Visa fullständig version : Fruktos snabbare än glukos?
Trodde det skulle vara tvärtom, då fruktos måste behandlas i levern (och enligt någon artikel jag läste nyss omvandlas till fett), medan glukos ju är blodsocker och kan användas mer direkt?
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Kolhydrater/Sockerarter/
Synd det inte står något om malto, hur det används.
Om det är likvärdigt med glukos.
Någon? :)
Kojaksissla
2012-05-18, 01:07
I väntan på någon mer kunnig kan jag ge min gissning; jag tror det handlar om den mängd fruktos som levern kan omsätta direkt, förutsatt att den inte redan är full, resten tar längre tid på sig och om fruktos-intaget är högt så kommer en del lagras in som visceralt fett runt levern istället.
I väntan på någon mer kunnig kan jag ge min gissning; jag tror det handlar om den mängd fruktos som levern kan omsätta direkt, förutsatt att den inte redan är full, resten tar längre tid på sig och om fruktos-intaget är högt så kommer en del lagras in som visceralt fett runt levern istället.
Jo fast glukosen behöver ju inte gå genom levern alls?
Kanske har med insulinet att göra, som tydligen inte påverkas av fruktosen?
Nåväl, bäst att vänta på sheo, sniggel, sverker, eller någon annan sockergud :D
jag hänger inte med. vart och vem påstår att fruktos är snabbare än glukos?
jag hänger inte med. vart och vem påstår att fruktos är snabbare än glukos?
Länken ovan, Livsmedelsverket.
Till skillnad från glukos kan fruktos tas upp i kroppen utan närvaro av insulin. Fruktos bidrar inte heller till att insulin frisätts. Fruktos omsätts snabbare än glukos och kan även omvandlas snabbare till triglycerider.
Eddie Vedder
2012-05-18, 07:45
Länken ovan, Livsmedelsverket.
Det står inte så där heller. Du får skilja på omsättning och blodsockerhöjning. Men jag kan köpa att deras formulering helt klart öppnar för missförståndet. Maila dem vet jag. De uppskattar nog bara om de får feedback. :)
Det står inte så där heller. Du får skilja på omsättning och blodsockerhöjning. Men jag kan köpa att deras formulering helt klart öppnar för missförståndet. Maila dem vet jag. De uppskattar nog bara om de får feedback. :)
Så om man äter 100g glukos tillsammans med 100g fruktos så kommer fruktosen hamna i levern eller t o m omvandlas till fett innan glukosen hinner höja blodsockret?
Eddie Vedder
2012-05-18, 07:54
Så om man äter 100g glukos tillsammans med 100g fruktos så kommer fruktosen hamna i levern eller t o m omvandlas till fett innan glukosen hinner höja blodsockret?
Inte innan det hinner höja blodsockret. Det finns ingen motsättning mellan omsättning och blodsockerhöjning. Att blodsockret höjs innebär ju bara att glukosen finns i blodet.
Jag orkar inte kolla upp om jag kan hitta exakt ditt exempel men poängen är den att omsättning och GI inte är samma saker.
Inte innan det hinner höja blodsockret. Det finns ingen motsättning mellan omsättning och blodsockerhöjning. Att blodsockret höjs innebär ju bara att glukosen finns i blodet.
Jag orkar inte kolla upp om jag kan hitta exakt ditt exempel men poängen är den att omsättning och GI inte är samma saker.
Så det är omsättningen av fruktos i levern som är snabbare än omsättningen av glukos i cellerna även om glukosen är snabbare ut i blodet än vad fruktos är?
Eddie Vedder
2012-05-18, 09:01
Så det är omsättningen av fruktos i levern som är snabbare än omsättningen av glukos i cellerna även om glukosen är snabbare ut i blodet än vad fruktos är?
Ja om jag uppfattar dem rätt så menar de att fruktolysen är en process som kroppen påbörjar snabbare än glykolysen. Fruktosen går ju till levern direkt, glukosen går ju ut i blodet.
Jag skrev dock aldrig att fruktos höjer blodsocker snabbare, jag skrev bara att fruktos är "snabbare".
Jag var avsiktligt ospecifikt då jag själv var osäker på hur de menade.
Kändes så ologiskt tyckte jag, men ni har en poäng i tråden så jag är med på noterna nu.
Undrar dock om det är så att all fruktos blir till fett i levern, som sedan används av kroppen?
Och i värsta fall, vid överätning, lagras direkt runtomkring levern?
I så fall utmärker sig väl just fruktosen, jämfört med alla andra kolhydrater?
Verkar ju som om t.o.m. stärkelse blir till glukos efter det brutits ned, och antar det även gäller malto.
Eddie Vedder
2012-05-18, 14:16
Jag skrev dock aldrig att fruktos höjer blodsocker snabbare, jag skrev bara att fruktos är "snabbare".
Ja men vad alla alltid menar med "snabba kolhydrater" är ju hur snabbt de höjer blodsockret. Det är klart att jag antar att du också menar det då.
Ja men vad alla alltid menar med "snabba kolhydrater" är ju hur snabbt de höjer blodsockret. Det är klart att jag antar att du också menar det då.
Du har säkert rätt, jag är dock ej så insatt att jag visste vad det jag skrev betydde :Virro
Kan någon kommentera följande?
Undrar dock om det är så att all fruktos blir till fett i levern, som sedan används av kroppen?
Och i värsta fall, vid överätning, lagras direkt runtomkring levern?
I så fall utmärker sig väl just fruktosen, jämfört med alla andra kolhydrater?
Verkar ju som om t.o.m. stärkelse blir till glukos efter det brutits ned, och jag antar att det även gäller malto.
Sheogorath
2012-05-18, 16:36
Du har säkert rätt, jag är dock ej så insatt att jag visste vad det jag skrev betydde :Virro
Kan någon kommentera följande?
Levern har kapacitet att lagra in 90-110 g kolhydrat i form av glykogen, i vältränade atleter kanske så mycket som 140 g. Glukos och fruktos konkurrerar om plats i levern och ner levern är full kommer fruktosen istället att bilda fett. Glukosen förbränns direkt eller lagras som glykogen i musklerna. Endast i undantagsfall är glukos fettbildande.
Problemet är däremot inte vilket substrat som blir fett (eftersom fettmängden i kroppen styrs av kaloribalansen) utan var substratet bildar fett. Fruktosen är benägen att bilda visceralt fett på ett sätt som fett, protein och glukos inte är. Eftersom fruktosintag inte ökar fettförbränningen visceralt i samma takt som den ökar fettinlagringen visceralt är det tänkbart att man kan omfördela mer ofarligt fett till farligare fett vid överätande av fruktos under mindre optimala omständigheter.
Levern har kapacitet att lagra in 90-110 g kolhydrat i form av glykogen, i vältränade atleter kanske så mycket som 140 g. Glukos och fruktos konkurrerar om plats i levern och ner levern är full kommer fruktosen istället att bilda fett. Glukosen förbränns direkt eller lagras som glykogen i musklerna. Endast i undantagsfall är glukos fettbildande.
Problemet är däremot inte vilket substrat som blir fett (eftersom fettmängden i kroppen styrs av kaloribalansen) utan var substratet bildar fett. Fruktosen är benägen att bilda visceralt fett på ett sätt som fett, protein och glukos inte är. Eftersom fruktosintag inte ökar fettförbränningen visceralt i samma takt som den ökar fettinlagringen visceralt är det tänkbart att man kan omfördela mer ofarligt fett till farligare fett vid överätande av fruktos under mindre optimala omständigheter.
Aha, så inget glukos (malto?) direkt ut i blodet?
Eller det kanske är så i praktiken, det går snabbt i levern och lagras ej där som fruktosen.
En följdfråga angående visceralt fett (bukfett?) är ju, om man väl ätit slarvigt en period och lagt på sig, hur blir man av med det?
Annat fett styrs ju mycket genetiskt, varifrån det tas först och var det stannar längst.
Vad händer med det insprängda fettet, hur hanterar kroppen förbränning av det när man övergott till en bättre kost?
Tack för bra svar allihop :)
Sheogorath
2012-05-18, 16:52
Aha, så inget glukos (malto?) direkt ut i blodet?
Eller det kanske är så i praktiken, det går snabbt i levern och lagras ej där som fruktosen.
En följdfråga angående visceralt fett (bukfett?) är ju, om man väl ätit slarvigt en period och lagt på sig, hur blir man av med det?
Annat fett styrs ju mycket genetiskt, varifrån det tas först och var det stannar längst.
Vad händer med det insprängda fettet, hur hanterar kroppen förbränning av det när man övergott till en bättre kost?
Tack för bra svar allihop :)
Maltodextrin, precis som stärkelse bryts ner till glukos. Det måste inte passera levern utan det kan gå direkt från tarmen till de arbetande musklerna om jag förstått saken rätt.
Visceralt fett förbränns i högre utsträckning vid fysisk aktivitet. Genom fysisk aktivitet kan man omfördela sådant "farligt fett" till "mindre farligt fett" och detta utan att nödvändigtvis påverka den totala fettmängden i kroppen.
Ett sätt att skydda sig från bukfetma är helt enkelt att röra på sig och undvika överkonsumtion av socker (sackaros) och alkohol. Överkonsumtion av fruktos i fri form är i regel ingen risk :) Vill man optimera kroppens omhändertagande av socker/fruktos så intar man det när levern inte är sprängfylld, d.v.s. efter en tids fasta eller under/efter träning när levern pytsat ut glukos för att upprätthålla blodsockret.
Maltodextrin, precis som stärkelse bryts ner till glukos. Det måste inte passera levern utan det kan gå direkt från tarmen till de arbetande musklerna om jag förstått saken rätt.
Visceralt fett förbränns i högre utsträckning vid fysisk aktivitet. Genom fysisk aktivitet kan man omfördela sådant "farligt fett" till "mindre farligt fett" och detta utan att nödvändigtvis påverka den totala fettmängden i kroppen.
Ett sätt att skydda sig från bukfetma är helt enkelt att röra på sig och undvika överkonsumtion av socker (sackaros) och alkohol. Överkonsumtion av fruktos i fri form är i regel ingen risk :) Vill man optimera kroppens omhändertagande av socker/fruktos så intar man det när levern inte är sprängfylld, d.v.s. efter en tids fasta eller under/efter träning när levern pytsat ut glukos för att upprätthålla blodsockret.
Aha, great.
Tack återigen för bra svar :)
Deep Thought
2012-05-18, 19:03
Kroppen har mycket strikta krav på glukoskoncentrationen i blodet, och har således ett mycket avancerat styrsystem för att reglera nivån genom att ta upp respektive frisätta glukos vid behov.
Fruktos å andra sidan har kroppen per se ingen som helst nytta av att ha omkringflytandes i blodet, vilket gör att det inte finns någon anledning att styra eller bromsa dess nedbrytning, utan levern gör detta så fort den kan.
Reglersystem har alltid en inbyggd tröghet. Skulle man sänka glukoshalten för fort riskerar man skjuta under målet varpå man dör. Sänker man däremot fruktoshalten till noll, händer ingenting alls otrevligt.
Kroppen har mycket strikta krav på glukoskoncentrationen i blodet, och har således ett mycket avancerat styrsystem för att reglera nivån genom att ta upp respektive frisätta glukos vid behov.
Fruktos å andra sidan har kroppen per se ingen som helst nytta av att ha omkringflytandes i blodet, vilket gör att det inte finns någon anledning att styra eller bromsa dess nedbrytning, utan levern gör detta så fort den kan.
Reglersystem har alltid en inbyggd tröghet. Skulle man sänka glukoshalten för fort riskerar man skjuta under målet varpå man dör. Sänker man däremot fruktoshalten till noll, händer ingenting alls otrevligt.
Kan man ha fruktos i blodet då?
Det skulle behövas en ordentlig bild som visar blodflödet från tarmarna. Se hur blodet samlas i portådern för att därefter finfördelas på nytt IGENOM hela levern. Blodet finfördelas till den graden att blodplasman NÄSTAN filtreras igenom levercellerna.
Allt som vi äter och som löser sig i vatten passerar IGENOM levern. Enbart fett och det som är lösligt i fett ( vitaminer, kolesterol, DDT etc ) tar en annan väg via lymfan och blodet.
Fruktos skall inte kunna passra igenom levern. Fruktosen ska ombildas i levern till energi, glukos, mjölksyra eller fett. Fruktos är alldeles för reaktivt för att tillåtas passera ut i kroppen. Speciellt som inga andras vävnader kan ta upp och utnyttja fruktos som energi.
Givetvis finns det undantag. Stora mägder fruktos på en gång betyder att lite smiter igenom levern och snurrar några varv runt oi blodet innan levern hinner fånga in fruktosen igen. Vad som är stora mängder går säkert att söka på nätet. Gissar att det är 50 - 100 gram fruktos på en gång.
Oj, intressant.
Levern ska man vara rädd om :)
Fast konstigt glukos måste genom också, men kanske bara blir så, allt passerar där, även om det inte vore nödvändigt rent teoretiskt.
EDIT: Trevliga bilder som dyker upp såhär precis innan frukosten, när man söker på "human liver" :(
Men aja, verkar som en feeeet blodåder går in i levern, och delas upp där inne.
Hade ingen aning det pushades en jäkla massa blod genom levern :smash:
http://www.arizonatransplant.com/images/liver_large_1.jpg
exevision
2012-05-19, 09:18
Ett sätt att skydda sig från bukfetma är helt enkelt att röra på sig och undvika överkonsumtion av socker (sackaros) och alkohol. Överkonsumtion av fruktos i fri form är i regel ingen risk :)
Skönt att höra
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.