handdator

Visa fullständig version : Deff & stenhård träning samtidigt?

saendstorm
2012-05-11, 21:58
Hejsan, jag är verkligen nybörjare på sånt här. Men nu har jag fått för mig att jag ska gå ner lite i vikt för att få fram magrutorna och alla mina andra dösnygga muskler. ;)
Jag är 178 cm lång och väger ungefär 70 kg. Musklerna är där och syns nästan redan, så allt jag behöver är att få bort lite fett.
Men jag tränar fotboll 9 gånger i veckan, därför blir jag tveksam till det här. Kan man verkligen deffa samtidigt som man tränar så mycket? Jag kan väl inte ligga på underskott eller vad det heter när jag behöver mina kalorier för att orka träna?

Säkert en dum fundering, men jag är som sagt nybörjare.
Tacksam för bra och långa svar, så jag kan lära mig lite. Borde kanske läst deff guiden först, men jag har inte riktigt tid och ork att läsa den nu, så det får bli en annan gång.

Tack på förhand.

Spartansk
2012-05-11, 22:02
Javisst kan du ligga på underskott. Du kommer troligen bli lite tröttare och grinigare, men går gör det. Kanske kommer du träna sämre, kanske orkar du träna lika bra som innan (du kommer troligtvis inte orka träna bättre). Men allt det här beror givetvis på hur stort ditt underskott är.

Du väger redan väldigt lite för din längd, så det kan inte handla om många kilon som ska bort. Så om jag vore du skulle jag lägga mig på ett litet underskott i några veckor. Jag ser ingen mening med att "panikdeffa" när du redan är så smal.

Exakt hur stort underskott går inte att svara på utan att veta mer om dig (hur mycket fett du har exakt, närmare bestämt), men tänk på att -500 kcal/dag kommer göra att du går ner 2 kg/månaden. Och jag skulle bli förvånad om du behövde gå ner mycket mer än två kilo.

Springer
2012-05-11, 23:50
Jag tror du skall försöka hålla kolhydraterna uppe, och inte börja skära i dem. Om du bara tränar styrka tre ggtr/vecka, så kan det väl kvitta, men 9 pass fotboll? Skär ner på fettet.

sandstorm
2012-05-13, 05:55
Whoa, trodde det var jag som hade skrivit inlagget forst men sa var det inte ;)