Visa fullständig version : Sockerfri sylt
Ghettospelarn
2012-05-15, 22:46
Tjenna! jag undrar bara om de är någon som vet något billigare alternativ till ÖNOS lågkalorisylt..
gör egen, köp 1kg billiga bär på typ lidl, ca 20kr. koka upp försiktigt å ner med lite stevia.
20 spänn kilot? Det tror jag inte.
Eddie Vedder
2012-05-16, 07:14
Att göra sockerfri sylt på ett helt kg är nog inte så smart heller. Risken finns att mycket får slängas. Ska man göra helt utan socker står det sig inte länge. Att bara koka upp och mosa bär är gott dock, inte tu tal om det. :) Men gör inget storkok och förvänta er att kunna ha det ståendes i burk.
Peter Hansen
2012-05-16, 07:42
Farligt mögel kan växa till om man inte har mycket socker i. Om du ska göra egen sylt med sötningsmedel så frys ner det i portionspåsar!!!
Peter Hansen
2012-05-16, 07:55
Annars kanske du kan leva med önos lågkalori äppelmos? tror det kostar runt 15 spänn?
Om du inte vill göra egna livsmedel alltså
Magnus N
2012-05-16, 08:17
20 spänn kilot? Det tror jag inte.
Frysta jordgubbar brukar gå för runt 15-16kr för 750gr
vicarious
2012-05-16, 14:54
Jordgubbar är nog de enda bären som går att hitta relativt billigt fryst. Men jordgubbssylt är väl inte fel :) Ut i skogen och plocka blåbär och lingon sen.
Det finns påsar att köpa just för att koka sockerfri sylt och det står sig ganska bra men det går också utmärkt att frysa. 1 kg bär blir iofs inte heller några enorma mängder (närmare bestämt blir det 1 kg...).
Ett annat alternativ är ju självklart att råröra bären, tina i mikron och rör runt.
alexelias
2012-06-06, 14:03
Det finns påsar att köpa just för att koka sockerfri sylt och det står sig ganska bra men det går också utmärkt att frysa. 1 kg bär blir iofs inte heller några enorma mängder (närmare bestämt blir det 1 kg...).
Ett annat alternativ är ju självklart att råröra bären, tina i mikron och rör runt.
Satt just att googla på alternativ till syltsocker för kokningen av sylt(letar alltså efter en sockerfri lösning). Vad är det för påsar du åsyftar? Har du någon länk?
Spånade annars på en egen lösning: jordgubbar mosade, koka upp och tillsätt gelatin för att få volym och stadga, avsluta möjligtvis med hermesetas.
brukade göra lingonsylt på 1kg lingon, 1/2dl socker och 1dl vatten.
svinbra. höll nog länge iallafall.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.