Visa fullständig version : Vi som sitter för mycket stilla
supercharge
2012-05-16, 23:42
Stillasittande har alltmer dykt upp som ett problem och en riskfaktor även om man i övrigt tränar regelbundet. Jag misstänker att vi är ganska många som p.g.a arbete eller studier blir stillasittande i alldeles för många timmar varje dag.
Så vad kan man göra? vad gör ni? Och tror ni det räcker det för att moverka eventuella hälsoeffekter?
När jag anser mig inte ha tid att gå runt lite så gör jag ~20 upphopp för att inte känna mig seg.
Tog alltid bilen till skolan trots att det bara är få kilometer, väl där sitter man ju cirka 8 timmar, kommer hem och sitter vid datorn. Numera har jag iallafall plockat fram den gamle kärringcykeln ur farsans garage och cyklar nu till skola och gym. Det är en början iallafall.
LillSkalman
2012-05-17, 08:46
När jag väl pluggat klart ska jag ge mig fan på att införskaffa ett höj-och-sänkbart skrivbord på min arbetsplats såväl som i hemmet. Just nu finns ju inte ekonomin för det, men att i omgångar ställa mig upp och arbeta en 20-30 minuter tror jag är bra för prostata och övriga viktiga manicker i området, såväl som ryggen.
När jag väl pluggat klart ska jag ge mig fan på att införskaffa ett höj-och-sänkbart skrivbord på min arbetsplats såväl som i hemmet. Just nu finns ju inte ekonomin för det, men att i omgångar ställa mig upp och arbeta en 20-30 minuter tror jag är bra för prostata och övriga viktiga manicker i området, såväl som ryggen.
Att bara stå upp är mycket bra i sig. Man behöver inte göra upphopp =)
Ja, fy fan för att sitta still. Jag har ett jobb som binder mig vid ett skrivbord i 8 timmar per dag och jag mår inte bra av det, vare sig fysiskt som psykiskt. Jag tar en promenad varje fika- och lunchrast. Inte mycket, men alltid något.
Jag känner att jag behöver ett jobb där jag rör mig mer. Igår fick jag en uppgift att bära lite tunga prylar på kontoret och sätta upp en hylla och jag fick faktiskt en endorfinkick av att utföra ett fysiskt arbete.
När jag kommer hem på kvällarna har jag haft en massa att göra med huset såsom att gräva, klippa gräs och röja lite. Jag känner att jag mår mycket bra av detta.
dream_theater_
2012-05-17, 09:07
När jag jobbade på kontor så hade jag höj- och sänkbart skrivbord, och oftast stod jag alltid upp. Nu har jag inget sådant skrivbord tyvärr, men jag sitter max hälften av min arbetsdag. Jag vet inte vart gränsen går för hälsorisker?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.