Visa fullständig version : Ni som kör PF
Hej! Jag har kommit på att jag blir mätt och relativt nöjd för hela dagen om jag äter en enda stor måltid och funderar nu att under sommaren köra PF i åtminstone 1 månad och utvärdera det på kcal-underskott. Jag känner alltså mer sug när jag äter 2-3 måltider och småäter därför mycket.
Mina frågor:
Vilken tid på dagen brukar ni äta?
Försvinner ert sug för skit? (mitt verkar göra det, vill bara kolla läget med andra, för jag finner detta intressant).
Hur mycket äter ni? Hur fördelas måltiderna? (funderar själv på en stor måltid sedan fasta resten av tiden).
Sen den stora frågan. Hur hanterar ni dagar där ni till exempel tränar styrke på morgonen och sedan äter hela dagens kcal samt proteinbehov runt kl 12, men hör sedan att det ska bli lite beachvolley med era vänner (klart man inte undviker roliga grejer under sommaren!). Kommer ni då äta efter att ni kört beachvolleyn? Grejen är om jag börjar med PF, kommer jag äta hela dagens energimängd (på kcalunderskott) runt kl 12, dvs att jag inte kör det vanliga med att man äter närmare kvällen (har fått för mig att det är så)! Anser ni att det är bättre att äta 3/4 av energimängden direkt efter träningen och 1/4 på kvällen?
Fishtank
2012-05-13, 12:42
Jag äter all min kost direkt efter träning de dagar jag inte jobbar.
Har insett att jag måste sprida ut kosten som det är nu med ett ganska fysiskt aktivt jobb.
Om jag sen far iväg och spelar fotboll eller något på kvällen brukar jag inte äta något extra efteråt, kanske en vassleshake om det varit ansträngande, Man känner ganska bra då det passar sig att äta eller inte.
Ligger för närvarande på underskott
Inge Enveten
2012-05-13, 12:43
Jag började med PF men har gått över till att inte bry mig om klockslag alls utan istället käka när jag känner för det och fokusera på vad det dagliga intaget landar på.
Mitt sug för skit är väldigt till och från.
Jag käkar oftast 2-3 måltider per dag. Beror på om jag har skola, beror på hur jag tränar. Ibland vaknar jag 07:00 och käkar först vid 15:00. Ibland vaknar jag 08:00 och käkar 10:00.
Vanligtvis måltid 1: 50 % kcal, 2: 25-40 %, 3: 10-25 %.
Vill du vara på den säkra sidan kan du käka lite protein typ 100-200 kcal på kvällen.
Eddie Vedder
2012-05-13, 14:30
Runt 14-tiden brukar det bli.
Suget efter "skit" finns inte om jag bestämmer mig för att det inte ska finnas. Men eftersom jag vill att det ska finnas så äter jag någon liten godsak nästan dagligen. Men det stannar också vid det. Risken för en fullständig binge av att smaka på godis finns inte längre.
Käkar mitt första mål vid lunch(25E%), sen ett mellanmål(~15E%) efter några timmar och resten vid middag. Ganska smidigt upplägg och trevligt att få lassa på tallriken ordentligt!
LarsLasr
2012-05-13, 15:17
Risken med att bara äta ett mål är ju att du inte orkar äta tillräckligt då magen blir full, beroende på vilket behov du har, och att om du äter det tidigt så blir du hungrig innan du ska sova. Sikta på ett 8 timmars ätfönster som börjar efter träningen.
Och om du spelar beach så har ju ditt kaloribehov ökat om man ska vara petig, då vore det ju bra att äta.
Risken med att bara äta ett mål är ju att du inte orkar äta tillräckligt då magen blir full, beroende på vilket behov du har, och att om du äter det tidigt så blir du hungrig innan du ska sova. Sikta på ett 8 timmars ätfönster som börjar efter träningen.
Och om du spelar beach så har ju ditt kaloribehov ökat om man ska vara petig, då vore det ju bra att äta.
Önskar att det va så! :D
Tack för svaren alla. Kanske lägger dit fluff på kvällen isf.
Jag fastar 2100-1600.. Inget sug alls efter skit.
1600 bcaa o dextropur+kreatin och pwo. Kl 18 börjar jag äta "riktig" mat. Och lite kvarg med hallon o blåbär vid 21
Reaper123
2012-05-14, 12:31
Mitt nuvarande upplägg är lite mindre strikt än innan, men äter normalt aldrig före kl 14.00 (tränar kl 17) och då är det 25E% och "noll" kolhydrater, om jag nu ens äter något annars blir det bara bcaa, malto före och bcaa efter för att sedan dela upp restrerande E% ungefär 50-50 på två måltider eller ett stort lite beroende på hur det känns och hur det är med tidsplaneringen!
På helgerna när jag inte har ett jobb att sköta så brukar träning föreläggas före kl 12 (oftast kl 9-11) och då kör jag bcaa/malto före och bcaa efter och fortsätter så tills kl 14 då jag äter minst 50E% för att stänga ätfönstret nångång på kvällen...
Edit: Detta upplägg har fått mig att tappa hungerkänslorna helt periodvis (dom aktiveras dock lätt genom matlukt), så suget för gottis är minimalt då jag haft en 250g mjölkchoklad liggandes i kylskåpet i 2,5 vecka utan att öppna den... aldrig hänt innan!
Jag tar bcaa innan träning, äter sen ca 13 när jag tränat klart (50E%). Äter en lättare middag vid 17-18 (25E%) och nånting mer vid 20-21 (25E%). Eventuellt slår jag ihop de två sista måltiderna vid ca 20 (men då brukar första målet inte intas förrän 14).
Har mycket mindre sug för både mat och onyttigheter när jag får äta stora måltider.
Lunch vid 12. middag vid 18-19. That's is. Oavsett träning eller inte.
Ibland ett minisnack vid 15-16 om jag har långpass...
Stjarnan
2012-05-15, 10:57
13:30 25E%
17-18 Träning
19:00 50E%
21:00 25E%
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.