Visa fullständig version : ökningar för en nybörjare
Har själv tränat seriöst nu i 4mån och ökat ca 2cm i alla mått förutom midjan och gått upp ca 3kg. Känner mig inte så nöjd men har nog inte de bästa arvsanlaget heller.
Vad tycker ni är en bra eller hyfsad ökning under en 6mån period?
nisse1976
2012-05-10, 22:19
Är det fett eller muskler?
Hur många kg du går upp och hur många centimetrar du ökar beror mer på kosten. Hur mycket har du ökat i styrka?
Hur många kg du går upp och hur många centimetrar du ökar beror mer på kosten. Hur mycket har du ökat i styrka?
Tycker det är svårt att säga iaf ibörjan. skulle gissa på ungefär 25-40% beroende på övningar. Räknar inte med dom första veckorna då jag inte maxade.
Är det fett eller muskler?
Och hur vet man de :O
T.ex arm måttet borde väll inte öka så mycket pga fett om jag bara gått upp 3kilo?
Det är ju självklart beroende på hur mycket tid du lägger ned på träningen.
Tränar du 2 gånger i veckan, 4 gånger i veckan eller kör du 2 pass om dagen, det är en väldigt stor skillnad.
Likaså hur programmet är upplagt och hur mycket du tar ut dig.
Det är ju självklart beroende på hur mycket tid du lägger ned på träningen.
Tränar du 2 gånger i veckan, 4 gånger i veckan eller kör du 2 pass om dagen, det är en väldigt stor skillnad.
Likaså hur programmet är upplagt och hur mycket du tar ut dig.
Har tränat så seriöst som jag kan. Tränar 4 ggr i veckan och kör på en 3splitt.
Lagt ner med all skräp såsom alkohol, godis etc och försöker ligga på ungefär 2800-3000 kcal om dan, får också minst 8timmar sömn varje natt. Har kollat runt lite på hur andra har ökat och med tanke på hur pass seriös jag är (enligt mig) med kost, sömn och hård träning så borde jag ha ökat mer.
Har dock tränat till fail väldigt mycket och det verkar som det inte är så bra... Kör just nu på vikter där jag klarar 10-12reps första setet för att sen försöka öka så jag klarar alla set till 12 och då öka vikt. Tränar inte längre till fail heller. Får se om detta kommer funka bättre
Säker på att du går till failure?
De jag lärt mig ifrån när jag började är att nu tar jag i mer. Jag trodde jag var vid failure men hade kanske 2 rep kvar att ge.
Men de kanske inte är så för dig men jag tror de är vanligt.
För mig tog det ett tag att lära sig att ta i.
10-12 reps tycker jag personligen är ett alldeles för högt repsantal, det lämpar sig bättre imo till avslutande pumpset och liknande.
10-12 reps tycker jag personligen är ett alldeles för högt repsantal, det lämpar sig bättre imo till avslutande pumpset och liknande.
Varför är det för högt repsantal?
Jag ser bara fördelar för honom eftersom han precis börjat.
Försök att inte hålla stenhårt på 10-12 reps. Våga testa höja även om du riskerar att inte orka 10 st, ibland blir man överraskad över hur lätt det var fast man höjde. Ibland blir man lite besviken. Fast det kanske du gör.
Varför är det för högt repsantal?
Jag ser bara fördelar för honom eftersom han precis börjat.
Just därför ska han inte köra så många reps, vikten blir otroligt låg.
Lägre reps är bättre för styrkeutvecklingen samt att han övar in tekniken mycket bättre vid lägre reps.
Max 6-8 repetitioner är nog fördelaktigt i de flesta övningar skulle jag säga.
Har själv tränat seriöst nu i 4mån och ökat ca 2cm i alla mått förutom midjan och gått upp ca 3kg. Känner mig inte så nöjd men har nog inte de bästa arvsanlaget heller.
Vad tycker ni är en bra eller hyfsad ökning under en 6mån period?
Det svåra för att göra good gains när man är noob är att lära sig träna hårt nog för sin kropp, lära sig optimera sin återhämtning och att verkligen brinna för träningen. Man har fysiskt oerhört bra möjlighet för gains men man gör sällan allt så bra som man borde. Att köra typ Starting Strenght eller Stronglifts5x5 direkt från dag 1 var det nog inte många som gjorde, tyvärr.
Det svåra för att göra good gains när man är noob är att lära sig träna hårt nog för sin kropp, lära sig optimera sin återhämtning och att verkligen brinna för träningen. Man har fysiskt oerhört bra möjlighet för gains men man gör sällan allt så bra som man borde. Att köra typ Starting Strenght eller Stronglifts5x5 direkt från dag 1 var det nog inte många som gjorde, tyvärr.
Varför ska jag köra sl när mitt mål är att bygga volym? Jag kan inte tänka mig att jag kan belasta kroppen mer (möjligen i marklyft då jag är rädd för skador). Har hela tiden kört tills jag verkligen inte kan lyfta vikten nå mer. Har tränat på hög nivå hela mitt liv med andra sporter så jag är knappast ny till träning.
Har mer funderat på om jag övertränar
iaf skulle ni se det här som en ok ökning för en nybörjare?
King Grub
2012-05-11, 15:40
iaf skulle ni se det här som en ok ökning för en nybörjare?
Svårt att säga då du inte verkar veta om det är muskelmassa eller inte du lagt på dig. Är det det, så visst.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.