Visa fullständig version : Blir det för mycket?
Min träning under deff ser nu ut som följande:
* 3-split på gymmet 6 dagar i veckan (3-1-3) - tyngre vikter, max 6 reps, ca 45 minuter.
* morgonpromenad på ~50 minuter varje morgon.
Jag ser till att äta så mitt proteinintag är omkring 2,5g per kg kroppsvikt och intar omkring 2200 kcal. Har inte tränat gym seriöst förrän i februari, då jag började med tre dagar i veckan.
Undrar mest om jag kör onödigt hårt? Har kört såhär sedan en vecka tillbaka.
Bör jag dra ner på antalet gym-pass eller promenader (eller både och)?
Försöker lyssna på kroppen och säger den ifrån så vill jag ta det lugnt.
Brinkarn
2012-05-19, 09:21
Nej det verkar jättebra! Högt å bra protte-intag också :)
Fast om jag hade varit du så hade jag varierat mitt schema och gjort 8-12 reps efter några veckor med 6 repsen! :)
Låter som extremt mycket träning under deff. Träna 3 gånger i veckan och lägg promenaderna på vilodagarna. Kosten låter rimlig.
Mattiays
2012-05-19, 10:15
Oj vad mycket du tänkt promenara! Det är kcal in -> mot ut ;)! Ligger du på underskott går du ner vilket som. Dock kanske du tänkt ta promenaderna så du kan käka mera? Vad vet jag^^
Som tidigare säger så behöver du inte träna så mycket, kör 3-4 pass i veckan och var noga med träningen och ha tålamod, vissa pass kan det svika och gå riktigt piss men det är bara å köra på!!
Lycka till!
krubkungen
2012-05-19, 10:21
Låter som extremt mycket träning under deff. Träna 3 gånger i veckan och lägg promenaderna på vilodagarna. Kosten låter rimlig.
Nog inte så extremt mycket. Kan man hålla ner volymen och undvika total failure så funkar nog ett 3-1-3 splitt bra. Sen har det ju visat sig positivt att köra igenom muzklerna 2ggr i veckan för tillväxt :)
Nog inte så extremt mycket. Kan man hålla ner volymen och undvika total failure så funkar nog ett 3-1-3 splitt bra. Sen har det ju visat sig positivt att köra igenom muzklerna 2ggr i veckan för tillväxt :)
Mitt svar är gällande för deff.
edit: Snackar vi bulk, tycker jag fortfarande att det är för mycket.
Jag skulle kunna köra en 3-split men istället 2-1-2 schema.
Har mest tänkt att jag försöker träna samma muskelgrupp två gånger i veckan (hoppar direkt till en annan övning när jag kört ett set) eftersom jag läst någonstans här att det ska vara mest "optimalt". Frågan om det gäller även vid deff...
Oj vad mycket du tänkt promenara! Det är kcal in -> mot ut ;)! Ligger du på underskott går du ner vilket som. Dock kanske du tänkt ta promenaderna så du kan käka mera? Vad vet jag^^
Som tidigare säger så behöver du inte träna så mycket, kör 3-4 pass i veckan och var noga med träningen och ha tålamod, vissa pass kan det svika och gå riktigt piss men det är bara å köra på!!
Lycka till!
Promenaderna grundar sig givetvis i att jag vill motionera på ett sätt som gör att muskelstyrkan inte avtar väsentligt mycket. Istället för att jogga tre gånger i veckan tänker jag att jag hellre går 6 gånger. Oftast går jag 30 + 15 minuter (buss mellan) till jobbet på morgonen efter frukost (gröt, proteinpulver, ägg, mjölk, hallon). På helgerna försöker jag lägga till en promenad på morgonen innan frukost, så jag får rutin på det.
Målet i slutändan är att få en stark och mer tonad kropp med synliga muskler. Inga ambitioner att sedan bulka upp mig och bli "biffig" och bred. Men ändå en slutvikt på kanske 80-85 kg (väger nu 84 kg)
Davitian
2012-05-19, 13:44
Mitt svar är gällande för deff.
edit: Snackar vi bulk, tycker jag fortfarande att det är för mycket.
Och varför i h-vete skulle man träna mindre styrketräning när man deffar?!
Det har jag aldrig påstått. Lägg ner högaffeln.
Idag var en sån dag då jag inte orkade mer än 40 minuters gymmande innan huvudet sa stopp. Dessförinnan hade jag gått en halvtimma ner till gymmet (och på morgonen tog jag 50 min promenad).
Åt min gröt halv 9, sedan två laxfiléer + broccoli (inget annat till) klockan 12. Började gymma kl 15.10. Efter träningen tog jag 250g kesella, 2,5 dl mjölk, 1 dl havregryn, 1 dl Whey FX och 1 dl hallon. Fick tvinga i mig det sista :P
Sedan gick jag hemåt en halvtimma igen...
Vad bör jag göra för att orka med mera utan att öka på kcal alltför mycket?
Jag har lagt om min kost lite från att käka 5-6 mål om dagen till att käka 3 stora mål. Det blir lite protte 1 timma innan träning + PWO 30 min innan och lite BCAA efter passet och detta har fungerar sjukt bra. Är inte lika hungrig än tidigare plus att jag har mer ork. Givetvis så kommer huvuddelen av kolisarna efter mitt träningspass. Kör jag cardio + gym en dag så delar jag på det.
Idag var en sån dag då jag inte orkade mer än 40 minuters gymmande innan huvudet sa stopp. Dessförinnan hade jag gått en halvtimma ner till gymmet (och på morgonen tog jag 50 min promenad).
Åt min gröt halv 9, sedan två laxfiléer + broccoli (inget annat till) klockan 12. Började gymma kl 15.10. Efter träningen tog jag 250g kesella, 2,5 dl mjölk, 1 dl havregryn, 1 dl Whey FX och 1 dl hallon. Fick tvinga i mig det sista :P
Sedan gick jag hemåt en halvtimma igen...
Vad bör jag göra för att orka med mera utan att öka på kcal alltför mycket?
Testa ta vassle 1 timma innan och/eller kör med PWO om du har möjlighet. Sen tycker jag inte du käkar så mkt för 2200 kcal.
vicarious
2012-05-19, 15:46
Man äter mindre och har försämrad återhämtning samt ett lägre energiintag? Ganska logiskt. För de flesta handlar deff om att behålla de muskler man har.
6 pass tycker jag personligen är för mycket men endast du själv kan känna om det blir för mycket.
Testa ta vassle 1 timma innan och/eller kör med PWO om du har möjlighet. Sen tycker jag inte du käkar så mkt för 2200 kcal.
Jag har inte tagit upp all mat men väger och fört in i ett excel-blad som räknar ut totalsumman kcal och proteiner åt mig. Hade lättare igår att få i mig proteindrinken, kanske för att kesellan var lite mer utspädd med mjölk och därmed inte lika trögflytande?
Kosten är uppdelad såhär:
* Frukost (havregryn, mjölk, hallon, ett ägg, Whey FX) - 428 kcal
* Mellanmål (t ex apelsin) - 50,6 kcal
* Lunch (fisk, broccoli, mjölk) - 710,5 kcal
* Efter träning (mjölk, kvarg, havregryn, Whey FX, hallon) - 542,5 kcal
* Middag (kyckling, gröna ärtor, mjölk) - 436,5 kcal
Kalorier totalt: 2168,2 kcal (ej räknat med flytande margarinet när jag stekt kycklingen och fisken)
Proteiner totalt: 230g
Kycklingen har ofta bara varit 100g, men där skulle jag kunna öka på eventuellt. Men frågan om jag behöver det, när jag får i mig 230g...
Men ska jag flytta vasslen jag annars tar vid gröten till ett mellanmål strax innan träningen?
På sex veckor har jag nu gått ner ungefär 5 kg.
Jag har gått ner på ungefär 4 dagar styrketräning i veckan.
Promenaderna gjorde att jag blev överansträngd i en muskel, så det blev några dagars vila och sedan lite lugnare tempo. Dock ofta 1,5 timma.
Får fortfarande i mig ungefär 2,5g /kg, blir mycket lax och kyckling men bör kanske käka lite mer kolhydrater ändå för att öka kaloriintaget och minska takten på viktnedgången. Har lagt till en handfull nötter i kosten i alla fall.
Cirka 20 veckor in varav de senaste veckorna har vikten minskat långsamt pga god mat under helgerna :P Ligger nu 13 kg och magmusklerna blir allt mer definierade. Träningen har dock hållit igång. Mer övergång till fria vikter och runt 3g protein per kg. Nu kör jag halvpass 3-4 ggr i veckan. På morgon blir det ofta promenad eller crosstrainer 1,5 timma.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.