handdator

Visa fullständig version : Vad för kost ska jag äta?

babictennis
2012-05-17, 20:10
Hej!

Jag är en 17 årig tjej som går på elit tennis gymnasium. Jag håller som sagt igång oftast varje dag, när det väl blir av. En dag består ungefär av 3 timmar tennis och 1 timma fys, fysen kan innehålla både distans löpning på 5 km eller korta snabba intervaller eller styrke pass. Jag har sen 3-4 år tillbaks vart missnöjd med min kropp, jag är rätt mullig för att ändå träna så mycket som jag gör. Och självklart vet jag vad problemet är, min kost. Jag kan inte sluta äta onyttigt, jag mår fysiskt och psykiskt dåligt av det. Det känns som om att jag nästan är tvingad att äta sött när jag ser den dära kakan hemma i skafferiet som jag egentligen inte ens är sugen på. Jag har jojo bantat flera gånger, men jag vet själv att i slutändan kommer jag gå upp alla dom kilona som jag gått ner. Men jag tror att jag kan gå ner snabbt, vilket jag också vill men jag vet ju att sanningen, det tar låååång tid att gå ner i vikt. Jag har problem med kosten, kosten kosten och återigen KOSTEN. LCHF funkar för mig, men jag känner mig tröttare och presterar sämre på träningar. Jag vill ju som sagt inte att det ska påverka min träning.

Jag är ungefär 165 cm och väger ca 77 kg. Mitt första mål är att gå ner till 70 kg, alltså 7 kg. Har NI därute några tips på vad jag ska äta? Vad gör ni om ni blir sugna på något sött?

Rikard Jansson
2012-05-17, 20:22
Mycket protein och kolhydrater, fast inte godisvarianten, kör jag på. :)

Mattiays
2012-05-17, 20:23
Läs deff-guiden
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Isola
2012-05-17, 20:28
Mattiays: Vaknat på fel sida idag? Onödigt!

Morty
2012-05-17, 20:48
I USA pratar man mycket om "clean foods". Det handlar om att äta oraffinerat, mycket färska grönsaker och frukt, schysst kött och fisk, bönor, osv. Det blir lätt en bra makronutrientfördelning och man håller sig generellt mätt bra på en sån kost.

Tolkia
2012-05-17, 21:02
Posta gärna en beskrivning av hur du äter idag.

babictennis
2012-05-17, 21:28
En dag kan se ut såhär:

Frukost: 2 kokta/stekta ägg
Lunch: Kött och stärkelse (potatis, ris, pasta)
Mellanmål: Choklad (om jag hittar något smarrigt i tennis hallen)
Middag: Husmanskost (rejäl portion, en stor tallrik) med mycket stärkelse. 1 glas jordgubbsaft.

Senare mot kvällen kan det komma att jag proppar i mig 2 mackor eller godis som mörk choklad med 70% kakao, kan hända att jag äter en hel till och med.

Som sagt vet jag att jag äter alldeles för lite grönsaker, och för mycket kolhydorater..

babictennis
2012-05-17, 21:30
deff guide? vad är det haha? jag har noll koll på kost som sagt.. utveckla dig mer tack ;)

trollduva
2012-05-17, 21:46
deff guide? vad är det haha? jag har noll koll på kost som sagt.. utveckla dig mer tack ;)

Högst upp i den här delen av forumet finns en tråd som heter: Viktigt: Deff - en guide.
Läs den :)

babictennis
2012-05-17, 22:13
Okej tack så mycket!

Akada
2012-05-17, 22:14
En dag kan se ut såhär:

Frukost: 2 kokta/stekta ägg
Lunch: Kött och stärkelse (potatis, ris, pasta)
Mellanmål: Choklad (om jag hittar något smarrigt i tennis hallen)
Middag: Husmanskost (rejäl portion, en stor tallrik) med mycket stärkelse. 1 glas jordgubbsaft.

Senare mot kvällen kan det komma att jag proppar i mig 2 mackor eller godis som mörk choklad med 70% kakao, kan hända att jag äter en hel till och med.

Som sagt vet jag att jag äter alldeles för lite grönsaker, och för mycket kolhydorater..
Du kan ju börja med att plocka bort chokladen som du har till mellanmål och till kvällen varje dag, och istället ta ett par bitar någon gång i veckan istället. Måste kännas lite kontraproduktivt att träna och kämpa med att gå ned i vikt men samtidigt käka godis varje dag?

Tolkia
2012-05-17, 22:30
Du säger själv att du vet att du äter för lite grönsaker. Vad hindrar dig från att börja äta mer grönsaker?

Barbastark
2012-05-17, 22:58
LCHF låter rätt värdelöst om du går elitgymnasie. Du behöver kolhydrater för att prestera max.

Tränar du så mycket som du gör så kommer du antagligen kunna äta dig rätt nöjd även under en deff, så det är ju en fördel.

I deff-guiden står som sagt allt du behöver veta. Vill bara dock understryka hur VIKTIG styrketräning är under en viktnedgång. Man förlorar ungefär hälften så mycket muskler om man även styrketränar samtidigt jämfört med att inte göra det och bara ligga på kcal underskott. Detta med muskelsparande är ju ännu viktigare för dig då du med tanke på din gymnasieinriktning är ute efter att prestera. 3 pass/vecka styrka skulle jag säga är minimum.

Gå inte ned i vikt för snabbt heller. Kan vara lockande att pressa sig och gå ned snabbt när man kommit in i lite "deff-flow" och börjar se resultat, men snabb viktnedgång är även detta något av muskelmassans värsta fiender.

Gällande vad man gör om man blir sugen har jag inga bra svar på då tanken på resultatet lyckligtvis är tillräckligt för mig för att hålla mig från allt. Dock kanske nått gott EAA-pulver kan vara ett tips då dem både brukar vara väldigt söta samt även är gott för musklerna.

babictennis
2012-05-17, 23:00
För det första så hatar jag grönsaker, tycker det är riktigt äckligt att äta. Sen vet jag inte, jag har liksom inte fått fram viljan till att ute sluta socker och annat skit. Får nog börja med det nu, tror nog ändå att mina kilon kommer rasa om jag slutar med sött..

babictennis
2012-05-17, 23:01
Tack så mycket, väldigt bra kommentar! Du verkar ha en bra koll på det här.

Mattiays
2012-05-18, 10:41
Förlåt men.. Vad gör du på deff-forumet om du inte vet vad en deff-guide är? (Utgår från att du vet vad guide betyder) :smash:

Mattiays
2012-05-18, 10:42
Mattiays: Vaknat på fel sida idag? Onödigt!
Nej, jag är bara riktigt trött på dessa onödiga trådar som dyker upp stup i kvarten när svar finns i deff-guiden.

Eddie Vedder
2012-05-18, 10:43
Nej, jag är bara riktigt trött på dessa onödiga trådar som dyker upp stup i kvarten när svar finns i deff-guiden.

Du kanske inte ska vara så dryg?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184279
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=183281

mini
2012-05-18, 11:04

Eller varför inte
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=183577
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=183554

Om man varit reggad två månader och skapat noobtrådar kanske man inte ska grina om att andra skapar noobtrådar.

Isola
2012-05-18, 11:09

Då TS inte ska deffa är det inte så konstigt att hon inte läst deffguiden. Hon vill få hjälp med hur hon ska ordna upp sin kost för att nå en långsiktig viktminskning. Visst finns det säkert en del i deffguiden man kan använda men det är inte alltid så lätt att veta var man ska börja.

Är du trött på onödiga trådar kanske du ska välja vilka trådar du öppnar med omsorg, alternativt bara backa tillbaka till forumöversikten istället för att skriva syrliga svar till en 17-årig person som bara vill ha hjälp.

Rikard Jansson
2012-05-18, 11:11
Alltid lika kul att det är de nyaste som redan har hunnit tröttna på upprepande av trådar :D

Isola
2012-05-18, 11:18
Jag har under hela mitt liv brottats med en förkärlek till allt som är sött. Skulle lätt kunna leva utan mat och bara leva på godis men tyvärr är det ju inte förenligt med någon sorts rimlig hälsonivå.

Utöver att jag tycker att allt som är sött är gott så blev det redan i unga ålder något jag använde för att trösta, fira och sysselsätta mig med. Under min viktminskning och även nu när jag är viktstabil är detta det som varit, och är, jobbigast att hantera.

Har du funderat något på varför du känner dragningen till vissa livsmedel? Äter du för att du verkligen är sugen på specifikt den kaksorten som ligger i skafferiet, eller äter du för att äta någonting? Äter du för att annars kryper andra känslor och tankar fram? Äter du för att du är uttråkad?

Att möta de tankarna och reda ut de känslorna har varit oerhört viktigt för mig. Jag äter fortfarande mycket mer godis än vad man "borde", men jag äter av rätt anledning; för att det är GOTT! Ibland, när jag mår dåligt (vilket jag gör nu då min pappa dog i vintras), så märker jag att godiset snarare blir en tröst och då måste jag stanna upp, tänka och känna och i mitt fall verkligen gråta. För dig kanske det handlar om att stanna upp och känna och bearbeta press och stress från skolan, hjärtesorg, trauman som inte bearbetats eller liknande.

Pudelns kärna är ändå att det du måste komma ifrån är att lägga skuld på dig själv och känna skam för att du inte "bara kan stå emot". Det är sällan ett matbeteende som skapar ångest bara kommer ur "bristande karaktär", det har en djupare anledning än så.

Jag har en hel del erfarenhet av det här och ibland kan jag komma med ett gott råd eller två, så fortsätt skriv i tråden eller skicka ett privat meddelande till mig, om du vill. :)

Amöban
2012-05-18, 13:43
Jag kan tipsa om viktväktarna om du funderar på hur du ska äta. Enklare än att räkna kalorier, enligt mig, och man får många bra tips och hjälpmedel från deras hemsida. Kostar 150 kr/mån för onlinemedlemskap, vilket jag tycker funkar kanon.

Barbastark
2012-05-18, 14:01
Jag kan tipsa om viktväktarna om du funderar på hur du ska äta. Enklare än att räkna kalorier, enligt mig, och man får många bra tips och hjälpmedel från deras hemsida. Kostar 150 kr/mån för onlinemedlemskap, vilket jag tycker funkar kanon.

Äsch, bara att ladda ned shapeup-appen. Hur bra som hellst!

Sen gällande sött så kan du ju iofs äta lite kakor osv så länge det får plats inom din kaloribudget

miapia
2012-05-18, 16:42
Det här med grönsaker - dra inte alla över en kam, det finns sååå många goda! :) Dessutom finns det kalasgoda blandningar, t ex wokgrönsaker med olika sorter i, och även grönsaksblandningar med potatis. Jag brukar köpa röd lök, squash och paprika som jag kör i ugn med lite olja och balsamvinäger, supergott till allt! Eller kokt broccoli med lite örtsalt på. Ge inte upp grönsaksförsöken, det finns mer än gurka, tomater och isbergssallad! :)

DarcyGrahn
2012-05-18, 17:25

Eller varför inte
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=183577
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=183554

Om man varit reggad två månader och skapat noobtrådar kanske man inte ska grina om att andra skapar noobtrådar.

HAHAHA!

Kasta sten i glashus.....

babictennis
2012-06-04, 15:15
jag är ny på sidan kanske, vet inte ens hur man gör ett inlägg?!

King Grub
2012-06-04, 15:20
Du har inte gjort något fel. Det är vissa andra som inte har vett att uppföra sig.

Fishtank
2012-06-04, 15:32
jag är ny på sidan kanske, vet inte ens hur man gör ett inlägg?!

Du gjorde en tydlig trådstart.
Mattiays verkar bara vara lite grinig och en relativt stor hycklare.

Mitt tips är att sikta på mer kött, gröt, ägg, alltså proteinrik och mättande mat.
Att bara köra på det ger fort skillnad utan att man räknar om man inte går till överdrift.

Angående sötsakerna så tycker jag att en kaseinpudding kan vara bra kompensation ibland, eller varför inte baka en av de många olika träningskakorna som finns här på forumet med helt okej macron.

Pretorian
2012-06-04, 16:05
Är du sötsugen så tycker jag du ska äta mer mat. Det har hjälpt mot mitt sötsug.

andeem
2012-06-04, 16:53
Free meals och refeeds gör det lättare att hålla emot när sötsuget (eller i mitt fall fettsuget) sätter in. Om man tänker "jag får inte äta det där" är det lättare att ge upp än om man tänker "på fredag kväll får jag äta det där".

babictennis
2012-06-04, 20:32
Okej tack allihopa! Men tror ni om en dag ser ut ungefär såhär:

Frukost: 2 knäckebröd med kokt ägg
Träning: Jogging 5 km
Lunch: Kycklinglårfile och sallad
Mellis: 1 dl mellanfil + 1 hel skivad banan i
Träning: cykel 4 mil (utomhus) tid: ca 2,5 h
Middag: sallad och fisk
Kvällssnacks: frukt

att jag kan gå ner i vikt? alltså om jag gör ungefär så varje dag i 1 vecka, månad för månad? Det borde ju göra lite resultat iaf

Pretorian
2012-06-04, 20:52
Jag hoppas det är REJÄLA bitar med kyckling och fisk. Är det inte det så tycker jag inte om upplägget. Du måste äta mycket mat för att få bort/minska sötsuget.

babictennis
2012-06-04, 21:48
Nej dom är inte rejäla.. rätt små faktiskt. Men jag klarar mig, viljan tar över sötsuget! Viktiga är bara att jag går ner i vikt..

Pretorian
2012-06-05, 07:00
Nej dom är inte rejäla.. rätt små faktiskt. Men jag klarar mig, viljan tar över sötsuget! Viktiga är bara att jag går ner i vikt..

Fast du verkar ju haft lite problem med din kost tidigare och jojo-bantat etc. Låter inte som att det är så lyckat. Och jag trodde du ville få bort sötsuget (kanske blandar ihop tråden med någon annan?)...

Knatcharn
2012-06-05, 15:59
Jag hoppas det är REJÄLA bitar med kyckling och fisk. Är det inte det så tycker jag inte om upplägget. Du måste äta mycket mat för att få bort/minska sötsuget.

Jag håller med. Visst du behöver inte överdriva, men tramsa inte med ångestsmå portioner för att "jag äter mer än henne/honom" eller så. Du kan absolut äta mycket fisk/kyckling om du tränar som du gör och dessutom håller chokladen till helgerna.. Lycka till förresten! :thumbup:

babictennis
2012-06-07, 22:18
droppade -3 kg på 4 dagar. SJUKT.. bara vätska iofs.. men ändå liksom, rätt mkt :s

Sniggel
2012-06-09, 17:29
Nu har det iofs gått ett tag och du har gjort några ändringar. Men den simplaste förändringen jag kunde se var att byta ut alla ggr du äter choklad (el-dylikt) mot 1-2 frukter (i originalkosten). På så vis vågar jag gissa att det försvinner ett par 100-tal kalorier men att du fortfarande inte drar ner speciellt mycket på kolhydrater.

AEB
2012-06-09, 22:54
Mycket protein och kolhydrater, fast inte godisvarianten, kör jag på. :)
Funkar det bra? Jag är själv sådan som inte tror på att sitta och svälta sig själv och må dåligt. Jag blir bara vimsig på träningen

Rakanichy
2012-06-10, 21:20
Mitt tips till dig är att göra som när man var liten, ha lördagsgodis!, eller söndagsgodis eller vilken dag du nu fan vill, du är ju inte fyra bast :)

På så sätt kan du spara väldigt mycket energi som du kan pimpa upp sallader med diverse dressing och ost eller vad du nu känner för.

Trappa ner på godiset helt enkelt, inget godis på vardagar till en början. Känner du för något godisaktigt, kör på en proteinbar, brukar ligga kring 20gram protein och 200-300kcal, mycket bra alternativ till godis!

Annars, ät normalt och sluta äta det som Uppenbligen är dåligt, du vet själv vad du gör, det gör alla!