handdator

Visa fullständig version : Kemisterna där ute? HCl-delen av ett aminosyrasalt. Vad väger den?

Sheogorath
2012-05-20, 08:35
Hej Kolo,

Om jag köper kapslar med 500 mg l-histidin hcl kommer jag rimligtvis inte att få i mig 500 mg l-histidin om jag äter en sådan.

Hur sjutton ska jag få reda på om det är 60% eller 99,8% aminosyra?

Har försökt Googla utan framgång.

Tack på förhand.

drakfelt
2012-05-20, 08:45
Av innehållsförteckningen att döma antar jag att renheten motsvarar hur mycket aminosyra du får i dig, dvs ~99.94%

"Other ingredients; None, contains no fillers, excipients or substances"

Sheogorath
2012-05-20, 08:47
Av innehållsförteckningen att döma antar jag att renheten motsvarar hur mycket aminosyra du får i dig, dvs ~99.94%

"Other ingredients; None, contains no fillers, excipients or substances"

Det låter ju sweet.

Fler kommentarer, någon? Stämmer drakens slutsats?

Sniggel
2012-05-20, 08:57
Här är någon information om det hela.

Om man tittar på bilden så kan man ju tolka det som att en HCl är bunden till varje histidin. Isåfall skulle man ju kunna räkna ut hur stor massprocent histidinet har.
Men jag ska läsa lite mer på sidan och se om det är så det är :P

Renheten kan ju ha att göra med hur mycket som är l-histidin hcl. Resten kan ju vara föroreningar som man inte fått bort vid framställningen.

edit: Om mitt antagande är rätt så kan jag utan att räkna på det, påstå att en stor majoritet är ren l-histidin iaf.

edit 2:
Ah - "C6H9N3O2•HCl•H2O"
Ser ut som där är en vattenmolekyl med i denna information (monohydrat).

Scratch89
2012-05-20, 08:59
Histidin är ju mycket större än vad HCl är. HCl är två atomer, versus hela den här histidnmolekylen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/Histidine_simple.png

Sheogorath
2012-05-20, 09:02
Någon som orkar räkna på saken? Jag har glömt all min kemi, trots att jag läst en termin organisk kemi. Bra va? :em:

Sniggel
2012-05-20, 09:05
Någon som orkar räkna på saken? Jag har glömt all min kemi, trots att jag läst en termin organisk kemi. Bra va? :em:

Men gargh...
Leta upp periodiska systemet och lägg ihop alla atomers vikt var för sig i l-histidin och var för sig i HCl.
Dela l-histidinvikten med (l-histidinvikten + HCl vikten) och gånga med hundra :P

Både klor och väte är väl rätt små atomer så HCl lär vara en lättviktare.

Sheogorath
2012-05-20, 09:09
Men gargh...
Leta upp periodiska systemet och lägg ihop alla atomers vikt var för sig i l-histidin och var för sig i HCl.
Dela l-histidinvikten med (l-histidinvikten + HCl vikten) och gånga med hundra :P

Både klor och väte är väl rätt små atomer så HCl lär vara en lättviktare.

:thumbup:

hahavaffan
2012-05-20, 09:11
http://2.bp.blogspot.com/-pnKObAvS3Pw/Tw4lxJeDXiI/AAAAAAAAAmc/JrKWnADRNFc/s1600/cop-out-nope.gif

Det var några år sedan man läste gymnasiekemi nu.

Scratch89
2012-05-20, 09:15
Syre väger 15, kväve väger 14 , kol väger 12, väte väger 1.

Histidin har (vad jag kommer ihåg) 2 syre, 3 kväve, 6 kol, 9 väte. 2 x 15 + 3 x 14 + 6 x 12 + 9 = 30+42+72+9=153.

HCl väger 35+1=36.

36/153=0,24 = 24% av molekylvikten. Om den är fördelad 1:1.

Sheogorath
2012-05-20, 09:24

Histidin har (vad jag kommer ihåg) 2 syre, 3 kväve, 6 kol, 9 väte. 2 x 15 + 3 x 14 + 6 x 12 + 9 = 30+42+72+9=153.

HCl väger 35+1=36.

Wat? :D

Tack Scratch! Jag ska kontrollräkna sen. Men då var det ju väldigt mycket icke-aminosyra trots allt!

Sniggel
2012-05-20, 09:24
Oj, det var så mycket (HCl) ändå?
Nu kommer Sheo få lov att omdosera sin histidin/eaa-blandning :D

Edit: Ser ut som Scratch har tänkt rätt.

Sheogorath
2012-05-20, 09:27
Oj, det var så mycket (HCl) ändå?
Nu kommer Sheo få lov att omdosera sin histidin/eaa-blandning :D

Vilken jävla tur att jag inte köpt något histin än! Jag skulle ju hällt i ~25% för lite histinpulver i burken! Typ 2 gram för lite! *gah!*

Halldin
2012-05-20, 09:49

HCl väger 35+1=36.

Med risk för att jag besserwissrar mig fel nu (sov exceptionellt lite inatt) så ligger syre närmare 16 g/mol och det var ett monohydrat, vidare så borde du väl ta histidinets vikt delat med den totala vikten om du vill ha andelen av molekylvikten som utgör histidin. Isåfall är det 155.07/(155.07+36+18) = 74.17% histidin. Men du fick ju uppbackning av Sniggel med så jag kanske borde hålla labbarna borta från denna tråden innan bägaren rinner över

Scratch89
2012-05-20, 09:53
Ja just ja, syre väger ju 16, och det blir delen genom det hela. Nåväl, det blir ändå runt 75% histidin. :)

drakfelt
2012-05-20, 09:54
I stand corrected :)

Postat via en mobil enhet

Sniggel
2012-05-20, 13:58
Med risk för att jag besserwissrar mig fel nu (sov exceptionellt lite inatt) så ligger syre närmare 16 g/mol och det var ett monohydrat, vidare så borde du väl ta histidinets vikt delat med den totala vikten om du vill ha andelen av molekylvikten som utgör histidin. Isåfall är det 155.07/(155.07+36+18) = 74.17% histidin. Men du fick ju uppbackning av Sniggel med så jag kanske borde hålla labbarna borta från denna tråden innan bägaren rinner över

Jag kollade inte alla detaljer så noga utan bara övergripande med atomvikter och antal atomer (fick det till 8 väte istället för 9 men det känns som det kvittar om jag eller scratch har fel just angående vätet)
Monohydraten bör man kanske räkna med också ja och då blir det ju ännu längre procentandel histidin.

C.E.J.
2012-05-20, 14:47
Skummaste tråden nånsin. Histidin har en formel CxHyOz whatever, som någon sa är det ju bara att leta upp vikten på C,H,O och räkna ihop.

Halldin
2012-05-20, 15:33
Skummaste tråden nånsin. Histidin har en formel CxHyOz whatever, som någon sa är det ju bara att leta upp vikten på C,H,O och räkna ihop.

Nej

C.E.J.
2012-05-20, 17:59
Nej

Jo? Nämligen precis den uträkning du själv gjorde tidigare.

PixelMiner
2012-05-20, 20:04
Opti-noja?

Låt oss fråga en biokemist (dvs min sambo som doktorerar inom biokemi).

Svaret: Histidin går inte att kristallisera om det inte finns motjoner som neutraliserar laddningarna, fria aminosyror är så kallade zwitterjoner för den som är intresserad. Det betyder att de har både positiva och negativa laddningar och alltså behövs motjoner av motsatt laddning, i det här fallet H+ och Cl-. Andra motjoner är givetvis möjliga men vanligast är natriumsalter (NaCl) och som här, HCl. Vad gäller molekylvikten: spelar roll! Ta angiven dos på burken. Skitlätt. Det är så otroligt små mängder ni diskuterar kring så det spelar faktiskt ingen roll exakt hur stor del av pulvret som utgör själva aminosyran. Eftersom ni förmodligen doserar med ett dosmått och inte analysvåg så är felet redan så pass stort att det gott och väl täcker in den mängd som utgörs av motjonerna. End of story.

Varför denna hets kring endast en aminosyra? Det finns 20st som är mer eller mindre lätta för kroppen att syntetisera själv. Vissa kan omvandlas till andra eller brytas ner till energi vid överskott. Se istället helheten.

Om du är rädd för att "underdosera" en aminosyra med 2 g (ack denna massiva tyngd!), drick ett glas mjölk och/eller ät en bit ost/skinka. Också skitlätt. Eller skit i pulvret och drick bara mjölken och/eller ät osten/skinkan. Det är fullt tillräckligt. Om du är osäker, dubbla mängden.

Pepz
2012-05-20, 20:09
http://profalbrecht.files.wordpress.com/2010/04/nerd_alert.gif

Scratch89
2012-05-20, 23:14
Jag förstår inte heller vad du ska med histidin till. Är det en ny glutamat-optinoja på gång, eller?

Jens.Andersson
2012-05-20, 23:43
Opti-noja?

Svaret: Histidin går inte att kristallisera om det inte finns motjoner som neutraliserar laddningarna, fria aminosyror är så kallade zwitterjoner för den som är intresserad. Det betyder att de har både positiva och negativa laddningar och alltså behövs motjoner av motsatt laddning, i det här fallet H+ och Cl-. Andra motjoner är givetvis möjliga men vanligast är natriumsalter (NaCl) och som här, HCl. Vad gäller molekylvikten: spelar roll! Ta angiven dos på burken. Skitlätt. Det är så otroligt små mängder ni diskuterar kring så det spelar faktiskt ingen roll exakt hur stor del av pulvret som utgör själva aminosyran. Eftersom ni förmodligen doserar med ett dosmått och inte analysvåg så är felet redan så pass stort att det gott och väl täcker in den mängd som utgörs av motjonerna. End of story.

Varför denna hets kring endast en aminosyra? Det finns 20st som är mer eller mindre lätta för kroppen att syntetisera själv. Vissa kan omvandlas till andra eller brytas ner till energi vid överskott. Se istället helheten.

Om du är rädd för att "underdosera" en aminosyra med 2 g (ack denna massiva tyngd!), drick ett glas mjölk och/eller ät en bit ost/skinka. Också skitlätt. Eller skit i pulvret och drick bara mjölken och/eller ät osten/skinkan. Det är fullt tillräckligt. Om du är osäker, dubbla mängden.

Aminosyror är bara zwitterjoner i lösning, vanligtvis skulle det inte vara problem
att kristallisera en aminosyra men eftersom histidin är en bas så kan det mycket
riktigt krävas ett salt för att lyckas. Det gör också extraktion ur ett organiskt
lösningsmedel väldigt mycket enklare. Jonerna är inte heller vid aminosyran utan
vid imidazolen.

Fartman
2012-05-21, 00:08
Jag vet inte om det bidrar så mycket till tråden nu när ni redan löst det. Men till nästa gång någon går i liknande funderingar så kan jag starkt tipsa om att vi befinner oss på internet. Där finns det alltid sköna kalkylatorer som kan göra den drygaste delen av jobbet åt oss! ;)
Molecular Weight Calculator (http://www.lenntech.com/calculators/molecular/molecular-weight-calculator.htm)

Sheogorath
2012-05-21, 05:52
Opti-noja?

Jag förstår inte heller vad du ska med histidin till. Är det en ny glutamat-optinoja på gång, eller?

Hälsa sambon och tacka så mycket! Du kan berätta för henne (och jag kan berätta för dig Scratch) att jag skaffat l-histindin-hcl för att komplettera upp ett annat tillskott: jag köpte ett amerikäääänskt EAA-pulver i hopp om att få en komplett essentiell aminosyra-profil utan en massa icke-essentiella aminosyror, men precis som alla andra sådana tillskott är det något som fattas. I svenska EAA-produkter är det alltid (åtminstone) tryptofan som tagits bort (av juridiska skäl) och i just mitt pulver (HumaPro från ALRI) saknas histin.

Jag kommer därför tillsätta histidin i en mängd som gör att det uppnår 2,3% av aminosyrainnehållet. Det är samma mängd som i mänsklig modersmjölk vilket verkar opti. Ska man dricka EAA får det ju vara alla EAA, något annat vore konstigt.

Scratch89
2012-05-21, 06:04
Hälsa sambon och tacka så mycket! Du kan berätta för henne (och jag kan berätta för dig Scratch) att jag skaffat l-histindin-hcl för att komplettera upp ett annat tillskott: jag köpte ett amerikäääänskt EAA-pulver i hopp om att få en komplett essentiell aminosyra-profil utan en massa icke-essentiella aminosyror, men precis som alla andra sådana tillskott är det något som fattas. I svenska EAA-produkter är det alltid (åtminstone) tryptofan som tagits bort (av juridiska skäl) och i just mitt pulver (HumaPro från ALRI) saknas histin.

Jag kommer därför tillsätta histidin i en mängd som gör att det uppnår 2,3% av aminosyrainnehållet. Det är samma mängd som i mänsklig modersmjölk vilket verkar opti. Ska man dricka EAA får det ju vara alla EAA, något annat vore konstigt.

O M G, whatever makes you happy. ;)

Sheogorath
2012-05-21, 06:35
O M G, whatever makes you happy. ;)

These kinds of things DO make my happy! Rätt ska va rätt och ju mer pill desto roligare. ;)

Halldin
2012-05-21, 06:50
Jo? Nämligen precis den uträkning du själv gjorde tidigare.

Nej

Sniggel
2012-05-21, 06:53
Sheo lär få dopamin-kickar när han listar ut dessa grejer och blandar i sina 2g histidin i eaa-burken och rör om. "Opti at last!" tänker han och känner sig tillfreds med tillvaron.
Nästa grej blir att efterlysa Colostrum på blocket eller singelogravid.se.

*rolleyes* Eine bischen edit ja?

Sheogorath
2012-05-21, 06:57
Sheo lär få serotonin-kickar när han listar ut dessa grejer och blandar i sina 2g histidin i eaa-burken och rör om. "Opti at last!" tänker han och känner sig tillfreds med tillvaron.
Nästa grej blir att efterlysa Colostrum på blocket eller singelogravid.se.

You know me like I know the back of my hand. Men det är nog snarare dopamin-kickar om vi ska vara petiga, och omkring 7 g histidin för hela burken. Jag återkommer när jag räknat på saken. Det kommer ju finnas många som vill göra samma sak med sitt HumaPro-pulver tänker ja. ;)

Colostrum?

*le google*

Eeeeeeiwwwww! *gah!*

Sheogorath
2012-05-23, 18:13
*host host*

http://i46.tinypic.com/hrgfah.jpg