Logga in

Visa fullständig version : vlcd kur 3 veckor

Wannabebifff
2012-05-11, 14:23
hejsan, som ny här på forumet vet jag inte riktigt vart jag ska placera denna, men har efter att läst ett tag här fått för mig att här är rätt ställe. som sagt ska jag genomföra en 3 veckor lång vlcd kur där jag använder nutrilett. jag kommer att äta en påse om dagen samt skollunchen på vardagar annars är det 2 påsar om dagen, d.v.s lördag och söndag.
lite info om mig:
kön:man
ålder:18
vikt:99kg
längd:179 cm
målet är självklart att gå ner optimalt med vikt, för att sedan börja äta kontrollerat och bygga muskler efter kuren.
jag har tillgång till gym där jag mest tänkt springa på löpband och likanande.
lite oviktigt för tråden är väl att jag har en halv påse kreatin kvar, tror inte att det tillför något men ni kanske vet mer än mig på den punkten.
vet dessutom att jag inte kommer må bra av detta men är väl något man får ta.
p.s var snälla mot mig då jag är väldigt ny till det här med träning, fick inte ett bra bemötande på flashback där massa internetgangsters trakaserade mig*screwy*.

Fredrik_S
2012-05-11, 14:32
Har du provat liknande koncept med svältkurer tidigare? Om Ja vad hände den gången.
Har du någon gång bantat eller gått på någon annan form av diet och om du har det vad hände den gången som gjorde att du inte kunde fortsätta eller gick upp igen.

Det är viktig information.

Wannabebifff
2012-05-11, 14:34
Har du provat liknande koncept med svältkurer tidigare? Om Ja vad hände den gången.
Har du någon gång bantat eller gått på någon annan form av diet och om du har det vad hände den gången som gjorde att du inte kunde fortsätta eller gick upp igen.

Det är viktig information.

tack för respons, ja det har jag, och har då fått ganska bra resultat. problemet nu var att jag har varit väldigt inaktiv och fuskat med näringen. nu har jag tillgång till gym i yttligare 2 månader samt boxning efter sommarlovet.

Fredrik_S
2012-05-11, 14:51
Hur menar du bra resultat? Ett bra resultat är en viktnedgång som håller i sig.
viktnedgången i sig är inte promelet, det kan man uppnå med vilket självsvältsprogramm som helst. Det är vad som händer veckorna och månaderna efteråt som visar om det var ett smart eller osmart sätt att gå ner i vikt på.

det jag menar är att om man misslyckats förut med samma typ av diet kanske det är bättre att lära sig äta mer mättande och bra mat på en gång istället...

Wannabebifff
2012-05-11, 14:55
Hur menar du bra resultat? Ett bra resultat är en viktnedgång som håller i sig.
viktnedgången i sig är inte promelet, det kan man uppnå med vilket självsvältsprogramm som helst. Det är vad som händer veckorna och månaderna efteråt som visar om det var ett smart eller osmart sätt att gå ner i vikt på.

det jag menar är att om man misslyckats förut med samma typ av diet kanske det är bättre att lära sig äta mer mättande och bra mat på en gång istället...

jo jag förstår dig, men jag tror du har missuppfattat det jag skrev, jag gick upp i vikt för att jag, hur ska jag säga, jag tog semester? jag började äta överdrivet mycket, jag slutade träna och så. nu ska det bli ändring på det såklart. tacksam iaf du har några tips till exempel för att inte bryta ner så mycket muskelmassa, iaf det är värt att fortfarande göra armhävning och liknande.

Fredrik_S
2012-05-11, 15:07
Tyvärr har jag inga tips för hur man ska bete sig under en vlcd kur. Jag vet helt enkelt inte. Jag hoppas det går bra och går det inte bra så avsluta den genom att direkt påbörja din uppföljningsplan som du bör ha planerat redan innan du börjar kuren. Annars känns det som en enorm risk att varje dag blir en väntan på att det ska vara över och att det sen blir några dagar/veckors extremt överätande som följd....
uppföljningsplanen bör troligen ligga någonstans i 2000-3000 kcal intervallet (om du inte planerar att träna väldigt mycket då du kan behöva mera), med en måltidsfrekvens du är bekväm med, ca 3-6 mål per dag. lagom mängd protein fett och kolhydrater, utefter smak och behov.

Wannabebifff
2012-05-11, 15:08
hmm okej tack ändå, någon annan som kan hjälpa mig?

King Grub
2012-05-11, 15:35
Styrketräna på gymmet i stället för att löpträna under VLC-dieten. Lägg till EAA ett par gånger om dagen.

Wannabebifff
2012-05-11, 15:50
Styrketräna på gymmet i stället för att löpträna under VLC-dieten. Lägg till EAA ett par gånger om dagen.

kommer jag att kunna bygga muskler även fast jag har så lågt kaloriintag?
om vi istället ser det hela ur en annan vinkel, säg att jag efter 3 veckor nått mitt mål, dvs 90 kg. vad ska jag inta för kosttillskott för maximal styrka och muskelvolym? gärna namn och länkar.

King Grub
2012-05-11, 15:52
Styrketräning stimulerar alltid muskeluppbyggnaden. Det är det som gör att man slipper (eller minimerar) muskelförlust vid kaloriunderskott, om man styrketränar. Styrketräningens akuta muskeluppbyggande effekter är inte kaloriberoende. Det sämsta man kan göra under diet är att inte styrketräna.

In summary, the addition of high volume aggressive resistance training to a VLCD was associated with a significant weight loss while preserving LBW and RMR. The preservation of LBW and RMR during the consumption of a VLCD did not occur with a standard treatment control aerobic training program. These results indicate that high volume resistance training may be beneficial for patients who use a VLCD to lose large amounts of weight at least for periods up to 12 weeks

http://www.jacn.org/content/18/2/115.full

vicarious
2012-05-11, 15:57
vad ska jag inta för kosttillskott för maximal styrka och muskelvolym? gärna namn och länkar.

Du verkar leva i tron att det finns några mirakelmedel och tillskott som gör att man ökar. Så är inte riktigt fallet, iaf om man vill hålla sig på rätt sida lagen och är mån om sin kropp. Det som bygger muskler är hård träning och tillräckligt med energi- och protein.

Depzon
2012-05-11, 15:58
Ja, du bränner mycket kalorier genom styrketräning också. Du är även i en bra ålder för att kunna få bra resultat av träning även vid kaloriunderskott. Som mest lär märkas som styrkeökningar till en början men.
När du sen gått ner dina önskade kilon så har du en bra grund för att sen fortsätta mot nya mål inom muskelbyggandet.

Sniggel
2012-05-11, 16:03
Ja, du bränner mycket kalorier genom styrketräning också.

Mjaae...

Men det är definitivt viktigt med styrketräning för slutresultatet förstås.

Depzon
2012-05-11, 16:06
Mjaae...

Men det är definitivt viktigt med styrketräning för slutresultatet förstås.

Sett över en 24-timmarsperiod. Förmodar att mannen i fråga tänkt hålla sin kur i mer än en dag :)

vicarious
2012-05-11, 17:36
Sett över en 24-timmarsperiod. Förmodar att mannen i fråga tänkt hålla sin kur i mer än en dag :)

Syftar du på EPOC eller? Den existerar men det är inte några jättestora mängder energi som vissa verkar tro.

Fredrik_S
2012-05-11, 17:55
En viktig sak att komma ihåg är som sagt att styrketräning är MYCKET VIKTIGARE vid kaloriunderskott än när man ligger i ballans.
Att tappa muskelmassa är mycket värre än att inte få mer muskelmassa.

Du bör alltså så fort det vanskas bantning eller deffning prioritera styrketräningen absolut högst. Konditionsträningoch liknande aktiviteter är det bättre att ägna sig åt när man ligger på kaloriballans eller överskott.