handdator

Visa fullständig version : Mat i lumpen

Pingen
2004-01-26, 00:15
Var nyligen och mönstrade på AMF4 i Gbg och de hade ruskigt god mat. Var sprängmätt efter varje måltid och något som var konstigt var hur lite många av lumparna åt.

Ja, jag undrar hur det står till med mat-tillgången när man gör lumpen? 3 gånger per dag är man ju lovad, och går man upp 0600 så blir det ju en bra stund mellan måltiderna. Jag kommer antingen in i Skövde eller Boden.

Jaja, någon som har lite erfarenhet att dela med sig av?

Ankarby
2004-01-26, 09:46
Såvida du inte blir omdirigerad till jägare eller dyl uppmuntras du snarare att sköta om din kropp än bryta ner den. Ha lite prottedunkar, havregryn i skåpet och köp frukt i markan så borde du väl klara dig?

Samma sak när ni ränner i skogen, packa väskan full med mat (jordnötter, bars, havre etc) för det får ni för det mesta :)

Att en del klagar över maten i lumpen beror mer på att de själva inte lyfter ett finger utan bara går och väntar på matklockan än att det inte finns mat :thumbup:

Gammelyxan!
2004-01-26, 11:49
Glöm inte att bli bra kompis med stab underhåll på ditt kompani, så du kan fjäska till dig extra förnödenheter av kockar osv...

:D

Pingen
2004-01-26, 12:40
Hehe, jo får dra med mig lite extra "förnödenheter" då.

Fick nedsatt tjänstbarhet pga att mina axlar gärna hoppade urled förut, så jägare fick jag inte bli.
Antingen blir jag underhållsgruppbefäl, eller luftvärn/robotman.

Tackar för svaren :)

Everest
2004-01-26, 15:13
Lite offtopic: Hur äre med träningmöjligheter i lumpen med gym och så? Jag ska vara pjäsplutonsbefäl i Kristinehamn

andersw
2004-01-26, 15:18
Originally posted by Everest
Lite offtopic: Hur äre med träningmöjligheter i lumpen med gym och så? Jag ska vara pjäsplutonsbefäl i Kristinehamn

De felsta kompanier har gym.

Kvalitetén kan dock variera, men grunderna brukar finnas.

andersw
2004-01-26, 15:19
Originally posted by Pingen
Var nyligen och mönstrade på AMF4 i Gbg och de hade ruskigt god mat. Var sprängmätt efter varje måltid och något som var konstigt var hur lite många av lumparna åt.

Ja, jag undrar hur det står till med mat-tillgången när man gör lumpen? 3 gånger per dag är man ju lovad, och går man upp 0600 så blir det ju en bra stund mellan måltiderna. Jag kommer antingen in i Skövde eller Boden.

Jaja, någon som har lite erfarenhet att dela med sig av?

Vi hade följande:

06.30: Frukost
11.30: Lunch
16.30: Middag
21.00: Kvällsfika

Sen när man är i fält råder givetvis djungelns lagar, fick man man så fick man.. :hbang:

Thr1llR
2004-01-26, 15:32
Everest vad ska du tjänstgöra som och när rycker du in?

MasterChief
2004-01-26, 17:18
Everest:
Härligt....Pjästjänst! Är det Haubits 77B som gäller?

Everest
2004-01-26, 21:37
Originally posted by MasterChief
Everest:
Härligt....Pjästjänst! Är det Haubits 77B som gäller?

Har faktiskt inte så bra koll:angel: Har du gjort den tjänsten eller?

Speedy
2004-01-27, 08:57
jag gjorde lumpen i halmstad och de hade ett mycket fint gym på militärhögskolan där!!

angående maten blev det tyvärr mycket pizza så man gick upp ordentligt....men det är ju ett val man gör man klarar sig på maten man får.

God är den dessutom :D

MasterChief
2004-01-27, 10:45
Everest: Japp...Pjäsgruppchef i Norrlandsartilleriet. Riktig machotjänst!

Jag säger bara en sak... När en Haubits brakar på med snabbeld så kissar man på sig...11 ton haubits lyfter från marken när 100 tals kilo svartkrut smäller av 1 meter från dig...Extremt sjuk upplevelse :D Kraften är så stor att en 50 kilos granat flyger iväg upptill 4 mil! Snacka om släggkastare...

daja
2004-01-27, 10:52
Tyckte käket i lumpen (Vaxholm) va riktigt schyst!
Befann man sig i matsalen, vilket man tyvärr inte gjorde så ofta eftersom man nästan hela tiden låg i fält, kunde man käka tills man kräktes. Sen har nog inte alla regementen lika bra käk, Vaxholm hade tydligen fått nån utmärkelse för "bästa käk" de året.
Vet inte heller hur fysiskt tuff din tjänst e, men efter att ha legat i fält ett tag och marschat runt käkar man vafan som helst. Finns inte utrymme för att vara kräsen.

Arwen
2004-01-27, 13:58
Hehe, jo får dra med mig lite extra "förnödenheter" då.

Fick nedsatt tjänstbarhet pga att mina axlar gärna hoppade urled förut, så jägare fick jag inte bli.
Antingen blir jag underhållsgruppbefäl, eller luftvärn/robotman.

Tackar för svaren :)

"Robotman" är väl inte helt fel, tänk "Terminator"!

Pingen
2004-01-27, 22:47
Hehehe, nej det är snarare en sån här:

http://www.lv6.mil.se/images/local/rb77skj.jpg

Allt låter ju bra hittills, ser faktiskt fram emot att få hoppa in.

SeWs
2004-01-28, 23:12
Hum ska in som jägare, hur lite käk tror ni man får?
Känns som om jag kommer tappa en hel dl kilon då :(, men vad gör man..

Flygplan
2004-01-29, 16:38
Hehehe, nej det är snarare en sån här:

http://www.lv6.mil.se/images/local/rb77skj.jpg

Allt låter ju bra hittills, ser faktiskt fram emot att få hoppa in.

Shit jag ska ju va robotluftvärn befäl... Nooog att jag ska bestäma vad vi ska göra med en sån där :eek:

nighter
2004-01-29, 16:51
Skräck exempel.
gick ner 13kg när gjorde lumpen.
vi hade mycket fält och krubba guldburk blandat med fys.
Är ingen höjdare för muskelmassan.

Var långt ifrån överviktig innan så är inte allt för mycket fett procent i den vikt nergången heller. Dan jag ryckte in låg jag på 140kg i bänk.
när muckade pressade jag 95kg.

Men det går väldigt fort komma tillbaka igen.

:bpump:

andersw
2004-01-29, 16:54
Originally posted by nighter
Skräck exempel.
gick ner 13kg när gjorde lumpen.
vi hade mycket fält och krubba guldburk blandat med fys.
Är ingen höjdare för muskelmassan.

Var långt ifrån överviktig innan så är inte allt för mycket fett procent i den vikt nergången heller. Dan jag ryckte in låg jag på 140kg i bänk.
när muckade pressade jag 95kg.

Men det går väldigt fort komma tillbaka igen.

:bpump:

Var med om precis samma sak, tapped även jag ca 13kg.

Dock går det fort att komma tillbaka och lumpen är en chans i livet, ta den!

SeWs
2004-01-29, 16:57
Ok låter ju inte så bra men jag kommer nog inte ha samma sorts form som ni har eller, kanske kommer ta 90 i bänk och väga under 70 typ, ska inte finnas så mycket att tappa där, förutom muskler då, men man kan ju inte bli av med alla...
Kul blir det nog det hoppas jag verkligen :)
Hur mucket vägde ni när ni ryckte in?