Logga in

Visa fullständig version : Fick råd om att öka mitt Fettintag från 100g till 130-150 g Varför??

Fredrik_S
2012-05-22, 18:35
Jag är en väldigt aktiv person som föredrar högkolhydratskost.
Jag är på min sjätte dietvecka och allt flyter på fint
Snittviktnedgång -450 gram /vecka

Kolhydraterna har jag höjts istället för sänkts genom dieten mest pga ökad aktivitet
v1 492g kolhydrat
v2 495
v3 664
v4 596
v5 721

Kcal per vecka
4156 4086 4717 4568 5283

Fett har jag dock haft fixerad på knappt 100gram.

Fick idag råd om att öka fettintaget nu när min kroppsfett% börjar krypa neråt ensiffrigt till 130-150 gram istället. Helst MCT fett eller rapsolja.
Jag har stort förtroende för personen men undrar varför.(var inte läge att be om referenser så kollar med er)
Har man som väldigt aktiv person högre behov av fett från kosten.
Finns det något extra att tjäna på ett lite högre fettintag som hjälper till att få bord svårt fett från kroppen
Eller finns det något speciellt muskelbesparande effekt?

vicarious
2012-05-22, 18:43
Lättast hade väl varit om du bara frågade personen som gav dig rekommendationen? Kanske hormonpåverkan? Men 100g är ju knappast lågt på nåt vis.

Fredrik_S
2012-05-22, 18:45
Lättast hade väl varit om du bara frågade personen som gav dig rekommendationen?

Nej. Lättast och säkrast är att kolla med de kunniga på forumet med tillgång till all världens samlade kunskap. Där vi kan filtrera tillsammans var forskningen står idag på området.

Peter Hansen
2012-05-23, 15:57
Jag håller med vicarious. Sen kan man ju spekulera om hans svar istället för att gissa varför han sa något sånt? eller?..

begt
2012-05-23, 16:11
Det enda som står i en pdf-fil med kostrekommendationer från SOK är att elitidrottare med högt energibehov bör hålla sig vid den övre gränsen av det rekommenderade fettintaget (25-35 E%). Detta för att äta mindre voluminös mat. Några andra fördelar med en sådan kost nämns inte i det dokumentet:

http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_1395/ImageVaultHandler.aspx

Kör på 100 g fett, det hade jag gjort också. Det är ju knappast lite utan över 1 g/kg kv.

Eddie Vedder
2012-05-23, 16:14
Detta för att äta mindre voluminös mat.

Knappast Fredriks problem. ;) I övrigt är knappast SOK:s dokument en särskilt bra källa i det här sammanhanget. Den är inte ämnad för diskussioner på detaljnivå.

Ondskapelsen
2012-05-23, 16:24
Intressant rekommendation.
Jag antar att du inte vill outa människan för mycket, men bara nyfiket: varför har du förtroende för personen?

Säger inte att det var en felaktig rekommendation, jag är bara nyfiken på varför den blev just så.

begt
2012-05-23, 16:34
Knappast Fredriks problem. ;) I övrigt är knappast SOK:s dokument en särskilt bra källa i det här sammanhanget. Den är inte ämnad för diskussioner på detaljnivå.

Kan du länka någon annan, mer detaljerad, litteratur jag kan snöa in mig på? :)
Hur som helst står det att den innehåller det allra väsentligaste för elitidrottare.

Sniggel
2012-05-23, 22:50
Jag förstår inte heller vitsen med att öka sitt fettintag från en vettigt mängd, till lite högre.
Om man inte har problem med volymen mat och inte känner att man mår bättre av mer fett i kosten så kan jag inte hitta någon vits med att öka mängden fett med 30g.
Men jag känner mig heller inte tillräckligt påstå för att säga att "det är onödigt".

Fredriiik
2012-05-24, 11:49
karln har säkert bara fått någon LCHF-förkylning. Det går över snart ska du se =)

Kör på med dina kolisar som du gör. Varför minska dina musklerns främsta energi när du verkar så aktiv som du är liksom :)

Eddie Vedder
2012-05-24, 13:29
Kan du länka någon annan, mer detaljerad, litteratur jag kan snöa in mig på? :)
Hur som helst står det att den innehåller det allra väsentligaste för elitidrottare.

Ja det allra väsentligaste innehåller den. Vill jag snöa in mig (och det vill jag ju ofta:D) så går jag till originalkällorna. Leta upp någon review eller ännu hellre någon systematisk litteraturöversikt och sen kollar du upp referenslistans studier.

Hursomhelst lär du inte hitta något om Freriks fråga. Det känns mer som hans polares förslag. För faktum är ju att i antal gram får ju Fredrik i sig en del fett även om det sett till energiprocent är en lågfettkost.

karln har säkert bara fått någon LCHF-förkylning.

Varför skulle en LCHF:are rekommendera ynka 30 gram mer fett? Det handlar ju, som Sniggel säger, om en jätteliten skillnad. Således även en jätteliten skillnad i minskat intag av kolhydrater och/eller protein.

Fredriiik
2012-05-24, 13:39
Ja det allra väsentligaste innehåller den. Vill jag snöa in mig (och det vill jag ju ofta:D) så går jag till originalkällorna. Leta upp någon review eller ännu hellre någon systematisk litteraturöversikt och sen kollar du upp referenslistans studier.

Hursomhelst lär du inte hitta något om Freriks fråga. Det känns mer som hans polares förslag. För faktum är ju att i antal gram får ju Fredrik i sig en del fett även om det sett till energiprocent är en lågfettkost.

Varför skulle en LCHF:are rekommendera ynka 30 gram mer fett? Det handlar ju, som Sniggel säger, om en jätteliten skillnad. Således även en jätteliten skillnad i minskat intag av kolhydrater och/eller protein.

Varför skulle han inte göra det? LCHF:aren lär gilla fett och försöker då få Fredrik att få så mycket fett i sig som möjligt men vet att han gillar kolisar så möter honom en bit på vägen med en liten höjning.
Fattar inte dina ifrågasättningar ibland asså...

Eddie Vedder
2012-05-24, 13:57
Varför skulle han inte göra det?

Det skrev jag ju. Därför att det handlar om lågfettkost med högt kolhydratintag vs. en annan lågfettkost med ett högt kolydratintag. Och en LCHF:are skulle ju döma ut båda lika hårt. Alla som förespråkar en liten ökning av fett har inte det du kallar för "någon LCHF-förkylning". Man kan helt enkelt se en fördel i det ändå. Fredrik skriver ju dessutom att han har stort förtroende för personen så redan där vet vi ju att det inte är en LCHF:are.

Fredriiik
2012-05-24, 14:06
Det skrev jag ju. Därför att det handlar om lågfettkost med högt kolhydratintag vs. en annan lågfettkost med ett högt kolydratintag. Och en LCHF:are skulle ju döma ut båda lika hårt. Alla som förespråkar en liten ökning av fett har inte det du kallar för "någon LCHF-förkylning". Man kan helt enkelt se en fördel i det ändå. Fredrik skriver ju dessutom att han har stort förtroende för personen så redan där vet vi ju att det inte är en LCHF:are.

om han nu skulle öka fettingtaget med upp till 50% så skulle iaf jag säga att det är en lite större ökning.
Vad är då fördelen med att öka fettet med 50% Eddie? Eftersom mitt skämtsamma uttryck LCHF:förkylning inte gick hem hos dig.

Eddie Vedder
2012-05-24, 14:54
om han nu skulle öka fettingtaget med upp till 50% så skulle iaf jag säga att det är en lite större ökning.
Vad är då fördelen med att öka fettet med 50% Eddie?

Med snack om procent kan man alltid få saker att verka stora fast de är små. Exempelvis här. :) Det är 30-50 gram vi pratar om. Inte mycket alltså som sagt.

Svaret på sista frågan vet jag ju som sagt inte. Det är ju inte jag som påstår det.

clavain
2012-05-24, 15:08
Med snack om procent kan man alltid få saker att verka stora fast de är små. Exempelvis här. :) Det är 30-50 gram vi pratar om. Inte mycket alltså som sagt.

Svaret på sista frågan vet jag ju som sagt inte. Det är ju inte jag som påstår det.

Skulle det kunna tänkas öka upptaget av fettlösliga vitaminer?

Eddie Vedder
2012-05-24, 16:39
Skulle det kunna tänkas öka upptaget av fettlösliga vitaminer?

Det tror jag inte. De lär tas upp till 100 procent med nuvarande fettintag. Det behövs inte mycket.

Silencer
2012-05-24, 18:21
Det är ju tvärtom; ju lägre kroppsfett desto lämpligare är kolhydrater som bränsle. Fortsätt med din kolhydratsdiet fredrik.

Sverker
2012-05-24, 18:52
Jag kan tänka mig att denna person vill behåll Fredrik Ss fettförbräning genom att öka fettintaget med lite MCT. Har för mig att Monica Wieckowski skrev om MCT för ca 10 år sedan.
Jag skriver lite, eftersom 30 - 50 gram MCT säkert ger problem för magen. Sedan är rapsolja betydligt billigare och kan ätas i i form av majonäs eller salladsdressing.

Sniggel
2012-05-24, 22:53
Det skulle varit en jävligt tålmodig LCHFare som successivt varje kvartal (efter att påpekat för Fredrik att nu har det minsann gått bättre för honom, ska vi testa o höja fettet lite till?) höjer Fredrik_S:s fettintag med 30g och sänker kolhydraterna med samma kalorimängd. Lär ju ta drygt ett år innan Fredrik faktiskt hamnar på en LCHF-kost och frågan är ju om han har tänkt coachas av honom/henne så länge och ifall han aldrig skulle ifrågasätta när kolhydratsmängden börjar närma sig hälften av det han är van vid...

Nej det där är för långsökt. Fredriks coach är inte en "LCHF:are".

Fredriiik
2012-05-25, 09:07
Det skulle varit en jävligt tålmodig LCHFare som successivt varje kvartal (efter att påpekat för Fredrik att nu har det minsann gått bättre för honom, ska vi testa o höja fettet lite till?) höjer Fredrik_S:s fettintag med 30g och sänker kolhydraterna med samma kalorimängd. Lär ju ta drygt ett år innan Fredrik faktiskt hamnar på en LCHF-kost och frågan är ju om han har tänkt coachas av honom/henne så länge och ifall han aldrig skulle ifrågasätta när kolhydratsmängden börjar närma sig hälften av det han är van vid...

Nej det där är för långsökt. Fredriks coach är inte en "LCHF:are".

vem har påstått det?

Eddie Vedder
2012-05-25, 09:14
vem har påstått det?

Låt oss omformulera: Fredriks coach är inte LCHF-inspirerad. Då skulle inte rekommendationen handla om ynka 30-50 gram som sagt. Och vidare; Fredrik skulle aldrig någonsin ha förtroende för en person som är inspirerad av LCHF. Det är ju som om jag skulle ta till mig förslag om mindre kött från en vegetarian, det kommer bara inte ske.

Fredriiik
2012-05-25, 09:37
Låt oss omformulera: Fredriks coach är inte LCHF-inspirerad. Då skulle inte rekommendationen handla om ynka 30-50 gram som sagt. Och vidare; Fredrik skulle aldrig någonsin ha förtroende för en person som är inspirerad av LCHF. Det är ju som om jag skulle ta till mig förslag om mindre kött från en vegetarian, det kommer bara inte ske.

åfan.
Jag skrev att han hade en LCHF-förkylning = en släng av gillande av fett.
Men som vi alla vet går förkylningar över. Jag kunde skrivit: Han kanske gillar fett och därav höjningen, men så tråkigt kan vi ju inte ha det.

Eddie Vedder
2012-05-25, 09:43
åfan.
Jag skrev att han hade en LCHF-förkylning = en släng av gillande av fett.

Hur du definierar det luddiga påståendet så här i efterhand är ju inte så lätt för oss andra att ha vetat från början. Du får väl ändå medge att det inte direkt var solklart för oss? "En släng av gillande av fett" har ingenting med LCHF att göra. Alla som har någorlunda kunskaper om näringslära har "en släng av gillande av fett". Man måste inte vara inspirerad av LCHF för att veta att fett behövs, det är ren och skär basfakta. Anledningen att jag debatterar det är att det begreppet har dragits till sin spets så in absurdum att allt som inte är skräck för fett plötsligt är "LCHF-förkylning" eller hur du nu vill uttrycka det.

Så återigen: Nej, ett förslag om att äta lågfettkost B istället för lågfettkost A behöver inte ha det minsta med LCHF att göra. Och med all sannolikhet har det inte det. På samma sätt som man inte har en "began-förkylning" för att man föreslår att man en måltid i veckan kan byta kött mot vegetariskt.