Logga in

Visa fullständig version : Hur mycket av en scam är egentligen Walden Farms?

Doolie
2012-05-11, 08:59
Walden Farms är ett Amerikanskt märke som säljer massor med 0 kalorie produkter. För att en produkt ska räknas som nollkalori så måste de vara under ett visst antal kalorier/100g.

Och jag har hört av många att Walden Farms grejerna inte egentligen är så kalori -fria som de påstås vara. En god vän till mig sa att de faktiskt vara ganska fullsmockade med kalorier och att de bara lurades med att ha små portioner.

Någon som kan belysa ämnet lite? För jag beställde en del grejer och de är ju tråkigt om deras produkter innehåller en massa kalorier så att man stoppar i sig massor i hopp om att de inte bidrar till räkningen.

Någon som vet hur mycket kalorier t.ex deras jordnötssmör har per 100g?
Länk till deras sida: http://waldenfarms.com/index.html

Over'N'Out :)

Catstyle
2012-05-11, 09:04
Majonäs och chokladsås utan kalorier?
Hittar ingen innehållsdekleration på deras hemsida, men hade varit intressant att se.
Hade aldrig någonsin köpt något sådant därifrån, dock.

Bigorexia
2012-05-11, 09:53
Det står ju på hemsidan:
http://www.waldenfarms.com/nutrition_facts.html#

Doolie
2012-05-11, 09:58
Det står att 1 serving=30ml och en serving=0 kalorier. Så 100ml kan inte vara mer än 3 kalorier right? Hur många gram är 100 ml?

Edit: Vid närmare eftertanke, om de måste vara t.ex under 10kalorier/100gram för att kallas 0 kalori så måste ju 1 serving på 32g innehålla ett max av 3 kalorier right? För om 1ml ungefär= 1gram så kan en serving ha max 3 kalorier (om man utgår från att 10kalorie gränsen stämmet)

Skulle verkligen vilja ha Sheos eller grubs åsikt om de hela :P

Fredrik_S
2012-05-11, 10:04
Vatten förtjockningsmedel krydder smakämnen sötningsmedel verkar vara de genomgående ingredienserna oavsett vad det är för något de försöker efterlikna.

tigerofsweden
2012-05-11, 10:19
skulle verkligen vilja ha sheos åsikt

+1 ;)

Dreas
2012-05-11, 10:21
Står det 0 kcal så måste det också innehålla något liknande. Annars bryter dom mot iaf svensk lag. Hur det är i USA vet jag inte men borde väl vara samma?

Fredrik_S
2012-05-11, 10:26
Alltså det är inte svårt att göra något tjockflytande med noll kalorier och smaksätta det med diverse smakämnen och kryddor.
Det är inte heller svårt att säga Creamy supermega tasty pure vanilla strawberry awsomeness.
Frågan är dock hur bra det smakar. Där är det inga problem att ljuga eller överdriva då det är en åsikt...
lite härliga blindtester är nog dock bättre för att avgöra vilken som är godast på riktigt...

Sniggel
2012-05-11, 10:43
Står det 0 kcal så måste det också innehålla något liknande. Annars bryter dom mot iaf svensk lag. Hur det är i USA vet jag inte men borde väl vara samma?

Det verkar inte så?

Walden Farms är ett Amerikanskt märke som säljer massor med 0 kalorie produkter. För att en produkt ska räknas som nollkalori så måste de vara under ett visst antal kalorier/100g.

Doolie
2012-05-11, 11:36
Alltså det är inte svårt att göra något tjockflytande med noll kalorier och smaksätta det med diverse smakämnen och kryddor.
Det är inte heller svårt att säga Creamy supermega tasty pure vanilla strawberry awsomeness.
Frågan är dock hur bra det smakar. Där är det inga problem att ljuga eller överdriva då det är en åsikt...
lite härliga blindtester är nog dock bättre för att avgöra vilken som är godast på riktigt...

Mjo de är klart... Men i deff så är allt som är kalorisnålt uppskattat, och om deras bbq sås smakar bara hälften så bra som vanlig så är de good enough for me. Vet kompisar som äter toast+kvarg+sötningsmedel+kanel som substitut för kanelbullar så om dessa produkter smakar halvbra så är de bra nog:hbang:

King Grub
2012-05-11, 11:48
Det är ingen scam. Frågan är hur väl dom fått produkterna att smaka som "the real thing" utan kalorigivare.

Fredrik_S
2012-05-11, 13:45
Mjo de är klart... Men i deff så är allt som är kalorisnålt uppskattat, och om deras bbq sås smakar bara hälften så bra som vanlig så är de good enough for me. Vet kompisar som äter toast+kvarg+sötningsmedel+kanel som substitut för kanelbullar så om dessa produkter smakar halvbra så är de bra nog:hbang:

Spring till en affär som ligger lite längre bort och köp din BBQ-sås istället för att beställa en kalorifri på nätet.. det är inte en stor kaloribov och du gör nog av med dessa kalorier på vägen dit. Det är ofta fettsnåla och ändå inte mycket mer än 20-30 gram socker per 100g.

Tompann
2012-05-11, 13:49
Spring till en affär som ligger lite längre bort och köp din BBQ-sås istället för att beställa en kalorifri på nätet.. det är inte en stor kaloribov och du gör nog av med dessa kalorier på vägen dit. Det är ofta fettsnåla och ändå inte mycket mer än 20-30 gram socker per 100g.

För oss bbq-diggare som får i oss en flaska per måltid gör det stor skillnad.

vicarious
2012-05-11, 14:28
Bara för att flika in en helt off-topic anekdot. Fun Light skriver ju att deras drycker är kalorifria men ändock står det 2kcal/100ml på förpackningen. Brukar vara detsamma med många light läskedrycker.

Jode
2012-05-11, 15:26
Någon som smakat några av dessa kemiska kolasåser? Vore kul med en utförlig utvärdering

Nelli
2012-05-11, 16:11
Jo då, fanns lite å få tag på när jag bodde i Australien och en del på Island. Bara provat syrup, caramel, vanilla, choclate (värst)' hazelnut (bäst)
Vaniljen är helt ok i kvarg, hazelnut i kaffe och caramel i cheesecake. Men de är inte tjocka och smakar ganska kemiskt. Kontentan, kul att ha provat men nej, skulle inte beställa/betala all den frakten för dem.... åker man till Island så kan man dock köpa den :) finns på kaffe ställen och på stora matvaruaffärer vid kaffe produkterna.

Sheogorath
2012-05-11, 17:08
+1 ;)

Jag tycker deras produkter är tillräckligt konstiga för att inte våga inkludera dem i dieten som "0-kcal"-produkter, som jag gjort med 7UP Light och Pepsi Max. Om det visar sig att det verkligen ÄR 0 kcal i burkarna och att de smakar rimligt är det ju skitcoolt. Men jag är en skeptisk deff-hest...

Inge Enveten
2012-05-11, 17:38
Har sett flera amerikanska fitness/bb-youtubare hylla chocolate syrup åtminstone.

Springer
2012-05-11, 18:03
Fun Light skriver ju att deras drycker är kalorifria men ändock står det 2kcal/100ml på förpackningen.

Det är väl före man späder 1:9 ? ;)

thelodder
2014-03-12, 03:56
Har själv testat dessa produkter nu till den pågående deffen och många av deras produkter smakar extremt gott enligt mig! Dock är jag, som alla andra, väldigt skeptisk till vad dom gör för hälsan och kroppen? Enda jag kan tänka mig direkt är att man håller mycket vätska p.g.a sodiumet? Vore spännande att höra alla kunnigas åsikter! Är det verkligen 0 kcal kommer jag definitivt att använda deras BBQ sås och Chocolate Peanut Spread under diet! :D

raddum
2014-03-12, 06:52
*i USA får det heta "0 calories" om det är mindre än 5kcal per serving, i detta fall 2matskedar (30g). Har aldrig smakat dock, verkar inte så intressant

*rätta mig om jag har fel

TomasB
2014-03-12, 09:26
Dessa finns väl på en mycket stor svensk sida också, så "frakten" känns irrelevant. Jag är betydligt mer intresserad av hur det smakar. Under deff så låter ju en BBQ sås med typ noll KCAL som en dröm. (För att inte tala om desserter utan KCAL m.m.

Beemel
2014-03-12, 09:46
Jag är förvisso ingen finsmakare och lååångt från kräsen.
Jag har kört på walden farms produkter under drygt ett års tid.
Har köpt alla deras olika såser och syrups (som finns att få tag i via en nätbaserad stor svensk kosttillskottförsäljare)

Provade även deras blueberry spread.

Jag tyckte alla smakade helt ok. Självklart går det inte att jämföra deras produkter med riktiga motsvarigheter.
Men för att vara kalorifria så är de fullt acceptabla i min mening.
Jag har hört andra som spyr galla över hur äckliga de är, men som sagt, jag är inte så kräsen.

De verkar vara väldigt lite kalorier i dem iallafall. För min viktutveckling följer ungefär samma kurva oavsett hur mycket eller lite jag ätit av WF produkter.

Syrups och bbq såserna:
Något kemisk smak, Hade jag inte vetat vad de skulle föreställa hade jag åtminstone för syrups'en haft svårt att gissa vad de skulle föreställa. Med det sagt, de smakade fortfarande helt ok. Men förväntar man sig choklad, blåbär eller kola smak så kommer man nog bli besviken. Förväntar man sig endast att få en smak till på sin mat så funkar de utmärkt.
Har använt dem både på pannkakor och gröt, vet inte om jag skulle gå så långt att säga att det "förhöjer" smakupplevelsen, men den förändrar den iallafall, omväxling förnöjer.
BBQ såserna brukar jag hälla på exempelvis stekt kyckling och betyget blir samma som det jag beskrev ovan. Den med hickory smoke, gav en hyfsat angenäm röksmak.

Blueberry spread:
Var ok i smak (något kemiskt precis som syrups men långt från illasmakande) största problemet med den var att gelen var åt helvete för hård. det var omöjligt att "breda ut" den det blev mer att krossa gele klumpar med sked.

Summering:

Var de värda pengarna, Jo det måste jag nog säga

Är de värdiga ersättare till de riktiga produkterna, NEJ (betyget blir nja om man ser till att de är så kalorisnåla), är man finsmakare och/eller kräsen så är det nog bara att glömma.

Är de verkligen kalorifria?, Så vitt jag kunnat bedöma så verkar det så, Min viktkurva har inte ändrats även om jag vissa perioder använt ganska mycket av dessa produkter.

Skulle jag köpa dem igen, Absolut, de ger mig lite variationsmöjligheter under min diet som jag gillar. och jag tycker allt jag provat smakat helt ok.

Clajj
2014-03-12, 09:57
Nej fyhelvete, har prövat deras bbq, gul curry, röd curry, salladsdressing, choklad o bärsyrup etc. Smakar rävgift. Slängde allt på en gång. Största fail någonsin!

itwillbe
2014-03-12, 10:03
Jag förstår inte den här hysterin med att ha 0 kcal och dessutom smaka som skit, finns mkt bättre alternativ som smakar gott, tex felix kebab sås 80 kcal per 100 g och ger 10-30 kcal per servering beroende på hur mkt du tar, dom där små skit kalorier kommer varken göra någon skillnad, njut träna hårt. min åsikt.

Beemel
2014-03-12, 10:25
Jag förstår inte den här hysterin med att ha 0 kcal och dessutom smaka som skit, finns mkt bättre alternativ som smakar gott, tex felix kebab sås 80 kcal per 100 g och ger 10-30 kcal per servering beroende på hur mkt du tar, dom där små skit kalorier kommer varken göra någon skillnad, njut träna hårt. min åsikt.

Det var just det där "beroende på hur mycket du tar"
Jag tycker det är smidigt som fan att inte behöva bry mig om det, därför uppskattar jag 0 kalori produkterna.
Min lilla oas i defföken

tigerofsweden
2014-03-12, 11:20
Värsta skiten *spy*. Testade en Thai curry-variant, smakar knappt något och har en konsistens som närmast kan likna snor. Är ganska övertygad om att jag inte kommer bli imponerad av resten av produktsortimentet, dyrt är det också!

TomasB
2014-03-12, 11:43
HAHAHA som snor! Fortsätt med smakrecensionerna! Det här är ju intressant! BBQ såsen. Är inte den ätbar?

Beemel
2014-03-12, 11:53
HAHAHA som snor! Fortsätt med smakrecensionerna! Det här är ju intressant! BBQ såsen. Är inte den ätbar?

Jag hävdar att deras produkter är ätbara och till och med välsmakande.
Andra hävdar att de är oätbara.
Övertygad om att vissa tycker att de är det godaste som finns.

Vad just du kommer tycka om smaken kan ingen annan svara på.

När det handlar om smak så är det ju oerhört subjektivt, och därigenom egentligen helt och hållet meningslöst att fråga om någon annans åsikt.

Läs någon av alla miljoner "vilket proteinpulver är godast" trådar så kommer du se samma mönster.

Det enda jag egentligen kan svara med säkerhet på är trådens ursprungliga fråga om de är "kalorifria" och där säger jag med ganska stor säkerhet att, Ja det är de, eller åtminstone väldigt nära.

Mickee
2014-03-12, 12:13
Chocolate Syrup
- Funkar. Får inte ta för mycket för att det ska bli någon konstig kemisk smak.

Caramel Syrup
- Smakar kemiskt avfall.

Pancake Syrup
- Helt okej! Används till proteinpannkakorna varje helg

OBS!
Testerna är gjorda med kraftigt deff-förstörda smaklökar. Har nog inte gått ner i vanliga fall.

TomasB
2014-03-12, 13:25
Jag hävdar att deras produkter är ätbara och till och med välsmakande.
Andra hävdar att de är oätbara.
Övertygad om att vissa tycker att de är det godaste som finns.

Vad just du kommer tycka om smaken kan ingen annan svara på.

När det handlar om smak så är det ju oerhört subjektivt, och därigenom egentligen helt och hållet meningslöst att fråga om någon annans åsikt.

Läs någon av alla miljoner "vilket proteinpulver är godast" trådar så kommer du se samma mönster.

Det enda jag egentligen kan svara med säkerhet på är trådens ursprungliga fråga om de är "kalorifria" och där säger jag med ganska stor säkerhet att, Ja det är de, eller åtminstone väldigt nära.

Jo men så är det. Du har rätt.
Men det är ändå rätt intressant att höra andras åsikter och synpunkter. Särskilt eftersom jag ska köpa lite av varje och smaka av själv och kan då jämföra med vad andra skrivit.

Beemel
2014-03-12, 15:12
Jo men så är det. Du har rätt.
Men det är ändå rätt intressant att höra andras åsikter och synpunkter. Särskilt eftersom jag ska köpa lite av varje och smaka av själv och kan då jämföra med vad andra skrivit.

Ok.
Mitt tips är att inte ha förväntningar att det ska smaka "äkta" överhuvudtaget. Har man det blir man troligen besviken.

thelodder
2014-03-12, 18:52
Visst är de inte HELT kalorifria eftersom som det sagts tidigare är mindre än 5kcal som räknas som 0kcal men har men en halv tesked chocolate peanut spread på en brödskiva ett par gånger om dagen och nån tesked BBQ sås till kycklingen så kan det knappast bli mer än ett fåtal kalorier i vilket fall.

Jag tycker att det mesta smakar helt Ok eller i vissa fall väldigt gott, jag tycker absolut att måltiden smakar bättre med såserna och allt vad produkterna kallas! Skulle aldrig använda under bulk men under deff nu är det extremt trevligt.

Chocolate Peanut Spread - Underbar!

Chocolate Dip - Ungefär samma smak som ovan men lite mer kemisk.

BBQ Sås Original - Helt Ok, dock en av de sämre från Walden Farms jag smakat

Ranch Dressing - God, bättre än BBQ helt klart

Ska även pröva Chocolate Syrup med mina havregryn imorgon bitti så hör av mig med resultat!

Ozziking
2014-03-12, 20:13
Tycker de är goda, men med tanke på sodium inehållet så käkar jag hellre lite av riktiga grejer

Beemel
2014-03-12, 21:03
Eller natrium som det heter på svenska....

raddum
2014-03-12, 21:12
eller salt som det heter på medelsvenssonska

Beelz
2014-03-12, 21:21
testade jordnötssmöret därifrån.. Smakade kartong som legat i en saltlösning och blivit till geggamojja

Beemel
2014-03-13, 07:01
eller salt som det heter på medelsvenssonska

Haha... Ja faktiskt.

EnergiÖverskott
2014-03-13, 07:05
Jag tycker att WF produkter smakar kemilabb med inslag av stanken i ett par sunkna marathonlöparskor.

Visst, lever man på kvarg och broccoli och är en "cleaneater" som lever efter den imagen på instagram så kanske det går att äta men, att jämföra deras caramel syryp med ohojs kolasås etc går inte att göra. Kolasåsen smakar kolasås och WF caramel syryp smakar bara kemisk skit.

Har provat mycket av deras sortiment och jag köper aldrig något igen. Eventuellt att jag kanske köper en flaska chocolate syryp för att ha litegranna på pannkakor under diet etc.

Johan_P
2014-03-13, 08:05
Dessa recensionerna är fantastiskt fint skrivna, nästan så man får en tår i ögat.

"Smakar rävgift"

"har en konsistens som närmast kan likna snor"

"Smakar kemiskt avfall"