten skall bestå av kolhydrater
För då kommer ytterligare en fråga. Från vilka typer av livsmedel skall vi konsumera kolhydraterna?
Vad skulle du säga är att "äta så lite som möjligt" utifrån vad dokumentären sa? Är det att ligga på kaloribalans, stort underskott, litet underskott?
Minimalt med protein, betyder det i detta sammanhang att största delen av kosten skall bestå av kolhydrater
Alltså gubben låg på kaloribalans men han var väldigt tunn, ju mindre kalorier som krävs för att driva kroppen desto längre lever man.
T.ex. så får kroppen jobba hårdare med extra muskler och fett vilket lägger större ansträngning på organen och därmed förkortar livet.
Jag kommer inte ihåg hur han fördelade livsmedlen förutom att det var ytterst lite protein och mycket grönsaker sen om fett eller kolh är bättre ur detta perspektiv vet jag inte. Det som var genomgående var att så liten ansträngning som möjligt skulle läggas på organen.
Holabandola
2012-05-23, 11:21
Ditt hjärta är kodat för ett visst antal hjärtslag. Vissa har bra gener och "starkt" hjärta som kan bli uppåt 100, andra inte.
Utifrån det kan man dra en fundilerare.
Tränar man förbrukar man hjärtslag, men du får också lägre puls i och med att syresättningen i kroppen blir bättre av den ökade konditionen. Så sammantaget borde du förbruka mindre hjärtslag som tränande individ.
Tränar du hårt, mycket och länge får du nog räkna med kortare liv också (maratonlöpare). Du förbrukar "hjärtslag".
Detsamma om du är en stressad jävel som går runt med dubbelslag och hjärtklappning hela dagarna, eller stressar hjärtat med nikotin, rus-medel eller adrenalin.
Allt dåligt, förbrukar hjärtslag.
Så vill du leva länge och sparsamt konsumera dina hjärtslag. Så träna med måtta, stressa inte, rök och drick inte, inga rusmedel, inget koffein och inga adrenalinkickar (läs jobba som aktiemäklare, pokerproffs eller flygledare :-).
Då torde du iallafall få ut maximal livslängd på ditt hjärta.
Holabandola
2012-05-23, 11:25
...jag har också sett studier på att kaloribegränsning förlänger livet.
Smal ska man vara, inget muskelberg.
Fast det är väl inte i den riktningen som kausaliteten går? Att långa telomerer ger långt liv? Det är väl snarare så att telomerernas minskning är en markör för åldrande?
Då kanske man kan misstänka varierande telomerasaktivitet? (Fast det stängs väl nästan helt av nån gång i fosterstadiet?)
Säger inte att telomerer förklarar allt heller. Det är nog mycket som kan inverka.
Men nakenråttor lever ju tills de är 20 och de har hög telomerasaktivitet så det är klart man misstänker att det kan spela roll :P
Holabandola
2012-05-23, 13:09
Strålning sabbar väl med telomererna också så de blir kortare, har jag för mig.
Så att röntga sig hos tandis en gång om året i 70 år är nog dumt.
Därtill bo i radon-hus.
Mycket som kan påverka livslängden :-)
Lätt att bli nojjig över det mesta isåfall. Njut av den tid du har istället.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.