handdator

Visa fullständig version : Är detta dålig stil eller överreagerar jag?

Ramrod
2012-05-21, 10:42
Jag behöver en ny innerdörr till min lägenhet, så en dag när jag är nere i källarförrådet ser jag att en granne har precis en sån dörr som jag behöver som står och skräpar, så jag tar reda på vem som äger just det källar förrådet och det visar sig att det är en gammal dam som jag har hyrt ut min parkeringsplats till i flera år för en väldigt rimlig summa pengar, som hon påstår sig verkligen behöva mer än allt annat för att hon är gammal och handikappad etc.

Det visar sig att dörren är en sån dörr som sitter precis innanför ytterdörren på hennes uthyrningsdel av lägenhetenm. Så jag frågar ifall jag får köpa den, erbjuder 500 spänn som ett första bud (det är en gammal sketen slät trädörr från början av 70-talet, inte spektakulär på något sätt men den är av rätt standard så det skulle vara mycket smidigare än att köpa en ny).

Dagen efter ringer hon mig och vill absolut inte bli av med dörren för att någon framtida hyresgäst kanske eventuellt skulle kunna vilja ha den (dörren fyller absolut ingen funnktion och är mest ivägen, jag har en likadan i min lgh, men den är felvänd).

Överreagerar eller är jag dum i huvudet som tycker att det här är jäkligt dålig stil?

Tabbe
2012-05-21, 10:46
Be henne välja mellan dörren eller parkeringsplatsen om hon inte går att prata med.
Det är dålig stil.

gangstapuppy
2012-05-21, 10:46
Äldre är ofta så ängsliga för att "göra fel"... hon är antagligen uppriktigt orolig för att en framtida hyresgäst kommer vilja ha den... (och att hon kommer få skit av värden för att hon haft bort den).

Ring värden istället... han har säkert en dörr ståendes :)

Tabbe
2012-05-21, 10:47
Äldre är ofta så ängsliga för att "göra fel"... hon är antagligen uppriktigt orolig för att en framtida hyresgäst kommer vilja ha den... (och att hon kommer få skit av värden för att hon haft bort den).

betydligt bättre än mitt svar

Ramrod
2012-05-21, 10:48

Har kontaktat nån ansvarig från brf och det fanns inga dörrar över vad han visste.

Ramrod
2012-05-21, 10:52
Be henne välja mellan dörren eller parkeringsplatsen om hon inte går att prata med.
Det är dålig stil.

Jag har funderat på det, men samtidigt känns det ganska svinigt eftersom hon är gammal och lite handikappad. Men tjänster och gentjänster borde hon väl ändå förstå antar jag.

Dreas
2012-05-21, 10:54
Har kontaktat nån ansvarig från brf och det fanns inga dörrar över vad han visste.Säg att du har sett att det står en dörr i förrådet som skulle passa? Fråga om det är okej att du köper den? Eller varför inte erbjuda ett byte med damen? Din dörr var väl bara felvänd?

Ifall du får BRF att gå med på allt så är nog damen lättare att hantera :)

Ramrod
2012-05-21, 10:57
Säg att du har sett att det står en dörr i förrådet som skulle passa? Fråga om det är okej att du köper den? Eller varför inte erbjuda ett byte med damen? Din dörr var väl bara felvänd?

Det är hon som äger dörren, brf har inget att säga till om. Och jag har redan erbjudigt mig att köpa eller byta till mig dörren.

timoat
2012-05-21, 11:01
Klart hon är orolig att hyresvärden kommer säga " Den dörren kostar 2000 kr", det hade jag också varit. Tycker du har dålig stil för att du inte har empati för din gamla handikappade granne. Du sa själv att du tycker det är smidigare att köpa hennes än en ny, så varför skulle hon eventuellt köpa ny?

Erbjud dig att hyra den av henne istället, säg att hon kan få tillbaka den när hon behöver den.

Var parkerar du din bil förresten?

Dreas
2012-05-21, 11:02
Det är hon som äger dörren, brf har inget att säga till om. Och jag har redan erbjudigt mig att köpa eller byta till mig dörren.Fast hon kanske inte känner så?

Har du sagt byta din dörr mot hennes vilket är precis likadan fast vänd åt ett annat håll?

Ramrod
2012-05-21, 11:05
Klart hon är orolig att hyresvärden kommer säga " Den dörren kostar 2000 kr", det hade jag också varit. Tycker du har dålig stil för att du inte har empati för din gamla handikappade granne. Du sa själv att du tycker det är smidigare att köpa hennes än en ny, så varför skulle hon eventuellt köpa ny?

Erbjud dig att hyra den av henne istället, säg att hon kan få tillbaka den när hon behöver den.

Var parkerar du din bil förresten?

Det är bostadsrätt, så det finns ingen hyresvärd. Dörren används inte ens, den är som sagt från henns uthyrningsdel och står och skräpar nere i källaren, dörren i sig är meningslös iom att den sitter 10cm innanför ytterdörren. Det är just empati jag har, hade jag inte haft hade jag förmodligen gått dit direkt och sagt att hon inte får hyr p-platsen lägre utan tvivel, men som den empatiska person jag är har jag inte gjort det.

Ramrod
2012-05-21, 11:06
Fast hon kanske inte känner så?

Har du sagt byta din dörr mot hennes vilket är precis likadan fast vänd åt ett annat håll?

Jag har ingen aning om hur hon känner, det är ingen mening med att byta min mot hennes eftersom de öppnas åt olika håll.

David Brent
2012-05-21, 11:07
Fråga om du får låna den då och säg att du lämnar tillbaka den när hon vill (om du nu inte tänkt måla om den eller så).

Ramrod
2012-05-21, 11:09
Fråga om du får låna den då och säg att du lämnar tillbaka den när hon vill (om du nu inte tänkt måla om den eller så).

Jag har frågat det, har kommit med hur många olika förslag som helst, men hon är omöjlig. Hon började hitta på lite andra ursäkter också som att den inte skulle passa eftersom att det var 3 cm brederate och sån, vilket den inte är.

mini
2012-05-21, 11:09
Tydligen är dörren viktig för dig. Varför är det otänkbart att den är viktig även för henne? Jag har också sparat originalinnerdörrar för dagen jag ska sälja en lägenhet. Jag tycker att du ska acceptera ett nej och köpa en annan dörr.

Ramrod
2012-05-21, 11:13
Tydligen är dörren viktig för dig. Varför är det otänkbart att den är viktig även för henne? Jag har också sparat originalinnerdörrar för dagen jag ska sälja en lägenhet. Jag tycker att du ska acceptera ett nej och köpa en annan dörr.

Jag tykte mest det var dålig stil efter som att den där p-platsen tydligen var så otroligt viktig för henne, och att hon inte kan släppa en jäkla dörr som inte används.

Dennis93
2012-05-21, 11:23
Jag tykte mest det var dålig stil efter som att den där p-platsen tydligen var så otroligt viktig för henne, och att hon inte kan släppa en jäkla dörr som inte används.

Det är väl bara att säga det, det handlar ju om att ge och ta. Hon kan ju inte bara få för att hon råkar vara gammal.

mini
2012-05-21, 11:34
Det är väl bara att säga det, det handlar ju om att ge och ta. Hon kan ju inte bara få för att hon råkar vara gammal.

Men hon får inte något. Hon hyr.

Ramrod
2012-05-21, 11:52

Jag förväntar mig inte heller att få något gratis.

JoHannibal
2012-05-21, 12:37
Gamlingar brukar kunna lirkas med kaffe och kaffebröd :)

mattilainen
2012-05-21, 12:44
gamlingar och "det kan vara bra att ha" är inget nytt. Bättre att lägga ner tiden på att leta en billig dörr på blocket eller helt enkelt köpa en ny.

Fishtank
2012-05-21, 12:56
Som son till en hyresvärd måste jag säga att det här är nog bara att släppa, helt löjligt vad mycket skräp gamlingar sparar för att de tänker att det kan vara bra att ha.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Ramrod
2012-05-21, 13:04
gamlingar och "det kan vara bra att ha" är inget nytt. Bättre att lägga ner tiden på att leta en billig dörr på blocket eller helt enkelt köpa en ny.

Jo, har försökt med det, problemet är att dörren är från början av 70-talet och är av bred typ (9x21 tror jag, ~82,5cm bred iaf), så det är ganska svårt att hitta, jag hittar bara glassdörrar med de måtten *gah!*

Dennis93
2012-05-21, 13:14

Han skulle väl inte heller få något ? Och som jag förstod det fick hon platsen lite till "kompispris" så man tycker att hon skulle kunna ge tillbaka lite, då det verkar som att hon inte ens går med på att han skulle få ha dörren under tiden hon inte använder den...

Malone
2012-05-21, 14:21
Jag behöver en ny innerdörr till min lägenhet, så en dag när jag är nere i källarförrådet ser jag att en granne har precis en sån dörr som jag behöver som står och skräpar, så jag tar reda på vem som äger just det källar förrådet och det visar sig att det är en gammal dam som jag har hyrt ut min parkeringsplats till i flera år för en väldigt rimlig summa pengar, som hon påstår sig verkligen behöva mer än allt annat för att hon är gammal och handikappad etc.

Det visar sig att dörren är en sån dörr som sitter precis innanför ytterdörren på hennes uthyrningsdel av lägenhetenm. Så jag frågar ifall jag får köpa den, erbjuder 500 spänn som ett första bud (det är en gammal sketen slät trädörr från början av 70-talet, inte spektakulär på något sätt men den är av rätt standard så det skulle vara mycket smidigare än att köpa en ny).

Dagen efter ringer hon mig och vill absolut inte bli av med dörren för att någon framtida hyresgäst kanske eventuellt skulle kunna vilja ha den (dörren fyller absolut ingen funnktion och är mest ivägen, jag har en likadan i min lgh, men den är felvänd).

Överreagerar eller är jag dum i huvudet som tycker att det här är jäkligt dålig stil?

Nu kanske jag är trög men hur många ytterdörrar har du i din lägenhet riktigt? Eller menar du att du har en innerdörr fast den inte är monterad för att den är felvänd?

Varför vill du ha dörren om den inte fyller någon funktion?

Bushi^
2012-05-21, 14:28
Jo, har försökt med det, problemet är att dörren är från början av 70-talet och är av bred typ (9x21 tror jag, ~82,5cm bred iaf), så det är ganska svårt att hitta, jag hittar bara glassdörrar med de måtten *gah!*

En dörr som är av bredden 82,5cm hittar du på vilken bygghandel som helst för under 500hunkan dvs om det var en vit slät dörr du ville ha, finns även med spegel men då kostar de någon hundring till. Problemet är nog inte måttet på dörren om den nu var 82,5 utan gångjärnet som troligtvis är av en annan modell.

Asdf
2012-05-21, 14:42
Är det bara jag som ser det komiska i den här tråden? :)

En spartansk historia, tant lånar inte ut innerdörren, steals her parking lot

Ramrod
2012-05-21, 14:50
Nu kanske jag är trög men hur många ytterdörrar har du i din lägenhet riktigt? Eller menar du att du har en innerdörr fast den inte är monterad för att den är felvänd?

Varför vill du ha dörren om den inte fyller någon funktion?

Jag har en innerdörr precis innanför ytterdörren, det är ungefär 10 cm mellan dörrarna, den jag har öppnas åt fel håll jämfört med dörren som jag behöver, den är till ett annat rum där det saknas en dörr.

Ramrod
2012-05-21, 14:52
En dörr som är av bredden 82,5cm hittar du på vilken bygghandel som helst för under 500hunkan dvs om det var en vit slät dörr du ville ha, finns även med spegel men då kostar de någon hundring till. Problemet är nog inte måttet på dörren om den nu var 82,5 utan gångjärnet som troligtvis är av en annan modell.

Det verkar sjukt bökigt att transportera och montera dörrar som inte har passande gångjärn. Sen vill jag ha en dörr som är likadan som de andra jag har i lgh.

Ramrod
2012-05-21, 14:56
Är det bara jag som ser det komiska i den här tråden? :)

En spartansk historia, tant lånar inte ut innerdörren, steals her parking lot

Nä, jag inser själv att det är ganska löjligt att bli upprörd över det här, förstår faktiskt inte varför jag bryr mig så mycket om det. :confused:

Malone
2012-05-21, 15:36
Jag har en innerdörr precis innanför ytterdörren, det är ungefär 10 cm mellan dörrarna, den jag har öppnas åt fel håll jämfört med dörren som jag behöver, den är till ett annat rum där det saknas en dörr.

Så varför har du en felmonterad dörr? Hade du ingen från början och tog en från ett annat rum eller fattar jag fel och nu ska du ta den av tanten så att du kan ta tillbaka dörren som egentligen är till ett annat rum och sätta dit tantens dörr vid ytterdörren?

Ramrod
2012-05-21, 15:39
Så varför har du en felmonterad dörr? Hade du ingen från början och tog en från ett annat rum eller fattar jag fel och nu ska du ta den av tanten så att du kan ta tillbaka dörren som egentligen är till ett annat rum och sätta dit tantens dörr vid ytterdörren?

Jag hade ingen från början, dörren jag behöver är till ett rum där dörr saknas.

Malone
2012-05-21, 15:53
Jag hade ingen från början, dörren jag behöver är till ett rum där dörr saknas.

Ursäkta att jag fastnar på just detta. Men du hade alltså ingen från början, vars kom då dörren du har nu och varför tog du en felmonterad dörr från början?

Är dörren du har nu från rummet utan dörr?

Vad ger det ens att ha dubbeldörrar? Vet att en av mina släktingar haft.

Ramrod
2012-05-21, 15:57
Ursäkta att jag fastnar på just detta. Men du hade alltså ingen från början, vars kom då dörren du har nu och varför tog du en felmonterad dörr från början?

Är dörren du har nu från rummet utan dörr?

Vad ger det ens att ha dubbeldörrar? Vet att en av mina släktingar haft.

Ok, eftersom du är såintresserad :)

Jag har ETT rum i min lgh som saknar dörr, som jag behöver en dörr till nu (glasdörr som blåste igen av korsdrag och gick sönder, har inte behövt någon dörr där på ett par år.). Dörren vid ytterdörren bryr jag mig inte om, den använder jag aldrig och den är mest ivägen, tyvärr kan jag inte flytta den över till där dörren saknas eftersom att de öppnas åt olika håll. Det finns ingen felmonterad dörr.

Jag har ingen aning om varför det finns en extra dörr vid ytterdörren, den fyller absolut ingen funktion för mig, och jag kan inte komma på någon anledning till att den finns.

bulldozer
2012-05-21, 17:07
Ok, eftersom du är såintresserad :)

Jag har ETT rum i min lgh som saknar dörr, som jag behöver en dörr till nu (glasdörr som blåste igen av korsdrag och gick sönder, har inte behövt någon dörr där på ett par år.). Dörren vid ytterdörren bryr jag mig inte om, den använder jag aldrig och den är mest ivägen, tyvärr kan jag inte flytta den över till där dörren saknas eftersom att de öppnas åt olika håll. Det finns ingen felmonterad dörr.

Jag har ingen aning om varför det finns en extra dörr vid ytterdörren, den fyller absolut ingen funktion för mig, och jag kan inte komma på någon anledning till att den finns.

Har också en "fel"hängd dörr då jag var smart och sågade sönder den förra dörren.
Planen är att skruva loss hängena på den felvända och vända på dem helt
enkelt, hur svårt kan det vara?:cool: Du kanske hinner testa före mig och utvärdera
då det kan ta ett tag innan jag faktiskt tar mig i kragen och gör det. :D

smeander
2012-05-21, 19:42

Är det en hyresrätt så är du fånig, är det en bostadsrätt så kan du vara lack :)

Fartman
2012-05-21, 19:48
Min första tanke är just som Bulldozern är inne på: fixa din felvända dörr. Det är väl bara gångjärnen som behövs bytas eller vändas på?

dream_theater_
2012-05-21, 19:58
Jag har inte orkat läsa igenom allt, men...

Fråga om du får låna dörren, och att hon garanterat får tillbaka dörren den dagen hon skulle kunna tänkas vilja ha den.