handdator

Visa fullständig version : Får inte träningsverk?

SvenGöran
2012-05-19, 12:47
Hejsan!

Jag har gymat nu i 2 veckor på måndag. Men jag har väldigt sällan fått träningsverk. Får det mest i benen när vi kör ett benpass.

(Kört varannan dag sedan 2 veckor tillbaka).

Första veckan körde jag ganska lugnt för att lära mig lite, andra veckan så tar jag så tunga vikter som jag klarar av.

Så varför får jag endast träningsverk i mina ben som jag känner av? Jag har dock värk på kvällen när jag har gymat (Brukar gyma runt 11-12 och runt 22 brukar det kännas av när jag ska sova). Men inte dagarna efter om jag inte tex. ska lyfta något som väger lite.

Men min polare som jag tränar med verkar ha sån träningsvärk så han knappt kan köra bil.
Gör jag något fel? :s

wcanka
2012-05-19, 12:49
Träningsvärk är inget kvitto på om du har tränat hårt eller inte, håll koll på att du utvecklas bara dvs att du klarar av tyngre vikter, blir du inte starkare så gör du förmodligen något fel.

SvenGöran
2012-05-19, 12:52
Träningsvärk är inget kvitto på om du har tränat hårt eller inte, håll koll på att du utvecklas bara dvs att du klarar av tyngre vikter, blir du inte starkare så gör du förmodligen något fel.

Så jag bör inte vara orolig över att jag inte får värk?
Jo, utvecklas gör jag. Blir lättare och lättare ju mer teknik jag får in, men ökning ser jag av :)

Fernicus
2012-05-19, 12:54
Värk*

wcanka
2012-05-19, 12:56
Så jag bör inte vara orolig över att jag inte får värk?
Jo, utvecklas gör jag. Blir lättare och lättare ju mer teknik jag får in, men ökning ser jag av :)

Så länge du blir starkare så skulle jag skita i om du får träningsvärk eller inte, bara jobbigt att ha det :D

Qudatullah Jamal
2012-05-19, 12:57
Kör till failure i varje set om det nu är träningsvärk som är huvudsyftet med din träning.

Pintan
2012-05-19, 13:39
Jag får bara träningsvärk om jag kör riktigt långsamt i den negativa fasen av lyftet. Brukar räcka med sista repetitionen på sista setet, ca 5 sekunder negativ.

simper02
2012-05-19, 13:56
forskare säger ju lite olika i denna fråga.
men jag brukar nu mera sattsa på att få träningsvärk. eftersom jag upplever bättre resultat och det känns bättre både fysiskt och mentalt.

men att inte få träningsvärk som nybörjare tolkar jag som att du inte tar ut dig så mycket som du skulle kunna göra på dina träningspass. Och därför inte kommer få dem resultaten som du skulle kunna få. bra ökningar som nybörjare får man alltid, men du skulle kanske kunna få bättre med hårdare träning.

SvenGöran
2012-05-19, 14:07
Kör till failure i varje set om det nu är träningsvärk som är huvudsyftet med din träning.

forskare säger ju lite olika i denna fråga.
men jag brukar nu mera sattsa på att få träningsvärk. eftersom jag upplever bättre resultat och det känns bättre både fysiskt och mentalt.

men att inte få träningsvärk som nybörjare tolkar jag som att du inte tar ut dig så mycket som du skulle kunna göra på dina träningspass. Och därför inte kommer få dem resultaten som du skulle kunna få. bra ökningar som nybörjare får man alltid, men du skulle kanske kunna få bättre med hårdare träning.

Att få träningsvärk är inte mitt syfte. Mitt syfte är att bygga muskler och gå ner i vikt. Vilket jag gör.

Jag är inte direkt nybörjare när det gäller att bära m.m. utan nybörjare i gymet. Bor på en bondgård och alltid jobbat med fysiskt krävande arbeten. Kanske det spelar någon roll?

SvenGöran
2012-05-19, 14:19

Vet inte vad du menar med failure, men jag kör alltid tills jag inte klarar lyfta längre. Dvs armarna typ lägger av.
Jag är bara lite orolig över att jag gör något fel eller om det är möjligt att jag kan bygga / gå ner utan alltid få tränignsvärk.

Pahwn
2012-05-19, 16:27
Vet inte vad du menar med failure, men jag kör alltid tills jag inte klarar lyfta längre. Dvs armarna typ lägger av.
Jag är bara lite orolig över att jag gör något fel eller om det är möjligt att jag kan bygga / gå ner utan alltid få tränignsvärk.
Det du just sa är att köra till failure. Var glad att du ej får träningsvärk, jag har samma tur som dig, dvs att ofta slippa träningsvärken. Den är bara jobbig och inget kvitto på att du växer, håll kontinuerlig koll på progressionen med vikterna och kroppsmåtten bara så du utvecklas.

simper02
2012-05-19, 16:46
Jag är inte direkt nybörjare när det gäller att bära m.m. utan nybörjare i gymet. Bor på en bondgård och alltid jobbat med fysiskt krävande arbeten. Kanske det spelar någon roll?

ja det spelar stor roll! tolkade ditt inlägg som att du var helt ny inom träning eller fysisk aktivitet.
förmodligen därför din polare alltid får brutal träningsvärk och inte du för du är vanare.

SvenGöran
2012-05-20, 14:24
Tackar som fan för svaren, men har i princip alltid trott att träningsvärk är ett kvitto på att man tränat rätt. Så även om jag fått svar på varför ajg inte får det så känns det fortfarande fel ifall Ni förstår vad jag menar?

mikaelj
2012-05-20, 14:26
Tackar som fan för svaren, men har i princip alltid trott att träningsvärk är ett kvitto på att man tränat rätt. Så även om jag fått svar på varför ajg inte får det så känns det fortfarande fel ifall Ni förstår vad jag menar?

Det spelar ingen roll att det "känns fel" för dig.

SvenGöran
2012-05-20, 14:29
Det spelar ingen roll att det "känns fel" för dig.

Såklart att det gör.

Säg att du alltid trott att solen är gul. Men så kommer någon och säger att solen faktiskt är rosa.

Såklart det känns fel att säga att solen är rosa helt plötsligt. Det stämmer säkert men bara för det så känns det inte rätt.

mikaelj
2012-05-20, 14:37
Såklart att det gör.

Säg att du alltid trott att solen är gul. Men så kommer någon och säger att solen faktiskt är rosa.

Såklart det känns fel att säga att solen är rosa helt plötsligt. Det stämmer säkert men bara för det så känns det inte rätt.

Med fler ord än i mitt föregående inlägg:

Det spelar ingen roll att det känns fel för dig att du inte får någon träningsvärk när du tränar, för träningseffekten är lika bra ändå.

RobbanColeman
2012-05-20, 14:38
För mig är ett pass som ej generar värk ett kasst pass. Jag vet hur det fungerar för mig och det är ett kvitto på ett dåligt genomfört pass!

Jag får alltid värk. Enda undantaget är om jag tar det lugnt pga förkylning eller ngt. Eller om jag misskött maten, då uteblir värken, så också resultaten.

Pjotor
2012-05-20, 17:06
Träningsvärk är i många fall ett tecken på att man har tränat hårt och effektivt. Men det går att träna hårt och effektivt utan att få träningsvärk.

mikaelj
2012-05-20, 19:16
Jag får träningsvärk (ihop med en allmän känsla av slitenhet) om jag missköter maten, tvärtemot Robban...
Postat via en mobil enhet

RobbanColeman
2012-05-20, 20:35
Jag får träningsvärk (ihop med en allmän känsla av slitenhet) om jag missköter maten, tvärtemot Robban...
Postat via en mobil enhet

Slitenhet ihop med värken, då törs jag hävda att det inte är samma typ av värk.

Jag känner igen det du beskriver nu, det är inte vad jag kallar träningsvärk utan ett tecken på överträning. Det jag menar är när man växer och det ömmar mitt i musklerna. Man känner sig stark och det ömmar som fan då man spänner musklerna, som dem ska sprängas. Den känslan ska helst inte vara helt borta då jag tränar igen. ;)

Rusk
2012-05-20, 20:50
Tränar jag frekvent, som tex över/under varannan dag så får jag efter några veckor inte längre träningsvärk.
Byter jag dock ut en övning ibland så händer det grejer, har tex hållt mig till benpress i över 2 månader nu pga av skada med jag drog av 3 set böj igår för att se hur det kändes och idag har jag sjuk träningsvärk.
Samma sak om jag varit borta från gymmet runt 1 vecka, då är den extra saftig.
Så frekvensen har helt klart en hel del med det att göra, jag kommer ihåg när jag skippade vader i över 2 månader och efter att jag tränade dom stenhårt så kunde jag dagen efter ordagrant inte gå normalt på 4 dagar, kändes som att någon högg mig med en kniv i vaden varje gång jag tog ett steg.

simper02
2012-05-20, 21:08
Tränar jag frekvent, som tex över/under varannan dag så får jag efter några veckor inte längre träningsvärk.
Byter jag dock ut en övning ibland så händer det grejer, har tex hållt mig till benpress i över 2 månader nu pga av skada med jag drog av 3 set böj igår för att se hur det kändes och idag har jag sjuk träningsvärk.
Samma sak om jag varit borta från gymmet runt 1 vecka, då är den extra saftig.
Så frekvensen har helt klart en hel del med det att göra, jag kommer ihåg när jag skippade vader i över 2 månader och efter att jag tränade dom stenhårt så kunde jag dagen efter ordagrant inte gå normalt på 4 dagar, kändes som att någon högg mig med en kniv i vaden varje gång jag tog ett steg.

så där är det nog för den flest (alla?)

tränningsvärk är ett teken på att man antingen har tränat för dåligt under den senaste perioden eller trännat hårt och bra

Bulta
2012-05-21, 22:43
Sen jag ökade frekvensen och minskade volymen så har träningsvärken minskat en hel del, men progressionen har aldrig varit bättre.

Pretorian
2012-05-22, 07:19
Jag får sällan träningsvärk men jag tycker resultaten är bra. Jag tränar varje dag och byter sällan övningar.

lurre86
2012-05-22, 07:30
Träningsvärken beror på flera olika faktorer.

Saker som gör att träningsvärken ökar..

*kort set vila
*hög reps
*kontakt
*nära failure

Sen är det folk som självklart inte får träningsverk ändå.

Jag läste i en studie att du får mer träningsvärk när du kör högre reps än omd u ligger nere på 1-6.

Något med muskelfibrer typ II som är mer benägna att ge värk.

Kan ha fel:)

Min tolkning.

andeem
2012-05-22, 08:50
Jag upplever att rörelser med stor belastning i den negativa fasen ger mer träningsvÄrk. Och förstås ovana rörelser. Dagarna efter säsongens första ”barfota”-löpning är inte roliga för vaderna.

Eftersom jag inte njuter av träningsvärk skulle jag gärna vilja ha en prowler för konditionsträning (http://www.elitefts.com/documents/prowler.htm).

Hymer
2012-05-22, 09:34
Jag får nästan aldrig träningsvärk och dom få gånger det händer är när jag kör någon ny övning.

Fredriiik
2012-05-22, 10:36
Träningsvärken beror på flera olika faktorer.

Saker som gör att träningsvärken ökar..

*kort set vila
*hög reps
*kontakt
*nära failure

Sen är det folk som självklart inte får träningsverk ändå.

Jag läste i en studie att du får mer träningsvärk när du kör högre reps än omd u ligger nere på 1-6.

Något med muskelfibrer typ II som är mer benägna att ge värk.

Kan ha fel:)

Min tolkning.

plus att det är den negativa fasen som ger träningsvärk.
Får man inte värk så kanske man inte bromsar ordentligt på vägen ner utan bara släpper ner vikten.
Träningsvärk är för mig ett kvitto på att jag gör rätt och att jag krigar på fint på passen.

Tolkia
2012-05-22, 11:50
Tackar som fan för svaren, men har i princip alltid trott att träningsvärk är ett kvitto på att man tränat rätt.
Kör ett pass Body Pump. Var dagen efter invalid (av någon anledning brukar man bli sjukt styv i kroppen om man är ovan). Fundera sedan på vad du tror om Body Pump som träningsform för att "växa" (ledtråd: inte så bra). Utvärdera om du fortfarande tror att träningsvärk är ett kvitto på att man tränat rätt. ;)

Fredriiik
2012-05-22, 11:58
Kör ett pass Body Pump. Var dagen efter invalid (av någon anledning brukar man bli sjukt styv i kroppen om man är ovan). Fundera sedan på vad du tror om Body Pump som träningsform för att "växa" (ledtråd: inte så bra). Utvärdera om du fortfarande tror att träningsvärk är ett kvitto på att man tränat rätt. ;)

Men om du kör ett benpass ena veckan med fyra övningar på 100kg i alla gånger åtta reps.
Och nästa vecka klarar du tio reps i alla och du håller tillbaka mer på nervägen så du får en träningsvärk utan dess like och veckan efter klarar du elva i någon övning.
Kvitto på progression, hård träning och framsteg skulle jag säga.

Bara för att pissig bodypump ger träningsvärk behöver det inte betyda att träningsvärk är åt skogen :)

stridis
2012-05-22, 12:33
Träningsvärk är i många fall ett tecken på att man har tränat hårt och effektivt. Men det går att träna hårt och effektivt utan att få träningsvärk.

Hårt, men effektivt? Behöver inte alls vara så.

Eftersom jag inte håller på med negativ fas speciellt och kör övningar jag är van vid så får jag inte träningsvärk på samma sätt heller. Fast nedtränad så att man känner sig som en urvriden disktrasa kan ju uppstå.

mikaelj
2012-05-22, 12:37
Men om du kör ett benpass ena veckan med fyra övningar på 100kg i alla gånger åtta reps.
Och nästa vecka klarar du tio reps i alla och du håller tillbaka mer på nervägen så du får en träningsvärk utan dess like och veckan efter klarar du elva i någon övning.
Kvitto på progression, hård träning och framsteg skulle jag säga.

Bara för att pissig bodypump ger träningsvärk behöver det inte betyda att träningsvärk är åt skogen :)

Det var inte vad Tolkia skrev, utan att träningsvärk inte är ett kvitto på någonting. Inte att det skulle vara dåligt.