Visa fullständig version : Intressant videoklipp om vår syn på arbete
Frumpish
2012-05-10, 21:16
http://www.youtube.com/watch?v=kq-9fwVM6q4&feature=player_embedded&fb_source=message
Tänkvärt för min egen del är, behöver vi jobba 8-17 alla helgfria vardagar varje vecka förutom 5 varje år, från 20 års ålder till 65 (snart 70)?
Ibland kanske inte ens med ett arbete vi valt för rolighetsnivån eller meningsfullheten, utan snarare för inkomsten (som sedan ofta spenderas med följden att vi fortfarande känner att vi "borde jobba mera, tjäna mera")
Allt det han säger under första halvan av del 1 tycker jag är sjukt att man ens ska behöva poängtera. De flesta verkar verkligen ha den uppfattningen att jobba är nåt man bör göra, att det är nåt slags mål i sig själv. I övrigt intelligenta människor gör sig dumma i den här "diskussionen" när de häver ur sig saker som att man måste ju ha nåt att göra om dagarna - jaha, som om det inte räknas som "nåt att göra" att gå kurser i krukmakeri, måleri, skriva böcker, osv. Samma gäller den korkade invändningen att ha en social krets är möjligt om och endast om man har ett jobb, alltså bör man jobba.
Däremot finns det såklart en uppenbar problematik i att ifrågasätta konsumtionsmönster och livsstil, motivera ev bidrag man borde kunna få för att gå flumkurser på Folkhögskolan, att finansiera dessa osv.
Jag jobbar mycket och tycker om att göra det. Men jag tror att det gäller att se till att man hittar ett arbete som man tycker är roligt och meningsfullt. Det är trots allt en stor del av livet som man arbetar. Fast å andra sidan något skall man ju göra med sin tid.
Scratch89
2012-05-11, 07:04
Jag jobbar mycket och tycker om att göra det. Men jag tror att det gäller att se till att man hittar ett arbete som man tycker är roligt och meningsfullt. Det är trots allt en stor del av livet som man arbetar. Fast å andra sidan något skall man ju göra med sin tid.
Men du tillhör ju den klick av folk som har ett roligt, utvecklande och välbetalt arbete. :)
Men du tillhör ju den klick av folk som har ett roligt, utvecklande och välbetalt arbete. :)
Och snart du med om jag har förstått saken rätt? Winning!
"Problemet" insåg jag vid 10 års ålder och satte upp mitt första livsmål då, att ha ett jobb som jag tycker är intressant och att se pengar för vad det är, något nödvändigt för att försörja mig och bekosta de nöjen jag har.
Har jag tillräcklig inkomst finns det ingen anledning att tjäna mer pengar. Då är det bättre att försöka skapa mer fritid om detta är möjligt. Om nu inte jobbet är så roligt att man faktiskt vill jobba 40 timmar i veckan :D
Jag är iaf inte där jag vill vara än men är rätt nöjd med livet just nu ändå. :)
Jag hade hoppats att teknologins framsteg gjorde att vi skulle behöva jobba betydligt mycket mindre, och för den delens skull inte bli fattigare. Men har snarare blivit tvärtom, ökad arbetstakt på grund av framstegen.
Det är ju lite sjukt att tänka sig att man jobbade lika länge nu som förr när vi idag har alla de hjälpmedel vi har.
Passar på att klistra in rubriken på länken för er som inte orkar se hela,
Varför arbetar vi så mycket? Bara under 1900-talet har produktivitetsökningarna med teknologins hjälp mångdubblats, ändå har vi arbetat närmast oförändrad mängd de senaste fyrtio åren. Vilka är konsekvenserna av dagens överproduktion?
Fatalist
2012-05-11, 12:19
Jag hade hoppats att teknologins framsteg gjorde att vi skulle behöva jobba betydligt mycket mindre, och för den delens skull inte bli fattigare. Men har snarare blivit tvärtom, ökad arbetstakt på grund av framstegen.
Det är ju lite sjukt att tänka sig att man jobbade lika länge nu som förr när vi idag har alla de hjälpmedel vi har.
Passar på att klistra in rubriken på länken för er som inte orkar se hela,
Varför arbetar vi så mycket? Bara under 1900-talet har produktivitetsökningarna med teknologins hjälp mångdubblats, ändå har vi arbetat närmast oförändrad mängd de senaste fyrtio åren. Vilka är konsekvenserna av dagens överproduktion?
Fast det är ju just som du skriver att vi inte behöver arbeta lika mycket idag för att uppnå samma resultat just på grund av teknologin. En arbetad timme idag genererar enormt mycket mer nytta än för 20 år sedan, vilket skulle kunna hårddras som att du antingen behöver arbeta mindre för att få samma nytta, eller att du får mer nytta idag än för 20 år sedan av samma arbetsinsats. Jag vågar till och med påstå att du får arbeta mindre idag än för 20 år sedan för att ändå få ut mer utav det på grund av att Sverige är så oerhört kapitalintensivt jämfört med förr.
Jämför 100 sömmerskor som får 30kr/timmen år 1950 med en maskin som idag trycker ut samma mängd skjortor till en lägre styckkostnad, vilket frigör sömmerskorna som arbetskraft. Vi antar att de jobbar i tjänstesektor med högre lön och mindre slitsamt jobb (vilket de garanterat har) -> ökad produktivitet, ökad inkomst, ökad relativ inkomst då skjortorna kan säljas billigare på grund av teknologin = ökad välfärd.
T ex en städerska idag har råd med en större och mer diversifierad varukorg än en industriarbetare för 60 år sedan. Det kan jag lova dig.
Det jag menade var att maskinerna skulle göra jobbet åt oss, inte ta över jobbet åt oss.
Fatalist
2012-05-11, 12:33
Det jag menade var att maskinerna skulle göra jobbet åt oss, inte ta över jobbet åt oss.
Maskinerna gör jobbet åt "oss", maskinerna gör jobbet åt de som äger dem d v s kapitalägarna. Hur tänkte du annars att det skulle fungera?
Som i mitt exempel, ska man låta de 100 sömmerskorna finnas kvar på lönelistan och bara sitta och hänga och glo på de automatiska symaskinerna av ren välgörenhet? Det vore snällt men knappast realistiskt, och dessutom kontraproduktivt då samhället i stort skulle förlora på det.
Grattis till att börja med, skönt att ha ett jobb man trivs med :)
Om man nu måste arbeta så är det givetvis en bra plan att försöka hitta något som man finner drägligt. Frågan är ju dock varför vi ska behöva arbeta så mycket eller varför vi väljer att göra det när det egentligen inte behövs för vår överlevnad. Samt att den ökade produktionen inte tillför något värde i våra liv. Folk blir inte lyckligare om vi nu mäter med det måttet.
Har man någon gång varit arbetslös så vet man nog hur det är med för mycket tid över när alla andra är upptagna. Men i ett samhälle där folk inte tvingades arbeta i samma grad som vi gör idag så ser jag bara fördelar med extra fritid.
Silencer
2012-05-11, 12:47
Working jobs we hate so we can buy shit we dont need.
Fatalist
2012-05-11, 12:49
Maskinerna gör jobbet åt "oss", maskinerna gör jobbet åt de som äger dem d v s kapitalägarna. Hur tänkte du annars att det skulle fungera?
Som i mitt exempel, ska man låta de 100 sömmerskorna finnas kvar på lönelistan och bara sitta och hänga och glo på de automatiska symaskinerna av ren välgörenhet? Det vore snällt men knappast realistiskt, och dessutom kontraproduktivt då samhället i stort skulle förlora på det.
Teknologin gör dessutom jobbet "åt" dig TREX, eftersom de sänker priserna på varorna du vill konsumera = din relativa inkomst har ökat oavsett vad du jobbar med i och med att dina konsumtionsvaror har blivit billigare. Så det är win-win hur du än ser på det ;)
shadowfire
2012-05-11, 12:53
Jag tillhör klicken som ofta har ett jobb som jag inte gillar, men som ger mig fördelar längre fram eller hyggligt med kosing som jag kan ha kul för.
Fick mig dock en duktig tankeställare nere på Kap Verde, Afrika. Deras livsstil och motto är; "no stress". De höll på att bygga en ny väg inne i staden och det hade de hållit på med i 6 månader. I Sverige skulle det ha tagit några veckor.
Såg jag stressade människor? Näh. Såg jag fetma och bukfetma specifikt? Nej. De minglade runt, gick ner o pratade med fiskarna, tog siesta osv.
Ibland undrar jag vem som lever mest opti liv. Jag som kommer dö i stressrelerad hjärtinfarkt sönderarbetad som 55-åring med lamborghinin i garaget - eller den 88-årige fiskaren utan tänder i Afrika.
shadowfire
2012-05-11, 12:54
Allt kontorsarbete är fanemig skit också. Hade vi varit skapta för att sitta på arslet 40-60 tim i veckan så hade vi inte sett ut som vi gör nu idag.
Se det såhär istället då, om 100 år har du möjligheten att köpa (eller om du är duktig, bygga) en egen robot, som du kan välja att skicka till arbetet och utföra precis vilket arbete som helst.
Skulle du inte tjäna något på det då menar du?
Det var ju lite det scenariot som blev för de där sömmerskorna.
Se det såhär istället då, om 100 år har du möjligheten att köpa (eller om du är duktig, bygga) en egen robot, som du kan välja att skicka till arbetet och utföra precis vilket arbete som helst.
Skulle du inte tjäna något på det då menar du?
Det hade frigjort tid som du hade kunnat lägga på att tjäna pengar på annat håll så att även du hade haft råd med den där lamborghinin som du drömt om och som många har nu för tiden.
För jag antar att du "bara har en robot"?
Det finns alltid mer pengar att tjäna. Man är fattig när man inte är lika rik som sin granne.
Du kan välja att arbeta 2 timmar per dag (mja, kanske :P) och anpassa din livsstil efter detta. Men vill du ha enbart ett fåtal t-shirtar och 2 par jeans som du tvättar (för hand). Sälja din bil och tillaga all mat från grunden. Se på film hemma istället för att gå på bio. M.m.
Vi har en standard idag och "alla följer den". Därför har du svårt att sänka standarden även om folk levt så tidigare utan problem.
Lamborghinin är redan min, byggd helt utan kostnad eftersom materialet som användes för att tillverka den samlades in av icke-mänsklig arbetskraft och de som satte ihop den även de var av icke-mänsklig härkomst.
Kommer vi aldrig komma dit? Trisst.
Du kan välja att arbeta 2 timmar per dag (mja, kanske :P) och anpassa din livsstil efter detta. Men vill du ha enbart ett fåtal t-shirtar och 2 par jeans som du tvättar (för hand). Sälja din bil och tillaga all mat från grunden. Se på film hemma istället för att gå på bio. M.m.
Vi har en standard idag och "alla följer den". Därför har du svårt att sänka standarden även om folk levt så tidigare utan problem.
Jag tycker du överdriver lite, 2 timmar är väl att ta i? Men varför måste det vara just 9 som det är i dag eller ännu mer, 12 som vissa ligger på.
Redigering; Jaha, jobbar du 12 timmar och har inga problem med det? Wow, grattis. Jag är verkligen avundssjuk, men det var inte dig jag syftade på.
Fatalist
2012-05-11, 13:39
Lamborghinin är redan min, byggd helt utan kostnad eftersom materialet som användes för att tillverka den samlades in av icke-mänsklig arbetskraft och de som satte ihop den även de var av icke-mänsklig härkomst.
Kommer vi aldrig komma dit? Trisst.
Hur ska vi komma dit så länge resursutnyttjande är rivaliserande och vissa människor alltid kommer att bli exkluderade från att nyttja vissa resurser på grund av äganderätt? Vem ska bestämma hur mycket resurser du får utnyttja? Hur ska resurserna räcka till om alla kan nyttja dem som de vill med "gratis" arbetskraft?
Det du beskriver förutsätter ju att vi alla delar på jordens resurser lika, som i någon slags kommunistisk utopi.
Jag håller med om att det låter flummigt, men jag tror att vi när tiden är inne för det kommer att kunna komma fram till en lösning gemensamt.
Eller också är det inte bara jordens resurser (Planeten Tellus) vi har att dela på just då...
Fatalist
2012-05-11, 13:52
Jag håller med om att det låter flummigt, men jag tror att vi när tiden är inne för det kommer att kunna komma fram till en lösning gemensamt.
Eller också är det inte bara jordens resurser (Planeten Tellus) vi har att dela på just då...
Jo men det vore ju skoj om vi kunde börja med lite rymdgruvdrift!
Eddie Vedder
2012-05-11, 14:26
Jag har inte sett klippet men jag har lyssnat på samma kille i ett avsnitt av Filosofiska rummet. Så jag vet vad det handlar om.
Allt det han säger under första halvan av del 1 tycker jag är sjukt att man ens ska behöva poängtera. De flesta verkar verkligen ha den uppfattningen att jobba är nåt man bör göra, att det är nåt slags mål i sig själv. I övrigt intelligenta människor gör sig dumma i den här "diskussionen" när de häver ur sig saker som att man måste ju ha nåt att göra om dagarna - jaha, som om det inte räknas som "nåt att göra" att gå kurser i krukmakeri, måleri, skriva böcker, osv. Samma gäller den korkade invändningen att ha en social krets är möjligt om och endast om man har ett jobb, alltså bör man jobba.
Däremot finns det såklart en uppenbar problematik i att ifrågasätta konsumtionsmönster och livsstil, motivera ev bidrag man borde kunna få för att gå flumkurser på Folkhögskolan, att finansiera dessa osv.
+1
Det är för mig en fundamental självklarhet att man gör rätt för sig och lever enligt sina ekonomiska förutsättningar. Men att arbeta x antal timmar per dag för jobbandets skull tycker jag är befängt.
För mig är ledighet en investering på samma sätt som en TV eller en telefon är det. Om jag jobbar x antal timmar för att varje månad kunna köpa kläder för x antal kronor förstår jag inte varför det skulle anses mer moraliskt än att jag slutar arbeta x antal timmar eftersom jag vill spendera x antal kronor på att få njut av ledighet. Den enda skillnaden är att det ena är pengar jag har och spenderar och det andra är pengar som jag medvetet väljer att aldrig ens tjäna in.
Jag kan leva ett extremt anspråkslöst liv om jag bara får de primära värdena i livet tillgodosedda. Och de värdena är för mig mycket billiga. Jag är en sån där person som skulle kunna arbeta med ett låglönejobb hela mitt liv men ändå sitta på flera miljoner när jag går i pension. Bara på grund av låga utgifter.
Diskussionen om att vi kan göra mindre nu med all teknologi känns naiv och aningen historielös. Jämför skillnaden i tid i brevskickande kontra e-mailande jämfört med historiska exempel som när man kunde börja masstrycka text och inte längre skriva allt för hand. Den sistnämnda känns som en mycket större sak. Och sannolikt har man tänkt, och kommer fortsätta tänka, på samma sätt för alltid. Men människor hittar anledningar till att stressa och känna att tiden inte räcker. Oavsett vilken innovation som gör en sak smidigare så leder ju också smidigheten till ett högre tempo. Det är ju inte som att en innovation innebär att man fortfarande har samma förväntning på respons, exempelvis i form av "brev-och-epost"-exemplet.
Då kommer ni tillhöra den lilla skara som har ett sådant jobb. :)
Allt kontorsarbete är fanemig skit också. Hade vi varit skapta för att sitta på arslet 40-60 tim i veckan så hade vi inte sett ut som vi gör nu idag.
Skaffa ett höjbart bord så har du löst problemet med att vi inte är skapta för att sitta. ;)
Jag tycker du överdriver lite, 2 timmar är väl att ta i? Men varför måste det vara just 9 som det är i dag eller ännu mer, 12 som vissa ligger på.
Redigering; Jaha, jobbar du 12 timmar och har inga problem med det? Wow, grattis. Jag är verkligen avundssjuk, men det var inte dig jag syftade på.
Nej det gör jag inte eller tänker mig inte heller klara av. Men vissa kanske kan?
När man är skuldfri och jobbat ihop det man anser att man vill behöver hade jag nog inte behövt jobba mycket mer än 20 timmar på en "normal timlön" per vecka.
Preliminär uppskattning såklart. Och självklart räknar jag då in att jag sparar pengar inför pensionen och oförutsedda utgifter.
filmjölk
2012-05-11, 16:06
Jag kan inte se klippet då jag är på jobbet och datorn är ifrån 1743, men jag tror att arbetsföra människor i dagens samhälle måste jobba väldigt mycket för att kompensera för de som inte gör det, annars klarar sig inte den delen av befolkningen som inte jobbar.
Hur många arbetande behövs för att kompensera för att Agda skall få kunna ligga dement i 25 drägliga år på ett äldreboende tex? Eller för att Conny skall kunna råna banker, sitta på kåken och lyfta socialbidrag emellan varven?
Skulle alla arbetsföra säga..."näe fuck this, jag tror jag går ner till halvtid och sitter och filosoferar den tiden istället, och minskar min konsumtion, jag klarar mig ändå" skulle det inte finnas ekonomi till att försörja vare sig Agda eller Conny.
Tricklew
2012-05-11, 16:14
Näe fuck this, jag tror jag går ner till halvtid och sitter och filosoferar den tiden istället, och minskar min konsumtion, jag klarar mig ändå
Tänkte skriva ett inlägg om detta, men är inte hemma på hela helgen och ser att Filmjölk sammanfattat min attityd till det hela rätt bra.
Iphone
Eddie Vedder
2012-05-11, 18:32
Skulle alla arbetsföra säga..."näe fuck this, jag tror jag går ner till halvtid och sitter och filosoferar den tiden istället, och minskar min konsumtion, jag klarar mig ändå" skulle det inte finnas ekonomi till att försörja vare sig Agda eller Conny.
Tur att alla inte gör det då.
Och om jag nu jobbar halvtid kommer ju en annan person jobba andra halvan. Båda kommer betala skatt. Att vi sedan inte kommer konsumera arslet av oss ser jag inte som ett problem. Bygger hela samhället på pervers konsumism så är det ju ett samhällsproblem i sig som jag ser det. Inte ett problem att människor får nya värderingar.
Sedan vill jag tillägga att jag på inget sätt är emot konsumtion, verkligen inte. Men jag tror att människor idag, i väldigt hög utsträckning, konsumerar utan tanke och köper massa saker som egentligen inte ger dem mer än en quick-fix och ett sug efter mer skit.
Scratch89
2012-05-13, 13:06
Nä, jag blir en sån där slav under läkarna, kallad sjukgymnast. :D
EDIT: Men ja, det är ju roligt och utvecklande i alla fall. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.