Visa fullständig version : Hormonsjukdom och viktnedgång
the_matsson
2012-05-17, 08:04
Stötte häromdagen på en person som hävdade att hon hade en hormonsjukdom som gjorde det svårare för henne att gå ner i vikt, vilket satte det rostiga maskineriet i min skalle i rullning.
Någon som vet mer om det här? Vad kan det röra sig om för hormonsjukdom, och hur tusan fungerar det? Har hon en väldigt låg energiförbrukning och är alltså väldigt slö och inaktiv, eller vad är det frågan om?
Knappast så att hon inte lär gå ner i vikt av ett energiunderskott.
Kan ju vara något med sköldkörtlarna, har för mig att det är dom som reglerar
Ämnesomsättningen :)
Ja, det finns hormonsjukdomar som påverkar ämnesomsättningen. Du kan googla hypotyreos, PCO/PCOS, Cushing, diabetes och Addison t.ex.
Är det här ännu en tråd som egentligen är en önskan om att få klappa varandra på ryggen och enas om att "hahah, tjockisarna hittar på ursäkter för att få fortsätta vara tjocka"? Jag börjar bli lite trött på dem, nämligen.
Ja, det finns såna sjukdomar helt klart. Precis som raka motsatsen finns: t.ex. en person med anorexia som helt plötsligt börjar överäta massivt. En sådan person kan äta t.ex. 5000-6000 kcal om dagen och bara gå upp några kg på sikt istället för 10 kg. De som tränat extremt hårt en tid, eller ägnat sig åt extremsport som Spartathlon kan också ha extremt hög energiomsättning efteråt för att kroppen måste reparera sig självt.
the_matsson
2012-05-17, 08:23
Ja, det finns hormonsjukdomar som påverkar ämnesomsättningen. Du kan googla hypotyreos, PCO/PCOS, Cushing, diabetes och Addison t.ex.
Är det här ännu en tråd som egentligen är en önskan om att få klappa varandra på ryggen och enas om att "hahah, tjockisarna hittar på ursäkter för att få fortsätta vara tjocka"? Jag börjar bli lite trött på dem, nämligen.
Hur kan det yttra sig då, en sänkt ämnesomsättning alltså. Mer inaktivitet och trötthet?
Och nä, inte alls. Jag är också evinnerligt trött på den typen av trådar, och det här tänkte jag kunde vara ett fint tillfälle att ytterligare undvika den typen av läsning.
Hur kan det yttra sig då, en sänkt ämnesomsättning alltså. Mer inaktivitet och trötthet?
Och nä, inte alls. Jag är också evinnerligt trött på den typen av trådar, och det här tänkte jag kunde vara ett fint tillfälle att ytterligare undvika den typen av läsning.
Mer inaktivitet och trötthet ja. Men såna sjukdomar kan ha smygande effekter som är svåra att märka av, men som tillsammans ger ett stort utfall på kaloriförbrukningen.
the_matsson
2012-05-17, 09:31
Allright, tack för svaren! Jag tror jag har lite mer förståelse för problemet nu.
Sköldkörteln är direkt ämnesomsättningsreglerande, så ni kan ju gissa om en defekt där får effekter på ämnesomsättningen ...?
Beroende på sjukdom/dysfunktion blir det olika kombinationer av ämnesomsättningsstörning och effekter på beteende. Det är dock vida för enkelt att förklara alla med att man blir trött och seg och sitter stilla mer. En exposé över hormonsystemets sjukdomar känns som en lite för stor uppgift både för mig (nej, jag orkar inte, läs själv) och för ett foruminlägg (wall of walls of text), så jag rekommenderar nog igen att leta information själv. Det finns gott om bra källor på nätet, annars finns ju även grundböcker i fysiologi.
the_matsson
2012-05-17, 10:06
..så jag rekommenderar nog igen att leta information själv.
Tack Tolkia, jag ska följa ditt råd. Jag är bara lite seg i starten.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.