Visa fullständig version : Nån vits med glykogensparande förbränningsträning under deff?
Barbastark
2012-05-14, 21:02
Hejhej
Så finns det någon vits med att ägna sig åt icke glykogentömmande förbränningsträning, som tex prommenader framför mer glykogenkrävande förbränning under deff, om syftet är att ha så stora reserver till styrkepassen som möjligt?
Jämnar inte kroppen ändå ut detta sett över ett dygn?
Ta tex prommenad som förbrukar 350kcal jämfört med intervallträning som förbrukar lika mycket. Även om prommenaden förbrukar mer fett under själva aktiviteten och intvallträningen mer kolhydrater under själva aktiviteten så slutar väll den totala förbrukningen av fett och glykogen från dessa aktiviteter på samma siffra sett över dygnet ändå? Eller har jag missuppfattat?
Tacksam för svar!
Silencer
2012-05-14, 21:03
Många bodybuilders föredrar promenader framför löpning
Barbastark
2012-05-14, 21:13
Många bodybuilders föredrar promenader framför löpning
Om vi bortser från hur ansträngande aktiviteten är samt att konditionsträning har en liten liten hämmande effekt på mTOR-svängen
Barbastark
2012-05-15, 10:06
Bump
Om du vill kunna ha högre kaloribudget och därmed äta mer så är det en vits. :)
Men för fettförbränningen gör det ingen skillnad om du kan uppnå samma underskott genom att äta mindre.
Barbastark
2012-05-15, 11:06
Om du vill kunna ha högre kaloribudget och därmed äta mer så är det en vits. :)
Men för fettförbränningen gör det ingen skillnad om du kan uppnå samma underskott genom att äta mindre.
Gällande själva energiförbrukningen är jag medveten om. Det jag menar är snarare om jag genom att träna icke glykogentömmande förbränning istället för mer glykogenkrävande sådan kan spara glykogenet och sakta fylla på det för att ha till styrketräningen, eller det är så att kroppen kommer ta lika mycket glykogen sett över ett dygn från båda dessa träningsformer. Om det senare är fallet så spelar skulle träningsformen inte spela någon roll.
King Grub
2012-05-15, 11:24
Det tar 24 timmar att fulla muskelglykogendepåerna efter en tömning, och det är vid överätning/balans och 7-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt under den tiden, så har du inte väldigt långt mellan passen kommer du inte att hinna fylla dom till styrketräningen.
Barbastark
2012-05-15, 12:02
Det tar 24 timmar att fulla muskelglykogendepåerna efter en tömning, och det är vid överätning/balans och 7-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt under den tiden, så har du inte väldigt långt mellan passen kommer du inte att hinna fylla dom till styrketräningen.
Okok.
Men är intervallpass och prommenad som förbrukar 350kcal lika glykogenkrävande över en 24h period?
Man hör ju ofta rådet att man ska "spara sitt glykogen" under deff genom att inte köra för intensiv kardio. Dock trodde jag att kroppen ändå jämnar ut detta genom att bränna mer glykogen och kolhydrater resten av dygnet om aktivitet i sig bränner mer fett?
Sheogorath
2012-05-15, 13:08
Den här tråden får mig att vilja använda den här smileyn:
*popcorn*
Du har lyckats "poppa" the million dollar question tror jag. Eftersom fettinlagringen jämnas ut över dygnet varför man inte behöver välja aktivitet efter substratförbruktning sett till fettförbränningen borde rimligen det samma gäller för glykogeninlagringen/glykogenförbränningen.
Men det går stick i stäv med den rekommendationen som många (inklusive jag) brukar ge: spara på glykogenet under deff så att du kan nyttja det till din styrketräning!
När man diskuterar fettförbränning och att "fastande morgonpromenader" inte kommer att automatiskt vara bättre för att bli av med fett just pga av att fettförbränningen ändå jämnar ut sig över ett dygn och att det är kaloriunderskottet som styr hur mycket fett man tappar.
Då pratar man ju om att tömma sina fettdepåer. Och som vi alla vet är dessa depåer gigantiska (i relation till glykogen, även hos folk som är i bra form). De kommer inte att "ta slut" till nästa pass av uppenbara skäl.
När vi nu pratar om att spara på glykogen för att kunna använda det senare blir det lite annorlunda förstås. Att använda sig av icke-glykogentömmande kalorispenderaraktivitet kan vara vettigt just för att depåerna faktiskt kan bli för låga för att prestera maximalt när man styrketränar.
Om man förbränner mycket fett av att köra fastande morgonpromenader så kommer mer kolhydrater att förbrukas senare under dagen. Förmodligen kommer man kunna förbruka dessa kolhydrater delvis under styrketräning vilket ju då självklart är något positivt.
Om man istället väljer att äta sin frukost först och sen springa intervaller för samma förbrukade mängd kalorier (mycket högre mängd och andel kolhydrater förbränns), kommer man under dagen att förbränna mer fett som kompensation (förutsätter att samma mängd kalorier in som ut totalt) vilket kanske sker på bekostnad av att lägre mängd kolhydrat finns tillgänglig när man styrketränar.
Så ja det är väl vitsen med att köra glykogensparande förbränningsaktivitet under deff.
Alternativt kan en diet med högre mängd kolhydrat och lägre mängd fett kompensera för förlusten av glykogen från högintensiv (men kortare) aktivitet.
Så länge man hinner återställa glykogen mellan förbränningsaktivitet och styrketräningen och samtidigt känner att man hinner återhämta sig på andra plan (de som inte har med mängd glykogen att göra) så borde man kunna köra glykogentömmande förbränningsaktivitet utöver styrketräningen utan några negativa prestationsförändringar.
Man kan även säga att ju mer intensiv träning man utför, desto mer kolhydrater behövs och då måste man ju skära ner på kalorierna någon annanstans ifrån, vilket ju leder till lägre fettintag. Jag tror Fredrik_S håller med mig :P
Barbastark
2012-05-16, 18:50
Text
Cool story bra..
Ne sköjja. Men det låter ju som en ok teori. Har du något att backa upp den med?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.