Visa fullständig version : Hur hårt och länge träna under deff?
Barbastark
2012-05-10, 22:06
Hejhej
Undrar hur hårt och länge som är opti att styrketräna under deff?
Tänker att även om man orkar 1,5-2h pass är det ändå bättre att lägga sig runt 60min pga att kroppen kanske inte klarar att återhämta sig efter så långa pass eller dyl?
Nån som har koll?
Det är olika från person till person och hur hårt/intensivt man tränar. Helt omöjligt att svara.
Talvathir
2012-05-11, 08:00
Hellre full fart i en timma än gå hem efter två och känna att "fasen, detta var två värdelösa timmar".
kallinarn
2012-05-11, 08:11
+1 på ovanstående. Under min diet har jag tränat 40minuters pass, väldigt tungt och intensivt. Det gör jag iofs när jag inte dietar också.
Barbastark
2012-05-11, 08:12
Det är olika från person till person och hur hårt/intensivt man tränar. Helt omöjligt att svara.
Det är inte omöjligt att ta reda på vad som kan tänkas gälla för den generella befolkningen. Sånt går att göra studier på.
Hellre full fart i en timma än gå hem efter två och känna att "fasen, detta var två värdelösa timmar".
Och om det är full fart i 2h? Frågan är ju om kroppen under kalorirestriktion inta har kapacitet att reparera sig efter ett intensivt 1.5-2h pass och att det därmed blir mindre fördelaktigt att köra länge jämfört med lite kortare. Skulle ju vara lose-lose om man dels ansträngt sig dubbelt så lång tid men ändå får sämre utdelning jämfört med kortare pass.
Mina pass blir runt 2h nu och det är minimum tyvärr.
Streching, rörelseövningar av diverse slag samt vila för att orka ta i ordentligt tar tid. Sen är man ju på en SL-klubb så det blir ju alltid till att hjälpa någon som lyfter tungt.
Iofs tror jag själv att det är smart att korta ner vilan så mycket man bara kan mellan seten så länge den tänkta vikten på stången inte påverkas negativt.
Är i deffläge nu ca 500kcal under och jag kör ca två timmars pass varannan dag. Fokuserar på basövningar som jag kör tungt och supersettar isolationsövningar i setvilan. Fullt ös med andra ord, funkar bra för mig vilket jag helt ovetenskapligt tackar min goda kondition för (gammal långdistansare)...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.