Visa fullständig version : 100g "socker" per dag ok?
Överslagsräknar, och finner att jag ofta ligger uppemot 100g socker per dag.
Räknar det som anges som "sockerarter" eller liknande på innehållet, eller fruktos/dextros o.s.v.
Ytterligare ~150g kolhydrater får jag i mig, men antar att de då är stärkelse och "nyttiga" varianter.
Om det nu inte fuskats med sockret på några paket, står ju ofta "58g kolhydrater varav 5g sockerarter/sockeralkoholer" eller liknande, kanske går att "gömma" sockret genom fina omskrivningar?
Potatismospulvret tänkte jag skulle vara mest socker, men var nästan inget alls där, så kanske bara är bra stärkelse-kolisar där ändå.
Nåväl, har man marginal uppåt, eller bör man försöka minska, om man ligger nära 100g/dag?
Inkluderat socker i grönsaker och allt annat som intages under dagen.
Lättviktare som ej sysslar med konditionsträning :D
EDIT: Balanserar runt 3200kcal.
Det är inget märkvärdigt alls och inget du behöver vara rädd för.
Dessutom så har du rätt hög förbränning i förhållande till din vikt och det minskar riskerna (om det finns några) ytterligare.
Inge Enveten
2012-05-13, 12:38
Enligt SLV i alla fall.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Kolhydrater/
Hur mycket kolhydrater är lagom?
Det är lagom att 50–60 procent av de kalorier vi äter kommer från kolhydrater. För den som äter 2000 kilokalorier (kcal) om dagen motsvarar det mellan 250 och 300 gram kolhydrater. Av dessa bör högst 50 gram komma från tillsatt socker.
Kan ej minnas källa men har för mig att om man är ung, frisk och tränar så ska inte 100 g per dag heller vara några problem men det beror också på energibalansen (lättare att lagra fett vid överskott --> sockerintag borde rimligen begränsas).
zeusden1
2012-05-13, 12:45
Som cherek skriver. Vid överskott bör sockret begränsas något mer än vid underskott, som jag förstått det.
Det jag undrar är hur du lyckas få i dig uppemot 100g av socker per dag? Dricker du läsk? Räknat med laktos ligger jag kanske på max 20g socker per dag om jag äter 150g kolhydrater under en deffdag.
Enligt SLV i alla fall.
Kan ej minnas källa men har för mig att om man är ung, frisk och tränar så ska inte 100 g per dag heller vara några problem men det beror också på energibalansen (lättare att lagra fett vid överskott --> sockerintag borde rimligen begränsas).
Och det beror nog även på hur aktiv man är.
Enligt SLV i alla fall.
"Tillsatt socker" kanske är en annan femma - jag har ju räknat allt socker, även sådant som kanske räknas som "naturligt".
Det jag undrar är hur du lyckas få i dig uppemot 100g av socker per dag? Dricker du läsk? Räknat med laktos ligger jag kanske på max 20g socker per dag om jag äter 150g kolhydrater under en deffdag.
33g/dag kommer från 2.5dl fruktsoppa, min största enskilda sockerpost.
Står inget på paketet, men utgår från att det är 33g sackaros såklart.
Ytterligare ~20g socker från en halvliter havredryck till proteindrinkar.
~15g malto dag, mer på träningsdagar såklart.
Och så allt smått, från grönsaker, kaviar, bröd, en gnutta från alla havregryn, lite i pulvermoset, lite godis ibland.
Det är inget märkvärdigt alls och inget du behöver vara rädd för.
Dessutom så har du rätt hög förbränning i förhållande till din vikt och det minskar riskerna (om det finns några) ytterligare.
Tack.
Men risker finns väl, om något?
Diabetes, bukfetma, hjärt-kärl problem, säkert cancer och allt möjligt som beror på för stort sockerintag?
~15g malto dag, mer på träningsdagar såklart.
Malto är stärkelse och det tycker jag inte du ska räkna in som "socker".
Tack.
Men risker finns väl, om något?
Diabetes, bukfetma, hjärt-kärl problem, säkert cancer och allt möjligt som beror på för stort sockerintag?
Jo, men ditt intag är såpass lågt att det inte är något att fästa större vikt vid.
Jo, men ditt intag är såpass lågt att det inte är något att fästa större vikt vid.
Var mest det jag ville kolla lite snabbt, om man äter helt uppåt väggarna, eller om det är någorlunda normalt.
På sockerfronten alltså :)
Malto är stärkelse och det tycker jag inte du ska räkna in som "socker".
Hmm ja, svårt veta var man ska dra gränsen, vad andra räknar som "socker" när de säger att si och så mycket är si och så farligt.
Malto har väl åtminstone samma effekt, extremt snabb energi, dåligt för tänder o.s.v.
Malto är mycket snabbare än socker. Socker är inte "extremt snabbt" om man tittar på GI. Den stora skillnaden är att malto inte innehåller fruktos (som dessutom har lågt gi). Vilket nog är huvudanledningen till att man ska hålla nere på sockret.
Men då är det ju inte pga snabbheten utan pga att vi inte tolererar för stora mängder fruktos under för lång tid.
edit: Men är man i bra form och är mycket aktiv tolerarar man antagligen mycket högre mängder än en inaktiv Svensson.
Sheogorath
2012-05-13, 14:22
Hmm ja, svårt veta var man ska dra gränsen, vad andra räknar som "socker" när de säger att si och så mycket är si och så farligt.
Malto har väl åtminstone samma effekt, extremt snabb energi, dåligt för tänder o.s.v.
Nej, det är inte alls svårt. Skilj på sockerarter och socker. Det "socker" man ska hålla ögonen öppna efter i hälsosammanhang är det som anges som "socker", d.v.s. sackaros. En mindre mängd socker innebär inga problem för en aktiv person (sylt på gröten, marmelad på smörgåsen, chokladpuffar i morgonmjölken, ->ett<- glas juice etc) men större mängder tillsatt socker på en och samma gång (läsk, glass, godis, kakor etc) när levern redan är välfylld kan innebära ett problem genom de-novo lipogenesis i levern. Om man ändå vill inta detta och vill optimera förutsättningarna för att ta hand om det på ett hälsosamt sätt kan man göra det genom att inta godsakerna efter träning eller när det gått långt mellan målen (till frukost, som mellanmål etc). Levern kan då hantera fruktos-delen av sockret utan problem om man inte konsumerar riktigt stora mängder (kanske mer än 120 gram i stöten eller så).
För att vara nogräknad ska man titta efter "sirap" och "glukos-fruktos-sirap" också eftersom det humanfysiologiskt är samma sak som socker. Värst är väl egentligen fritt, kristalliserat fruktos men det förekommer knappt alls i matvaror.
Tandhälsan sköter man genom god munhygien och diabetes typ II undviker man genom att hålla kroppsfettet nere och vara fysiskt aktiv. :)
Nej, det är inte alls svårt. Skilj på sockerarter och socker. Det "socker" man ska hålla ögonen öppna efter i hälsosammanhang är det som anges som "socker", d.v.s. sackaros. En mindre mängd socker innebär inga problem för en aktiv person (sylt på gröten, marmelad på smörgåsen, chokladpuffar i morgonmjölken, ->ett<- glas juice etc) men större mängder tillsatt socker på en och samma gång (läsk, glass, godis, kakor etc) när levern redan är välfylld kan innebära ett problem genom de-novo lipogenesis i levern. Om man ändå vill inta detta och vill optimera förutsättningarna för att ta hand om det på ett hälsosamt sätt kan man göra det genom att inta godsakerna efter träning eller när det gått långt mellan målen (till frukost, som mellanmål etc). Levern kan då hantera fruktos-delen av sockret utan problem om man inte konsumerar riktigt stora mängder (kanske mer än 120 gram i stöten eller så).
För att vara nogräknad ska man titta efter "sirap" och "glukos-fruktos-sirap" också eftersom det humanfysiologiskt är samma sak som socker. Värst är väl egentligen fritt, kristalliserat fruktos men det förekommer knappt alls i matvaror.
Tandhälsan sköter man genom god munhygien och diabetes typ II undviker man genom att hålla kroppsfettet nere och vara fysiskt aktiv. :)
Ah, tack :)
Hur räknar man på min havredryck då?
6.5g kolhydrater, varav 4g sockerarter.
Det säger egentligen ingenting alls då eller?
Eller säger det att 2.5g är socker (=sackaros), och 4g är sockerarter, vilket kan vara allt möjligt, dextro, malto, kanske t.o.m stärkelse av olika slag??? :confused:
Sheogorath
2012-05-13, 14:53
Ah, tack :)
Hur räknar man på min havredryck då?
6.5g kolhydrater, varav 4g sockerarter.
Det säger egentligen ingenting alls då eller?
Eller säger det att 2.5g är socker (=sackaros), och 4g är sockerarter, vilket kan vara allt möjligt, dextro, malto, kanske t.o.m stärkelse av olika slag??? :confused:
Du får titta i innehållsförteckningen om det finns socker i den eller inte. Jag skulle inte tro att inte finns och havre är som bekant mest stärkelse. "Sockerarterna" i din dryck måste vara spjälkad stärkelse eller något. Någon som säkert vet får gärna fylla i.
Hur som helst är det alltså tillsatt socker du framförallt ska se upp med eftersom mängderna där snabbt kan bli stora. Det eller juice. I juice är sockerhalten naturligt så hög att det är som läsk även om det är färskpressat utan tillsatser.
Fredrik_S
2012-05-13, 14:57
Nej socker(sakaros) är också en sockerart. Men alla sockerarter är inte socker(sackaros).
alla disackarider( sackaros laktos och maltos) samt alla monosackarider(fruktos glukos galaktos) är sockerarter.
De övriga kolhydrater är längre kedjor... polysackarider. tex stärkelse eller kostfiber
så är det totalt 6,5g kolhydrater varav 4,0 gram sockerarter så är dessa 4,0 sammansatt av dessa sex där sackaros är en av de sex...
Knepigt :s
Hursomhelst, det är inget socker i innehållsförteckningen på min havredryck.
Och det är 6.5g kolhydrater, varav 4g sockerarter.
Så då är 2.5 utav dessa gram någon form av nyttig långsam stärkelse, och övriga 4g kan vara lite vilket socker som helst?
Men då inget socker är tillsatt - om de 4 grammen är ren sackaros - fast naturligt från havren, är de då bättre än om de varit tillsatta?
EDIT: Verkar som förpackningarna inte är gjorda för de som vill hålla koll på intag av just sackaros/fruktos?
Sheogorath
2012-05-13, 15:07
Knepigt :s
Hursomhelst, det är inget socker i innehållsförteckningen på min havredryck.
Och det är 6.5g kolhydrater, varav 4g sockerarter.
Så då är 2.5 utav dessa gram någon form av nyttig långsam stärkelse, och övriga 4g kan vara lite vilket socker som helst?
Men då inget socker är tillsatt - om de 4 grammen är ren sackaros - fast naturligt från havren, är de då bättre än om de varit tillsatta?
Nej, det hade inte varit någon skillnad. Men i havreflingor finns det enligt Fineli 0,9 g sackaros och 0,2 g fruktos per 100 g flingor, så du kan nog lugnt glufsa i dig obehindrat av din dryck. Sockerarterna i din dryck får vara något annat än sackaros och fruktos om det inte finns tillsatt socker. :)
Nej, det hade inte varit någon skillnad. Men i havreflingor finns det enligt Fineli 0,9 g sackaros och 0,2 g fruktos per 100 g flingor, så du kan nog lugnt glufsa i dig obehindrat av din dryck. Sockerarterna i din dryck får vara något annat än sackaros och fruktos om det inte finns tillsatt socker. :)
Beror väl på vad som kommer ut ur havret när de pressar, lär ju inte vara exakt samma sammansättning som torra grynen.
Men ok, då vet jag lite mer hur man tolkar förteckning/innehåll.
Undrar bara vad sockeralkoholer är, för det står nämnt ibland med.
Good or bad? :D
Sheogorath
2012-05-13, 15:19
Beror väl på vad som kommer ut ur havret när de pressar, lär ju inte vara exakt samma sammansättning som torra grynen.
Men ok, då vet jag lite mer hur man tolkar förteckning/innehåll.
Undrar bara vad sockeralkoholer är, för det står nämnt ibland med.
Good or bad? :D
Det var en bra poäng. Om man nu pressar grynen snarare än finmaler dem ;) Du kanske får göra lite research och återkomma. :thumbup:
Gällande sockeralkoholer kan jag rekommendera Wikipedia. Det finns mycket info där.
Det var en bra poäng. Om man nu pressar grynen snarare än finmaler dem ;) Du kanske får göra lite research och återkomma. :thumbup:
Gällande sockeralkoholer kan jag rekommendera Wikipedia. Det finns mycket info där.
Aha, ja det är visst sötningsmedel, verkar intas i små mängder.
Tack :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.