handdator

Visa fullständig version : Hur blir jag av med fettet..

tedlin01
2012-05-20, 21:44
Hej!

Min kropp vill verkligen inte bränna fett. Jag har testat alla möjliga dieter år efter år och aldrig blir jag nöjd. Jag förstår inte att det ska vara så svårt..

Jag har testat LCHF, morgonpromenader, mycket anabolisk träning, konditionsträning. Allt, men i slutändan så är det bara mina muskler som tar stryk.

Förra vintern så testade jag LCHF ca 12 veckor och gick ner ca 8kg. Jag gjorde en fettmätning före och en efter. Jag tränade tungt 5 dagar i veckan på gymmet och sprang ca 45 min efter 3 ggr/veckan. Resultatet: -8kg. 6kg muskler och 2 kg fett till min besvikelse.

Min bästa fettprocent på många år ligger jag på just nu. ca 16%. Då har jag inte deffat. Då har jag bara hittat en fungerande diet som håller mig på den procenten. Med ett högt proteinintag och ett kaloriintag på ca 1500-2000kcal/dag så ligger jag stabilt här, ökar jag mängden kcal så ökar mina kilon väldigt snabbt också..

Hur ska jag få lägre fettprocent?

Jag är 24 år, 179cm och väger 84kg.. har diabetes, tränar 4 styrketräningspass i veckan och 1 konditionspass. Arbetar framför datorn.

Fredron
2012-05-20, 21:48
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

tedlin01
2012-05-20, 21:52
Tack du. Jag har läst den och 100 andra guider under mina 6 år som hobby-styrketränare. Guiderna är generella och fungerar inte på mig. In kcal - ut kcal är en extrem simplifiering och generalisering. Jag tränar exakt samma program som en arbetskollega till mig och han äter ca 6000kcal/dag och ligger på 12% fett och väger mindre(tränar på lägre vikter) än mig.

tedlin01
2012-05-20, 21:56
Såhär ser mitt nuvarande matprogram ut:

Frukost kl 10:00
2 koppar kaffé

Lunch kl 12:00:
Köttfärssås o spaghetti / Fläskfilé wook / kycklingfilé o pasta /
tonfiskröra / Hamburgare med bröd
+ Daglig Energi + Biotin i rikliga mängder + kaffe

Kl 15: Mellanmål: Kaffe + 2 ägg och en proteinshaker med Esensiella aminosyror
+ L-Glutamine, Kreatin, B5 vitamin, L-Citrulline, L-Arginine, DMAA, Beta-Alanin + kaffe
+ 1 burk cola ibland

Kl 17: Intensivt gympass

Kl 19: Middag: Samma som lunch fast med Omega3 och MSM.

Kl 23: Kvällsmacka: 2 ägg + proteinshaker med Esensiella aminosyror.

Söndagar: Äter vad jag vill och äter mig riktigt mätt till middagen

Resultat: Liten viktökning på ca 0.5kg/månad.

Vart finns det utrymme att moddifiera?

Min nuvarande taktik är väll att fortsätta köra på denna diet och fortsätta öka tills jag blir så pass stor att fettet inte syns lika mycket..

Fredron
2012-05-20, 22:03
Att guiderna inte fungerar på dig låter otroligt, mer troligt är att du inte förstår eller använder kunskapen på rätt sätt.
LCHF är knappast en bra idé för någon som tränar mycket och endast vill gå ner ett par procentenheter fett. Att du skulle ha förlorat 6kg muskler och 2 kg fett på 12 veckor låter inte troligt alls, du borde själv inse det orimliga i det hela.
Om du har hittat en "diet" som i dagsläget gör att du är viktstabil så är det väl tämligen enkelt att lista ut vad du bör göra för att gå ner i vikt och då främst bli av med kroppsfett. Speciellt om man har läst deffguiden.

Rickard
2012-05-20, 22:12
Skaffa en coach/dietist/whatever, någon som du får redovisa för vad du äter och vad du väger med regelbundna intervall.

tedlin01
2012-05-20, 22:16
Mmm.. Det är ju därför jag vill disskutera det.. Fettmätningen visade det resultatet iaf. Jag har kvittona här.. Förstår inte riktigt vad du menar skulle vara orimligt i det? Det är väll inte så konstigt att kroppen föredrar att bränna muskler framför fett under svält? (Jag åt ca 1500kcal/dag på LCHF) och vare sig du vill eller inte så fungerar människors kroppar otroligt olika.. T.ex skiter vissa 10 ggr om dagen medans andra skiter 2-3 ggr / veckan trots att de äter samma föda.

Dreas
2012-05-20, 22:36
Kvittona säger fettfri massa va? Dit räknas vätska vilket man tappar en hel del på LCHF. Kcal in vs kcal ut är simplifierat ja, men inte till den grad du påstår. Hitta felkällan, för den finns.

Kan inte riktigt hjälpa.

Baskagge
2012-05-20, 22:41
Ett konditionspass i veckan är lite om du nu arbetar framför datorn och kanske sitter still i övrigt större delen av dagarna som många gör.

MtotheM
2012-05-20, 22:44
Tack du. Jag har läst den och 100 andra guider under mina 6 år som hobby-styrketränare. Guiderna är generella och fungerar inte på mig. In kcal - ut kcal är en extrem simplifiering och generalisering. Jag tränar exakt samma program som en arbetskollega till mig och han äter ca 6000kcal/dag och ligger på 12% fett och väger mindre(tränar på lägre vikter) än mig.

Kcal in - kcal ut är inte en generalisering. Att utgå från en teoretisk formell och tro att den kommer återspegla den verkliga energiförbrukningen är en annan femma. Går du inte ner så äter du för mycket, ät mindre så kommer du gå ner.

Sedan så brukar fettmätningar vara ganska värdelösa med några få undantag som kanske kaliper + kunnig person som utför denna. Eftersom du fick även ut hur mycket muskler du tappa så var det nog inte kalipermetoden (kanske bioimpedans?) så jag skulle inte lita på kvittona.

Seaturtle
2012-05-21, 00:06
Det spelar ingen roll vad du tror att du har gjort. Vad som säger sanningen är dina resultat.

Förlorar du mer muskler än fett, har du helt enkelt tränat för lätt, ätit otillräckligt med proteiner och förmodligen inte legat på ett adekvat kaloriunderskott.

Stor skillnad mellan att veta teori och sätta den i praktiken. Tycket att du borde börja om från grunden, glöm allt du tror och satsa på att lära dig räkna, träna hårt, och äta mer protein plus whey.

Mala
2012-05-21, 01:26
Skriv ner vad du äter varje dag i en vecka eller två och kolla vikten i början och i slutet av perioden. Morgons vikt såklart. Det är det bästa sättet o få ett hum om kalori behovet skulle jag säga. Matematiska formler låter troligen lockande men de är sämre :)

Eddie Vedder
2012-05-21, 05:43
Såhär ser mitt nuvarande matprogram ut:

Frukost kl 10:00
2 koppar kaffé

Lunch kl 12:00:
Köttfärssås o spaghetti / Fläskfilé wook / kycklingfilé o pasta /
tonfiskröra / Hamburgare med bröd
+ Daglig Energi + Biotin i rikliga mängder + kaffe

Kl 15: Mellanmål: Kaffe + 2 ägg och en proteinshaker med Esensiella aminosyror
+ L-Glutamine, Kreatin, B5 vitamin, L-Citrulline, L-Arginine, DMAA, Beta-Alanin + kaffe
+ 1 burk cola ibland

Kl 17: Intensivt gympass

Kl 19: Middag: Samma som lunch fast med Omega3 och MSM.

Kl 23: Kvällsmacka: 2 ägg + proteinshaker med Esensiella aminosyror.

Söndagar: Äter vad jag vill och äter mig riktigt mätt till middagen

Resultat: Liten viktökning på ca 0.5kg/månad.

Vart finns det utrymme att moddifiera?

Min nuvarande taktik är väll att fortsätta köra på denna diet och fortsätta öka tills jag blir så pass stor att fettet inte syns lika mycket..

Det där låter i mina ögon som 1) en kost som kan vara rejält energirik och 2) en kost som du inte har så bra koll på. Helt ärligt tror jag att du äter rätt mycket utan att tro det.

OneManArmy
2012-05-21, 06:15
Investera i en matvåg

Sniggel
2012-05-21, 08:27
Fettmätningsvågar är ofta usla prylar och kan ljuga rätt rejält ibland.

Diabetes typ 1 eller 2?

Söndagen känns väldigt vansklig så som du beskriver den.
Kan du svara på hur mycket kalorier du får i dig på en vecka eller "tror" du att det är nånstans (1500 till 2000 kcal x 6) + söndag?

Du kanske ska prova att lägga till 2 konditionspass i veckan. Styrketräning förbränner knappt några kalorier värd att tala om.

användaren
2012-05-21, 10:16
Din diabetes kan ju vara rätt avgörande. Jag har alldeles för dålig kunskap hur den påverkar din kropp så jag vågar inte uttala mig exakt hur. Men någon annan här kanske har en ide?

tedlin01
2012-05-21, 11:35
Det är Diabetes Typ1. Haft i 11 år.

Sen vill jag påpeka att problemet är inte att gå ner i vikt. Jag kan tappa vikt väldigt snabbt. Det jag har problem med är att tappa "fett". Jag har kört bulk/deff principen i 4 år nu men varje vår så känns det som jag tappar mer muskler än fett när jag deffar och då har jag testat många olika dieter och taktiker.

Kanske spelar min diabetes en viktig roll. Vet inte, kanske går jag ut för hårt och sätter kroppen i "sparläge?". Det här med att bränna fett samtidigt som jag spar musklerna är sjukt knepigt för mig iaf och har ni några tips som inte är "träna mer, ät mindre" så var god och bidra. Gärna med egna erfarenheter! :)

De senaste 8 månaderna har jag ju lyckats ta mig ner ifrån 18% till 16% med den kosten jag hållt nu. Kanske ska jag bara fortsätta hålla den och sikta på en långsiktig fettminskning snarare än bulk/deff?

kaer
2012-05-21, 11:48
Räknar du dina kalorier på något vis eller uppskattar du bara?
Väger du maten?
Skulle jag äta som dig skulle jag absolut hamna över 2500 kcal per dag.

När du har gått ner så mycket i muskler, har du också blivit svagare under samma period? Tappa 6kg muskler låter som att du borde tappat väldigt mycket i styrka.

Hur gjordes BF-mätningarna?

Bluesparv
2012-05-21, 12:12
I ditt läge skulle jag diskutera det med din läkare/dietist, att börja leka med kroppen och samtidigt ha diabetes kan få väldigt otrevliga konsekvenser. Det här är trots allt bara ett internetforum där kunskapsnivåerna skiljer sig ofantligt mycket.

Dreas
2012-05-21, 12:17
Det är Diabetes Typ1. Haft i 11 år.

Sen vill jag påpeka att problemet är inte att gå ner i vikt. Jag kan tappa vikt väldigt snabbt. Det jag har problem med är att tappa "fett". Jag har kört bulk/deff principen i 4 år nu men varje vår så känns det som jag tappar mer muskler än fett när jag deffar och då har jag testat många olika dieter och taktiker.

Kanske spelar min diabetes en viktig roll. Vet inte, kanske går jag ut för hårt och sätter kroppen i "sparläge?". Det här med att bränna fett samtidigt som jag spar musklerna är sjukt knepigt för mig iaf och har ni några tips som inte är "träna mer, ät mindre" så var god och bidra. Gärna med egna erfarenheter! :)

De senaste 8 månaderna har jag ju lyckats ta mig ner ifrån 18% till 16% med den kosten jag hållt nu. Kanske ska jag bara fortsätta hålla den och sikta på en långsiktig fettminskning snarare än bulk/deff?Vad för metod använder du dig utav för att se skillnaderna i fettprocent?

användaren
2012-05-21, 13:27
oavsett diabetesen så borde du göra som några andra föreslår och verkligen väga all mat och se till så att du får i dig tillräckligt lite kcal. sen om inte det funkar är det ju något som är väldigt fel.

ang hur diabetesen funkar så kan du ju prata med läkare eller testa att fråga andra som också har diabetes om vad deras erfarenheter är http://diabetesforum.funkanu.se/default.asp

tedlin01
2012-05-21, 13:43
Vad för metod använder du dig utav för att se skillnaderna i fettprocent?

Använder en maskin på gymmet som de tar 150kr per tillfälle för.
Sen kollar jag i spegeln också =)

Jag kanske äter 2500kcal just nu. jag uppskattar bara, jag väger inte min mat året runt :P
Jag deffar ju inte nu!
Jag skulle snarare gissa på att jag äter mindre än 2500kcal just nu dock. Uppskattar att mina måltider ligger på ca 750kcal och mellanmålen ihopräknat på ca 500kcal.

Jag tänker aldrig någonsin ge mig på en deff igen såvida jag inte känner att jag kan göra det utan att tappa lika mycket muskelmassa som jag gjort de tidigare gångerna. Jag har ännu inte fått några tips här på vad jag kan göra för fel för att tappa så mycket muskelmassa när jag deffar så det ser ut som jag inte kommer deffa igen :)

willtjam
2012-05-21, 13:46
Du har visst fått tips. Ät mycket protein och styrketräna tungt.

Dreas
2012-05-21, 13:51
Använder en maskin på gymmet som de tar 150kr per tillfälle för.
Sen kollar jag i spegeln också =)

Jag kanske äter 2500kcal just nu. jag uppskattar bara, jag väger inte min mat året runt :P
Jag deffar ju inte nu!
Jag skulle snarare gissa på att jag äter mindre än 2500kcal just nu dock. Uppskattar att mina måltider ligger på ca 750kcal och mellanmålen ihopräknat på ca 500kcal.

Jag tänker aldrig någonsin ge mig på en deff igen såvida jag inte känner att jag kan göra det utan att tappa lika mycket muskelmassa som jag gjort de tidigare gångerna. Jag har ännu inte fått några tips här på vad jag kan göra för fel för att tappa så mycket muskelmassa när jag deffar så det ser ut som jag inte kommer deffa igen :)Och den anger som jag frågade ovan vikten i fettfri massa och fettmassa?

Det finns som sagt en felkälla här någonstans, om det är din diabetes som ställer till det, du som äter eller tränar dåligt eller annat vet vi inte.

Sköter man träning och kost samt ligger på underskott borde man minska i fettprocent.

tedlin01
2012-05-21, 13:51
Du har visst fått tips. Ät mycket protein och styrketräna tungt.

Om du läser det jag skriver så ser du att det är precis det jag alltid gjort, så det är inte motivering nog att ge mig på en deff igen.

tedlin01
2012-05-21, 13:54
Och den anger som jag frågade ovan vikten i fettfri massa och fettmassa?

Det finns som sagt en felkälla här någonstans, om det är din diabetes som ställer till det, du som äter eller tränar dåligt eller annat vet vi inte.

Sköter man träning och kost samt ligger på underskott borde man minska i fettprocent.

Okej du kanske har rätt. Jag får helt enkelt fortsätta o experimentera tills jag hittar källan. Drygt bara att det ska vara så svårt för vissa medans andra kan slarva hur mycket som helst men ändå ha väldefinierade kroppar, som vissa kompisar jag har. De dricker sprit, äter pizza varje dag o hoppar träningspass hela tiden. Ändå har de superdeffade kroppar.

Frågan i mitt fall är ju egentligen "vad är det som kan göra att man bränner muskler istället för fett vid en viktminskning?".

clavain
2012-05-21, 14:58
Okej du kanske har rätt. Jag får helt enkelt fortsätta o experimentera tills jag hittar källan. Drygt bara att det ska vara så svårt för vissa medans andra kan slarva hur mycket som helst men ändå ha väldefinierade kroppar, som vissa kompisar jag har. De dricker sprit, äter pizza varje dag o hoppar träningspass hela tiden. Ändå har de superdeffade kroppar.

Frågan i mitt fall är ju egentligen "vad är det som kan göra att man bränner muskler istället för fett vid en viktminskning?".

1. Impendansvågar är inte helt tillförlitliga, att dra slutsatsen att du tappat 6kg FFM på några få veckor baserat på ett par såna mätningar är kanske lite väl drastiskt.

2. För matdagbok en vecka, väg maten, räkna kalorierna och logga allt. Väg dig varje morgon, samma tid med så lika förutsättningar som möjligt. Återkom sen med resultaten så finns det säkert någon vänlig själ här på forumet som kan ge dig bättre råd för som det är nu saknas det information.

tedlin01
2012-05-21, 15:01
1. Impendansvågar är inte helt tillförlitliga, att dra slutsatsen att du tappat 6kg FFM på några få veckor baserat på ett par såna mätningar är kanske lite väl drastiskt.

2. För matdagbok en vecka, väg maten, räkna kalorierna och logga allt. Väg dig varje morgon, samma tid med så lika förutsättningar som möjligt. Återkom sen med resultaten så finns det säkert någon vänlig själ här på forumet som kan ge dig bättre råd för som det är nu saknas det information.

Aight, jag har kollat på lite motivation nu. Ger det 2 månader. Satsar på att droppa 2kg då. here we go again :)

Sniggel
2012-05-21, 15:12
Tror du lite på tok för mycket på den där apparaten.

begt
2012-05-21, 15:30
Tror du lite på tok för mycket på den där apparaten.

+1

Upplever du att du tappat mycket i styrka under din viktnedgång? Ifall du ätit ordentligt med protein, styrketränat, samt hållit ett lagom energiunderskott borde du inte ha tappat mycket.

Kalorier in vs. kalorier ut är inget du ska vifta bort. Mest troligt är det där skon klämmer så att säga.

Rusk
2012-05-21, 15:44
Ett konditionspass i veckan är lite om du nu arbetar framför datorn och kanske sitter still i övrigt större delen av dagarna som många gör.

Jag kör ingen kondition (ibland 40 min gång i ett högt tempo), spenderar 60-70% av mina dagar framför datorn och styrketränar 4-5 gånger i veckan.
Jag tappar det jag ligger minus i mitt dagliga behov, inte linjärt men med tiden så stämmer det.
Stod tex still i 2 veckor, på den tredje veckan så droppa jag 1.3kg med ett -500 kaloriers underskott.
Så konditionsträning är inget måste för att tappa vikt, det är kalori in/ut som räknas.

Ts du behöver börja räkna dina kalorier då din uppskattning inte är något vidare, en matvåg + papper och penna/dokument på datorn och du kommer börja tappa vikt.
Hur snabbt avgör du själv beroende på hur stort underskott du kommer ligga på.
Och när det kommer till vågar som mäter BF så hör dom hemma på tippen, ren dynga.
Här har du en sida där du kan uppskatta ditt dagliga behov av kalorier, du kan även välja vilket underskott du vill ligga på och se hur mycket du kommer gå ned av det.
http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

tedlin01
2012-05-21, 16:22
Måste bara påpeka hur det börjar bli skrattretande att alla snackar om hur man går ner i vikt, jag har ju sagt flera gånger att gå ner i vikt har jag inget problem med, men de läser väll bara rubriken och inte followupsen :)

Frågeställningen är att hur man tappar fett och inte mskler vid en deff/viktnedgång.

Jag har tappat mycket styrka i samband med viktnedgången, svar Ja, väldigt mycket.. Kanske ska jag inte lyssna så mycket på de där apparaterna som ni säger och i så fall är det väll bara o köra på som tidigare men inte lika intensivt för jag misstänker att jag går ut för hårt eftersom jag tappar så mycket muskelmassa.

Edit: Jag räknade precis ut en standard köttfärs o spaghetti portion:
85g pasta = 280kcal
200g köttfärssås(blandfärs, krossade tomater, bönor, champinjoner) = 350kcal-400kcal
Totalt: Ca 600kcal

Dashivas
2012-05-21, 18:24
Hur mycket protein äter du per dag?

Du säger du kan tappa vikt snabbt men kanske för snabbt?
Ta det lugnt istället med vikt nedgången så tappar du mindre muskler.
Sen ska man aldrig räkna dom första veckorna då tappar man enormt mycket vatten och det väger mycket.
Min gissning är att det är vattnet du tappat som din BF våg räknar som muskler.
Sen normalt tappar man ju styrka under deff pga du ligger på kalori underskott dock ska man inte tappa hela tiden eller mycket.

OneManArmy
2012-05-21, 19:56
Kör mindre konditionsträning eller ingen alls
Träna tung styrka
ät mer protein

Profit

tedlin01
2012-05-21, 21:01
Kör mindre konditionsträning eller ingen alls
Träna tung styrka
ät mer protein

Profit