handdator

Visa fullständig version : Negativa reps bra eller anus ?

ToughLove
2012-05-14, 12:26
Är väldigt förvirrad när det gäller att köra negativa reps, många säger att det är bra och andra säger att det är skit och tar på cns för mycket etc etc...

Här är en video där Yates förklara att negativa reps är riktigt bra, vad tror ni om det han säger ?

gRHbRULw3GE

312
2012-05-14, 12:35
Negativa repsen bygger väl lika mycket som de positiva? Vissa brukar väl köra explosivt på positiva, och segt (3-5 sek) på negativa.

Eller menar du endast negativa reps? Kollade inte klippet.

Fredriiik
2012-05-14, 12:36
Den excentriska fasen är den som ger dig träningsvärk och "förstör" större andel muskelfibrer jämfört med den koncentriska.
Att köra det varje övning är nog för mycket, men lite då och då funkar kalas för mig iaf och känns förbannat fint!

Popliteus
2012-05-14, 12:40
Man är starkare i den excentriska fasen så det kan vara ett bra sätt att ta sig förbi plattåer styrkemässigt tycker jag. Kräver ju däremot mer vila.

Rikard Jansson
2012-05-14, 12:40
Negativa äger för styrka iaf. För volym sa t.ex. zyzz att den största förändringen i hans träning kom när han började fokusera på den negativa delen av lyftet, men då hade han ju vikter han även hanterade i den positiva fasen

Holabandola
2012-05-14, 13:07
Du blir stark av det, får jävlusk träningsvärk och måste vila längre.
Det är att göra det onödigt jobbigt för sig tycker jag. Sikta istället på att komma iväg till gymmet kontinuerligt under en längre tid, dvs flera år. Det kommer ha större effekt än om du kör negativa reps eller ej :-)

kaffe_psykos
2012-05-14, 17:12
Du blir stark av det, får jävlusk träningsvärk och måste vila längre.
Det är att göra det onödigt jobbigt för sig tycker jag. Sikta istället på att komma iväg till gymmet kontinuerligt under en längre tid, dvs flera år. Det kommer ha större effekt än om du kör negativa reps eller ej :-)
Då har du nog missuppfattat det där med negativ träning! Man ska inte köra skiten ur sig så man inte orkar träna!

Man orkar ju upp till 140% (har sett siffran 130% med) innan stången har för hög fart o det går utför utan kontroll. :D
Problemet är väll just det att man går ut för hårt, man kan lasta på utav helvete med vikter man aldrig kört tidigare. Eller att man kör massa negativa efter sina redan failade 9or i bänken! Klart det kommer slita. Gränsen vad man klarar av är svårare att se, då vikten alltid kommer ner! :D

Rawsteel
2012-05-14, 19:08
Denna studie säger annorlunda

Debate exists concerning the effect of contraction velocity on muscle damage, and few human studies have yet to address this issue. This study examined whether the velocity of eccentric exercise affected the magnitude of muscle damage. Twelve untrained subjects performed a series of slow velocity isokinetic eccentric elbow flexions (SV: 30 degrees . s (-1)) of one arm and a fast velocity exercise (FV: 210 degrees . s (-1)) of the other arm, separated by 14 days. In order to standardise the time under tension (120 s) for the two conditions, the number of muscle actions for SV was 30 and 210 for FV. Criterion measures consisted of maximal voluntary torque for isometric, concentric (4 velocities) and eccentric contractions (2 velocities), range of motion (ROM) and relaxed elbow joint angle (RANG), upper arm circumference, muscle soreness and plasma creatine kinase (CK) activity. Measures were taken before, immediately after, 0.5 hour and 24 - 168 hours (240 hours for CK) after each eccentric exercise protocol, and changes in the measures over time were compared between FV and SV by two-way repeated measures ANOVA. Both protocols resulted in significant decrements in isometric and dynamic torque (p < 0.01), but FV showed significantly (p < 0.05) greater reductions over time ( approximately 55 %) and a slower recovery compared to SV ( approximately 30 %). Significantly (p < 0.05) larger decreases in, and delayed recovery of, ROM and RANG were evident after FV compared to SV. FV had significantly (p < 0.05) larger increases in upper arm circumference and soreness compared to SV, and peak plasma CK activity was 4.5-fold greater (p < 0.05) following FV than SV. These results suggest that, for the same time under tension, fast velocity eccentric exercise causes greater muscle damage than slow velocity exercise in untrained subjects.

z_bumbi
2012-05-14, 19:22
Vad motsvarar siffrorna i TUT per reps?

Silencer
2012-05-14, 19:42
Tycker det ger riktigt bra att köra negativa reps i slutet av en träningscykel precis innan man går ner på lägre träningsintensitet för att kunna återhämta sig lite. Negativa bänk och chins är en klassiker, men man ska vara jävligt försiktig när man börjar härja med vikter över 1rm.

lurre86
2012-05-14, 19:43
Vi är överens om att muskeln ska vara spänd under hela setet. Men inte hur lång tid den negativa tiden ska ta?

Jag menar om vi tar Axelpress tex. Om jag tar en 10 kg så klarar jag 12 st rep där varje rep tar 2 sekunder eller så tar jag en 6 kgs hantel och klarar 12 st rep där varje rep tar 5 sekunder tot.

Vilket ger bäst volym?

Antinge 24 sek spänd muskel med 10 kgs vikt eller 50 sekunders spänd muskel med 6 kgs vikt?

Rusk
2012-05-14, 20:07
Äh varför göra allt så komplicerat? Ha perioder där du kör högre reps och kanske lite långsammare utfört och perioder där du tränar tungt och explosivt.
Alternativt båda på samma pass.
Lyft skrot, ät bra och vila, att överanalysera allt kommer förmodligen göra mer negativt än positivt.

z_bumbi
2012-05-14, 20:55
Jag har inte hittat tut från abstraktet ovan men om jag inte fattat helt fel så är det väldigt stor skillnad mellan de olika farterna och därmed också längden på TUT och antalet reps som användes vilket antagligen kan förklara stora delar av skillnaden på effekten.

Allmänt om negativa reps så är det ett verktyg bland alla andra och de har både fördelar och nackdelar (som det mesta annat). Det viktigaste är nog att man inte, som redan skrivits, bara lastar på utan att man tänker igenom varför och hur man kör sina reps. Det är t ex inget konstigt att börja köra negativa på vikter som man utan problem klarar av att köra vanligt på för att bygga upp tåligheten.

pezrulezhaakon
2012-05-14, 21:59
z_bumbi

Baserat på att set-TUT bör ligga mellan 20-50 sekunder för hypertrofi, så torde rep-TUT ligga mellan 3-6 sekunder.