handdator

Visa fullständig version : Standardmjölk bäst för deff?

Probio
2012-05-13, 10:40
http://www.improveme.se/new/index.php/magazine/article/7774

"I studien deltog bara kvinnor, uppdelade i tre grupper, där en drack (röd) standardmjölk, en annan mellanmjölk och den sista lättmjölk.
Efter 16 veckor hade de som drack standardmjölk gått upp 0,5 kilo i muskler och blivit av med cirka 4 kilo fett. De andra grupperna hade förlorat mindre kroppsfett och gått ner i muskelmassa."

Är det bättre att dricka standardmjölk än lättmjölk om man deffar (om man nu vill inkludera mjölk i sin kost)?

cakehole
2012-05-13, 10:49
Nu orkar jag inte/vill inte klicka på länken. Men det låter rent spontant som värsta humbuget.

Sen kan jag väl även flika in att flyttande proteinsnåla (i förhållande till kalorimängd) livsmedel går bort under en seriös deff. Varför dricka något som standardmjölk under deff? 60kcal per DL och ger endast 3,4g protein?

cakehole
2012-05-13, 10:56
Är det bättre att dricka standardmjölk än lättmjölk om man deffar (om man nu vill inkludera mjölk i sin kost)?

Det beror helt och hållet på hur stor del av din kaloribudget du vill avvara till mjölken. 3dl lättmjölk ger dig lika mycket kalorier som 2dl standardmjölk. Tycker du att det är värt att dricka lite mindre, men föredrar att det smakar lite "gräddigare" så kör du på standard.

Probio
2012-05-13, 11:01
Det går ungefär 1,5 liter lättmjölk för min del (2,5 dl frukost, 5 dl lunch, 5 dl efter träning, 2,5 dl middag). Skulle jag övergå till rödmjölk skulle jag troligtvis inte ändra något.

Tycker det verkar så underligt bara, om man utgår från samma mängd mjölk. I röd mjölk är det ju mer fett och kalorier, ändå är viktnedgången för den gruppen störst. Går inte ihop riktigt för mig...

King Grub
2012-05-13, 11:04
http://digitalcommons.mcmaster.ca/cgi/viewcontent.cgi?article=6860&context=opendissertations

Där är studien. Hur kom standardmjölk, mellanmjölk och lättmjölk med i bilden?

Probio
2012-05-13, 13:12
"Ninety women were randomized to three groups (n=30/group): HiDairyPro, DairyPro and Control, differing in the quantity of total protein consumed (30%, 15% or 15% of energy, respectively) and the amount from dairy foods (high, moderate or low, respectively). Body composition was measured by DXA and fourier-transform near infrared spectroscopy (FT-NIR) at 0, 8 and 16 weeks, and visceral adipose tissue by MRI (n=39) at 0 and 16 weeks. Blood and urine samples were taken at 0 and 16 weeks. All groups lost similar body weight, but HiDairyPro lost significantly more total and visceral fat, and gained significantly more lean mass than Control (Chapter 2)."

Vad de säger i undersökningen är ju att personer med ett större kvantitativt proteinintag och större intag av mejeriprodukter förlorar mer fett och ökar mer i LBM (kroppsvikt exklusive fett).

Jag borde lära mig vara mer källkritisk...

Depzon
2012-05-13, 13:50
Var det inte nån undersökning för ett par år sen som jämförde standard- och lättmjölk efter träning, och kom fram till att standardmjölk var "bättre" på nåt sätt ... att standardmjölken egentligen gjorde det man trodde lättmjölken skulle göra. Kan du minnas det, King Grub? Kommer inte ihåg om det var du som postade den.

Probio
2012-05-13, 13:57
Nog inte denna du tänkte på, men ändå intressant.

http://www.svenskmjolk.se/Mjolk-smor-och-ost/Barn-och-ungdom/Skolbarn/Attaaringar-som-drack-standardmjolk-hade-lagre-BMI/

Ett intressant fynd i studien var att barn som drack standardmjölk en gång per dag eller mer hade lägre BMI (body mass index) än de jämnåriga som sällan drack standardmjölk. Denna skillnad sågs inte för lätt- eller mellanmjölk.

Eddie Vedder
2012-05-13, 14:17
Var det inte nån undersökning för ett par år sen som jämförde standard- och lättmjölk efter träning, och kom fram till att standardmjölk var "bättre" på nåt sätt ... att standardmjölken egentligen gjorde det man trodde lättmjölken skulle göra. Kan du minnas det, King Grub? Kommer inte ihåg om det var du som postade den.

Aminosyrornas biotillgänglighet var bättre i den fullfeta. Men inte bättre för muskeltillväxten för det.