handdator

Visa fullständig version : Gått ner 5-6kg men det syns inte ett SMACK - vafan?

Shobre
2012-05-10, 22:16
Hej

16år
1,85cm
Innan deff: 88kg.
Nu: 82kg morgonvikt.
Midjemått innan deff: 94cm
Midjemått nu: 92cm
Armar innan: 40cm
Armar nu: 39cm.

Har deffat sedan en månad tillbaka, gått ner cirka 5kg~, har inte tappat någon cm på armarna förutom en...

Har inte tappat ett skit på midjan, min mage har inte heller blivit mer definierad.. Enligt en impedansmätning så låg jag på cirka 19% innan och jag skulle ligga på 0% BF vid vikt 71kg, enligt den.

Nu väger jag 82kg, och jag har endast gått ner 2cm i midjemått? Jag äter cirka 1800-2200kcal per dag varav 180g proteiner minst. Mitt kolhydratintag ligger på cirka 60g. Jag har koll på diet och allt, men vafan är det som händer? Varför definieras inte rutorna och varför har jag endast gått ner 2cm i midjemått?

En vanlig dag kan se ut såhär för mig kostmässigt:
Meal 1: Whey 80 + makrill
Meal 2: Kycklingsallad (150g kyckling) med rhode island
Meal 3: Makrill + nötter
Meal 4: 2 knäckebrödsmackor med cirka 5 skivor ost på varje (riktigt gott)
Meal 5: Fisk ca 200g med sallad
Meal 6: Fullkornsmacka med salami + night pro (40g protein)

Någon som vet vad fasiken det är som försiggår?!!!
Mvh

begt
2012-05-10, 22:23
5-6 kg behöver inte betyda en jätteskillnad. 10 kg gör det om du inte hade väldigt mycket fett till att börja med (men även det syns så klart). Ge det några kg till och ha tålamod!

Du verkar äta ganska mycket fett och lite kolhydrader. Skulle personligen ändra på det litegrann-- på 60 g kolhydrater skulle jag underprestera iaf.

Spartansk
2012-05-10, 22:23
Inga konstigheter. 5-6 kg är inte en tillräcklig viktnedgång för att gå ner mer än 2 cm i midjan. Tänk på att fettet oftast försvinner från midjan sist, så de där 5-6 kilona fett har troligen tagits mest från resten av kroppen. Som ett tankeexperiment; föreställ dig att du tar en klump med 6 kg smör och smetar ut i ett jämnt lager över hela kroppen. Du kommer nog upptäcka att lagret inte blir speciellt tjockt.

Det är inget konstigt med att dina magrutor inte syns heller. Har man över en viss fettmängd så syns magrutorna inte alls. Om man sen har 1 gram fett över den mängden eller 40 kg över den mängden spelar ingen roll. Återigen kan vi göra ett tankeexperiment: Föreställ dig att en stad begravs i ett 500 m tjockt lager sand. Om man sedan gräver bort de översta 50 metrarna sand, så syns inte staden tydligare för det, eller hur?

Patrik Cutler
2012-05-10, 22:26
Inga konstigheter. 5-6 kg är inte en tillräcklig viktnedgång för att gå ner mer än 2 cm i midjan. Tänk på att fettet oftast försvinner från midjan sist, så de där 5-6 kilona fett har troligen tagits mest från resten av kroppen. Som ett tankeexperiment; föreställ dig att du tar en klump med 6 kg smör och smetar ut i ett jämnt lager över hela kroppen. Du kommer nog upptäcka att lagret inte blir speciellt tjockt.

Det är inget konstigt med att dina magrutor inte syns heller. Har man över en viss fettmängd så syns magrutorna inte alls. Om man sen har 1 gram fett över den mängden eller 40 kg över den mängden spelar ingen roll. Återigen kan vi göra ett tankeexperiment: Föreställ dig att en stad begravs i ett 500 m tjockt lager sand. Om man sedan gräver bort de översta 50 metrarna sand, så syns inte staden tydligare för det, eller hur?

Pedagogik-poäng till dig :)

Spartansk
2012-05-10, 22:26
Pedagogik-poäng till dig :)

Well, vissa säger att jag borde bli lärare. ;)

Shobre
2012-05-10, 22:38
Jag förstår men man blir lite fundersam när folk tapoar 1cm per kg (individuellt).

Men jag tycker att 5-6kg i min sits borde göra en hel del skillnad i och med att jag "endast" låg på 19% innan.

Är impedansmätningar något som mäter korrekt så kan jag återkomma med nytt resultat, eller? Man håller i två handtag samtidigt som man står på en våg som skickar ngn svag elektrisk puls typ.

Kotten
2012-05-10, 22:44

Vart fettet försvinner först och sist är helt olika för olika människor. Dom flesta jag vet brukar tappa drygt 1cm på midjan för varje kg dom går ner. Det stämmer för mig oxå. Men det beror helt på vad man har för kroppstyp och vart fettet sitter.

herzie
2012-05-11, 06:53
Jag förstår men man blir lite fundersam när folk tapoar 1cm per kg (individuellt).

Men jag tycker att 5-6kg i min sits borde göra en hel del skillnad i och med att jag "endast" låg på 19% innan.

Är impedansmätningar något som mäter korrekt så kan jag återkomma med nytt resultat, eller? Man håller i två handtag samtidigt som man står på en våg som skickar ngn svag elektrisk puls typ.

Men det är väl ointressant för din del (impedansmätning), eftersom det är magrutor du är intresserad av, och inte en exakt siffra på hur mycket fett du har.
Det är bara att dieta på och strunta i teorin.
Magrutorna kommer fram förr eller senare oavsett.
Det vanligaste är just "senare" eftersom man oftast får gå ner längre än beräknat i vikt för att bli nöjd.

Pretorian
2012-05-11, 09:22
Du har kanske för lite muskler under fettet och du har fortfarande en del fett. Detta är min teori.

anvihl
2012-05-11, 09:29
Har du tagit mått på Lår,Röv,Bröst ? Inte bara på midjan och armarna fettet sitter ;)

Shobre
2012-05-11, 16:34
Så det ni beskriver är att fettet på midjan/magen inte riktigt bränns förrens man nått en viss fettprocent, ungefär 13-14% kanske när de övriga ställena är relativt definierade, i alla fall enligt Spartansk teori?

Och nej jag har inte för lite muskler. Vill ni se en bild så kan jag gärna lägga upp en

Mvh

Fredron
2012-05-11, 16:52
Män och kvinnor har en tendens att förlora fettet i en viss ordning, det sista för män är vanligtvis buken och för kvinnor rumpan/baksida lår.

Mattiays
2012-05-11, 18:43
Så det ni beskriver är att fettet på midjan/magen inte riktigt bränns förrens man nått en viss fettprocent, ungefär 13-14% kanske när de övriga ställena är relativt definierade, i alla fall enligt Spartansk teori?

Och nej jag har inte för lite muskler. Vill ni se en bild så kan jag gärna lägga upp en

Mvh
Ge oss en bild för bövelen!!!*cupid**cupid**cupid*

Sheogorath
2012-05-11, 19:16
Hur har du styrketränat under din viktnedgång?

powderdog
2012-05-11, 20:24
Vart fettet försvinner först och sist är helt olika för olika människor. Dom flesta jag vet brukar tappa drygt 1cm på midjan för varje kg dom går ner. Det stämmer för mig oxå. Men det beror helt på vad man har för kroppstyp och vart fettet sitter.

+1 på 1cm/kg.

Springer
2012-05-11, 20:36
Stämmer på mig med. 183 cm 75 -> 70kg, 80 -> 76cm. Ganska klen.

Kischen
2012-05-11, 21:00
5-6 kilo syns ju knappt alls om man inte redan är ganska fit. Minns när jag vägde 82, jääävlar va jag skulle vara hård på 76. Nej? Nej verkligen inte.. när jag närmade min 72-71 var det en annan femma.

312
2012-05-11, 22:07
För det första undrar jag om du räknat med vattenvikten man tappar som brukar ligga på runt 1-3kg? Dock brukar bara vätskan synas.

Annars tror jag som någon annan sa, att du har för lite muskelmassa under.

Pretorian
2012-05-11, 22:24

Mvh

Kör en bild. Det kan underlätta ibland.

Spartansk
2012-05-11, 22:27
Jag ser inte direkt syftet med en bild. "Jaha, men nu ser jag att den och den muskeln är underutvecklad, därför ska du äta si och så istället för det du radade upp i originalposten". Fortsätt träna hela kroppen och deffa i vettig takt bara, så kommer rutorna, ådrorna och brudarna tillslut.

Akada
2012-05-11, 22:40
Jag ser inte direkt syftet med en bild. "Jaha, men nu ser jag att den och den muskeln är underutvecklad, därför ska du äta si och så istället för det du radade upp i originalposten". Fortsätt träna hela kroppen och deffa i vettig takt bara, så kommer rutorna, ådrorna och brudarna tillslut.
Ibland kan man själv ha svårt att se objektivt på sin egen kropp, och då kan andras åsikter vara till hjälp.

/serious

Shobre
2012-05-11, 22:43
Bilder på nuvarande form, bilderna är dagsfärska. Som ni ser har jag en hel del fett på midjan som fasiken måste bort... Vill veta på ett ungefär hur mkt jag ska ner för att bli relativt rippad.

Edit: ganska roligt hur mina armar ser ganska stora ut jämfört med när jag inte spänner de, syftar mest på tredje bilden :P

Spartansk
2012-05-11, 22:45
Jodå, en del muckler har du allt men du behöver nog gå ner 6-8 kg till för att bli relativt rippad.

spoon
2012-05-11, 22:46
Min gissning skulle ligga på runt 5kg till innan det börjar synas ordentligt. Det betyder inte att man kan gå supersnabbt ner till målvikten och hoppas på att det ska vara bra där. Gå ned i lugn takt och ha tålamod.

begt
2012-05-11, 22:47
Det kommer se mycket bättre ut efter ytterligare 5+ kg i viktminskning.

Shobre
2012-05-12, 14:42
Okej okej, då ska jag ner cirka 6kg till alltså... hoppas det är klart innan slutet av Juni! :D

Pretorian
2012-05-12, 20:40
10 kg till en början.

cero
2012-05-12, 21:02
5-10 KG. Men det beror på vad du menar med "relativt rippad". Börja gå ned lite och utvärdera.

Shobre
2012-05-13, 00:29
Cero: Har ju gått ner 5-6kg och det är det jag utvärderar just nu, men du kanske menar "gå ned lite till " :D

Vad jag menar med relativt rippad är att ligga på 11-12% BF.

Jag tror nog det är cirka -6kg tills dess...

mvh

Scoffan
2012-05-13, 11:45
Cero: Har ju gått ner 5-6kg och det är det jag utvärderar just nu, men du kanske menar "gå ned lite till " :D

Vad jag menar med relativt rippad är att ligga på 11-12% BF.

Jag tror nog det är cirka -6kg tills dess...

mvh

För 11-12% tror jag minst 10kg skall bort, du har ju trots allt en relativt hög vikt men det ser ut att finnas så jätte mycket ffm. Sen så lär rutorna synas långt före 11-12% om du har en någorlunda tränad mage.

Shobre
2012-05-13, 12:57
Jag lägger till en ny bild från idag, den förra bilden på magen kanske gav ett alltför tjockt intryck *grr*

Alltså jag vill helt enkelt ha ett tydligt sexpack.

Står ni fast att jag måste ner cirka 7-10kg för tydlig definition?

begt
2012-05-13, 13:12
Skulle säga 5-7 kg för att se stor skillnad. Sen skulle du kunna gå ned ytterligare.

Shobre
2012-05-13, 21:55
Ok, då får jag fortsätta dieta då :(

theMellis
2012-05-16, 10:11
Ur egen erfarenhet gick jag ner från 87 - 74 i en först omgång förra året. I år började jag på 79 och är nere på 74 igen. Jag har (tror jag) ganska mycket mer "muskler" än dig och har precis fått konturer till magrutor.

så mitt tips: Tålamod!

Lycka till!

Sniggel
2012-05-16, 10:20
Tycker ändå att 2 cm tapp i midjan låter oroväckande. Många tappar ju dessutom mer cm i midjan de första kilona pga kostomställningar osv...
Visst tappar man fett på olika ställen men för de flesta brukar midjan minska på rätt bra.
Så som det ser ut på bildernaa ser det rätt bra ut, vet inte hur du såg ut innan. Håller med om att 5 kg till hade gjort stor skillnad. Om det nu inte är något skumt på gång. Midjan bör minska mer framöver annars hade jag varit misstänksam.

älskarcola
2012-05-16, 11:13
Tycker ändå att 2 cm tapp i midjan låter oroväckande. Många tappar ju dessutom mer cm i midjan de första kilona pga kostomställningar osv...
Visst tappar man fett på olika ställen men för de flesta brukar midjan minska på rätt bra.
Så som det ser ut på bildernaa ser det rätt bra ut, vet inte hur du såg ut innan. Håller med om att 5 kg till hade gjort stor skillnad. Om det nu inte är något skumt på gång. Midjan bör minska mer framöver annars hade jag varit misstänksam.

Misstänksam? Oroväckande? Nu vill jag veta mer *popcorn*