Logga in

Visa fullständig version : Kan jag höja mitt kcal-intag efter hård diet utan viktuppgång?

Majken13
2012-05-11, 11:09
Jag tränar väldigt hårt och går på hård diet. Äter ca 600kcal/dagen samt tränar i snitt ca 1000kcal/dagen konditionsträning samt styrketräning - detta klarar jag av då jag är tillräckligt vältränad. Då jag nått min målvikt skulle jag vilja öka på mitt kcal-intag för att inte börja tappa muskler, kan jag öka mitt intag en aning utan att riskera viktuppgång? Observera att jag endast vill öka intaget och INTE minska träning.

Hur påverkar detta min vikt? Kan bara en liten kcal-ökning ge risk för jojo-effekt?

Tacksam för svar......
Majken

clavain
2012-05-11, 11:19
Intag på 600 kcal samtidigt som du kör cardio/styrketräning för 1000 kcal låter extremt, ditt underskott måste vara gigantiskt.

Men i vilket fall som helst, du kan förvänta dig att gå upp något kilo efter avslutad diet helt enkelt beroende på att du har mer i mage/tarm samt att du förmodligen binder in mer vatten.

Pretorian
2012-05-11, 11:30
Jag har inte tittat helt på dina siffror och träning men ligger du på ett underskott nu och vid ett tillfälle når din vikt/mål så kan du minska underskottet eller nolla det helt UTAN att du börjar gå upp i vikt.

Däremot om du höjer intaget så du börjar ligga på plus så går du självklart UPP i vikt.

Majken13
2012-05-11, 11:33
Pretorian - tack, förstår såklart att jag går upp om jag skulle ligga på plus.
Men du menar alltså att så länge jag ligger på minus kommer jag inte gå upp i vikt trots mitt under en tids extremt låga kcal-intag??

Pretorian
2012-05-11, 11:35
Ligger du på minus går du ner i vikt.

Ligger du på balans är vikten stilla (kan påverkas av vätska som binds etc).

Ligger du på plus går du upp i vikt.

shoulder87
2012-05-11, 11:38
Du kan omöjligt lägga på dig vikt i form av fett/muskler om du ligger på ett underskott. Däremot så kommer du garanterat gå upp 2-3 kilo (minst) av den extra vätskan och maginnehållet du kommer få om du lägger dig på balans.

Inte för att du frågade men du vet hur dåligt det är att ligga så mycket minus som du gör nu va? Om du inte är obscent fet förstår jag inte riktigt varför du skulle göra så. Musklerna lär bokstavligen rinna ur dig.

Majken13
2012-05-11, 12:41
Shoulder87 - Jag är medveteten om att det är dåligt och därmed vill jag öka mitt kcalintag för att inte förlora mer muskler. Om jag ökar mitt kcal-intag men fortfarande ligger på minus, går jag då upp i vikt bara av själva ökningen???? Förstår att jag kan gå upp lite i muskler, men nu talar jag fett

Isola
2012-05-11, 12:44
Nej, du kommer inte öka i fett av att du ökar energiintaget så länge du ligger på eller under energibalans.

Däremot kommer siffran på vågen gå upp ett eller ett par pinnhål eftersom du kommer ha mer vätska och mat i systemen mot för tidigare.

Reaper123
2012-05-11, 13:01
Du kommer inte gå upp i vikt i fett, vilket väl är det intressanta!?

Om jag skulle gå på motsvarande diet som du gör nu och sedan trappa ner underskott till "bara" -500 kcal skulle jag säkerligen gå upp 2-4 kg pga vätska/tarminnehåll... Men alltså ingen viktuppgång som är negativ på något sätt :)

Majken13
2012-05-11, 14:42
Reaper123 - precis det undrade, tack för bra svar!

dizzle
2012-05-11, 14:52
Alltså säg att du gör av med 2000kcal om dagen utan din träning, sedan bränner du 1000 kcal om dagen från din träning samtidigt som du äter 600kcal om dagen? Det skulle betyda att du ligger på ett underskott på 2400kcal? Är jag ute och cyklar? Hur kan du vara vältränad om du ligger så mycket minus? Kan man ens leva då? Haha..