Logga in

Visa fullständig version : Varför är broccoli så "bra"

CharlieBB
2012-05-20, 22:24
Jag ser ofta att folk äter mängder broccoli under dieten, alltså verkligen mängder! Varför just broccoli? När jag tittar på närings innehållet så är det inte särskilt proteinrikt så. Kanske är en facepalm fråga vet man inte måste man fråga.

Jeneric
2012-05-20, 22:28
Man går väl minus energimässigt på att äta broccoli? Eller tänker jag på selleri? Rätt schysst att äta något och gå minus på kalorier, synd att det smakar illa.

Sen behöver ju inte någonting vara proteinrikt för att vara "bra".

CharlieBB
2012-05-20, 22:31
Det sa jag inte heller. Jag vet ytterst lite om kost och det var den enda andeldningen JAG kunde tänka på varför man skulle äta sådanna mängder av det vid diet.

Kaangaas
2012-05-20, 22:36
Framför allt för att fylla ut och få bättre mättnad av mina måltider för väldigt låg kcal mängd. Men sen så är det ju väldigt gott med :)

Kojaksissla
2012-05-20, 22:57
Man går väl minus energimässigt på att äta broccoli? Eller tänker jag på selleri? Rätt schysst att äta något och gå minus på kalorier, synd att det smakar illa.

Sen behöver ju inte någonting vara proteinrikt för att vara "bra".

Du tänker på selleri.

OnT: Broccoli är en av de mest näringsrika grönsakerna samtidigt som de mättar bra på få kalorier. Vissa tycker även att det är gott.

noob76
2012-05-20, 23:04
Ät 5 hekto kokt broccoli 2 gånger om dagen ihop med en proteinkälla så förstår man snabbt varför broccoli är så populärt. Mättar bra och är ungefär lika kaloririkt som grönt vatten. :-)

Bara koka upp en kastrull med vatten, 1 tesked salt, och så ner med den frysta broccolin i 2 minuter så den blir lite lagom.

vicarious
2012-05-20, 23:08
Det är näringsrikt och kalorifattigt. Och gott förstås.

gQLLe
2012-05-21, 00:03
Det är näringsrikt och kalorifattigt. Och gott förstås.

+1

dessutom billigt och lättlagat.

anvihl
2012-05-21, 00:09
Mättande,kalorifattigt,gott,rätt rikt på fibrer och vissa mineraler så som kalium,hyfsat billigt,lättlagat.

Prova att lägga till 200g broccoli till en valfri måltid ska du få se vilken skillnad det gör på mättnaden.

astrodog
2012-05-21, 00:14
kills cancer..

Mala
2012-05-21, 01:20
Älskar broccoli, så sjukt gott. Förstår inte varför vissa verkligen tycker det smakar illa...
Säger annars som alla andra, mättar bra samtidigt som det är kalorifattigt.

Qudatullah Jamal
2012-05-21, 02:58
Så en proteinrik och fettsnål ost och broccoli är att föredra framför godis alltså?

944RS
2012-05-21, 03:36
Så en proteinrik och fettsnål ost och broccoli är att föredra framför godis alltså?

Jepp! Ungarna kommer bli överlyckliga varje Lördag!!

Broccolimix med blomkål och morötter är oxå gott som variation.

mattilainen
2012-05-21, 06:11
mycket järn :) samt det alla andra skrivit.

Eddie Vedder
2012-05-21, 06:12
mycket järn :) samt det alla andra skrivit.

Nej det kan man inte säga att det är. Det är en sån där myt som att jordgubbar skulle vara järnrikt.

Dreas
2012-05-21, 06:27

Sen behöver ju inte någonting vara proteinrikt för att vara "bra".Tvivlar starkt på att du går minus på att äta broccoli. Samma sak med selleri.

Resten har besvarats.

mattilainen
2012-05-21, 06:40
Nej det kan man inte säga att det är. Det är en sån där myt som att jordgubbar skulle vara järnrikt.

ajajaj. *gah!*

fel av mig :)

christofer79
2012-05-21, 06:46
K-vitamin

RassK
2012-05-21, 07:16
Av alla korsblommiga grönsaker innehåller den mest indol-3-carbinol som ökar utsöndringen av estradiol i urinen. Har jag för mig.

OneManArmy
2012-05-21, 07:38
Av alla korsblommiga grönsaker innehåller den mest indol-3-carbinol som ökar utsöndringen av estradiol i urinen. Har jag för mig.

Är det bra eller?

Morty
2012-05-21, 08:46
En av de proteinrikaste grönsakerna. 300 gram broccoli ger lite drygt 12 gram protein. Bara det!

paatrik
2012-05-21, 10:12
så en proteinrik och fettsnål ost och broccoli är att föredra framför godis alltså?

jepp! Ungarna kommer bli överlyckliga varje lördag!!

Haha :)

Knatcharn
2012-05-21, 11:35

Är det så? Det där med jordgubbar är ju bara för att brudarna ska "få" käka galet mycket jordgubbar för att de behöver järn :thumbup:

King Grub
2012-05-21, 11:39
En av de proteinrikaste grönsakerna. 300 gram broccoli ger lite drygt 12 gram protein. Bara det!

I fryst broccoli finns det inte mycket EAA dock. Mer i färsk rå broccoli. I båda fallen är tyrosin och fenylalanin begränsande aminosyror.

Bluesparv
2012-05-21, 11:42
Är det så? Det där med jordgubbar är ju bara för att brudarna ska "få" käka galet mycket jordgubbar för att de behöver järn :thumbup:

Fel, det är för att vi ska män ska kunna spraya in oss i vispgrädde som de sen ska få slicka upp, toppat med jordgubbar givetvis.

forsell
2012-05-21, 11:55
I fryst broccoli finns det inte mycket EAA dock. Mer i färsk rå broccoli. I båda fallen är tyrosin och fenylalanin begränsande aminosyror.

Men i en måltid där man kompletterar med både mjölk och köttprotiein torde detta bli fullvärdigt?

Knatcharn
2012-05-21, 12:20
Fel, det är för att vi ska män ska kunna spraya in oss i vispgrädde som de sen ska få slicka upp, toppat med jordgubbar givetvis.

True, synd att man inte är discoman som rakar sig bara :(

Morty
2012-05-21, 13:18

Usch, fryst broccoli!

Rickard
2012-05-21, 13:28
Älskar broccoli, så sjukt gott. Förstår inte varför vissa verkligen tycker det smakar illa...
Säger annars som alla andra, mättar bra samtidigt som det är kalorifattigt.

Det beror delvis på tillagningsmetoden. Men det finns dom som är känsligare mot smak som kan uppleva broccoli som väldigt bitter.

Prost
2012-05-21, 14:26

Vet du anledningen till det? Är det själva frysningen eller tillagningen innan frysningen som gör det?

Eddie Vedder
2012-05-21, 14:28

Ja jag ljuger inte. ;) Det är ju bara att kolla SLV:s databas. Minn jag inte fel så är det 0.66 mg per 100 gram. Och icke-hemjärn. Det kan ingen kalla för en bra järnkälla.

Tjejer borde äta mer kött tycker jag. :)

begt
2012-05-21, 15:07
Ja jag ljuger inte. ;) Det är ju bara att kolla SLV:s databas. Minn jag inte fel så är det 0.66 mg per 100 gram. Och icke-hemjärn. Det kan ingen kalla för en bra järnkälla.

Tjejer borde äta mer kött tycker jag. :)

Ja, de borde konsumera kött mer som vi gör och vi borde konsumera kött mer som de gör med tanke på att vi har lägre järnbehov.

Blodpudding borde tjejer äta mycket oftare också, men många är väldigt rädda för sockret...Allt som behövs är ju i princip 1 skiva blodpudding så täcker det hela järnbehovet.

astrodog
2012-05-21, 18:10
Cancer... mix it up med lite senap och skölj ner med grönt té och peppar.

sPEACHLESS
2012-05-21, 20:32
Ja, de borde konsumera kött mer som vi gör och vi borde konsumera kött mer som de gör med tanke på att vi har lägre järnbehov.

Blodpudding borde tjejer äta mycket oftare också, men många är väldigt rädda för sockret...Allt som behövs är ju i princip 1 skiva blodpudding så täcker det hela järnbehovet.

Trotts sockret så är det fortfarande en väldigt bra måltid, väger du upp med keso, och massa grönsaker så väger fibrerna och grönsakerna upp sockret i blodpuddingen :)

L2310
2012-05-21, 21:17

Blodpudding *cupid* Finns ju blodpudding utan socker med, Gea's osockrade. 170 kcal/100 g har jag för mig.

z_bumbi
2012-05-22, 19:59
Jag ser ofta att folk äter mängder broccoli under dieten, alltså verkligen mängder!

De som äter 1 kg broccoli i en måltid och börjar prata om att det är nyttigt eller mättar tror jag ibland kan vara ganska så illa ute vad gäller den egna synen på mat. 500 g flera mål under en dag är inte heller något som lätt går att sortera in under nyttighetsaspekten.
Att äta något hekto precis som vilken annan grönsak som helst och äta andra grönsaker i andra mål är en helt annan fråga.

Mala
2012-05-23, 01:35
Det beror delvis på tillagningsmetoden. Men det finns dom som är känsligare mot smak som kan uppleva broccoli som väldigt bitter.

Självklart är det så! Personligen tycker jag mer om när det är tillagat, men även utan smakar det gott*drool*
Många mina vänner tycker att tonfisk smakar äckligt, även där tycker jag om smaken. Har nog en känsla för mat*rolleyes*

Spartansk
2012-05-23, 04:56
Ja jag ljuger inte. ;) Det är ju bara att kolla SLV:s databas. Minn jag inte fel så är det 0.66 mg per 100 gram.

0,34.

http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=526

944RS
2012-05-23, 05:22
0,34.

Bra att du kliver in och lär Niklas lite korrekta siffror! ;)

Eddie Vedder
2012-05-23, 08:11
0,34.

Bra att du kliver in och lär Niklas lite korrekta siffror! ;)

Ja korrekta siffror men helt fel livsmedel. Jag pratar ju om broccoli.

Sniggel
2012-05-23, 08:22
Ja korrekta siffror men helt fel livsmedel. Jag pratar ju om broccoli.

:MrT:

Du är inte lite förvirrad nu?

edit: ok. Men du får erkänna att det var rätt bra upplagt för missförstånd när du tog upp exemplet på jordgubbar.

Endumen
2012-05-23, 08:23
det är näringsrikt och kalorifattigt. Och gott förstås.

+1

Eddie Vedder
2012-05-23, 08:24
:MrT:

Du är inte lite förvirrad nu?

edit: ok. Men du får erkänna att det var rätt bra upplagt för missförstånd när du tog upp exemplet på jordgubbar.

Jag svarade ju först och främst om broccoli. Då sa jag att det inte är en bra järnkälla och fick frågan "Är det så?"

Men jag det är ju öppet för feltolkning. ;)

astrodog
2012-05-23, 22:01
Ärligt talat så är inte SLVs databas mycket att hurra för. De anger varken varians eller något annat som kan tala om hur väl värdena stämmer med verkligheten. Man kan ta det som en fingervisning för makronutrienter, men för mikro är det förmodligen löjeväckande felmarginal när man använder dem rakt av i sin vardag.

Eddie Vedder
2012-05-24, 08:44
Ärligt talat så är inte SLVs databas mycket att hurra för. De anger varken varians eller något annat som kan tala om hur väl värdena stämmer med verkligheten. Man kan ta det som en fingervisning för makronutrienter, men för mikro är det förmodligen löjeväckande felmarginal när man använder dem rakt av i sin vardag.

Ja givetvis. Det säger ju sig självt. Och de är knappast omedvetna om det heller. Det är ett verktyg för att beräkna och ingen påstår ju att det är utan fel.

bcr
2012-05-24, 18:08
De som äter 1 kg broccoli i en måltid och börjar prata om att det är nyttigt eller mättar tror jag ibland kan vara ganska så illa ute vad gäller den egna synen på mat. 500 g flera mål under en dag är inte heller något som lätt går att sortera in under nyttighetsaspekten.
Att äta något hekto precis som vilken annan grönsak som helst och äta andra grönsaker i andra mål är en helt annan fråga.

Av dina inlägg att döma så utgår jag ifrån att du arbetar med människor som har ätstörningar, så fort någon äter en smula extemt eller viker från maistream så kommer det ett pekfinger.

Oavsett ovanstående... så undrar jag om du anser man är "illa ute" om man konsumerar 1kg broccoli per dag, för det är väl det du syftar på, i så fall ber jag dig delge oss farorna samt i vilken riskgrupp vi befinner oss i. Tack på förhand.

astrodog
2012-05-24, 18:55
Ja givetvis. Det säger ju sig självt. Och de är knappast omedvetna om det heller. Det är ett verktyg för att beräkna och ingen påstår ju att det är utan fel.

Jag tror det är väldigt få som tycker att "det säger sig självt" - eller som ens egentligen inser ifall det säger sig självt eller inte. Ifall "de" vore medvetna om det, så skulle "de" göra något åt det. Att ange ett 95%-igt intervall vore en början, samt gärna ange var proven kommer ifrån och när. Det hade varit relativt överskådligt ändå.

Eddie Vedder
2012-05-24, 22:59
Jag tror det är väldigt få som tycker att "det säger sig självt" - eller som ens egentligen inser ifall det säger sig självt eller inte. Ifall "de" vore medvetna om det, så skulle "de" göra något åt det. Att ange ett 95%-igt intervall vore en början, samt gärna ange var proven kommer ifrån och när. Det hade varit relativt överskådligt ändå.

Du kan säkert få ut de uppgifterna. Men de är inte värt besväret för databasens huvudsyfte tycker jag. Men om du klickar dig vidare på vissa livsmedel så ser du ju att de ger mer information numera.

Doctor Snuggles
2012-05-24, 23:12
Indole-3-carbinol

Hymer
2012-05-25, 09:28
Kan man käka broccoli tillskott? Har sett att det säljs men undra om det ger samma som att äta det?

Eddie Vedder
2012-05-25, 09:36
Kan man käka broccoli tillskott? Har sett att det säljs men undra om det ger samma som att äta det?

Aldrig hört talas om men generellt brukar det vara så att det är jättehöga doseringar av något extrakt som 1) man inte vet om det är bra och som 2) man inte ens vet om det är säkert. Vitlök, kanel, ingefära, grönt te etc.

Så skippa är mitt råd.

Hymer
2012-05-25, 10:14
Aldrig hört talas om men generellt brukar det vara så att det är jättehöga doseringar av något extrakt som 1) man inte vet om det är bra och som 2) man inte ens vet om det är säkert. Vitlök, kanel, ingefära, grönt te etc.

Så skippa är mitt råd.

Den jag har sett är typ Broccomax

http://www.jarrow.com/product/203/BroccoMax (Hoppas man får länka?)

Hatar Broccoli men vill ändå ha i mig nyttigheterna :)

Doggeh
2012-05-25, 14:20
Jag har hört att broccoli fungerar som en naturlig "östrogen-blocker", vilket några redan har nämt, däremot vet jag inte om broccoli fungerar effektivt för att sänka östrogen.

Förövrigt är det gott och det är inte många kalorier som krävs för att kunna bli extra mätt av broccoli :D

exevision
2012-05-25, 15:10
Indole-3-carbinol

Overuse of indole-3-carbinol supplements in the hope of preventing cancer may be unwise, as the hormone balance should be tested (via simple blood test) before regular consumption. Such caution is advised, due to its effect on estrogen levels (estrogen has a significant impact on brain function).http://en.wikipedia.org/wiki/Indole-3-carbinol

Går det att äta så mycket broccoli att det blir detta problem?

Doctor Snuggles
2012-05-25, 15:36
http://en.wikipedia.org/wiki/Indole-3-carbinol

Går det att äta så mycket broccoli att det blir detta problem?

Nej. Det handlar i princip alltid om (för stora mängder av) tillskott, om vi talar potentiellt skadliga effekter.

z_bumbi
2012-05-25, 21:21
Av dina inlägg att döma så utgår jag ifrån att du arbetar med människor som har ätstörningar, så fort någon äter en smula extemt eller viker från maistream så kommer det ett pekfinger.

Nej jag jobbar inte med folk som har ätstörningar Vad jobbar du själv med? Vad är att äta "en smula extremt"? Det är ganska stor skillnad på "en smula" och "extremt".

Oavsett ovanstående... så undrar jag om du anser man är "illa ute" om man konsumerar 1kg broccoli per dag, för det är väl det du syftar på, i så fall ber jag dig delge oss farorna samt i vilken riskgrupp vi befinner oss i. Tack på förhand.

Eftersom du antar att jag jobbar med ätstörningar så antar jag nu i min tur att du har koll på den typen av sjukdomar så vad är det jag ska förklara med "ibland" i det här sammanhanget? Att många som har ett stört förhållande till mat eller en ätstörning fokuserar väldigt mycket på "nyttiga" livsmedel och äter mängder som gör att de inte längre direkt kan klassas som nyttiga eller hälsosamma är förhoppningsvis ingen nyhet.

Rusk
2012-05-25, 21:32
Drar i mig runt 250-300g broccoli varje dag nu under deff av just den anledningen att det fyller buken och smakar helt okej, skulle inte klassa det som gott men det går ner.

collieweed
2012-05-26, 10:46
Är broccoli den proteinrikaste grönsaken eller vad är det?

Fishtank
2012-05-26, 11:13
Är broccoli den proteinrikaste grönsaken eller vad är det?

För sina kalorier och sin p/k ratio ja.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

bcr
2012-05-26, 16:14
Nej jag jobbar inte med folk som har ätstörningar Vad jobbar du själv med? Vad är att äta "en smula extremt"? Det är ganska stor skillnad på "en smula" och "extremt".

Eftersom du antar att jag jobbar med ätstörningar så antar jag nu i min tur att du har koll på den typen av sjukdomar så vad är det jag ska förklara med "ibland" i det här sammanhanget? Att många som har ett stört förhållande till mat eller en ätstörning fokuserar väldigt mycket på "nyttiga" livsmedel och äter mängder som gör att de inte längre direkt kan klassas som nyttiga eller hälsosamma är förhoppningsvis ingen nyhet.

Svara på frågorna istället för att märka ord, om jag som du väljer att uttrycka det haft koll så hade jag rimligtvis inte ställt frågorna till dig, eller vad tror du?

Tjockiz
2012-09-14, 23:59
Att många som har ett stört förhållande till mat eller en ätstörning fokuserar väldigt mycket på "nyttiga" livsmedel och äter mängder som gör att de inte längre direkt kan klassas som nyttiga eller hälsosamma är förhoppningsvis ingen nyhet.

Svammel. Hade du något substantiellt att säga om ett intag om ca 1kg broccoli per dag ang. risker eller tycker du bara hit och dit?

tjing
2012-09-15, 15:02
Svammel. Hade du något substantiellt att säga om ett intag om ca 1kg broccoli per dag ang. risker eller tycker du bara hit och dit?

1 kg broccoli om dagen låter fullkomligt onödigt. Därmed inte sagt att det är dåligt för det. Indol-3-carbinol inhiberar tillväxten hos fettceller (hos råttor), minskar aromatisering i fettvävnad osv. Broccoli är ju liksom inte bara lite vitaminer. Frågan är ju vilka mängder som krävs i praktiken.

Dessutom innehåller broccoli vitamin K, beta-kartoten och glucoraphanin.

Och ja, det är lite tråkigt att höra folk prata om sina godtyckliga definitioner på ätstörningar som att man äter lite för mycket nyttig mat. Konstig inställning, i en tid då övervikt med dess medföljande komplikationer är ett monstruöst problem.

Men det är väl för att man vill bevara status quo och rättfärdiga en "blandad kost" av någon anledning. Ofta för att man pluggat någon "korrekt" kostutbildning, misstänker jag. Typ dietist.

Morty
2012-09-15, 18:41
1kg broccoli per dag låter inte så dumt, det blir ju 2 måltider med "rätt mycket" broccoli. Jävligt gott.

z_bumbi
2012-09-15, 19:01

Jag vet att en hel del har lite svårt att skilja på den egna personen och det som gäller generellt för olika grupper men om man struntar i att ta det som ett personligt angrepp så blir det kanske klarare. Eller lite enklare alla som äter 1 kg av vilken grönsak det än må vara i en måltid har inte ätstörningar men det är ett symptom som är ganska vanligt hos en del av de som har ätstörningar att de fokusera på det som sägs vara nyttigast och att de också äter väldigt mycket av det livsmedlet. Om du har någon annan information så får du gärna presentera den.

Vad gäller just broccoli så finns det ingen specifikt som jag känner till som skulle göra det farligt men som i de flesta andra situationerna kan man inte plocka ut ett enskilt livsmedel utan man får se till hela dieten och också förhållandet till mat.

aldoschadewitz
2012-09-15, 19:51
vet inte om nån har skrivit det (och orkar inte läsa hela tråden) men jag har för mig att inte inte alls är bra att äta stora mängder broccoli för att man får i sig för mycket av ett visst ämne då. själv gillar jag broccoli smakmässigt men tycker det är lite överskattat. spenat minst lika bra mättnad enligt mig

tjing
2012-09-16, 11:04
Det enda jag kan komma på som eventuellt skulle kunna göra broccoli onyttigt är om man äter den rå, eftersom den kan påverka sköldkörtelns funktion p g a goitrogener. Som för övrigt inaktiveras av värme.

Tjockiz
2012-09-29, 16:40
Jag vet att en hel del har lite svårt att skilja på den egna personen och det som gäller generellt för olika grupper men om man struntar i att ta det som ett personligt angrepp så blir det kanske klarare.
Kom igen, det där är inte ens logiskt.
Eller lite enklare alla som äter 1 kg av vilken grönsak det än må vara i en måltid har inte ätstörningar men det är ett symptom som är ganska vanligt hos en del av de som har ätstörningar att de fokusera på det som sägs vara nyttigast och att de också äter väldigt mycket av det livsmedlet. Om du har någon annan information så får du gärna presentera den.Vad gäller just broccoli så finns det ingen specifikt som jag känner till som skulle göra det farligt men som i de flesta andra situationerna kan man inte plocka ut ett enskilt livsmedel utan man får se till hela dieten och också förhållandet till mat.
För det första handlade det om 1kg per dag och inte måltid. För det andra har du väl rätt men lider man av ätstörningen överätning så vore 1kg broccoli rent av nyttigt då det mättar och nutrierar och hindrar från vidare överätning.

Eddie Vedder
2012-09-29, 16:53
För det andra har du väl rätt men lider man av ätstörningen överätning så vore 1kg broccoli rent av nyttigt då det mättar och nutrierar och hindrar från vidare överätning.

Det där om något är svammel. Att bota hetsätning med hetsätning är inte "nyttigt". Och om man tror att det är något som sker i praktiken har man inte så värst bra insyn i vad den ätstörningen faktiskt handlar om.

Du har givetvis helt rätt i att alla som äter mängden x av livsmedel A inte har ätstörningar men det helt korrekta påpekandet av z_bumbi handlar om gruppnivå. Samma sak kan sägas om alkohol. Alla som kör dubbelhelg vecka in och vecka ut har inte alkoholproblem men om du plockar ut tusen personer som har de alkoholvanorna kan du räkna med att en övervägande andel har problem. Vissa vet inte om det själva och vissa vet det mycket väl men döljer (eller snarare försöker dölja) det.

proteinsynthesis
2012-09-29, 17:18
1kg broccoli per dag låter inte så dumt, det blir ju 2 måltider med "rätt mycket" broccoli. Jävligt gott.

Oj vad man skulle tröttna på broccoli snabbt då!

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Holabandola
2012-09-29, 18:55
Slå upp det i slv, det är som ett jättestort grönt piller med vitamin och mineraltillskott :-)

Gott med en klick smör till. Det går att äta massor...

Broccolimos är smaskens.

davve14
2012-10-01, 15:25
Blev sugen på mammas broccoli gratäng nu...

AEB
2013-12-16, 14:37
Så har har man ätit för mycket broccoli under deffend då? brukade äta runt 500 gram per måltid. Men hur kommer det sig att rawfood människor mår så jävla bra då? De käkar ju kopiösa mängder grönsaker och frukter. *screwy*

Kischen
2013-12-16, 17:57
Så har har man ätit för mycket broccoli under deffend då? brukade äta runt 500 gram per måltid. Men hur kommer det sig att rawfood människor mår så jävla bra då? De käkar ju kopiösa mängder grönsaker och frukter. *screwy*

Tips!

Läs tråden.

Sniggel
2013-12-16, 23:36

Wat? Hur drar du den slutsatsen baserat på vad folk som gillar att skriva hur bra de mår för att "de gör X", just skriver att de mår bra? Vad hände med alla andra som inte har lust att skriva och tar man någon hänsyn till hur de åt tidigare? Jag tror knappast "rawfood-vegetarianer" gick från att vara "cookedfood-vegetarianer" till att gå "raw" och helt plötsligt tala sig varm om över hur mycket bättre det är nu när de slutat ångkoka sin broccoli.

nippman
2013-12-17, 01:19
brocoli, morot, blomkål, en skvätt mjölk, lite riven cheddar ost, och kryddor

världens bästa "potatismos" under deff...