handdator

Visa fullständig version : Köpa en balansplatta - eller?

Akada
2012-05-18, 19:02
Alright gang.

Det är så att jag har hyfsat kass balans och är relativt klumpig av mig. Vore det då en bra idé att köpa en balansplatta och träna lite på den, eller har dessa plattor sin främsta funktion som rehabredskap? Någon som använt en platta i liknande syfte som jag ämnar göra?

begt
2012-05-18, 19:06
Alla möjliga använder balansplattor och inte bara i rehabsyfte.

Spartansk
2012-05-18, 19:07
Känns lite onödigt. Det är ju extremt lätt att träna balansen gratis. Ställ dig på någonting smalt och försök undvika att trilla ner, t ex.

emi23j
2012-05-18, 19:08
vad är syftet med denna träning? Hur känner du att din balans är bristande? i vilka situationer?

RassK
2012-05-18, 19:12
Köp en slackline istället. Gjorde nyligen en interventionsstudie på slacklineträning och ökade balansen med ~300% på 3 veckor.

z_bumbi
2012-05-18, 19:34
Om du känner dig klumpig så är det snarare fråga om rörelseträning dvs gör saker med kroppen så att du lär dig behärska den än en balansplatta som du behöver.

Akada
2012-05-18, 21:27
Alla möjliga använder balansplattor och inte bara i rehabsyfte.
Okej, har du själv någon erfarenhet av detta?
Känns lite onödigt. Det är ju extremt lätt att träna balansen gratis. Ställ dig på någonting smalt och försök undvika att trilla ner, t ex.
Har du något tips på vad man kan göra hemma? Har inga trappor eller så, utan det är ett litet ställe med hyfsat basic möblering. :p
vad är syftet med denna träning? Hur känner du att din balans är bristande? i vilka situationer?
Att få bättre kontroll över kroppen, typ. Det är svårt att definiera men känner rent allmänt att balans & koordination är lite bristande.
Köp en slackline istället. Gjorde nyligen en interventionsstudie på slacklineträning och ökade balansen med ~300% på 3 veckor.
Gå på lina alltså? Jag har inte direkt någon praktiskt möjlighet till detta, vill gärna ha något man kan göra hemma (eller @ gymmet om något passande finns).
Om du känner dig klumpig så är det snarare fråga om rörelseträning dvs gör saker med kroppen så att du lär dig behärska den än en balansplatta som du behöver.
Låter vettigt, men vad innebär rörelseträning i det här fallet?

Spartansk
2012-05-18, 21:31
Har du något tips på vad man kan göra hemma? Har inga trappor eller så, utan det är ett litet ställe med hyfsat basic möblering. :p

Vad som ger effekt beror ju på lite hur bra/dålig balans man har. :) Teta att stå ett par minuter på ett ben. Är det löjligt lätt att klara det utan att vingla, testa att göra det och blunda (varning, kan vara mycket svårare!).

emi23j
2012-05-18, 21:34
Måste hålla med bumbi i den här frågan efter svaret du ger.

Balans träning på en platta kommer inte hjälpa dig att lösa de problem du beskriver. Är nog mer en fråga om att förbättra motorik och koordination, och det gör du genom att träna ändamålsenliga rörelser. Eftersom det i ditt fall verkar vara random aktiviteter i vardagen så borde förbättrad styrka i basövningar i kombination med en bens övningar kunna hjälpa dig.

Isola
2012-05-18, 21:36
Yoga?

Akada
2012-05-18, 22:26
Vad som ger effekt beror ju på lite hur bra/dålig balans man har. :) Teta att stå ett par minuter på ett ben. Är det löjligt lätt att klara det utan att vingla, testa att göra det och blunda (varning, kan vara mycket svårare!).Måste hålla med bumbi i den här frågan efter svaret du ger.

Balans träning på en platta kommer inte hjälpa dig att lösa de problem du beskriver. Är nog mer en fråga om att förbättra motorik och koordination, och det gör du genom att träna ändamålsenliga rörelser. Eftersom det i ditt fall verkar vara random aktiviteter i vardagen så borde förbättrad styrka i basövningar i kombination med en bens övningar kunna hjälpa dig.
Okej, mer styrka är ju "på väg" då jag tränar, äter rätt etc nu, så då får det bli att göra lite olika övningar på ett ben. Hur lång tid kan jag vänta mig att det tar innan man ser någon större förändring?
Yoga?
Har inget emot tanken, men det låter dyrt. Och jag är student. :p

Spartansk
2012-05-18, 22:28
Okej, mer styrka är ju "på väg" då jag tränar, äter rätt etc nu, så då får det bli att göra lite olika övningar på ett ben. Hur lång tid kan jag vänta mig att det tar innan man ser någon större förändring?

Enligt en karatelärare som jag hade en gång ska man märka resultat efter en vecka med 5 minuters träning om dagen.

Akada
2012-05-18, 22:48
Enligt en karatelärare som jag hade en gång ska man märka resultat efter en vecka med 5 minuters träning om dagen.
Intressant, blev en session nu på ~10 och ska satsa på 15-20min/dag, då borde jag vara elit om någon månad!

Gick bra att stå på ett ben i nån minut men sen började det kännas lite skumt, mer imorgon!

Supermicke
2012-05-18, 22:51
äh det är bara psykiskt ;) tänk att du är smidig och har bra balans så kommer du ha det, true story!

pezrulezhaakon
2012-05-18, 23:44
Det finns en hel del bra att hämta från en balansplatta eller bosuboll.

Ett Orm
2012-05-19, 00:17
Alright gang.

Det är så att jag har hyfsat kass balans och är relativt klumpig av mig. Vore det då en bra idé att köpa en balansplatta och träna lite på den, eller har dessa plattor sin främsta funktion som rehabredskap? Någon som använt en platta i liknande syfte som jag ämnar göra?

Njae, men i syfte att bli lite stabilare. Lägger in nån övning bortimellanåt på balansplatta( lätt böj, mark och div balansövningar).

Spartansk
2012-05-19, 00:19
Intressant, blev en session nu på ~10 och ska satsa på 15-20min/dag, då borde jag vara elit om någon månad!

Hehe, det var ambitiöst. Se upp så du inte trillar in i något. :)

Akada
2012-05-19, 00:58
äh det är bara psykiskt ;) tänk att du är smidig och har bra balans så kommer du ha det, true story!
Det var ungefär så jag upptäckte att jag INTE har alltför bra balans, så jag tar det nog lite lugnt med den metoden. ;)
Det finns en hel del bra att hämta från en balansplatta eller bosuboll.
En balansplatta har jag ju på gymmet, men den har en jävligt fet bas och är alldeles för lätt att använda, men jag tror att vi har en bosuboll med, får kika lite mer på det!
Njae, men i syfte att bli lite stabilare. Lägger in nån övning bortimellanåt på balansplatta( lätt böj, mark och div balansövningar).
Intressant, tror dock att jag är en bit ifrån att klara detta utan att sluta upp med stången halvt inkörd i bröstkorgen, typ.
Hehe, det var ambitiöst. Se upp så du inte trillar in i något. :)
Det var nära ögat ett par gånger måste jag säga, och det finns många fina kanter att slå sig på. Jag klarade mig dock helskinnad, denna gång.

hocky
2012-05-19, 01:03
Fick tanken nu.. Är balansen psykiskt att hjärnan lär sig hur den ska skicka ut signaler eller är det att man blir starkare i vissa leder/muskler?

pezrulezhaakon
2012-05-19, 01:09
hocky

Kan vara både ock.

Spartansk
2012-05-19, 01:09
Fick tanken nu.. Är balansen psykiskt att hjärnan lär sig hur den ska skicka ut signaler eller är det att man blir starkare i vissa leder/muskler?

Balanssinnet sitter väl i innerörat?

Isola
2012-05-19, 09:32
Det finns utmärkta nybörjarvideos på t.ex. youtube, kan tänka mig att du får en hel del träffar om du söker på "yoga balance" eller liknande. :)

Supermicke
2012-05-19, 12:54
har man en stark mage brukar man väl f ö ha en rätt bra balans

pezrulezhaakon
2012-05-19, 13:01
Supermicke

Det är långt ifrån säkert. Balans innebär en stor skopa koordination.