handdator

Visa fullständig version : Är det mer fördelaktigt att ha mycket energi i omlopp under deff?

Barbastark
2012-05-12, 15:47
Hejhej

Undrar om det är mer fördelaktigt att ha tex 3000-3500kcal i omlopp under dagen vid deff jämfört med tex 2000kcal vid samma underskott?

Tänker att det inte borde spela någon roll så länge man kommer upp i sin protein och fett-kvot och inte har några problem med hunger.

Men men, hur ligger det till, hamnar kroppen i ett mer anabolt läge med mer energi i omlopp eller något annat liknande?

gQLLe
2012-05-12, 15:58
Hejhej

Undrar om det är mer fördelaktigt att ha tex 3000-3500kcal i omlopp under dagen vid deff jämfört med tex 2000kcal vid samma underskott?

Tänker att det inte borde spela någon roll så länge man kommer upp i sin protein och fett-kvot och inte har några problem med hunger.

Men men, hur ligger det till, hamnar kroppen i ett mer anabolt läge med mer energi i omlopp eller något annat liknande?

Pratar du om cardio? För i så fall så är det väl mest optimalt för musklerna att inte köra kardio. Sedan har vi ju faktiskt hjärtat, som också är en muskel och som har mer nytta av lite kardio :).

Barbastark
2012-05-12, 16:02
Pratar du om cardio? För i så fall så är det väl mest optimalt för musklerna att inte köra kardio. Sedan har vi ju faktiskt hjärtat, som också är en muskel och som har mer nytta av lite kardio :).

Pratar inte direkt om kardio, i alla fall inte intensiv konditionskrävande sådan.

Tänker mer på huruvida det i allmänhet är mer fördelaktigt att ligga på den högre energiomsättningen under deff jämfört med den lägre. Låt säga att det högre energibehovet kommer från någon promenad och ett något mer aktivt jobb. Jämfört med tex kontorsarbete utan någon extra "cardio" aktivitet.

Och bortse från de allmänna hälsofördelarna från tex dagliga promenader och fokusera bara på just energiomsättningen.

Silencer
2012-05-12, 16:06
Spelar nog roll för ämnesomsättningen ja.

Barbastark
2012-05-12, 16:08
Spelar nog roll för ämnesomsättningen ja.

På vilket sätt? Effekter på kroppen i övrigt?

Silencer
2012-05-12, 16:23
På vilket sätt? Effekter på kroppen i övrigt?

Åtminstone så lär det bidra till att hålla uppe ämnesomsättningen. Annars vet jag inte men tror det har bra effekter.

Sheogorath
2012-05-12, 16:48
Jag tänker mig att lågintensiv cardio (där en större andel av bränslet utgörs av fett snarare än muskelglykogen) är ett bra alternativ för lågenergiförbrukare som behöver äta mer för att ha välfyllda glykogendepåer för sin styrketräning. De kan komma till en punkt när ytterligare sänkning av energiintaget allvarligt kompenserar prestation. Då är lågintensiv cardio ett bra alternativ för att kunna fortsätta äta en viss mängd kolhydrat efter styrketräningen och fortsätta gå ner i vikt.

För en person som jag som får äta mycket under diet tänker jag att det långt om länge är ett sämre alternativ att röra på sig mer eftersom det både stjäl fysisk och psykisk ork. Jag har än så länge aldrig behövt utöva cardio för att bränna kalorier. Den fysiska prestationsnedsättningen som alltid kommer vid ett energiunderskott kan jag motverka med centralstimulantia, kreatin osv.

Sverker
2012-05-12, 17:06
Större chans att få i sig alla mikronäringsämnen med mer kalorier.

Sheogorath
2012-05-12, 17:07
Större chans att få i sig alla mikronäringsämnen med mer kalorier.

Det också ja. Eller rättare sagt: lägre energiintag kräver mer planering för att säkert täcka upp.

hidden
2012-05-12, 17:13
Jag har också undrat det. Är det värt att spendera 1 timme på löpbandet (säg löpning 10km/h) varje dag för att kunna äta mer? Inte just på grund av extra mättnad, utan för återhämtningen? Vi säger att man helt enkelt uppnår önskad mängd protein på både 2000kcal och 3000 kcal.

Det jag menar är om det är "ekonomiskt". Då syftar jag på ens tid, om det är värt att lägga så mycket att förbruka mer.

King Grub
2012-05-12, 17:19
Jag har också undrat det. Är det värt att spendera 1 timme på löpbandet (säg löpning 10km/h) varje dag för att kunna äta mer? Inte just på grund av extra mättnad, utan för återhämtningen?

Nej, om du inte springer den där timmen behöver du ju inte återhämta dig från den.

Barbastark
2012-05-12, 17:21
Nej, om du inte springer den där timmen behöver du ju inte återhämta dig från den.

Om vi antar att förbränningsaktiviteten inte är i behov av någon direkt fysisk återhämtning att tala om då, som tex en promenad?

Surgency
2012-05-12, 17:28
Om vi antar att förbränningsaktiviteten inte är i behov av någon direkt fysisk återhämtning att tala om då, som tex en promenad?

Även promenader behöver energimässigt kompenseras för.

Akada
2012-05-12, 17:29
Ja, då låter det ju vettigt. Funderar själv på att lägga in något i stil med promenader för att kunna öka på mängden kolhydrater. Om inte annat så får man ju lite frisk luft. Synd bara att det är så tidsineffektivt att promenera..

Sheogorath
2012-05-12, 17:30
Även promenader behöver energimässigt kompenseras för.

Fast de bränner inte lika mycket muskelglykogen som löpning. Du kan p.g.a. energiutgiften äta mer (förslagsvis kolhydrat efter styrketräning) och på så sätt få mer välfyllda depåer att använda till nästa styrketräningspass.

Akada
2012-05-12, 17:32
Fast de bränner inte lika mycket muskelglykogen som löpning. Du kan därför äta mer och få mer välfyllda depåer att använda till din styrketräning.
Hur mycket kolhydrater (g/kg typ?) tycker du man bör se till att få i sig för att prestera "bra" på gymmet, vad skulle du sätta för undre gräns?

Sheogorath
2012-05-12, 17:34
Hur mycket kolhydrater (g/kg typ?) tycker du man bör se till att få i sig för att prestera "bra" på gymmet, vad skulle du sätta för undre gräns?

Jag undviker att gå under x 3 kolhydrat. Jag förlägger allt efter eftermiddagens styrketräning förutom en mindre grötfrukost (50-60 g gryn + sylt och mjölk). När jag ligger över 2800 kcal kostar jag på mig lite kolhydrat någon timme innan träning också. När jag ligger upp mot 3500-4000 kcal blir det mindre nogräknat med kolhydrattimingen såklart.

vicarious
2012-05-12, 17:35
Om man ändå hade plats med 3g/kg :D Men du kör lite konditionsträning också va? Hur mycket tappar du per vecka cirka?

Sheogorath
2012-05-12, 17:38
Om man ändå hade plats med 3g/kg :D Men du kör lite konditionsträning också va? Hur mycket tappar du per vecka cirka?

Jag kör konditionsträning en dag i veckan men det dygnet äter jag 800 kcal extra för att kompensera för så gott som hela energiförlusten. Så det "räknas" ju inte egentligen.

Jag har snittat på -0,47 i veckan så här långt (14 veckor).

vicarious
2012-05-12, 17:39
Jag kör konditionsträning en dag i veckan men det dygnet äter jag 800 kcal extra för att kompensera för så gott som hela energiförlusten. Så det "räknas" ju inte egentligen.

Ok, grymt. Bra tålamod du har :)

Sheogorath
2012-05-12, 17:40
Ok, grymt. Bra tålamod du har :)

Jag har så mycket tålamod att man nog kan sätta en diagnos på det.

Surgency
2012-05-12, 17:41
Fast de bränner inte lika mycket muskelglykogen som löpning. Du kan p.g.a. energiutgiften äta mer (förslagsvis kolhydrat efter styrketräning) och på så sätt få mer välfyllda depåer att använda till nästa styrketräningspass.

Ja, det hade man kunnat - frågan är om det hade haft generisk eller individuell positiv påverkan för styrketränande oberoende av individuella företeelser, t.ex val av repsintervall.

Akada
2012-05-12, 17:48
Jag undviker att gå under x 3 kolhydrat. Jag förlägger allt efter eftermiddagens styrketräning förutom en mindre grötfrukost (50-60 g gryn + sylt och mjölk). När jag ligger över 2800 kcal kostar jag på mig lite kolhydrat någon timme innan träning också. När jag ligger upp mot 3500-4000 kcal blir det mindre nogräknat med kolhydrattimingen såklart.
Okej, ligger i nuläget på 1,2-1,6g/kg och då verkar det ju finnas lite utrymme för förbättring.

Tycker du att det är vettigt att lägga pluskalorierna endast på kolhydrater då jag ligger på ~0,5g fett/kg alla dagar, eller bör jag kanske helt enkelt lägga kalorierna på kolhydrater ifall det är en träningsdag, och på fett ifall det är en vilodag?

Barbastark
2012-05-12, 17:52
Okej, ligger i nuläget på 1,2-1,6g/kg och då verkar det ju finnas lite utrymme för förbättring.

Tycker du att det är "ok" att jag lägger pluskalorierna endast på kolhydrater då jag ligger på ~0,5g fett/kg alla dagar, eller bör jag kanske helt enkelt lägga kalorierna på kolhydrater ifall det är en träningsdag, och på fett ifall det är en vilodag?

När blev detta en "fråga sheo om hans deffuppläg"-tråd?

Kischen
2012-05-12, 17:52

Jag har alltid trott att det jämnar ut sig, att kroppen vid en viss tidpunkt använder mer fett vid aktivitet (fastande typ) för att senare kompensera med att använda mer kolhydrat?

Tror jag fått det här ifrån och att det rörde sig morgonpromenader.

Springer
2012-05-12, 19:50
Gillar Barbastarks attityd med att ställa frågor om det mesta.

Tror ni kroppen kan släppa mer fett per dag utan att man tullar mer på musklerna, om man har hög energiomsättning? Säg 2000 kcal lågintensiv cykling?

Akada
2012-05-12, 20:07
När blev detta en "fråga sheo om hans deffuppläg"-tråd?
Helt irrelevant är det ändå inte då det ju handlar om olika energiintag och hur det påverkar prestationen.

Sheogorath
2012-05-12, 20:14

Tycker du att det är vettigt att lägga pluskalorierna endast på kolhydrater då jag ligger på ~0,5g fett/kg alla dagar, eller bör jag kanske helt enkelt lägga kalorierna på kolhydrater ifall det är en träningsdag, och på fett ifall det är en vilodag?

Jag hade för enkelhets skull bara laborerat med kolhydraterna, men så ligger jag också fortfarande tillräckligt högt på fett för att kunna äta gott (exempelvis 30 g fett bara i lunchlådan). Orkar du använda det högre fettintaget på vilodagarna till att äta godare kan det vara värt det, annars inte tycker jag väl. Får du i dig dina essentiella fetter är det efter proteinet kolhydraterna som är viktigast.

Akada
2012-05-12, 20:33
Jag hade för enkelhets skull bara laborerat med kolhydraterna, men så ligger jag också fortfarande tillräckligt högt på fett för att kunna äta gott (exempelvis 30 g fett bara i lunchlådan). Orkar du använda det högre fettintaget på vilodagarna till att äta godare kan det vara värt det, annars inte tycker jag väl. Får du i dig dina essentiella fetter är det efter proteinet kolhydraterna som är viktigast.
Jepp, får börja med det då! Ska bli intressant att se hur pass det hjälper. Tog även till mig ett råd Dreas skrivit i någon tråd om att ta en liten dos kolhydrater (dextropur i mitt fall) innan träningen för att få lite extra energi, och det verkade hjälpa lite, kändes det som.

anvihl
2012-05-12, 22:32
Jag blir fullständigt knäckt om jag inte får äta mina 3000 kalorier så jag kör hellre 1-2 timmar cardio om dagen än att svälta mig. Dessutom blir man bra mycket piggare psykiskt av att starta dagen med cardio tycker jag.

Ser att endel är oroliga för att förlora muskler vid högintensiv cardio. Jag kör som sagt minst en timme cykel varje dag i högt tempo och hög puls+ 1 powerwalk + styrketräningen då och jag har snarare ökat lite i massa under min deff ökar stadigt i styrka hela tiden också det ända som har börjat stagnera lite är benen men har inte minskat nått där heller. Tror många käkar åt helvete för lite kolhydrater under deff när dom ger sig på cardio helt enkelt. Sen vad vetenskapen säger struntar jag blankt i jag kör på det som fungerar för mig. Bara testa sig fram. Man behöver inte följa alla studier slaviskt för att få resultat.

Sheogorath
2012-05-12, 22:36
Jag blir fullständigt knäckt om jag inte får äta mina 3000 kalorier så jag kör hellre 1-2 timmar cardio om dagen än att svälta mig. Dessutom blir man bra mycket piggare psykiskt av att starta dagen med cardio tycker jag.

Ser att endel är oroliga för att förlora muskler vid högintensiv cardio. Jag kör som sagt minst en timme cykel varje dag i högt tempo och hög puls+ 1 powerwalk + styrketräningen då och jag har snarare ökat lite i massa under min deff ökar stadigt i styrka hela tiden också det ända som har börjat stagnera lite är benen men har inte minskat nått där heller. Tror många käkar åt helvete för lite kolhydrater under deff när dom ger sig på cardio helt enkelt. Sen vad vetenskapen säger struntar jag blankt i jag kör på det som fungerar för mig. Bara testa sig fram. Man behöver inte följa alla studier slaviskt för att få resultat.

Vad är det för studier du pratar om som du inte följer?

anvihl
2012-05-12, 22:42
Vad är det för studier du pratar om som du inte följer?

Haha eftersom jag inte följer nån studie alls så ingen ? Menar inte att det är länkat nån studie i denna tråd utan generellt så letar folk efter svar till allting istället för att testa själva vad som funkar för dom.

Fredrik_S
2012-05-12, 22:56

Fan då slår du mig, jag har snittat -0,44 kg tror dock det kommer åka upp till över -0,47 i morn ;)

Och jag tillhör dom som föredrar hög aktivitet framför att sätta mig i ett hörn och gråta mig igenom deffen....Jag kör kondition 7 dagar i veckan genom dansträning och transporteringcykling till och från alla ställen.
Skriver upp varenda liten matbit jag äter och detta är genomsnittet efter 3 veckor och 6 dagar....

4398,76 Kcal
Gram E% *Kroppsvikt
Fett 94,87g 0,19% 1,13*KV
Protein 292,08g 0,27% 3,49*KV
Kolhydrat 565,59g 0,51% 6,75*KV

Sheogorath
2012-05-13, 09:18
Haha eftersom jag inte följer nån studie alls så ingen ? Menar inte att det är länkat nån studie i denna tråd utan generellt så letar folk efter svar till allting istället för att testa själva vad som funkar för dom.

Jag bara reagerade på att du uttalade dig om att du går emot vetenskapen, men nu kan du inte precisera vilka data som står i kontrast mot det du gör?

For all I know är "vetenskapenskapsvärlden" överens om att kolhydrater förbättrar prestation och att det går alldeles utmärkt att bygga muskler även när man konditionsidrottar.

LarsLasr
2012-05-13, 16:39
Skulle kunna tänka mig att du får högre testosteron av att ha mer kcal i omlopp.

anvihl
2012-05-13, 18:03
Jag bara reagerade på att du uttalade dig om att du går emot vetenskapen, men nu kan du inte precisera vilka data som står i kontrast mot det du gör?

For all I know är "vetenskapenskapsvärlden" överens om att kolhydrater förbättrar prestation och att det går alldeles utmärkt att bygga muskler även när man konditionsidrottar.

Har som sagt inga studier eller artiklar att hänvisa till då jag inte orkar sitta och hitta relevanta studier för att vinna en till synes meningslös diskussion på ett internetforum. Men är inte det så att vetenskapen säger att högintensiv konditionsträning försämrar återhämtning och uppbyggnad av muskler ? I mitt fall är det mer positivt än negativt så antar att det går emot vetenskapen i så fall då jag har byggt mer muskler under tiden jag konditionstränar hårt än vad jag gjorde när jag inte gjorde någon(eller väldigt begränsad mängd) cardio alls med andra faktorer identiska (Styrketräning,Kost).

Sheogorath
2012-05-13, 18:09
Har som sagt inga studier eller artiklar att hänvisa till då jag inte orkar sitta och hitta relevanta studier för att vinna en till synes meningslös diskussion på ett internetforum. Men är inte det så att vetenskapen säger att högintensiv konditionsträning försämrar återhämtning och uppbyggnad av muskler ? I mitt fall är det mer positivt än negativt så antar att det går emot vetenskapen i så fall då jag har byggt mer muskler under tiden jag konditionstränar hårt än vad jag gjorde när jag inte gjorde någon(eller väldigt begränsad mängd) cardio alls med andra faktorer identiska (Styrketräning,Kost).

Jag tror inte du hittar en enda forskare som säger att konditionsträning är en direkt determinant till mängden muskelmassa varje enskild person kan lägga på sig oavsett förutsättningar i övrigt.

Säg att du skulle presentera dina data för någon som forskar i ämnet, tror du verkligen att de skulle säga att "Oh fan, ja nu slog du hål på hela den etablerade vetenskapen i ämnet. Tillbaka till ritbordet för här har vi tänkt galet!"

Det hade h*n inte. För du har inte motbevisat någonting.

anvihl
2012-05-13, 18:26
Jag tror inte du hittar en enda forskare som säger att konditionsträning är en direkt determinant till mängden muskelmassa varje enskild person kan lägga på sig oavsett förutsättningar i övrigt.

Säg att du skulle presentera dina data för någon som forskar i ämnet, tror du verkligen att de skulle säga att "Oh fan, ja nu slog du hål på hela den etablerade vetenskapen i ämnet. Tillbaka till ritbordet för här har vi tänkt galet!"

Det hade h*n inte. För du har inte motbevisat någonting.

Nej givetvis inte men nu hade det ju inte att göra med att motbevisa vetenskapen utan du försöker lägga ord i munnen på mig. Men jag har inte läst någonstans att någon säger att högintensiv konditionsträning kommer gynna muskelbygge sen erkänner jag villigt att jag inte läser eller läst överdrivet mycket studier och forskning gällande träning då jag kör på det som fungerar bäst för mig .

Sen visst jag kunde uttryckt mig bättre eftersom du inte förstår mitt första inlägg handlade mer om att prova själv vad som fungerar för DIG oavsett vad vetenskapsmän,broscience,forumshjältar etc skriver det var inte ett påhopp på hela vetenskapsvärlden som du tycks tro.