Visa fullständig version : Hur man förbränner fett utan att förbänna muskler
AndyJonsson
2012-05-22, 07:41
Jag och många med mig är nog lite osäkra på hur man går till väga för att ha en bra förbränning av fett å samtidigt ha en låg förbränning av våra surt förvärvade muskler.
Själv har jag hört att om man kör kardio på morgonen innan frukost så har man en väldigt bra förbränning. Så jag snörade på mig kängorna å drog ut på en 5km jogg. kan detta hjälpa i min kamp mot fettet eller har jag satt forten i rävsaxen.
Tack / Andy
Du måste inte röra dig om du inte vill.
Ligg på ett kcal underskott med högt intag av protein och styrketräna.
Det som händer på kort sikt övergår inte automatiskt till permanenta förändringar.
Att skapa ett kaloriunderskott får dig att gå ner i vikt och därmed även förlora en massa fett. Dock kan det leda till förlust av annat med (muskler t ex). För att kroppen ska behålla muskler behöver den stimuleras på rätt sätt. Det gör man med regelbunden styrketräning. Ett högt proteinintag hjälper också till.
Observera att jag ovan inte någonstans nämnt konditionsträning. Detta för att konditionsträning/förbränningsaktivitet ej är nödvändigt för det du undrar över. Det kan t om motverka effekten av styrketräning så att mer muskler förbränns när man tappar vikt.
Däremot är konditionsträning ett bra sätt att göra av med energi så att man lättare kan skapa själva kaloriunderskottet. Men det är som sagt inte nödvändigt.
Eddie Vedder
2012-05-22, 07:53
Jag och många med mig är nog lite osäkra på hur man går till väga för att ha en bra förbränning av fett å samtidigt ha en låg förbränning av våra surt förvärvade muskler.
Själv har jag hört att om man kör kardio på morgonen innan frukost så har man en väldigt bra förbränning. Så jag snörade på mig kängorna å drog ut på en 5km jogg. kan detta hjälpa i min kamp mot fettet eller har jag satt forten i rävsaxen.
Tack / Andy
Det är bara en kaloriförbrukare och inget annat. Den träning som ger starkast signaler till din kropp att behålla musklerna är styrketräning. Utsätts inte musklerna för något tungt finns ju ingen anledning att ha dem kvar.
Holabandola
2012-05-22, 13:12
Så länge du aktiverar musklerna så blir förlusten minimal.
Är du däremot förhållandevist inaktiv kan du räkna med att 30% av den förlorade vikten också är muskelmassa (allt enligt studier).
Enklaste sättet att gå ner i fettvikt tycker jag är att gå....gå gå gå...
Pretorian
2012-05-22, 13:27
Ha som mål att behålla styrkan samtidigt som vikten går ner.
vicarious
2012-05-22, 15:48
Lagom stort kaloriunderskott. Även ett högt proteinintag (minst 2g/kg kroppsvikt) och styrketräning några gånger i veckan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.