handdator

Visa fullständig version : Thaiboxning + gym

pbcash
2012-05-14, 16:49
Tjo. Tränat nu thaiboxning 2-3 gånger i veckan och gym 3 ggr i veckan.

Gym
Måndag, onsdag och fredag

Thaiboxning
Tisdag och Torsdag, extra pass på lörd om man orkar.

Tänkte att jag kör rätt mycket ben på mina thaiboxningpass så kan ta bort benpasset från onsdag kanske? och göra det såhär

vecka 1.

Måndag - bröst, triceps
tisdag - thaiboxning
onsdag. biceps, rygg
torsdag - thaiboxning
fredag - bröst triceps

vecka 2

måndag - biceps rygg
tisdag - thaiboxning
onsdag - bröst triceps
torsdag - thaiboxning
fredag- biceps rygg

-------------------------------

Just nu har jag detta schemat.

Måndag - bröst, triceps
tisdag - thaiboxning
onsdag - ben, mage
torsdag - thaiboxning
fredag - rygg, biceps

Vad tycker ni? Eller bör jag lägga in knäböj i något av passen som en extra övning? SKa jag ta bort benpasset och köra mer på det andra i o med att jag kör mycket ben på thai?

Tack på förhand

Tyrwing
2012-05-14, 17:02
Knäböjen gör dig starkare, och det kommer i någon mån göra dig mer explosiv i benen. Är själv förespråkare för att INTE skippa ben-pass bara för att man rör på sig i veckan. Så släng definitivt in knäböj!

Har själv forskat runt mycket kring träning i kombination med kampsport för att jag ska börja träna till hösten.
Många är inne på spåret endast basövningar:
Knäböj, marklyft, militärpress, chins, dips, bänkpress, rodd.

Men även explosivare övningar om man har tid att lära sig dem, frivändningar, ryck, stöt och highpulls.
:)

Zkewl
2012-05-14, 17:46
Man kör ju inte så mycket ben på thaiboxningsträningarna, kör schemat med ben på onsdagarna eller ben på (lördag, söndag?). Fokusera på knäböj, känns inte så smart att bränna ut sig med småövningar, men det är det ju aldrig om man vill prestera på sporten!

pbcash
2012-05-14, 18:30
Man kör ju inte så mycket ben på thaiboxningsträningarna, kör schemat med ben på onsdagarna eller ben på (lördag, söndag?). Fokusera på knäböj, känns inte så smart att bränna ut sig med småövningar, men det är det ju aldrig om man vill prestera på sporten!

Så du sparkas inte? Eller gör likande knäböj övningar etc? Eller springer? Eller rör på benen hela tiden?......

Ja fokuserar på knäböj atm. Kör den direkt, sen blir de 2 andra benövningar där man sitter o pushar ut benen och en där man drar in

Akada
2012-05-14, 18:49
Så du sparkas inte? Eller gör likande knäböj övningar etc? Eller springer? Eller rör på benen hela tiden?......

Ja fokuserar på knäböj atm. Kör den direkt, sen blir de 2 andra benövningar där man sitter o pushar ut benen och en där man drar in
Men du känner inte av det på samma vis som styrketräning, och det har heller inte samma effekt. Det är ju inte direkt så att en roundhouse tar mest på quadriceps..

Bra att du tränar ben, fortsätt så!

Zkewl
2012-05-14, 18:56
Bara hålla igång med träningen hela tiden, man vänjer sig.
Själv har jag aldrig haft problem med att jag inte orkar sparka/springa. Satsa på tekniken!

Ifall du kör på en klubb med (nybörjar?)träning inriktad mot motionärer kan det ju bli lite jobbigt om det är mycket fys, tex knäböj utan vikt.

Suck it up, vänj dig eller sätt benpasset så långt ifrån passen som möjligt! :)