Visa fullständig version : Skövde?
mistermr
2012-05-17, 16:05
Hej
Har funderingar kring flytt till Skövde och tänkte således fråga mina kära kolloiter om hjälp och råd:
1. Är det lätt att hitta bostad i stan (2-3 rok)?
2. Finns det några bra gym?
3. Vad har stan för utbud vad gäller nöje såsom restuarang, nattliv, aktiviteter etc.
/mistermr
Har varit där några gånger och nattlivet är väl sådär 1-2 klubbar inte mer än så, beror nog väldigt mkt på vad du är van vid i vanliga fall.
Brudarna är dock något lösare i dem trakterna :D
mistermr
2012-05-17, 17:46
Har varit där några gånger och nattlivet är väl sådär 1-2 klubbar inte mer än så, beror nog väldigt mkt på vad du är van vid i vanliga fall.
Om det blir flytt, så flyttar jag och min tjej så den biten är inte av intresse.
Men jag vill gärna veta om det är lätt att hitta bostad eller är det ett jobbigt kösystem som gäller?
Obs jag är inte studerande.
Finns det ngn som har info och kan hjälpa till kring detta?
/mistermr
dream_theater_
2012-05-17, 18:42
Söker du bostadsrätt så är Hemnet helt klart rätt sida att söka på. Prisnivån i Skövde är inte så farlig. Gym har vi flera stycken som är bra, speciellt Feelgood, där jag tränar. Sen finns det lite lallargym som Actic och något bratplace som heter Livingroom.
Utelivet är väl sådär. Bogrens, Husaren, Glädje och Friends är väl de ställen jag väljer att gå till.
Jag bodde dock i Uppsala innan, så utelivet är helt klart sämre än där.
Scratch89
2012-05-17, 18:46
Hej!
1. Det beror på lite vart i stan du vill bo. Relativt centralt (Vasa, Lunden, Billingesluttningen osv) är eftertraktat och troligen en hel del kötid, men om du kan tänka dig att bo i Ryd eller östra delen av stan (bakom Kavelbrogymnasiet och Volvo) så borde det gå lättare. Ryd har ett dåligt rykte, men det är faktiskt fina lägenheter och billiga hyror. Jag har varit medlem på Skövdebostäders sida i flera år och nu kan jag välja och vraka på vad jag vill ha, om jag skulle få för mig att flytta hem igen. :D
http://www.skovdebostader.se/
Finns även massor av privata värdar som man hittar lätt om man googlar runt eller kollar Gula Sidorna. Min familj känner en av de största privata, och på den vägen fick vi fin lägenhet.
2. Finns flera bra gym. Två som ligger mitt i stan (säg 100 från Willys och torget), och det är Feelgood och Energistudio (tidigare Pulse Fitness).
Feelgood: http://www.feelgood.se/index.php?id=179
Energistudio: http://www.energistudio.se/
Feelgood har bra utbud och hantlar och stänger och grejer, samt att det finns en lyftaravdelning en trappa ner i källaren. Kul att både kunna lyfta tungt och träna disco. Energistudio har jag aldrig tränat på, men den stora fördelen är att det är öppet dygnet runt (inpassage med kort).
Förutom dessa två finns det såklart Nautilus i badhuset, Friskis och Svettis på väg förbi högskolan, samt Livingroom, men det är rätt så tjejigt tydligen och är mer av ett fitnessproduktpaket. http://livingroomsports.se/
3. Bra utbud, i förhållande till hur stor staden är.
- Massor av uteliv. Finns en hel "Mini-Aveny" med ett dussin uteställen och krogar. Bogrens och Husaren är de två största, där Bogrens är mer av ett discoställe och Husaren är ett ölställe som är uppdelat i tre lokaler med olika teman, med en gemensam uteplats. Husaren är riktigt nice, faktiskt, särskilt på sommaren.
- Restauranger finns det också en del. Vid kulturhuset finns en relativt nystartad restaurang där jag åt i somras, och det var fin mat. En stor uteservering som är mysig att sitta på vid sommaren, så ser man tågen tuffa förbi, då det ligger nära stationen. Runt kyrkparken finns det några restauranger, både lite mer vardagslyx och ett par finare. Det finns en suverän köttrestaurang som ligger förbi kyrkparken (åt Vasahållet) som jag inte kommer ihåg vad den heter, men som serverar en utsökt Black-and-White för runt 150 spänn. Utöver detta finns det så klart det vanliga, med trettio pizzerior, McDonalds, Max osv.
- Paintball ute i Skultorp (10 min med bil), nystartad bowlinghall, supermodernt äventyrsbad och simhall, bio, fina löparspår uppe på berget vid Billingehus.
Jag saknar faktiskt Skövde ibland.
mistermr
2012-05-17, 19:44
@Scratch & dream_theater_
Stort tack för era svar
Jag vill poängtera att det är endast hyresrätter jag är intresserad av. Finns det ett sätt att kunna hitta ngt relativt snabbt och sjysst tror ni?
Ryd och Östra har inget gott rykte sägs det?
/mistermr
Scratch89
2012-05-17, 20:03
Absolut inget fel på Östra, det är bara det att det inte ligger lika "centralt", och att det inte går lika mycket stadsbussar dit. Ska du jobba på Volvo eller något liknande i området är det helt perfekt, det är även en hel del fina villaområden där.
Angående Ryd så är det ett sånt där bostadskomplex som inte blev som det tänkt. Men min syster bodde där i två år och trivdes jättebra. Bussar går ofta in till stan och man kommer hem även sent på natten. En del invandrare, som alltid i utkanten av städer, men jag skulle själv inte ha problem att bo där. Billliga hyror som sagt (syrran betalade runt 3500 för en stor tvåa på 60 kvadrat), hyfsat nära till Ica Maxi och Coop Forum osv.
Jag kan ringa till min mor och fråga vad de privata hyresvärdarna heter. Har man fast jobb och sådär brukar det inte vara några större problem, särskilt inte om man förklarar situationen att man kommer utifrån och är i behov av bostad vid ett visst datum. När är det du ska flytta in? Vart bor du nu? Och vad ska du jobba med?
mistermr
2012-05-18, 10:04
Jag kan ringa till min mor och fråga vad de privata hyresvärdarna heter.
Det tackar jag för!
Ser fram emot att få höra din mors svar.
/mistermr
mistermr
2012-10-11, 22:48
Det tackar jag för!
Ser fram emot att få höra din mors svar.
/mistermr
Bumpar tråden och undrar om du har hunnit fråga eller inte?
/mistermr
Scratch89
2012-10-11, 23:15
Bumpar tråden och undrar om du har hunnit fråga eller inte?
/mistermr
Rapp Fastigheter är en utav dem. Bäst, finast och lite dyrare. :D
http://www.rappfastigheter.se/
Ska höra med henne igen, var ju ett tag sedan så jag har glömt. Vet att det finns ett par stora till.
Det där var väl ändå en ovanligt korkad kommentar ..:smash:
mistermr
2012-10-13, 12:53
Rapp Fastigheter är en utav dem. Bäst, finast och lite dyrare. :D
Ska höra med henne igen, var ju ett tag sedan så jag har glömt. Vet att det finns ett par stora till.
Det vore väldigt snällt av dig!
/mistermr
Akerhage
2012-10-13, 13:05
PMa mig om bostad = )
camarade
2012-10-13, 13:05
Skulle aldrig vilja bo i Ryd. Väldigt mycket suspekt folk, det är ingen förort med brottslighet som de större städerna men det närmaste man kommer här ute på landet. Knarkare och annat pack... har jobbat i Ryd, skulle inte vilja bo där. Stället ser ut och, framför allt, känns som en riktig förort.
Scratch89
2012-10-13, 13:40
Skulle aldrig vilja bo i Ryd. Väldigt mycket suspekt folk, det är ingen förort med brottslighet som de större städerna men det närmaste man kommer här ute på landet. Knarkare och annat pack... har jobbat i Ryd, skulle inte vilja bo där. Stället ser ut och, framför allt, känns som en riktig förort.
Billiga och fina lägenheter, typ 10 minuter med buss från stan. Min syster bodde där ute ett par år, inga problem alls. Visst, man kanske inte går ut med kort kjol där en fredag natt, men så är det väl med alla områden här i stan i alla fall...
Scratch89
2012-10-16, 21:10
Nu så.
Rapp fastigheter.
Sandbergs fastigheter.
http://www.121.nu/onetoone/foretag/sandberg-fastigheter-i-skovde-handelsbolag
Akelius.
http://www.akelius.se/websida/soek_laegenhet.asp
Skövdebostäder.
mistermr
2012-10-16, 22:24
Nu så.
Rapp fastigheter.
Sandbergs fastigheter.
http://www.121.nu/onetoone/foretag/sandberg-fastigheter-i-skovde-handelsbolag
Akelius.
http://www.akelius.se/websida/soek_laegenhet.asp
Skövdebostäder.
Tackar!
Skall kollas upp.
/mistermr
mistermr
2012-12-12, 23:23
Finns det ngt 24/7 gym i Skövde dvs öppet dygnet runt?
/mistermr
Tror att när man är medlem så kan man komma och gå när man vill på www.energistudio.se och det ligger inne i stan.
mistermr
2012-12-12, 23:41
Tror att när man är medlem så kan man komma och gå när man vill på www.energistudio.se och det ligger inne i stan.
Vad är det för sorts gym, står väldigt lite på hemsidan tycker jag?
Man får intrycket att det är bara klasser och dans för kidz?
/mistermr
Scratch89
2012-12-12, 23:53
Det var ett bra gym förut i alla fall.
Problemet med Actic tycker jag var att de stängde så tidigt, vid 21.30 på vardagar. Jag är van vid 23.00.
mistermr
2012-12-12, 23:53
Det var ett bra gym förut i alla fall.
Vad är definitionen på bra förut?
Hur är det idag?
/mistermr
Scratch89
2012-12-12, 23:54
Idag vet jag inte, har inte varit där på flera år. Men jag vet att det fanns ett par bänkpressställningar, hantlar upp till 45 nånting, ett power rack, chins- och dipsställning, mycket yta.
mistermr
2012-12-13, 00:00
Men är energi det enda 24/7 gymet i Skövde?
/mistermr
Scratch89
2012-12-13, 00:04
Jag tror det. Är det inte bara att gå dit och titta? Annars kan du säkert ringa.
mistermr
2012-12-13, 00:12
Jag tror det. Är det inte bara att gå dit och titta? Annars kan du säkert ringa.
Jo det är sant!
Men då jag fortfarande inte är i Skövde vill jag gärna veta vilka gym som finns i skövde 2012-12-13?
Detta kan hjälpa mig när jag skall välja.
/mistermr
mistermr
2012-12-14, 21:11
I am a friend in need!
Give me more info about Skövde
/mistermr
Jag är här i helgen......stan är hemsk, undvik.....
dream_theater_
2012-12-15, 09:25
Jag har varit nere på Energi en gång, och jag tycker väl att det verkar okej. Som Scratch säger så finns det en del hantlar och stänger, men jag har tyvärr inte varit där sedan de bytte namn ifrån Puls till Energi, och om det har skett någon förändring vet jag inte. Jag hade fortfarande valt Actic, gamla Feelgood!
Annars har Skövde satt upp mysbelysning i hela staden, mer eller mindre, och det är faktiskt ganska mysigt. Flyttar du hit eller ska du bara på besök? Jag får mixade signaler. Ska du jobba eller plugga?
Scratch89
2012-12-15, 10:59
Jag är här i helgen......stan är hemsk, undvik.....
Va?! Det är ju en mysig stad.
Skövde är inte så illa. Bra kommunikationer, du hittar allt du behöver i affärsväg och det finns goda möjligheter till träning och andra fritidsaktiviteter :)
mistermr
2012-12-16, 23:01
Jag har varit nere på Energi en gång, och jag tycker väl att det verkar okej. Som Scratch säger så finns det en del hantlar och stänger, men jag har tyvärr inte varit där sedan de bytte namn ifrån Puls till Energi, och om det har skett någon förändring vet jag inte. Jag hade fortfarande valt Actic, gamla Feelgood!
Annars har Skövde satt upp mysbelysning i hela staden, mer eller mindre, och det är faktiskt ganska mysigt. Flyttar du hit eller ska du bara på besök? Jag får mixade signaler. Ska du jobba eller plugga?
Jag skall bo och pendla till en annan ort där jag idag jobbar.
Fler tips om staden uppskattas!
/mistermr
mistermr
2013-01-08, 22:27
Finns det ngn Crossfit anläggning i stan?
/mistermr
mistermr
2014-05-23, 11:21
Hej,
Var klipper man sig billigt i Skövde?
Finns det ngn invandrar/utländsk frisör som klipper för 100-150 SEK som de gör tex i gbg?
/mistermr
Scratch89
2014-05-23, 11:44
Hej,
Var klipper man sig billigt i Skövde?
Finns det ngn invandrar/utländsk frisör som klipper för 100-150 SEK som de gör tex i gbg?
/mistermr
Frisören nere på stationen, vägg i vägg med Pressbyrån, uppfyller dina krav. Billigt, och de som klipper är de typiska bulkiga men duktigt curlande andragenerationsinvandrarkillarna med lite för tajta tshirts och högljudda anekdoter från helgens bravader på Bogrens.
mistermr
2014-05-23, 11:47
Frisören nere på stationen, vägg i vägg med Pressbyrån, uppfyller dina krav. Billigt, och de som klipper är de typiska bulkiga men duktigt curlande andragenerationsinvandrarkillarna med lite för tajta tshirts och högljudda anekdoter från helgens bravader på Bogrens.
Tackar,
Jag trodde att de skulle vara i södra Ryd men jag har ingen koll i stan och var Ryd ligger samt utbudet på verksamheter där?
Scratch89
2014-05-23, 14:07
Tackar,
Jag trodde att de skulle vara i södra Ryd men jag har ingen koll i stan och var Ryd ligger samt utbudet på verksamheter där?
Jag förstår inte frågan.
mistermr
2014-05-23, 15:56
Jag förstår inte frågan.
Vad finns det i södra Ryd vad gäller näringsliv?
Vilka gym går det att träna ett par pass på om man är på besök? Friskis och Svettis känner jag till. Finns det fler?
mistermr
2014-05-23, 16:08
Actic tycker jag är bra särskilt Actic Arena.
/mistermr
Scratch89
2014-05-23, 17:23
Vad finns det i södra Ryd vad gäller näringsliv?
Inte mycket. Men är inte särskilt bekant med området. Det beror väl på vad du söker.
Vilka gym går det att träna ett par pass på om man är på besök? Friskis och Svettis känner jag till. Finns det fler?
Livingroom, sportlife vid elins esplanad, energi hälsostudio, 2 Actic gym samt ett sportlife expressgym :)
mistermr
2014-05-25, 09:31
Livingroom, sportlife vid elins esplanad, energi hälsostudio, 2 Actic gym samt ett sportlife expressgym :)
Hur är Sportlife's expressgym?
Är det bara cardiomaskinerna man ser när man går förbi eller finns det mer?
/mistermr
Mr.Cosybear
2014-05-25, 10:01
Hur är Sportlife's expressgym?
Är det bara cardiomaskinerna man ser när man går förbi eller finns det mer?
/mistermr
I källaren hittar du vikterna. "Normalt" utbud, maskinerna dem hade när dem öppna var från 70-talet såg det ut som. Inte orkat gå dit sen dess men jag hoppas dem köpt in nya.
Måste man inte köpa ett årskort på dessa gym för att kunna träna där? Vill betala per pass, ska köra 2 pass under veckan nu bara.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.