handdator

Visa fullständig version : Liseberg under deff!

Mattiays
2012-05-18, 10:35
Hej Kolo!

Nu är det spikat och klart, liseberg på söndag. Och som ni vet så finns det massa skitmat där*gah!* Så jag tänkte se om ni vet något schyst ställe inne på nöjesparken där det är lite kalorisnålare mat?! Eller ska jag ta med en lunchlåda?

För övrigt: Kan man göra som så att jag käkar mat med polarna på exempel burger king eller pizzabar, och sedan dagen efter (månadag) stoppar i mig extremt lite kalorier för att inte förstöra veckans viktnedgång?

Mvh

Akada
2012-05-18, 10:42
Ta inte med en matlåda till liseberg är mitt tips iaf, käka lite god mat och kompensera för det senare istället!

Och du bör heller inte köra på #2, kroppen kan bara frisätta en viss mängd fett/dygn, och käkar du "extremt lite" lär du troligtvis hamna över den mängden.

Sniggel
2012-05-18, 10:49
Ät på Burger King. Hyfsat med protein. Får i dig lite extra kolhydrater. Se det som en ätardag där du får i dig lite extra energi. Utnyttja detta i ditt nästa träningspass. En måltid på Burger King behöver inte påverka hela veckans underskott. Beror förstås på ditt upplägg och hur du hanterar att äta på Burger King och dylikt.

Mattiays
2012-05-18, 10:49
Ta inte med en matlåda till liseberg är mitt tips iaf, käka lite god mat och kompensera för det senare istället!

Och du bör heller inte köra på #2, kroppen kan bara frisätta en viss mängd fett/dygn, och käkar du "extremt lite" lär du troligtvis hamna över den mängden.
1. kör på det då;)
2. Okej, då kör jag på då som vanligt^^ Får dock hålla mig inom min kaloribudget så bra som möjligt på liseberg då iaf.

vicarious
2012-05-18, 10:51
Du kan ju skippa stripsen och ta nåt annat istället. Be att de skippar dressingen om du vill. Välj lightläsk osv.

Mattiays
2012-05-18, 11:08
Du kan ju skippa stripsen och ta nåt annat istället. Be att de skippar dressingen om du vill. Välj lightläsk osv.
Precis så jag tänkt mig. Skippa pommesen, köra på nån extra hamburgare och skippa dressing!

EDIT: Ser detta ut som lämplig burgare?
http://www.burgerking.se/produkter/hamburgare/double-cheeseburger/

Två sådana + lightläsk

Mattiays
2012-05-18, 11:10
Ät på Burger King. Hyfsat med protein. Får i dig lite extra kolhydrater. Se det som en ätardag där du får i dig lite extra energi. Utnyttja detta i ditt nästa träningspass. En måltid på Burger King behöver inte påverka hela veckans underskott. Beror förstås på ditt upplägg och hur du hanterar att äta på Burger King och dylikt.
Yesyes, BK är planerat så då var jag på rätt bana alltså! Okej, men ska försöka ligga inom kaloribudget iaf! Då kan det inte påverka viktnedgången:)

clavain
2012-05-18, 12:01
Precis så jag tänkt mig. Skippa pommesen, köra på nån extra hamburgare och skippa dressing!

EDIT: Ser detta ut som lämplig burgare?

Två sådana + lightläsk

Cheeseburgare är kungligt! Dessutom vet du precis hur mycket du får i dig, om det ryms i din kaloribudget är det bara att slå till:)

Mattiays
2012-05-18, 12:25
Cheeseburgare är kungligt! Dessutom vet du precis hur mycket du får i dig, om det ryms i din kaloribudget är det bara att slå till:)
Menar de;) Ja precis, två sådana ska jag allt klara av i kaloribudgeten. :)

Fishtank
2012-05-18, 12:34

Kapar tråden med en fundering jag haft ett par dagar.
Hur vet kroppen när det är ett nytt dygn, För kroppen nollar ju sig inte vid 00:00 direkt.

Hur fungerar det här med 69 kcal/kg fett i praktiken då om kroppen inte vet när det är en ny dag.

Fredron
2012-05-18, 13:10
Hur vet kroppen när det är ett nytt dygn, För kroppen nollar ju sig inte vid 00:00 direkt.

Hur fungerar det här med 69 kcal/kg fett i praktiken då om kroppen inte vet när det är en ny dag.

De senaste 24 timmarna.
Sen bör man förstå att det inte är exakta siffror utan riktmärken snarare.

Inge Enveten
2012-05-18, 13:19

Vild spekulation: sömn kan nog vara en relevant faktor

Akada
2012-05-18, 13:27

Ingen aning, men här har du lite att läsa iaf, kanske du hittar mer info om du kan få tag på fulltexten.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=J%20Theor%20Biol.%202005%20Mar%207%3B2 33(1)%3A1-13

CalleP
2012-05-18, 15:34
Hamburgare med mjölk ( lightdryck) och en sallad utan dressing så är det fixat.

Paperbasket
2012-05-18, 16:19
Att ens ha tanken på att ha med matlåda till Liseberg. Live a little.

OneManArmy
2012-05-18, 18:03
Finns det inte sallader på burger king?

Drughi
2012-05-18, 19:26
Av min erfarenhet så går man ENORMT mkt under en dag i Liseberg att det är förmodligen svårt att hamna på kalori +.

Men a hade tagit med mig 3 bars å lite färdigblandat BCAA för att sippa i kön till attraktionerna :P

Å tagit ngn måltid på BK bara burgarna isf:)

Mattiays
2012-05-18, 19:36
Av min erfarenhet så går man ENORMT mkt under en dag i Liseberg att det är förmodligen svårt att hamna på kalori +.

Men a hade tagit med mig 3 bars å lite färdigblandat BCAA för att sippa i kön till attraktionerna :P

Å tagit ngn måltid på BK bara burgarna isf:)
Oj, bra kommentar här du! Tänkte inte alls på att man som du säger faktiskt går konstant på liseberg i princip.

Smart tips där, får bli några bars att ta med sig och sedan köra på burgarna @ BK :) Tack för tipsen!!

Mattiays
2012-05-18, 19:38
Finns det inte sallader på burger king?
Kollade upp det, och jupp! Sallad fanns, får bli sallad till måltiderna som jag kör, tack för tipset!!:)

Barbastark
2012-05-18, 19:40
Du kan ju köra mcdolands (om det finns på LB), dem har ju exakt näringsinnehåll på så gott som alla sina grejjer det där brick-pappret.

Sniggel
2012-05-18, 20:10

Du rotar i saker som ingen kan svara på. Man har valt att undersöka ett dygn och dragit slutsatser på det. Man har inte undersökt "en timme" eller 7 minuter eller 3 sekunder. Man kan säkert göra en studie för att kolla hur mycket fett man maximalt kan frisätta på 20 minuter men vad hade man haft för nytta av att veta det när kroppen verkar självreglera sig på ett eller annat vis på sikt.
Tänk om man gjort en studie på 1 vecka istället och där fått en siffra som visat att man maximalt kan frisätta 350 kcal/kg fett (per vecka). Hade du blivit ännu mer nojig då när siffran blir en annan på ett längre perspektiv? Vad hade du tänkt om studien pekat på 700 kcal/kg fett (per vecka)? Hur kommer det sig att det blir mer på veckobasis än dygnsbasis. Och fram för allt den viktigaste frågan:

När vet kroppen när en vecka är färdig och nästa påbörjas?

Fishtank
2012-05-18, 22:05
Du rotar i saker som ingen kan svara på. Man har valt att undersöka ett dygn och dragit slutsatser på det. Man har inte undersökt "en timme" eller 7 minuter eller 3 sekunder. Man kan säkert göra en studie för att kolla hur mycket fett man maximalt kan frisätta på 20 minuter men vad hade man haft för nytta av att veta det när kroppen verkar självreglera sig på ett eller annat vis på sikt.
Tänk om man gjort en studie på 1 vecka istället och där fått en siffra som visat att man maximalt kan frisätta 350 kcal/kg fett (per vecka). Hade du blivit ännu mer nojig då när siffran blir en annan på ett längre perspektiv? Vad hade du tänkt om studien pekat på 700 kcal/kg fett (per vecka)? Hur kommer det sig att det blir mer på veckobasis än dygnsbasis. Och fram för allt den viktigaste frågan:

När vet kroppen när en vecka är färdig och nästa påbörjas?

Jag är inte nojig.
Jag bryr mig ganska minimalt om den teoretiska gränsen utan deffar på det intag som känns rätt för dagen, om det så är 1000 kcal eller vanliga -500.
Var mer att jag tyckte det var en intressant fundering och någon kanske kunde ge ett relevant svar, Oliver var den enda som gav något som kanske är svaret.

Om någon vill skicka fullängsstudien i pm hade det varit tacksamt däremot då jag alltid tycker det är roligt att läsa studier.

J.V
2012-05-19, 09:12
Random burglare och be om en extra skiva kött i brödet, skippa dressingen och pommes, drick lightläsk eller mjölk. Mättande och hyfsade makros.

Mattiays
2012-05-19, 10:09
Random burglare och be om en extra skiva kött i brödet, skippa dressingen och pommes, drick lightläsk eller mjölk. Mättande och hyfsade makros.

Den ser väl helt OK ut eller? :) Ska jag skippa ketchup + senap kanske? Hmm..

Barbastark
2012-05-19, 10:27

Den ser väl helt OK ut eller? :) Ska jag skippa ketchup + senap kanske? Hmm..

Nån som hittar en app till iPhone med näringsinnehåll för burgerking? Hittar till mcD, men ej BK.

Mats J
2012-05-19, 11:22
Personligen hade jag tveklöst tagigt med egen mat. inget märkvärdigt - några tomater, 200 g skinka och 30g nötter. Och ett par protein drinkar.

Mattiays
2012-05-19, 12:48
Nån som hittar en app till iPhone med näringsinnehåll för burgerking? Hittar till mcD, men ej BK.
Gå in via safari bara på BK's hemsida?:)

Mattiays
2012-05-19, 12:49
Personligen hade jag tveklöst tagigt med egen mat. inget märkvärdigt - några tomater, 200 g skinka och 30g nötter. Och ett par protein drinkar.
Det jag funderar på, köra protte drinkar och ta med morot eller liknande som man kan stå och gnaga på i kön till attraktionerna